بازدید 11804
خوزستان بعد از سیستان بیشترین بیکار را دارد؛

رتبه دوم در تولید ناخالص ملی، رتبه دوم در بیکاری کشور!

آیا مدیران استانی تکانی به خود خواهند داد و بدون تکیه صرف بر وظایف ملی و ابلاغی از مرکز، برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری و بهبود رتبه این استان زرخیز در این بخش گامی جدی برخواهند داشت یا همچنان در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید و روزی خواهد رسید که رتبه این استان در بیکاری از دوم به اول ارتقا پیدا کند؟!
کد خبر: ۵۲۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴ 21 August 2015
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: خوزستان از نظر سهم تولید ناخالص ملی رتبه دوم استان را داشته، ولی متأسفانه بعد از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است. همه مدیران باید به این نتیجه دست پیدا کنند که تنها با انجام وظایف ملی صرف و آن دسته از وظایفی که به آنها ابلاغ شده، زمینه ساز توسعه نمی‌شوند؛ بنابراین، همواره باید علاوه بر انجام وظایف ذاتی به وظایف بومی در جهت رفع مشکلات مردم نیز عمل کرد.

به گزارش «تابناک خوزستان»، سخنان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان حکایت از واقعیت تلخی دارد که مدت های مدیدی است دامنگیر خوزستانی‌هاست. نرخ بیکاری بسیار بالایی که با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی، صنایع ملی بزرگی چون نفت، پتروشیمی، فولاد، سدها، نیشکر و... رقم خورده و نه تنها تناسبی با سهم استان در تولید ناخالص ملی ندارد، بلکه به نحو عجیبی رابطه معکوسی با آن نشان می‌دهد!

با آغاز به کار دولت یازدهم این امیدواری ایجاد شد که با تغییر رویه و جایگزینی سیاست های پیشین، تحرک مدیریتی و ایجاد زیرساخت های لازم به ویژه در بخش خدمات و رونق صنعت گردشگری، نرخ بیکاری در استان کاهش پیدا کند و جایگاه خوزستان در رتبه بندی اشتغال بهبود یابد، با وجود این، واقعیاتی که امروز بیان می‌شوند، حکایت از آن دارد که هنوز خوزستان نتوانسته به خود تکانی دهد و تحول و اصلاحی در این زمینه شاهد باشد؛ آنقدر که شاهدیم پس از گذشت نیمی از عمر دولت روحانی، خوزستان پس از سیستان و بلوچستان رتبه دوم بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است.

هرچند سیاست های دولت های پیشین، به ویژه در تمرکز دادن به فعالیت های صنعتی و جهت دادن توسعه به فعالیت پروژه های صنعتی ملی و بزرگ در استان در وضع کنونی موثر بوده، ادامه همان سیاست ها و نبود راهبرد مدون و مشخص در دوره جدید نیز باعث تداوم حضور خوزستان در صدر جدول بیکاری در کشور شده است.

رتبه دوم در تولید ناخالص ملی، رتبه دوم در بیکاری کشور!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در این رابطه می‌گوید: یکی از تلاش هایی که طی بیش از یک سال اخیر انجام شده این بود که در کنار انجام اقدامات کوتاه مدت، اصلاحاتی را نیز در مأموریت ها و وظایف محول شده ایجاد کرده و در نهایت نیز چشم اندازهای بلند مدت را برای خود ترسیم کنیم.

به گفته حاجتی، اگر چشم اندازهای بلند مدت را با برنامه ریزی صحیح تدوین کنیم، آن وقت می‌توانیم به نیازهای استان توجه بیشتری داشته و در جهت برآورده کردن آنها و یا حل مشکلات بهتر گام برداریم. وی تأکید می‌کند: تمام این صحبت ها و فعالیت ها به همان یک جمله‌ای برمی‌گردد که نباید فقط وظایف صرف را انجام دهیم.

با وجود این، جای این پرسش باقی است که به راستی آیا دوسال گذشته فرصت خوبی برای برنامه ریزی و حرکت در مسیر کاهش بیکاری در استان فرصت کمی بوده؟!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اذعان دارد که استان خوزستان سهم قابل توجهی را در زمینه های مختلف کشوری دارد، ولی در تدوین سند توسعه ششم هیچ سهمی برای استان ها در نظر گرفته نشده بود؛ بنابراین، به مسئولان کشور اعلام کردیم با توجه به نقش پررنگ این استان یکی از مدیران را برای شرکت در جلسات کارگروه تدوین این سند بپذیرند.

او البته افزایش اختیارات مدیریت ارشد استان را از جمله عوامل بهبود وضع استان می‌داند و انتظار دارد تا تغییراتی در این زمینه ایجاد شود، موضوعی که دیگر استانها نیز به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. وی پشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه می‌کند که از جمله آنها دادن اختیارات ویژه به استاندار در حوزه منابع انسانی، مناطق آزاد و... است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مدیران استانی آن گونه که حاجتی بیان می‌کند، تکانی به خود خواهند داد و تلاش خواهند کرد تا بدون تکیه صرف بر وظایف ملی و ابلاغی از مرکز، برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری و بهبود رتبه استان در این بخش گامی بردارند یا همچنان در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید و روزی خواهد رسید که سیستان و بلوچستان هم از خوزستان پیش بیفتد؟


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان