بازدید 9742
۲

آب‌های معدنی یا غیر معدنی؟

آب معدنی کالایی است‌ که همه آن را مصرف می‌کنند و با آن سروکار دارند، سلامت این کالا حالا دغدغه مردم و مسئولین شده است.
کد خبر: ۵۲۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰ 17 August 2015
آب معدنی کالایی است‌ که همه آن را مصرف می‌کنند و با آن سروکار دارند، سلامت این کالا حالا دغدغه مردم و مسئولین شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوا گرم است و بازار آب‌های معدنی در این روزهای داغ تابستانی، داغ‌تر می‌شود و به اوج خود می‌رسد.

اما مدتی است، شنیده‌ها حکایت از پرشدن بطری‌های آب‌های معدنی با آب‌های غیرمعدنی دارد.
آب‌های زیرزمینی یا غیرمعدنی در لباس بطری‌های معدنی باعث می‌شود تا کارشناسی نباشد، که سلامت آن‌ها را تائید کند. در صورتی که مردم با اعتماد به سلامت آب‌های معدنی، آن‌ها را خریداری می‌کنند.

بطری‌های خنک آب معدنی سوژه داغ رسانه‌ها
در شش ماه نخست سال به خصوص در فصل تابستان که مصرف آب‌های معدنی زیادتر می‌شود، هر از گاهی خبر آلودگی این آب‌ها را می‌شنویم، مدت‌ها قبل هم شایعه‌ای بنا بر استرداد آب‌های معدنی به دلیل عدم استاندارد بودن آن‌ها منتشر شد.

این خبر در فضای مجازی حسابی گل کرد، و البته نگرانی عده‌ای را هم برانگیخت، تا این که هفته‌ی گذشته دستور وزیر بهداشت در خصوص بررسی کیفیت آب‌های بسته‌بندی شده و آب‌های معدنی توجه همه را به خود جلب کرد.

وزیر بهداشت سازمان غذا و دارو را موظف کرد، تا در خصوص کیفیت آب‌های بسته‌بندی شده، و معدنی نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

وی به این سازمان ماموریت داد، تا ظرف حداکثر یک ماه آینده از کلیه آب‌های معدنی تولیدی کشور نمونه برداری شود، و نسبت به ارزیابی سلامت و کیفیت آن‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

از آن جایی که مصرف آب‌های معدنی افزایش یافته است، بنابراین ضروری است که اطمینان بیشتر از سلامت و ایمنی این فرآورده حاصل شود.

حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سلامت سازمان غذا و دارو در این راستا عنوان کرد: پیرو هشدار وزیر بهداشت تمام آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور جمع‌آوری و در حال نمونه برداری هستند، این برنامه‌ی عملیاتی از دو ماه پیش آغاز شده است.

وی با اشاره به غیر استاندارد بودن برخی از آب‌های بسته‌بندی می‌گوید: هر سال تعدادی نمونه رد می‌شود امسال نیز تعدادی از آب مشکل‌دار بودند که بسته به نوع آن‌ها با این تولیدات برخورد می‌شود.

وی همچنین افزود: تعداد دقیق نمونه‌برداری‌ها و موارد مشکل‌دار مشخص نیست.

 استقرار نا‌مناسب کارخانجات صنعتی یا به عبارت دیگر شرایط حاکم بر محیط زیست احتمال آلودگی آب‌های زیرزمینی را در پی خواهد داشت؛ بدین ترتیب پرکردن بطری‌های آب معدنی کار درستی نخواهد بود، و بیماری‌های زیادی را به بار خواهد آورد، لذا اخطار به موقع وزیر می‌تواند در جلوگیری از این اقدام بسیار تاثیرگذار باشد.

هر آبی معدنی نیست
مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سلامت راجع به انواع آب‌های بسته‌بندی این گونه توضیح می‌دهد: آب‌های بسته بندی دو نوع هستند: آبهای بسته‌بندی معدنی و آبهای بسته بندی آشامیدنی.

آب‌های معدنی همواره از یک منبع ثابت مانند چشمه یا مخزن که در 4 فصل سال شرایط یکسال دارند، تامین می‌شود، چرا که نباید مواد تشکیل دهنده آنها متفاوت باشد.

 اما این موضوع در مورد آب‌های آشامیدنی صدق نمی‌کند و منبع آن‌ها متفاوت است، علاوه بر این هر کدام براساس استاندارد‌هایی که دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: تغییر شیمیایی در آب‌های معدنی غیر مجاز است، تنها تغییرات فیزیکی که روی ماهیت آب‌ها تاثیر نداشته باشد مجاز تلقی می‌شود.

 هر چند خیلی‌ها بر این باورند که آلودگی آب به معنی آلودگی میکروبی آن نیست، اما هر نوع کالایی به خصوص محصولات غذایی باید از سلامت کیفی بالایی برخوردار باشند، تا سلامت افراد را به خطر نیندازند، و باعث نشوند، که مردم به خرید دستگاه‌های تصفیه آب روی بیاورند.

به هر حال شاید کسی از صحت شایعه‌های به گوش رسیده در مورد کیفیت‌ آبها خبر نداشته باشد اما باید این را هم در نظر گرفت که تا موردی دیده نشود این همه هیاهو به پا نمی‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲
توی بازار ایران فقط و فقط یک آب آشامیدنیه که نیتراتش دو دهمه 0.2 بقیه آبها نیتراتشون خیلی بالاست و نیترات مستقیما باعث سرطان معده میشه یکی از آبهای معروف نیتراتش هفته که از آب شیر آب بیشتره و متاسفانه برای عدم تبلیغ نمیتونم اسماشونو بنویسم فقط کاربران عزیز خواهشا به نیترات آب خیلی توجه کنید خیلی مهمه تابناک منتشر و اطلاع رسانی کن
لطفا شرکتتهای متخلف را معرفی کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر