بازدید 30262

بنیاد فرهنگی صبح قریب چه فعالیتی دارد؟

سید رضا میرزاده
کد خبر: ۵۲۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸ 23 August 2015
بنیاد فرهنگی صبح قریب از سال ۱۳۸۶ با هدف تبیین گفتمان مقاومت، آشنا سازی اقشار مختلف جامعه با فرهنگ دفاع مقدس و ارتقاء سطح فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه با حمایت جمعی از پیشکسوتان این عرصه و با همت جوانان انقلابی راه اندازی شد و پس از تصویب اساسنامه بنیاد در ۴۳ ماده از وزارت کشور به عنوان سازمانی مردم نهاد و عام المنفعه مجوز فعالیت دریافت کرد.

طبق بند ب ماده ۹ اساسنامه بنیاد، تلاش در راستای اجرائی نمودن فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل جهان اسلام ، الگوسازی ، اطلاع رسانی و کمک به تهیه و تنظیم و پیشنهاد سیاستها و برنامه های راهبردی با بکارگیری نیروهای متعهد و جوان و حمایت از جریانهای همسو و انجام فعالیت های علمی و فرهنگی از جمله روشهای اجرای اهداف این مجموعه بوده است.   
«تابناک» با سید رضا میرزاده مدیر عامل بنیادفرهنگی صبح قریب در خصوص فعالیت های این بنیاد گفتگوی اختصاصی انجام داد ه است که از نظرتان می گذرد.

هدف از تشکیل بنیادفرهنگی صبح قریب چیست؟


هدف از تشکیل بنیاد فرهنگی صبخ قریب تبیین ضرورت گفتمان مقاومت وپایداری با رویکرد انقلاب اسلامی و آشنا کردن اقشار مختلف جامعه با ابعاد وجودی مقاومت اسلامی و دفاع مقدس است و همچنین ارتقاء سطح فرهنگ ایثار وشهادت در جامعه است
هدف دیگر ما تلاش در راستای تبیین سند چشم انداز بیست ساله و ایجاد الگو و سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

چرا افتتاح بنیاد صبح قریب در روز سالگرد شهید تهرانی مقدم انجام شد؟


در واقع بنیاد فرهنگی صبح قریب حدود هشت سالی است که با همت وتلاش شهید تهرانی مقدم و تعدادی از اعضای خانواده ایشان راه اندازی شده است، و پنج ،شش سالی هم فعالیتهای خوبی انجام دادند و بعد از شهادت ایشان و در پایان سال 92 اعضای خانواده شهید تهرانی مقدم به آقای دکتر محسن رضایی پیشنهاد برعهده گرفتن تولیت این بنیاد را دادند وآقای دکتر رضایی هم قبول کردند و بعنوان رییس هیئت امنا مسئولیت بنیاد را پذیرفتند.

حضور دکتر رضایی بعنوان تولیت بنیاد چه تاثیری در صبح قریب می تواند داشته باشد؟


حضور یک شخصیت ملی مثل آقای دکتر رضایی این امکان را می تواندبرای بنیاد فراهم کند که فعالیتهای خود را گسترده تر قویتر وکیفی تر از سایر نهادها انجام دهد .
با توجه به اینکه در واقع ایده پرداز گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت اسلامی خود آقای دکتر رضایی هستند و خود ایشان انگیزه بسیار بالایی دارند که در این راستا بنیاد فعالیتهایش را انجام دهد.
بنیاد صبح قریب چه نوع سازمانی است و مجوز خودرا از کجا دریافت کرده است؟
بنیاد یک سازمان مردم نهاد است و مجوز خودرا از وزارت کشور دریافت کرده وپروانه جدید را وزیر کشور امضاء کرده است

دولتی است یا غیر انتفاعی؟


غیر انتفاعی است ولی متولیان صبح قریب هیچ منافعی در دستاوردهای مادی از بابت فعالیتهای فرهنگی ندارند.

آیا بنیاد صبح قریب فقط در تهران فعالیت دارد؟


یکی دیگر از ویژگی های صبح قریب ملی بودن آن است که طبق اساسنامه مجاز است در سراسر کشور دفاتری راه اندازی کند همانطور که در ساوه راه اندازی شده است و در ایلام ،کرمانشاه و اصفهان در حال راه اندازی است ولی مرکزیت اصلی آن در تهران می باشد.

 بنیاد صبح قریب از چه طریقی حمایت می شود؟


امکان جلب حمایت از بخش دولتی وخصوصی بر اساس اساسنامه است یعنی همه سازمانها و نهادهای موجود چه دولتی چه خصوصی ملزم نیستند ولی مجاز هستند به اشکال مختلف( حمایتهای مالی ومعنوی )از سازمانهای مردم نهاد ومخصوصا بنیاد را داشته باشند.

امیدواریم دستگاههای اجرایی چه در بخش خصوصی وچه دولتی متمرکز به ا ین نکته توجه کنند امکان کار فرهنگی متمرکز بردوش دولت در کشور وجود ندارد و در واقع مردمی کردن فعالیتهای فرهنگی می تواند ما را به اهداف انقلاب اسلامی و دسترسی به آن را تسهیل و امکان پذیر کند،
بعنوان یک سازمان مردم نهاد می تواند بعنوان کمک کننده به دولت و دستگاههای غیر دولتی در حوزه فرهنگی به حساب بیاید.

لطفا در مورد بخش ساختاری بنیاد صبح قریب توضیح دهید؟


بنیاد یک هیئت امنادارد که ریاست آن برعهده آقای دکتر محسن رضایی است ،یک هیئت مدیره ویک هیئت رییسه دارد و هیئت مدیره در چهارچوب اساسنامه مردم نهاد کارش را انجام می دهد.
علاوه بر اینها یک شورای مرکزی وجود دارد که دارای ده معاون است که هر یک از این معاونین در حوزه های مربوط به خودشان فعال هستند بطور مثال معاون آموزشی و برنامه ریزی و یا معاون اداری مالی،معاون علمی پژوهشی...داریم ،که طرحها و ایده ها از طریق این شورای مرکزی اجرایی می شود.
در مجموعهء شورای مرکزی یک شورای فرهنگی داریم که ابتکارات و طرحهای در حوزه فرهنگی را در شورا مطرح می کنند که در آنجا بحث کارشناسی انجام می گیرد و طرحی که در آنجا تصویب شود در مسیر اجرا قرار می گیرد.

علاوه بر این برای تولیت امور فرهنگی در حوزه بنیاد صبح قریب ما در استانها شورای راهبردی راه اندازی کردیم که تا الان حدود 15 تا 20 استان شورای راهبردی صبح قریب تشکیل شده که در واقع دفاتر یا شعبه های بنیاد در استانها از درون این شوراهای راهبردی انتخاب می شوند.وفعالیتهای خودشان را انجام می دهند علاوه بر آن ما تصمیم داریم تعدادی از شخصیتهای فرهنگی کشور را بعنوان عضو افتخار ی بنیاد صبح قریب دعوت به همکاری کنیم تا در زیر مجموعه ساختار بنیاد همکاری کنند همچنین یک ستادی راه اندازی شده است بنام ستاد مدافعان حریم اهل بیت که این ستاد فعالیتهای خوبی در حوزه مقاومت اسلامی بخصوص در حوزه عراق دارند آنها فعالیتهای خوبی در شبکه های مجازی دارند و سایتی را راه اندازی کردند که به همین نام است و در این بخش فعالیتهایی دارند علاوه بر این در حال حاضر دوره ای را برای تعدادی از جوانان تحصیل کرده ای که استعداد قبول مسئولیتهای بزرگی را در آینده دارند در حال برگزاری هستیم که انشاالله محصول این دوره هم مدیران خدمتگزار خوب برای آینده باشند.

آیا در حوزه رسانه بنیاد صبح قریب فعالیتی داشته است؟


در حوزه کار رسانه درحال حاضر سایت بنیاد صبح قریب فعال است وطبیعتا خبرهایی مربوط به بنیادو خبرهای سیاسی اقتصادی فرهنگی کشورو منطقه به جهان را منعکس می کند و هم چنین تحلیلهایی که در این بخش هست .

بحمدالله  تلاش می کنیم که سایت بنیاد بعنوان یک پایگاه خبری مهم در کشور جایگاه پیدا کند،علاوه بر آن خبرگزاری مقاومت اسلامی دیگر رسانه مهم بنیاد است که در دو زبان فارسی و عربی فعالیت دارد و رکود این خبرگزاری بعلت عدم تامین منابع مالی است که متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم آنها را فعال کنیم ولی تلاش داریم که منابع مالی این خبرگزاری را تامین کنیم و طبیعتا می تواند این خبرگزاری نقش تاثیرگذاری دراین شرایط حساس منطقه داشته باشد.

والبته سایتهای وابسته به مرور زمان انشالله راه اندازی خواهد شد بویژه دفاتری که ما در استانها پیش بینی می کنیم راه اندازی شوند که هر یک از دفاتر یا شعب سایت مربوط به خود را راه اندازی خواهد کرد که میتوانیم امیدوارباشیم که یک شبکه خبری تحلیلی خیلی خوب در کشور راه اندازی شود.

آیا صبح قریب سیاسی است؟


یکی از ویژگیهای صبح قریب اقتصادی وسیاسی نبودن آن است یعنی به هیچ وجه فعالیتهای خودش را متمرکز بر فعالیتهای جناحی وگروهی نخواهد کرد تلاشهای سیاسی به معنای بصیرت طبیعتا درون گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت اسلامی وجود دارد واساسا هر کسی در عرصه فرهنگ مقاومت اسلامی وارد می شود سیاست یک جزء جدایی ناپذیر ازمجموعه گفتمان است .

چرا بیشترین تمرکز بنیاد بر گفتمان مقاومت اسلامی است؟


اساسا اگر مقاومت به یک گفتمان در جامعه تبدیل شودطبیعتا مقاومت ما،ایستادگی ما،پایداری ما در مقابل هجمه های دشمنان انقلاب اسلامی هم افزایش پیدا میکند واین مقاومت می تواند یک الگویی برای کشورهای منطقه باشد،

  با توجه به تحولاتی که در منطقه اتفاق افتاده فعالیتهای فرهنگی با رویکرد انقلاب اسلامی که بعنوان ضرورت احساس میشود چه در داخل کشور وچه در مجموعه کشورهای منطقه وحتی در برابر ظلم وستم و استکبار جهانی است و تمام فعالیتهای خودش را بر این گفتمان متمرکز خواهد کرد.

بنیاد در راستای تحقق چشم انداز 20 ساله نظام چه هدفی را دنبال می کند؟


هدف ما تبدیل کردن چشم  انداز 20 ساله نظام به مطالبات مردم از مسئولین می باشد و اینکه ما بالاخره در ایران 1404 به کجا خواهیم رسید ،بنیاد صبح قریب تلاش می کند که در این حوزه به دست اندرکاران سند چشم انداز کمک کند.

صبح قریب در زمینه سبک زندگی اسلامی چه فعالیتهایی انجام می دهد؟


در واقع موضوعاتی که به نحوی به پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی و سبک زندگی اسلامی ارتباط پیدا می کند و بنیاد از هر طرح وسوژه ای در حوزه فرهنگی اعم از فیلم (چه مستند چه داستانی)شعر، کتاب و هر اقدامی که در حوزه فرهنگی و هنری تبیین کننده اندیشه و الگو وسبک زندگی اسلامی  ایرانی باشدرا بنیاد صبح قریب ازآن حمایت خواهد کرد و موسسات فرهنگی و مردمی می توانند با حمایت و همکاری بنیادفعالیت خود را انشالله بیشتر کنند.

تا الان با چه نهادها یا سازمانهایی همکاری داشته اید؟


ما تلاش داریم که با نهادهای فرهنگی تفاهم نامه هایی داشته باشیم که زمینه های همکاری را بیشتر فراهم کند تا الان با بنیادقرآن تفاهم نامه هایی داشتیم البته با بخشهای مختلف از جمله سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، معاون فرهنگی شهرداری تهران، ستاد مردم نهاد شورای شهر، مرکز فرهنگی عراق در تهران و سازمان اوقاف ما نشستهای داشتیم وانشاالله بنا داریم که در موضوع امضای تفاهم نامه و نشستهای همکاری متقابل این روش را ادامه بدهیم که بزودی نشستهایی هم با بنیاد شهید وشورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار خواهیم کرد.

چه طرحهای  را در دستور کار دارید؟


از جمله طرحهایی که در دستور کار ما است اگر منابع مالی آنها تامین شود اجرای آنهامی تواند تاثیر خوبی در جامعه داشته باشد ازجمله جشنواره مقاومت فیلمی که عنوان آن شهرمن خانه من است ،طرح دوره آموزش اعضای شورایاری شهر تهران که طرح درس آن راآماده کرده ایم جهت پیشنهاد به شورای شهر که اگر پذیرفتند دوره آموزشی شورایاری را برایشان برگزار کنیم، همچنین بحث قرآن آموزشی در شهر ،فیلم داستانی جنب اتوبان ، فیلم داستانی گنج سرخ که موضوع آن زعفران است و مرتبط با اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مقاومت است ، به هر صورت طرحهای مختلفی در دستور کار داریم که اگر منابع مالی آن تامین شود بنیاد با اجرای این طرحها می تواند نقش موثری در زمینه فرهنگی در جامعه ایفا کند.

ارزیابی شما از فضای فرهنگی کشور علی الخصوص در سطح  جوانان چیست؟


انتظاری که ما از نسلهای بعد از انقلاب داریم شاید انتظاری نباشد که ما از نسل اول داشتیم وشاید بخاطر شرایط منطقه و جهان تغییرات اساسی کرده است پیشرفت تکنولوژی ،ورود ابزارهای پیچیده رسانه ای و افزایش سرسام آور تلاشهای قدرت های جهانی برای خنثب سازی تاثیرات انقلاب اسلامی در دنیا و بویژه منطقه اینها عامل بازدارنده ای برای انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی به نسلهای بعدی و نسل امروز جوان کشور ما بوده و هست اما بنظر می رسد که اتفاقاتی که در کشور و در منطقه افتاده بخصوص طی یکسال اخیر با ورود گروههای تکفیری ، وهابی و در واقع شدت گرفتن پدیده تروریسم در جهان بویژه در منطقه واقعیتهابرای نسل امروز ما از هویت و بنیادهای انقلاب اسلامی بیشتر دارد روشن می شود.

تهدیدهای فرهنگی به ویژه در سطح جوانان را چگونه ارزیابی می کنید؟


اگرچه تلاش دشمن از طریق رسانه بسیار گسترده است وبه حدی است که نسلهای امروز و آینده ما از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله بگیرند. اما می توان گفت که این تحولات ودر واقع ورود هرازگاه شهدای دفاع مقدس وتشیع آنها در سطح جامعه تاثیرات مثبتی داشته است.
من درمجموع معتقد نیستم این فاصله و شکاف آنقدر عمیق است که در واقع غیرقابل جبران باشد بدلیل اینکه از انقلاب اسلامی 35 سال میگذرد و هرموقع که نظام وکشور نیاز داشتند که مردم در صحنه باشند حضور پیدا کرده اند.

همه قراین وشواهد براین است که که اگر بخواهیم تلاش دشمن را با  گذشته مقایسه کنیم صدها برابر افزایش پیدا کرده و نقش وتاثیر این تلاشها را برای بازدارندگی مردم ما از علاقه به کشور چه از حیث زمانی ،چه از حیث ریالی ،چه از حیث ابزاری مقایسه کنیم دشمن نسبت به سرمایه گذاری موفق نشده که نسلهای بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از نظام و کشور ما جدا کند ولی قطعا تلاشهای دولت آسیبهایی را بدنبال دارد منتها آسیبها به حدی نیست که قابل جبران نباشد.

و کلام آخر


اگر انشاالله وضیعت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و تلاش بیشتری صورت بگیرد، روحیه جهادی بر دولتمردان قویتر از گذشته حاکم شود، مدیران ما با اعتقاد به افکار و مدیریت جهادی در خدمتگزاری را بر مردم قویتر کنند انشاالله قطعا انقلاب اسلامی راه خود را ادامه خواهد داد .

الان دشمن از چه چیزی نگران است ؟غیر از تاثیر انقلاب اسلامی و حرکت مردم ایران در جامعه و کشورهای منطقه که ما الان شاهدش هستیم ، اینها واقعیتی است که در منطقه هست و قطعا نسل جوان این واقعیتها را درک و مقایسه می کند و می بالد بر این افتخار ی که انقلاب اسلامی و شهدای ما در دفاع مقدس آفریدند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸۰
انتشار یافته: ۴۹
1
1
1
1
20
1
1
20
20
1
1
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل