بازدید 2600

طرح تشکيل نيروي مشترک عربي با چالش روبرو است

کد خبر: ۵۲۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ 31 August 2015
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد:

اعضای اتحادیه عرب اخیرا اعلام کرده اند که در حال بررسی موضوع تشکیل نیروی نظامی مشترک هستند.

اگاتا بستوژوا خبرنگار این خبرگزاری گفت در حالی که تشکیل ناتو عربی در منطقه برای مقابله با تهدیدات مشترکی نظیر گروه (تکفیری- صهیونیستی) داعش به لحاظ تئوری ایده جالبی است اما واقعیت این است که این امر به دلیل منافع متناقض کشورهای شرکت کننده ، با مشکلات قابل توجهی مواجه خواهد شد.

وی افزود هیچ اتفاق نظر سیاسی - نظامی بین کشورهای عضو اتحادیه عرب وجود ندارد و هر کشوری اهداف مورد نظر خود را دنبال می کند و گذشته از آن، همه آنها دشمنان متفاوتی دارند.
این گزارشگر اسپوتنیک تاکید کرد شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر دو گروه شده اند که یک گروه شامل عربستان سعودی، بحرین و کویت و طرف دیگر قطر، امارات متحده عربی و عمان هستند.

به عنوان مثال، این جدایی در بین کشورهای اتحادیه عرب، عملیات نظامی در کشور جنگ زده یمن را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی تاکید کرد مشکل دیگر تشکیل ناتو عربی در واقع جاه طلبی های عربستان سعودی برای تبدیل شدن به قدرت منطقه ای است. ظهور مجدد ایران در عرصه جهانی طی سال های آینده تلاش های عربستان را برای سلطه منطقه ای به چالش خواهد کشید.

گزارشگر اسپوتنیک در ادامه با طرح این سوال که آیا ممکن است طرح تشکیل نیروهای مشترک عربی برنامه عربستان با هدف غلبه بر رقیب خود یعنی ایران باشد؟ گفت : حتی اگر این موضوع در حال حاضر درست نباشد، می تواند در آینده مطرح باشد. مخصوصا در شرایطی که آمریکایی ها- از متحدان اصلی عربستان سعودی- احیای روابط با ایران را آغاز کرده اند و ریاض این اقدام امریکا را همانند یک اهانت در نظر می گیرد.

وی گفت اما اگر نیروهای عربی سرانجام متحد شوند، چه کار خواهند کرد؟ بسیاری از کارشناسان می گویند ائتلاف جدید در تلاش برای کمک به دولت قانونی لیبی به این کشور حمله خواهد کرد اما زمانی که طرف های سوم در درگیری های داخلی کشورها مداخله می کنند، این امر همیشه منجر به بدتر شدن اوضاع می شود. به عنوان مثال مداخله در امور داخلی لیبی و یمن منجر به تضعیف ثبات در این دو کشور شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار