بازدید 2524

پاکستان سومين زرادخانه بزرگ اتمي جهان می‌شود

دیپلمات‌های غربی که فعالیت‌های اتمی پاکستان را با دقت دنبال می‌کنند، تخمین می‌زنند که در حال ‌حاضر این کشور 120 کلاهک هسته‌ای دارد. این در حالی است که هند که رقابت اصلی پاکستان در برنامه اتمی است، کمتر از صد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.
کد خبر: ۵۲۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۴ 30 August 2015
پایگاه اینترنتی دویچه وله به نقل از بنیاد کارنیج نوشت، «پاکستان سومین زرادخانه بزرگ اتمی جهان می شود.»

پایگاه اینترنتی دویچه وله فارسی نوشت گزارش تحقیقی بنیاد کارنیج پیش‌بینی می کند که با ادامه روند کنونی، پاکستان تا یک دهه دیگر به سومین زرادخانه اتمی بزرگ بعد از آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد. مقامات پاکستان این پیش‌بینی را مبالغه‌آمیز می‌دانند.

به گزارش این منبع، موسسه‌‌ای تحقیقاتی در واشنگتن در گزارش تازه‌ اش هشدار داد، اگر پاکستان با روند کنونی، همچنان سالانه بیست کلاهک هسته‌ای تولید کند، ظرف دهه آینده سومین زرادخانه‌ بزرگ اتمی جهان را خواهد داشت. این گزارش که کار تحقیقی «بنیاد کارنیج برای مطالعات صلح» در واشنگتن است، پیش بینی می‌کند که زرادخانه اتمی پاکستان بعد از زرادخانه‌های ایالات متحده آمریکا و روسیه، در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.

این پایگاه اینترنتی درج کرد: بنا به این گزارش دیپلمات‌های غربی که فعالیت‌های اتمی پاکستان را با دقت دنبال می‌کنند، تخمین می‌زنند که در حال ‌حاضر این کشور 120 کلاهک هسته‌ای دارد. این در حالی است که هند که رقابت اصلی پاکستان در برنامه اتمی است، کمتر از صد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

این پایگاه تصریح کرد با این‌که کشورهای غربی سال‌هاست در تلاش‌اند تا تعداد دقیق کلاهک‌های هسته‌ای پاکستان را بدانند، مقامات پاکستان حاضر به افشای رقم دقیق نیستند. پاکستان از سال 1998 و با اجرای شش آزمایش اتمی رسما وارد رقابت اتمی شد.

به گزارش این پایگاه، توبی دالتون، یکی از کارشناسان اصلی در تهیه و تنظیم این گزارش به «فایننشال تایمز» گفت: «رشد و توسعه‌ توان اتمی پاکستان با زیرساخت و سرعت فعلی، بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها و آمار رسمی خواهد بود که مقامات پاکستانی اعلام می‌کنند.»

به گزارش این منبع، با این ‌حال یک مقام امنیتی پاکستان که نام وی فاش نشده در گفت ‌وگو با نشریه فایننشال تایمز نتیجه‌گیری گزارش این بنیاد صلح آمریکایی را رد کرده و این گزارش را «مبالغه‌آمیز» دانسته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: «پاکستان در برنامه‌ی اتمی اش کشوری مسئول و متعهد به قوانین است، نه کشوری که بی‌اعتنا به قوانین بین‌المللی راه خود را برود.»

دویچه وله در ادامه افزود: این اظهارات مقام مسئول پاکستانی در حالی اظهار می شود که پاکستان پیمان‌نامه‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان ‌پی ‌تی) را امضا نکرده است. هند، رقیب اتمی پاکستان نیز این پیمان‌نامه را امضا نکرده است.

به گزارش این منبع، در سال 2004 بدگمانی‌ها به برنامه‌ اتمی پاکستان با بازداشت عبدالقدیر خان، بنیادگذار برنامه اتمی پاکستان، شدت گرفت. مقامات نظامی پاکستان در همه‌ این سال‌ها تلاش داشتند جامعه بین‌المللی را متقاعد کنند و تضمین دهند که برنامه اتمی آن کشور کاملا تحت‌کنترل و بدون خطر است و در چارچوب قانونی.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان