بازدید 10075

به نام بيماران ‌ام‌اس، به كام ديگران

مديرعامل جامعه حمايت از بيماران ‌ام‌اس ايران: فقط ٣٠ درصد بليت‌فروشي بازي ستارگان جهان سهم بيماران ‌ام‌اس است
کد خبر: ۵۲۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷ 30 August 2015
همين بود و نه چيزي غير از آن. به نام خير و به كام غير. يكي از ديدني‌ترين بازي‌هاي فوتبال با حضور محبوب‌ترين فوتباليست‌هاي ايران و جهان هم قرباني بيماري كهنه شد.

به گزارش اعتماد، گفته بودند عوايد اين بازي براي «جامعه حمايت از بيماران ‌ام‌اس ايران» كه حدود ١٢ هزار بيمار را تحت پوشش دارد صرف مي‌شود و همين تبليغ به پادزهر خود تبديل شد. شايد بايد پيش از دعوت از چهره‌هاي فوتبال جهان، اين برآورد محاسبه مي‌شد كه چند هزار نفر؟ واقعا درآمد اين بازي خيرخواهانه جان چند بيمار ‌ام‌اس را نجات مي‌دهد وقتي قرار گذاشته‌اند كه حداكثر، ٣٠ درصد عوايد فروش بليت نصيب بيماران شود. بيماراني كه به طور ميانگين، هر ماه بايد بيش از يك ميليون و ٥٠٠ هزار تومان براي يك روز زندگي اضافه‌تر هزينه كنند. عوايد حاصل از فروش بليت‌‌هاي پنج و هشت هزار توماني درد چند بيمار را ساكت مي‌كند آن هم وقتي صفحه تلويزيون نشان مي‌داد كه بيش از نيمي از صندلي‌هاي بزرگ‌ترين ورزشگاه ايران، خالي است و حداكثر، ٤٠ هزار نفر حاضر شدند پا روي بددلي‌هاي‌شان بگذارند و براي تماشاي مسابقه‌اي هزينه كنند كه چندان به صحت هزينه كردش و پشت پرده تبليغش باور نداشتند؟ «اعتماد» در گفت‌وگويي با مجيد بهره‌مند؛ مدير روابط عمومي باشگاه هنرمندان ايران، حسن عليزاده؛ سخنگوي كميته امداد و سيدحسن بابايي؛ مدير عامل جامعه حمايت از بيماران‌ ام‌اس ايران، بازي روز جمعه ستارگان فوتبال ايران و جهان به نفع بيماران ‌ام‌اس را ورق مي‌زند. يادمان نرود: چهره‌هاي فوتبال جهان، هيچ كدام، براي اين بازي، ريالي هم مطالبه نكردند اما فقط ٣٠ درصد عوايد اين بازي براي بيماران‌ ام‌اس صرف مي‌شود.

سيدحسن بابايي، مديرعامل جامعه حمايت از بيماران ام‌اس ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره چگونگي تعيين سهم براي بيماران تحت پوشش اين انجمن و جزييات مذاكراتي كه با برگزاركنندگان اين بازي خيرخواهانه داشتند توضيح مي‌دهد.

چطور شد كه حمايت از بيماران ام‌اس ايران در برنامه پيشكسوتان فوتبال ايران و جهان قرار گرفت؟

باشگاه هنرمندان ايران به عنوان يكي از خيرين اجتماعي حامي جامعه بيماران ام‌اس ايران از ٩ ماه قبل براي دعوت از تيم ستارگان جهان و برگزاري يك بازي خيرخواهانه در حمايت از بيماران ام‌اس ايران اقدام كرد. رايزني‌هايي انجام شد و مجوزهاي لازم اخذ شد و روز جمعه هم شاهد اين بازي بوديم كه يك اتفاق بزرگ ملي بود و پاي ستارگان بزرگ فوتبال جهان به ايران باز شد و آنها از نزديك با بيماران ام‌اس ايران ديدار داشتند.

حمايت از بيماران ام‌اس كدام بخش از اين برنامه است؟

قرار شد كه ٢٠ الي ٣٠ درصد فروش بليت به جامعه حمايت از بيماران ام‌اس ايران تعلق بگيرد و ٧٠ درصد باقي عوايد فروش بليت هم بابت هزينه‌هايي همچون تشريفات و مخارج جزء صرف مي‌شود.

از درآمد آگهي‌هاي اطراف زمين سهمي نداريد؟

خير. توافق فقط درباره بليت‌ها بوده.

باشگاه هنرمندان ايران از چند پيشكسوت فوتبال دعوت كرد و چند نفر براي حضور در اين بازي جواب مثبت دادند؟

از هر كسي كه دعوت كردند، موافقت كرد. خيلي‌ها هم بدون آنكه دعوت شده باشند اعلام تمايل كرده بودند. چنانكه آقاي پروين مديريت تيم را به عهده گرفت و آقاي عباس رضوي كه يكي از مربيان پيشين فوتبال و ساكن سوئد است هم، با تمايل خودشان آمدند.

بله و ما هم شاهد تصاوير جالبي بوديم. صرفنظر از اينكه بخشي از اين بازي ابعاد ورزشي داشت، آيا براي دعوت از بازيكنان خارج از كشور بايد خطوط قرمز و محدوديت‌هايي رعايت مي‌شد و مثلا دعوت از بازيكنان دچار مشكلات اخلاقي، محدوديت‌ها يا ممنوعيت‌هايي داشت؟

بازيكناني كه عضو تيم ستارگان جهان بودند هيچ محدوديتي براي حضور در اين بازي نداشتند. من هم از مسوولان تيم ستارگان جهان شنيدم كه در تدارك سفري به ايران هستند براي بازي به نفع بيماران ام‌اس. با وجود آنكه نگراني ما اين بود كه شايد اين بازيكنان به دليل مشغله يا هر دليل ديگري قادر به حضور در اين بازي نباشند اما مي‌دانم كه ٣٥ نفر از اعضاي تيم ستارگان جهان و بيش از ٤٥ نفر از ستارگان فوتبال ايران براي حضور در اين بازي اعلام تمايل كرده بودند و البته بايد از بين افراد انتخاب صورت مي‌گرفت و اين كار را هم آقايان پروين، ياريار و رضوي انجام دادند.

يعني همه ٣٥ نفر نمي‌توانستند بيايند؟

سفر ٣٥ نفر مخارج بالايي به دنبال داشت. البته هزينه سفر ستارگان جهان از سوي تيم، چهار ميليارد و ٥٠٠ ميليون تومان اعلام شد كه تيم ستارگان جهان با تخفيف ويژه‌اي از دو ميليارد و ٨٠٠ ميليون تومان صرفنظر كرد و حامي مالي اين بازي، فقط يك ميليارد و ٧٠٠ ميليون تومان براي هزينه سفر و اقامت ١٦ ستاره فوتبال جهان پرداخت كرد ضمن آنكه پيشكسوتان فوتبال ايران؛ آقايان احمدرضا عابدزاده، عباس رضوي و فرهاد مجيدي هم فقط به خاطر اين بازي و با هزينه خودشان به ايران آمدند.

خودتان هم روز جمعه در ورزشگاه بوديد؟

بله و در كنار ١٤٥ بيمار ام‌اس كه براي تماشاي بازي دعوت شده بودند.

شنيديم كه در ابتدا قرار بود اين بازي فوتبال براي رفع سوءتغذيه ٤٠٠ هزار كودك ايراني دهك‌هاي پايين و ساكن در مناطق محروم برگزار شود و تمايل فوتباليست‌هاي خارجي هم كمك در اين زمينه بوده است. آيا صحت دارد؟

علاوه بر آنكه بيشتر دستگاه‌هاي دولتي كمك كردند اين بازي در حمايت از بيماران ام‌اس برگزار شود، تيم ستارگان جهان هم فقط به اين شرط آمد كه اين بازي به نفع حمايت از بيماران ام‌اس باشد. با توجه به شيوع ام‌اس در اروپا و نوع اين بيماري، آنها ام‌اس را بسيار بهتر از سوءتغذيه مي‌شناسند. اما تا امروز و طي تمام مصاحبه‌هايي كه در اين مدت داشتم، اين اولين سوالي است كه در اين باره از من پرسيده شد.

يعني شما هم اين صحبت را نشنيده بوديد؟

چند روز پيش از سفر تيم ستارگان جهان، اين موضوع مطرح شد و به ما پيشنهاد دادند اجازه بدهيم كميته امداد هم در اين بازي فعاليتي داشته باشد. طرح «همسفره» متعلق به كميته امداد است و اگر نام اين طرح روي پيراهن بازيكنان ايران حك شد، قصدمان اين بود كه مشاركت اجتماعي با كميته امداد داشته باشيم وكمكي كرده باشيم تا آنهايي كه تمايل به كمك در رفع سوءتغذيه كودكان كمتر از شش سال دارند، از اين طرح آگاه شده و با اين كودكان همسفره شوند. غير از اين، كميته امداد سهمي از عوايد اين بازي ندارد.

خبر داريد چه تعداد بليت فروخته شد؟

بليت را سازمان ليگ فوتبال ايران مي‌فروشد و يكي از تعهدات‌مان اين است كه عوايد آن به صورت كاملا شفاف براي عموم اعلام شود. به نظر من، حدود ٤٠ الي ٤٥ هزار نفر به ورزشگاه آمده بودند.

تا چه زماني بايد سهم جامعه حمايت از بيماران ام‌اس ايران پرداخت شود ؟

ما موعد زماني مشخص نكرديم. طبق فرآيندي كه سازمان ليگ اجرا مي‌كند، بايد هزينه كارمندان و توزيع و عرضه بليت كسر شود و احتمالا طي اين هفته سهم ما را پرداخت مي‌كنند.

مطمئن هستيد كه پرداخت مي‌شود؟

روال اين بوده كه پرداخت شود.

 

مجيد بهره‌مند؛ مدير روابط عمومي باشگاه هنرمندان ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

بازي به نفع سوءتغذيه كودكان مصوب نشده بود

طبق قول‌مان به آقاي ميشل سالگادو كه مديريت تيم ستارگان فوتبال جهان را بر عهده داشت؛ درآمد بازي خيرخواهانه به نفع بيماران ‌ام‌اس را به صورت شفاف اعلام مي‌كنيم. بازي روز جمعه كه تمام بازيكنان، با نيت كمك و رايگان بازي كردند و حتي ستارگان فوتبال ايران با هزينه خودشان به ايران آمدند، يك اتفاق ويژه و تاريخي بود و ان‌شاءالله در آينده هم تكرار مي‌شود. البته حمايت از كودكان مبتلا به سوءتغذيه در دستور كار نبود بلكه از يك ماه قبل صرفا بحث كمپين «همسفره» مطرح شد اما مصوب، اين بود كه حمايت از بيماران ‌ام‌اس در اولويت باشد و كمپين «همسفره» پررنگ شود كه اين اتفاق هم افتاد و در برنامه ورزشي ٩٠ مطرح و معرفي شد. در دستور كار داريم كه طي يك سال آينده با يك بازي خيرخواهانه ستارگان فوتبال ايران، در كنار طرح «همسفره» باشيم و راه‌اندازي كمپيني هم مطرح است چون بسياري از مردم نمي‌دانند كه در نقاط مرزي كشور، كودكاني زندگي مي‌كنند كه وضعيتي به مراتب بدتر از كودكان دچار سوءتغذيه در آفريقا دارند و ديدن عكس اين كودكان كافي است كه هر بيننده‌اي را منقلب كند. ما براي حمايت از اين كودكان در كنار كميته امداد هستيم تا ان‌شاءالله عكس‌هايي از كودكاني شاد و سالم داشته باشيم. البته متاسفانه در اين بازي، با وجود آنكه ستارگان فوتبال جهان، بدون هيچ حاشيه و با روي خوش آمدند و رفتند، دلخوري‌هايي بين برخي هنرمندان و فوتباليست‌هاي ايران پيش آمد و در مقابل يك نيمكت ٣٠ نفره، سه هزار نفر دلخور شدند و به همين دليل جاي بسياري از ستارگان فوتبال ايران در اين بازي خالي بود.

حسن عليزاده؛ سخنگوي كميته امداد در گفت‌وگو با «اعتماد»:

از برگزاركنندگان گلايه داريم

وقتي قرار شد اين بازي به صورت خيريه برگزار شود، ما اعلام كرديم كه طرح «همسفره» را براي رفع سوءتغذيه كودكان كمتر از شش سال اجرا مي‌كنيم. در حال حاضر ٤٠٠ هزار كودك كمتر از شش سال در كشور دچار سوءتغذيه هستند و وزارت بهداشت با اندازه‌گيري دور سر، قد و وزن كودكان، مبتلايان سوءتغذيه را به كميته امداد معرفي مي‌كند تا آنها مشمول دريافت بسته‌هاي غذايي شوند. به دليل محدوديت‌هاي اعتباري فعلا فقط ٨٥ هزار كودك را تحت پوشش داريم و ٣١٥ هزار كودك دچار سوءتغذيه، در نوبت پوشش حمايتي هستند. كميته امداد با برگزاركنندگان بازي اين بحث را مطرح كرد كه كمپين «همسفره» براي حمايت از كودكان مبتلا به سوءتغذيه را معرفي و فرهنگ‌سازي كنند و به هيچ‌وجه درآمدي از اين بازي نمي‌خواستيم. دوشنبه هفته گذشته و پيش از برگزاري بازي، اين كمپين سه بار در برنامه تلويزيوني ٩٠ مطرح شد. چهارشنبه گذشته برخي هنرمندان، معرفي كمپين را در صفحات مجازي خود گذاشتند و حتي در كنسرت روز جمعه رضا صادقي هم تبليغ معرفي كمپين از تلويزيون‌هاي مستقر در سالن پخش مي‌شد. قرار بود حين بازي، كمپين براي تماشاگران در ورزشگاه هم معرفي شود اما فقط چند بار زيرنويس شد. از روز پنجشنبه پيش از بازي هم تمام تبليغات، درباره بازي در حمايت از بيماران ‌ام‌اس بود كه البته از كمكي كه به اين بيماران شد بسيار خوشحاليم و از باشگاه هنرمندان ايران هم تشكر مي‌كنيم اما از برگزاركنندگان بازي گلايه هم داريم چون انتظارمان بيش از اين بود و قرار بود «همسفره» پررنگ‌تر از اين حد باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل