بازدید 19815
حاشیه نگاری بر اقدامی شایسته تقدیر در هفته دولت؛

کاش این دست دیدارها را در مقیاس انبوه تکرار کنیم

فایده دیگر برگزاری این نشست ها را می‌توان پیگیری برنامه‌هایی دانست که با تغییر وزرا، گاه به بوته فراموشی سپرده می‌شود و گاه از مسیر اصولی خود فاصله پیدا می‌کند، به ویژه زمانی که تغییر وزرا در اثر تغییر دولت ها رقم خورده باشد، زیرا از جمله آسیب های رایج تغییر دولت ها در کشورمان، تغییر مدیران در مقیاس انبوه است!
کد خبر: ۵۲۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹ 27 August 2015
روز گذشته، زمانی که واکنش تند وزیر سابق آموزش و پرورش به سخنان وزیر فعلی، به تیتر رسانه ها تبدیل شد، شاید انتظار هر واکنشی را داشتیم، الا رقم خوردن چنین دیدار ارزشمندی اما اکنون شاهد رقم خوردن اتفاقی هستیم که می‌توان از آن الگو گرفت و در مقیاس انبوه، تکرارش کرد.

به گزارش «تابناک»، در میان گزارش هایی که به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت منتشر می‌شوند و گاه واکنش هایی از طرف منتقدان به همراه می‌آورند، امروز اتفاقی مخابره شد که تاکنون سابقه نداشته و شایسته تقدیر است؛ دیدار وزیر آموزش و پرورش فعلی با وزرای سابق آموزش و پرورش که ظاهرا قرار است تداوم داشته باشد و در آینده تکرار شود.

در این دیدار که به مناسب هفته دولت در اردوگاه باهنر برگزار شد، حاجی بابایی، مظفر، نجفی، اکرمی، احمدی، حاجی و علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش حضور داشتند و آن گونه که فاضل، مدیر کل دفتر وزارتی گفته، تنها فرشیدی به دلیل حضور در جلسه‌ای دیگر نتوانسته خود را به جمع حاضر برساند.

آن گونه که از این نشست گزارش شده، ماحصل گرد هم آمدن وزرای ادوار مختلف آموزش و پرورش، ارائه اطلاعات واقع‌بینانه از وضعیت فعلی آموزش و پرورش، طرح مسائل گوناگون این وزارت خانه و کسب نظر و تجربه از وزرای سابق، ارائه پیشنهادهایی برای بهتر شدن شرایط آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه و دست آخر، نوعی تقدیر از زحماتی که این افراد در دوران حضور خود در این نهادِ پر مخاطب متحمل شده‌اند، بوده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که دو روز پیش، فانی در ارائه گزارش عملکرد وزارت خانه متبوع خود سخنانی بیان کرده بود که حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش را بر آن داشت که در گفت‌وگو با خبرگزاری ها به آن واکنش نشان داده و برخی از گلایه های وزیر را ناشی از بی برنامگی این وزارت خانه در دولت یازدهم بداند.


همین کنش و واکنش منجر شد در پایان نشست امروز، خبرنگاران به سراغ حاجی بابایی بروند و نظرش را درباره این نشست جویا شوند، تا وی در پاسخ بگوید: کنار هم قرار گرفتن وزرای سابق و تبادل نظر در رابطه با مسائل مختلف، اقدام خوبی است که ما هم از آن استقبال می‌کنیم. از نظر بنده، آموزش و پرورش تنها یک راه برای سرپا ایستادن دارد و آن توجه به معلم است. اینکه عنوان می‌شود مدرسه پول و سرانه ندارد، مسائل حاشیه‌ای است؛ البته باید این موارد نیز پیگیری شود. معلم باید هیأت علمی شود و هیچ راهی جز این برای آموزش و پرورش نیست.

وزیر سابق آموزش و پرورش که برخلاف سخنان روز گذشته خود، از انتقاد کردن به عملکرد این وزارت خانه اجتناب می‌کرد، در پاسخ به اینکه در این جلسه شما چه مباحثی را مطرح کردید، گفت: هیچ گاه به دنبال این نیستم تا کارهایی که در وزارت آموزش و پررورش در حال انجام است، تضعیف کنم؛ اما اگر جایی سیاه‌نمایی شود و این سیاه‌نمایی به نظام برگردد، قطعا به آن پاسخ خواهم داد؛ چند روز قبل مسائلی درباره 6.3.3 مطرح شد که بنده به آنها پاسخ دادم و اعلام کردم که همه این موارد نقشه راه دارد. باز هم می‌گویم که علاقه‌مند هستیم که به آموزش و پرورش کمک کنیم.

بدین ترتیب مشخص شد که کمترین فایده نشست امروز، فراهم آمدن بستری برای طرح مسائل مختلف و حتی انتقاد، به دور از جنجال سازی در رسانه‌هاست که به همین دلیل هم که شده، می‌توان ایده دیدار وزرای سابق با وزیر فعلی را در دستور کار دیگر وزارت خانه ها و حتی نهادها قرار داد؛ ایده‌ای که می‌تواند به نقد تخصصی عملکرد نهادها و اصلاح امور، به دور از سیاست بازی منجر شود.

دیگر فایده این دیدارها را می‌توان پیگیری برنامه‌هایی دانست که با تغییر وزرا گاه به بوته فراموشی سپرده می‌شود و گاه از مسیر اصولی خود فاصله پیدا می‌کند، به ویژه زمانی که تغییر وزرا در اثر تغییر دولت ها رقم خورده باشد، زیرا از جمله آسیب های رایج تغییر دولت ها در کشورمان، تغییر مدیران در مقیاس انبوه است!

اکنون کافی است به این موضوع دقیق شویم که برگزاری منظم یا دوره‌ای نشست مسئولان فعلی و سابق قابل اجرا در چند وزارت خانه، سازمان، ارگان، نهاد و مجموعه های مختلف است و جز تبادل نظر و بهره مندی از تجربیات مختلف، چه فواید جانبی دیگری برای این مجموعه ها و البته جامعه خواهد داشت تا از اینکه تا کنون چنین نشست هایی برگزار نشده، متعجب شویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل