بازدید 37760
مروری بر روزنامه های امروز پنجم شهریور ماه؛

برملاشدن فساد مرد 700 میلیون دلاری/ مخالفان روحانی به سیم آخر زدند/ طوفان در اردوگاه اصولگرایان/ فقط 503 نفر مالیات بالای 50 میلیون می دهند!

روزنامه های پایان هفته، کانون توجه خود را به دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت با رهبری جلب کرده اند. در این میان، برخی روزنامه ها موضوع فسادهای اقتصادی در دولت گذشته، مالیات ها و همچنین مکانیزم های ائتلاف در دو اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان را در اولویت خود قرار داده اند.
کد خبر: ۵۲۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 27 August 2015

روزنامه های پایان هفته، کانون توجه خود را به دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت با رهبری جلب کرده اند. در این میان، برخی روزنامه ها موضوع فسادهای اقتصادی در دولت گذشته، مالیات ها و همچنین مکانیزم های ائتلاف در دو اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان را در اولویت خود قرار داده اند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنجشنبه چهارم شهریور ماه را مرور کنید.

سخنان دیروز رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت در روزنامه های امروز صبح، بازتاب گسترده ای داشت. روزنامه های اصلاح طلب جنبه حمایتی رهبری از دولت را بزرگ نمایی کرده اند و روزنامه های طیف منتقد دولت جنبه هشداری سخنان رهبر انقلاب را مورد توجه قرار داده اند. تیتر روزنامه های مختلف پیرامون صحبت های دیروز رهبری را در زیر مشاهده می نمایید:

روزنامه جوان: مسئولان مطلقاً در نقشه دشمن قرار نگيرند

روزنامه وطن امروز: در نقشه دشمن قرار نگیرید

روزنامه کیهان: خط قرمز اقتصادی، فاصله طبقاتی، پایمال شدن فقرا

روزنامه اعتماد: تقدیر دولت

روزنامه شرق: تقدیر رهبری

روزنامه ایران: قدردانی از ثبات اقتصادی و پایان دادن به مذاکرات

«روزنامه قانون» در گزارشی با تیتر «مرد 700 میلیون دلاری» به فسادمالي جديدي در دولت احمدي‌نژاد پرداخته است. این روزنامه در این گزارش می نویسد: «در حالي كه همچنان بحث ها در خصوص پرداخت يا عدم پرداخت پول نفت توسط بابك زنجاني ادامه دارد ديروز يكي از نمايندگان مجلس، ازفساد مالي تازه اي دردولت مهرورز پرده برداري كرد. اين فساد جديد در زماني افشا شده است كه همچنان تكليف اموال و پرداخت بدهي ها وردديون افرادي نظير مه آفريدهاوزنجاني ها درپرده اي از ابهام قرار دارد.

در همين رابطه محمدعلی مددی با ابراز تأسف از فسادهایی که در دولت گذشته اتفاق افتاده بود، گفت:در حالی که هر روز شاهد افشاگری رانت یافسادی در دولت های نهم و دهم هستیم، تیم دولت قبل برای فرار رو به جلو از اعضای دولت یازدهم شکایت می‌کنند.

وی با اشاره به اسنادی که از رانت صورت گرفته در راه آهن اترک ـ برکت به دستش رسیده است،گفت:فردی که در دهه 70 به دلیل فساد در دادگاه مجرم شناخته می شود و بر مبنای حکم دادگاه، اموالش مصادره شده وچندین سال هم در زندان بوده است، یک باره در دولت احمدی نِژاد مورد اعتماد قرار می گیرد و پروژه 700 میلیون دلاری راه آهن اترک - برکت را به وی می سپارند.

به گزارش ايلنا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی باابراز تاسف ازاینکه پروژه به این مهمی رابه فردی سپرده اند که هیچ‌گونه تخصص و تجربه ای در زمینه کارهای عمرانی نداشته است گفت: تأسف آورتر اینکه این پروژه با درک شرایط واگذاری پروژه ها به این شخص واگذار شده است.

وی با اعلام اینکه پروژه را به آقای (الف –ر)واگذار کرده اند، گفت:این فرد به دلیل ارتباط نزدیکی که باآقای خاص دولت احمدی نژاد داشته موفق شده است این پروژه سودآور را به دست بیاورد.

مددی با اعلام اینکه (الف –ر)برای انجام پروژه 700 میلیون دلاری راه آهن اترک–برکت هیچ گونه امکانات مالی و تجهیزات نداشته است، گفت:این فردبه پیمانکاران بزرگ کشورمتوسل می شود و با استفاده از تجهیزات و امکانات مالی آنان،کار درترکمنستان راآغازمی‌کند. اماباکمال تاسف پول‌هایی که از این بابت گرفته،به پیمانکاران نداده ودرحال حاضر صدها میلیاردتومان به پیمانکاران بدهکار است.

نماینده میانه با اشاره به اینکه تاکنون مکاتبات بسیاری با دستگاه‌های قضایی، اقتصادی و نظارتی صورت گرفته است گفت:بااین وجود هیچ واکنشی نسبت به این فرد صورت نگرفته است.

وی با اعلام اینکه راه آهن اترک –برکت درادامه راه آهن شمال به جنوب روسیه تادریای عمان تعریف شده بود، گفت: از آنجا که تمامی کشورهای مسیر این خط آهن توانسته بودند در داخل کشورشان خط آهن را بکشند اما دولت ترکمنستان به دلیل مشکلات مالی نتوانسته بود این مسیر را کامل کند، تصمیم بر این شد که بانک توسعه اسلامی 350 میلیون دلار و کشور ایران نیز 350 میلیون دلار بدهد تا این خط آهن کامل شود به همین دلیل پیمانکار را دولت ایران تعیین کرد.


«روزنامه آرمان» در گزارشی با تیتر «طوفان در اردوگاه اصولگرایان» به موضوع ائتلاف میان اصولگرایان می پردازد و به همراه پرداختن به سخنان روح الله حسینیان، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری که گفته بود اگر احمدی نژاد برگردد، از او حمایت میکنم، می نویسد: «این روزها وحدت اصلاح‌طلبان سبب ناآرامی اصولگرایان شده است و آنها اگر چه از دستیابی به وحدت سخن می‌گویند اما ناگفته پیداست که به دلیل تعدد نظرات و دیدگاه‌ها چنین وحدتی دست‌یافتنی نیست. وحدت در جریان اصولگرایی به یک رویا بیشتر شباهت دارد و کمتر فردی حتی از میان خود اصولگرایان است که بتواند به ایجاد وحدت در این جریان گواهی دهد. آنها برای وحدت جلسات مختلفی برگزار می‌کنند به عبارتی از ابتدای سال93 جلسات وحدت آنها آغاز شده است.

دبیرکل جبهه پایداری درباره جلسات مشترک این جریان با مؤتلفه و ایثارگران گفته است: «روی مواردی مثل حفظ نظام و ارزش‌های انقلاب و اطاعت از ولایت فقیه به توافق رسیده‌ایم و به تدریج همدلی خوبی ایجاد شده است که کار بهتر سامان پیدا کند.» آنچه آقاتهرانی از آن به عنوان اصولی که به وحدت دست یافته‌اند نام برده است بدیهی‌ترین اصولی است که میان جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب هم مشترک است! صراط نوشت: «سؤال این است که مگر قرار بود روی این اصول ساده و اولیه هم به توافق نرسند؟ مگر جبهه پایداری با دشمنان نظام مذاکره کرده که روی حفظ اصول هم توافقی نداشته باشند؟! که جبهه پایداری 500ساعت جلسه را صرف رسیدن به توافق روی این اصول کرده است؟! اگر منظور پایداری از توافق با گروه‌های اصولگرا بحث روی چنین موارد بدیهی و آشکاری است، بی‌تردید آنها با گروه‌های اصلاح‌طلب نیز -جز نقابدارانی که خود را متعهد به نظام نشان می‌دهند- به راحتی به توافق خواهند رسید!» مرتضی آقاتهرانی در بخشی از گفت‌وگوی خود به برگزاری ساعت‌ها جلسه میان مؤتلفه، ایثارگران و پایداری اشاره کرده و گفته است: «بنده از روز اول که در این جلسات مشترک شرکت کردم، تصور نمی‌کردم که ما بتوانیم با هم به این میزان به وحدت برسیم. در این جلسات این موضوع تأکید شد که بر اصول با همدیگر به توافق برسیم و فروع یا مصادیقی که سلیقه‌ای است و در مورد آن اختلاف داریم، را بعدا مطرح کنیم.» اما این فروع و اختلافات چیست و چرا اصولگرایان که روزی حاضر به شنیدن نام جبهه پایداری نبودند امروز آن را یک ضلع وحدت می‌دانند؟ از سوی دیگر این وحدت آن قدر دور از انتظار است که سایت‌های میانه‌رو نزدیک به اصولگرایان هم آن را به طور کامل متوجه نمی‌شوند چنانکه صراط نوشت: «دبیرکل جبهه پایداری توضیح نداده است که منظور او از اینکه «تصور نمی‌کرده به این میزان وحدت برسند» دقیقا چیست و تا کنون روی چه اصولی توافق شده که برای او غیرمنتظره بوده است؟!» اما سوی دیگر ماجرا هم جالب است.

دل در گروه احمدی‌نژاد دارند

اعضای جبهه پایداری هنوز نتوانسته‌اند خود را با اصولگرایان همسو کنند و نظرات آنها شباهتی با اکثریت اصولگرایان ندارد هر چند می‌گویند از موضع این جبهه سخن نمی‌گویند اما اگر روح‌الله حسینیان عضو مهم جبهه پایداری باشد به طور قطع دیدگاه‌های او بر دیگر اعضا اثرگذار است. این عضو پایداری درباره ورود احمدی‌نژاد به قدرت گفته است: من نه به عنوان عضو جبهه پایداری بلکه به عنوان آقای روح‌ا... حسینیان می‌گویم که اگر احمدی نژاد به قدرت بخواهد برگردد حتما از او حمایت خواهم کرد».


«روزنامه اعتماد» گزارش یک امروز خود را به موضوع مالیات ها اختصاص داده است. این روزنامه در گزارش خود با عنوان «فرارمالياتي دانه‌درشت‌ها» آورده است، از 5 میلیون مودی مالیاتی فقط 503 نفر مالیات بالای 50 میلیون تومان می پردازند و در ادامه می نویسد: «در حالي كه شمار بدهكاران دانه درشت بانكي در ايران به بيش از هزار نفر مي‌رسد، تنها ٥٠٣ نفر از موديان مالياتي بيش از ٥٠ ميليون تومان است. به گزارش «اعتماد»، در شرايطي كه معوقات بانكي به رقم تكان‌دهنده ٩٠ هزار ميليارد تومان رسيده است، تعداد كساني كه در كشور ماليات‌هايي بيش از ٥٠ ميليون تومان پرداخت مي‌كنند از سوي معاون وزير امور اقتصادي و دارايي ٥٠٣ نفر عنوان شده است. بحث ماليات در روزهاي اخير حرف و حديث‌هاي فراواني را ايجاد كرده است. آنچه برخي منتقدان دولت آن را فشار مالياتي دولت بر اصناف و موديان مي‌نامند، سبب سوال از وزير امور اقتصادي و دارايي شد و در نهايت اعطاي كارت زرد نمايندگان به وزير را رقم زد. در حالي كه برخي طيب‌نيا را در آستانه استيضاح مي‌دانند و بحث بر سر تعداد امضاها و زمان اعلام وصول ادامه دارد، اطلاعاتي در خصوص موديان مالياتي منتشر مي‌شود كه نشان مي‌دهد پرداخت‌كنندگان ماليات در ايران اندك هستند. ايران در حالي با ٧٨ ميليون جمعيت، حدود پنج ميليون مودي مالياتي دارد كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد از اين تعداد شمار فراواني ماليات‌هاي خرد به دولت مي‌پردازند. در حالي كه تنها يك دهم درصد ماليات‌دهندگان بيش از ٥٠ ميليون تومان به دولت پرداخت مي‌كنند، ماليات ٩/٠ درصد از موديان بين ١٠ تا ٥٠ ميليون تومان محاسبه شده است.

٦٠ درصد اقتصاد از ماليات معاف است

در حالي اقتصاد ايران قصد دارد وابستگي به نفت را كاهش دهد و وارد فاز تازه‌اي از حيات خود شود كه بيش از نيمي از اقتصاد همچنان ماليات نمي‌پردازد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي ايران حدود ٥/٧ درصد است. اين در حالي است كه اين رقم در بسياري از كشورها بالاتر از ايران است. اين نرخ در مالزي دو برابر ايران و در قرقيزستان حدود ١٧ درصد برآورد شده است. اين نرخ در نروژ ٢٠ درصد بيشتر از ايران است. بر اساس اين گزارش حتي در ارمنستان و قطر نيز اين نرخ بالاتر از ايران است. نرخ مذكور در ارمنستان ١٩ درصد و در قطر ١٧ درصد برآورد شده است».


«روزنامه آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «مخالفان روحانی به سیم آخر زدند!» می نویسد: «یک نماینده عضو جبهه پایداری در واکنش به اظهارات مجید انصاری در گفت وگو با آفتاب یزد که گفته بود نمایندگان به‌ جای استیضاح وزرا به طرح‌ها و لوایح عقب مانده برسند، خبر داد که به دنبال طرح عدم کفایت سیاسی روحانی هستند! حمید رسایی نماینده تهران گفته است « لایحه برجام و رسیدگی به طرح عدم کفایت سیاسی روحانی به عنوان تنها کارهای عقب مانده مجلس هستند. اظهارات روز گذشته مجید انصاری در گفتگو با آفتاب یزد با واکنش تند اعضای جبهه پایداری رو برو شد.معاون پارلمانی رییس جمهور گفته بود نمایندگان مجلس به جای به جریان انداختن طرح استیضاح‌های متعدد به طرح‌ها و لوایح عقب افتاده رسیدگی کنند.وی ضمن محترم‌شدن حق نمایندگان تأکید نموده بود با توجه به اینکه مجلس فعلی در سال پایانی خود است مطمئنا به بررسی تمام این طرح‌ها و لوایح نخواهد رسید؛ اما این اظهارات با پاسخ تند حمید رسایی عضو جبهه پایداری مواجه شد. او در پست اینستاگرامی خود، از بررسی لایحه برجام و رسیدگی به طرح عدم کفایت سیاسی روحانی(!) به عنوان تنها کارهای عقب مانده مجلس یاد کرده است.او گفته است که علی لاریجانی مانع به جریان افتادن این طرح شده است. این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که به نظر می‌رسد برخلاف نامگذاری امسال و همدلی دولت و مجلس است و از سوی دیگر بسیار بعید به نظر می‌رسد غالب نمایندگان چنین دیدگاهی داشته باشند.لایحه برجام هر چند مدت هاست که به یکی از چالش‌های مابین دولت و مجلس تبدیل شده و تشکیل کمیسیون برجام برای بررسی آن نیز مطرح است، اما طرح عدم کفایت سیاسی روحانی در مجلس، تازگی‌هایی از جنس حرف‌های خود رسایی دارد و البته این بخش صحبت‌های او هم جالب است اینکه می‌گوید مانع برسر ارائه طرح عدم کفایت سیاسی، علی لاریجانی رئیس مجلس است، انگار که باقی نمایندگان چشم انتظار برای به ثمر نشاندن طرح عدم کفایت سیاسی روحانی اند و تنها سد پیشرو لاریجانی است. اما به راستی آیا باقی نمایندگان هم نظر حمید رسایی را دارند و معتقدند که باید روحانی را به زیر کشید؟»


«روزنامه کیهان» دوباره امروز به تعطیلی سه هفته ای مجلس واکنش نشان داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان « کنگره در پی تشدید تحریم‌ها بهارستان تعطیل!» می نویسد: «پس از پایان مذاکرات هسته ای، نمایندگان مجالس آمریکا جلسات متعددی با موضوع برجام برگزار کرده‌اند و این جلسات تا پایان مهلت قانونی ادامه می‌یابد ولیکن متأسفانه در این برهه حساس، طبق برنامه‌ریزی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان از هفته آینده بار دیگر برای سرکشی در حوزه‌ انتخابیه حضور می‌یابند و بلافاصله پس از آن مرحله دوم تعطیلات تابستانی نمایندگان نیز از 14 تا 26 شهریور ماه آغاز می‌شود و 29 شهریور نمایندگان برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح و دستور جاری مجلس در خانه ملت حضور می‌یابند. این تعطیلی سه هفته‌ای مجلس در شرایط حساس کنونی قابل تأمل است».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان