بازدید 13977
باب کورکر خبر داد؛

طرح‌های جدید جمهوری‌خواهان در صورت تصویب توافق هسته‌ای

با افزایش تعداد حامیان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، ناتوانی جمهوری خواهان در جلوگیری از اجرایی شدن این توافق، کم کم به امری قطعی تبدیل می شود. در این میان، یک سناتور ارشد جمهوری خواه با اشاره به شکست رویکرد حزبش در این زمینه، از وجود طرح های جایگزین در قبال ایران پس از تصویب توافق هسته ای خبر داده است.
کد خبر: ۵۲۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 28 August 2015
طرح‌های جدید جمهوری‌خواهان علیه ایران در صورت تصویب توافق هسته‌ایبا افزایش تعداد حامیان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، ناتوانی جمهوری خواهان در جلوگیری از اجرایی شدن این توافق، کم کم به امری قطعی تبدیل می شود. در این میان، یک سناتور ارشد جمهوری خواه با اشاره به شکست رویکرد حزبش در این زمینه، از وجود طرح های جایگزین در قبال ایران پس از تصویب توافق هسته ای خبر داده است.

به گزارش «تابناک»، باب کورکر، سناتور جمهوری خواه ایالت تِنِسی می گوید احتمال اینکه کنگره بتواند جلوی توافق هسته ای ایران را بگیرد، بسیار اندک است؛ اما میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، طرح های جایگزینی برای دوره پس از اجرایی شدن این توافق در دست دارد.

سایت شبکه خبری «نیوز مکس» ضمن بیان این مطلب، به نقل از کورکر می نویسد: «حدس من این است که این توافق به اجرا درخواهد آمد... در نهایت، من فکر نمی کنم احتمال به دست آوردن اکثریتی برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور و جلوگیری از اتفاق افتادن این امر وجود داشته باشد». این سخنان در حالی بیان می شود که کورکر پیشتر و همزمان با امضای توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 پیش بینی کرده بود، جمهوری خواهان بتوانند اکثریت لازم را برای خنثی کردن وتوی اوباما به دست بیاورند.

اکنون به گفته وی، یکی از گزینه هایی که مک کانل در نظر دارد، رویکرد «قرص زهرآگین» است که بر اساس آن، رهبر اکثریت با فراهم کردن امکان اضافه نمودن اصلاحیه های سیاسی به قطعنامه موجود (قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای که قرار است در کنگره به رأی گذاشته شود) دموکرات های حامی توافق را در منگنه گذارده و جمهوری خواهان را قادر به کسب امتیازات سیاسی کند.

از جمله اصلاحیه هایی که ممکن است به قطعنامه موجود اضافه شود، می توان به طرحی اشاره کرد که مارکو روبیو، تام کاتن و چند تن دیگر از محافظه کاران در ماه آوریل ارائه کردند و بر اساس آن، ایران ملزم می شود رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخته و اتباع آمریکایی زندانی در ایران را نیز آزاد کند.

کوکر اشاره می کند، به جز این مورد، یکی دیگر از اصلاحیه های احتمالی می تواند به تصویب رساندن طرح هایی بسیار سفت و سخت درباره ایران و همچنین در نظر گرفتن تمهیداتی قوی درباره استراتژی منطقه ای آمریکا باشد که بر اساس آن، حمایت از متحدان واشنگتن در منطقه خاورمیانه افزایش یابد. کورکر همچنین طرفدار حفظ فشار اقتصادی بر ایران و در نظر گرفتن شرایطی سخت برای نقض احتمالی توافق از سوی ایران است.

گفتنی است، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای حفظ قدرت وتوی خود در مقابل تصویب قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای در سنا، به رأی 34 سناتور نیاز دارد که تاکنون 30 تن از سناتورهای دموکرات علناً حمایت خود را از این توافق اعلام کرده اند؛ امری که به معنای ناکامی جمهوری خواهان در به تصویب رساندن قطعنامه مدنظر خود خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر