بازدید 21865
در پاسخ به اظهارات سعید لیلاز؛

چرخش تاریخی کارشناسان و حمایت از خودروسازان با سفسطه و مغالطه

هرچند یادداشت سعید لیلاز با ظاهری شیک و علمی به تحریر درآمده، مجموعه ای از گزاره های بی ارتباط و غیر منطقی و در یک کلام مغالطه و سفسطه است. حال چرا وی در یک چنین شرایطی که دیگر هیچ کس، شکی در اثرگذاری کمپین خودروی مردمی نداشته و کسی به جز وزیر صنعت با آن سابقه این شرایط توان حمایت مستقیم از خودروسازان را ندارد، اینچنین صریح و بی پرده از این صنف حمایت کرده، باید به دنبال دلایل و عوامل آن بود؟!
کد خبر: ۵۲۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ 01 September 2015
با اوج گیری رکود در بازار خودروسازان داخلی در پی افزایش اقبال به کمپین خرید خودرو، اکنون هجمه ها نسبت به این کمپین و تأثیرات آن به اوج می رسد و بعد از وزیر صنعت ـ که روز گذشته با الفاظ و القاب خارج از موضوع و غیر محترمانه استقبال کنندگان از این کمپین را مورد لطف خود قرار داد ـ اکنون نوبت به برخی کارشناسان اقتصادی رسیده که با جهت گیری های خاص و هدف گذاری های مشخص، سعی در تخطئه کمپین «خرید خودروی صفر» ممنوع کنند.

به گزارش «تابناک»، واکنش ها نسبت به سخنان و اظهارات روز گذشته نعمت زاده، وزیر صنعت در مورد کمپین مردمی خودرو بسیار شدید بوده است، تا حدی که بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی به اظهارات وی پرداختند و با نقد رفتار و گفتار وی در حمایت از خودروسازان تحلیل های متفاوتی ارائه دادند.

اما جایگاه وزیر صنعت در این مورد کاملا مشخص است. وی سابقه ای خوب و ید طولی در حمایت از خودروسازان دارد و هرچند می توان به نحوه بیان وی در این حمایت ها نقد اساسی وارد کرد، همین سابقه طولانی منجر به آن می شود که حمایت های وی از خودروسازی چندان جدی تلقی نشود و همچون یک پیش فرض همواره در ذهن مخاطبان و مردم ایران است.

اما آنچه بعد از این سخنان شایان توجه است، واکنش های برخی کارشناسان اقتصادی به کمپین خرید خودروی صفر ممنوع است که در نوع خود بسیار جالب بوده. برای نمونه، سعید لیلاز کارشناس اقتصادی امروز در روزنامه قانون در یادداشتی به همین موضوع پرداخته است و سعی کرده در لوای یک تحلیل به ظاهر علمی، این کمپین را تخطئه کند.

لیلاز در این یادداشت آورده: فكر مي‌كنم در يك اقتصاد آزاد، هر فردي اين حق را دارد كه كالاي خود را براي خريدن يا نخريدن انتخاب كند؛ خريدن و يا نخريدن يك كالا نيز هيچ ارتباطي با علايق يك فرد با نظامي كه در آن زندگي مي كند ندارد. در خصوص كمپيني نيز كه اخيرا براي نخريدن خودروهاي داخلي تشكيل شده، واقعيت امر آن است كه بنده اين كمپين را چندان با اصالت و جدي نمي‌دانم.

وی ادامه داده: بايد به اين نكته بسيار مهم توجه داشت كه اصلي‌ترين عامل نخريدن خودرو فروپاشي قدرت خريد بين 50 تا 60 درصد ايراني‌ها در 5 سال گذشته تاكنون است. به همين دليل به هيچ عنوان قائل نيستم كه كمپين نخريدن خودرو، تأثيري در كاهش فروش محصولات داخلي داشته باشد. اگر اين حرف درست بود، ما نبايد در بخش مسكن نيز ركودي را شاهد بوديم. در حال حاضر بحران بخش مسكن در ايران بسيار بزرگ‌تر از بحران خودروسازي در ايران است. به بازار لبنيات دقت كنيد؛ بدون وجود هيچ كمپيني مردم براي مدت زماني لبنيات بي كيفيت را خريداري نكردند؛ بنابراين، بحث بسيار انحرافي است و به محض آنكه مشكل قدرت خريد مردم حل شود، اين كمپين نيز برچيده خواهد شد.

وی در ادامه یادداشت خود به دفاع تمام قد از کیفیت خودروهای ساخت داخل پرداخته و گفته است: معتقد هستم مقوله كيفيت بدون در نظر گرفتن قيمت به هيچ عنوان قابل بحث نيست. كيفيتي كه در حال حاضر خودروسازهاي ما در توليد محصولاتشان دارند، كاملا با قيمتي كه ارائه مي‌دهند همخواني دارد. از سوي ديگر، بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه واردات خودروهاي داخلي آزاد است و مردمي كه كيفيت خودرو‌هاي داخلي را قبول ندارند، مي‌توانند خودرو‌هاي وارداتي بخرند. در برخي سال‌ها بيش از 100 هزار دستگاه خودرو معادل دو ميليارد دلار خودرو‌هاي ساخته شده در ايران واردات صورت گرفته است.

حمایت از خودروسازان با سفسطه و مغالطه

پاسخ هایی به یک یادداشت 


نخست باید به این نکته اشاره کرد که سعید لیلاز، خود را در طیف کارشناسان اقتصادی قائل به اقتصاد آزاد طبقه بندی می کند؛ اما آن گونه که مشخص است، اصول و مبانی اقتصاد بازار آزاد برای وی حکم ابزار و آلاتی را دارد که به حکم ضرورت، گاهی مورد استفاده قرار می گیرند و گاه  به فراموشی سپرده می شوند.

وی یادداشت خود را با اشاره ای به همین موضوع اقتصاد آزاد و حق انتخاب مصرف کنندگان در این بازار شروع کرده است و کمپین مردمی را ناشی از پایین آمدن قدرت خرید می داند. از همین روی این کمپین را فاقد «اصالت» می داند.

نکته این است که اساسا نیازی به اجتهاد سعید لیلاز در موضوع کاهش قدرت خرید مردم و در پی آن شکل گیری کمپی مردمی اخیر نیست. بدون شک این کاهش قدرت خرید مردم در برابر افزایش بی رویه بهای خودرو بوده که یکی از عوامل موثر در تشکیل یک چنین کمپینی بوده است و اتفاقا یکی از موارد اصالت این کمپین به همین موضوع باز می گردد.

در حالی که طی سالها مطالبه کاهش یا تثبیت قیمت خودرو از سوی مصرف کنندگان در بازار خودرو با شکست و عدم پاسخگویی مناسب روبه رو شده بود، کمپین خودرو در آستانه باز شدن درب های امید بعد از توافق هسته ای شکل گرفت که مهمترین عامل شکل گیری آن پافشاری خودروسازان بر افزایش قیمت حتی بعد از توافق هسته ای و حضور خودروسازان برجسته جهانی در آینده نزدیک در ایران بود.

در یک چنین شرایطی، مصرف کنندگان ضمن امیدواری به آینده و در مواجهه با زیاده خواهی مسبوق به سابقه تولید کنندگان خودروی داخلی دست به ایجاد این کمپین زدند، زیرا دیگر نه تمایل به خرید خودروهای گران قیمت داخلی داشتند و نه توان پرداخت بهای گزاف برای خودروهای داخلی و قطعا قدرت خرید عاملی اثر گذار بوده است. در نتیجه اتفاقا پایین بودن قدرت خرید مردمی عاملی است که در کنار سایر عوامل - که لیلاز گویا توان یا تمایل دیدن آنها را نداشته - یکی از جنبه های اصالت بخشی به این کمپین مردمی است.

پرسش اصلی این است که چرا یک چنین کمپین هماهنگی در سال های قبل در دولت محمود احمدی نژاد - برای مثال سال 92 که دو بار پیاپی قیمت خودرو افزایش یافت - شکل نگرفت؟ آیا در کوران تحریم ها و کاهش ارزش ریال به یک سوم قدرت خرید مردم همچنان بالا بود؟

اما در حالی که لیلاز در ابتدای یادداشت خود به موضوع قدرت انتخاب مصرف کنندگان در یک بازار آزاد اشاره کرده است، کمی پایین تر نوشته: قائل نيستم كه كمپين نخريدن خودرو، تإثيري در كاهش فروش محصولات داخلي داشته باشد. قطعا لیلاز که اصول و مبانی اقتصاد بازار آزاد را خوانده است، به خوبی می داند در یک بازار آزاد از نوع اسمیتی آن، این رفتار مصرف کنندگان هستند که عملا نهاد بازار را کنترل کرده و به آن جهت می دهند. در واقع بخشی از دست پنهان آدام اسمیت در همین رفتار مصرف کننده و الگوی برخورد مصرف کننده تعریف می شود. حال وی چگونه از آن مقدمه این نتیجه را گرفته که این کمپین تأثیری در کاهش فروش محصولات ندارد، جای سؤال است.

البته تنها تحت شرایطی خاص این گفته و نتیجه گیری صحیح خواهد بود و آن وجود بازار انحصاری در مورد یک کالاست که قطعا در مورد خودرو و بازار خودروی ایران صدق می کند؛ اما به همین اندازه که در این موضوع صادق است، با مبانی و مقدمات یادداشت لیلاز در تناقض کامل است؛ یعنی یا در این بازار مصرف کنندگان به دلیل انحصار قدرت انتخاب ندارند – که در این صورت موضوع قدرت خرید که وی مطرح کرده، رد می شود – و یا بازار آزاد و قوانین آن حاکم است که یک چنین کمپینی تأثیر مستقیم بر فروش محصولات و در نهایت قیمت خواهد داشت.

وی اما سعی کرده به شکلی عجیب شواهدی از بازار مسکن و لبنیات برای استدلال خود دست و پا کند و برای همین، به رکود بازار مسکن اشاره کرده که اساسا تفاوت ماهوی با بازار خودرو دارد و به هیچ عنوان نمی توان اقتصاد مسکن را با بازاری همچون بازار خودرو قیاس کرد. زیرا مسکن حوزه ای متأثر از بسیاری عوامل کلان از جمله سیاست است. با همه اینها باز هم نمی توان رکود بازار مسکن را در قیاس با رکود فعلی بازار خودرو قرار داد؛ حتی با مبانی که لیلاز ظاهرا به آنها پایبند است.

مسکن اساسا یک نیاز اساسی است و رکود در این بازار عملا به معنی عدم اقبال به مسکن نیست. کما اینکه در حال حاضر رکود مسکن در شکل ثبات یا کاهش قیمت فروش مسکن، مانع از رشد بازار اجاره بها و رونق این حوزه نشده است، زیرا مسکن اساسا چیزی نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد؛ اما رکود در بازار خودرو دقیقا به معنی عدم اقبال به این بازار و کنش متقابل مصرف کنندگان با موضوع افزایش قیمت این کالاست. مشخص نیست که سعید لیلاز چگونه و بر اساس چه منطقی این قیاس مع الفارق را انجام داده؟

اما در مورد لبنیات سعید لیلاز اشاره کرده که نخریدن لبنیات، منجر به کاهش قیمت شد. خوب است وی آمار و شواهد خود در این مورد را نیز بیان می کرد، ولی در عین حال وی گفته: «مردم بدون هیچ کمپینی لبنیات بی کیفیت را نخریدند». مشخص نیست که نخریدن لبنیات بی کیفیت چه ارتباطی با نخریدن خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید دارد!

وی در نهایت یک حکم قطعی صادر کرده مبنی بر اینکه به محض آنكه مشكل قدرت خريد مردم حل شود، اين كمپين نيز برچيده خواهد شد. سعید لیلاز اگر به مبانی علمی آشنا و پایبند باشد، حتما می داند در علوم انسانی و اجتماعی، صدور حکم کلی و قطعی عملا رفتاری غیر علمی تعبیر می شود. حال چگونه وی جرأت کرده در مورد یک پدیده ای که جنبه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را همزمان در بر دارد، با این قطعیت و به شکل مطلق حکم صادر کند، خود وی باید پاسخ آن را بدهد.

اما بخش پایانی یادداشت لیلاز ،جالب توجه ترین قسمت یادداشت وی است. وی با ملاک قرار دادن قیمت خودروهای فعلی نتیجه گرفته که کیفیت ارائه شده متناسب با قیمت است. این بخش از یادداشت وی نشان دهنده عدم اطلاع کافی نویسنده از وضعیت تولید خودرو در جهان است. گویا لیلاز حتی زحمت یک جستجوی ساده اینترنتی در مورد بهای خودروهای روز و استاندارد تولیدی مثلا در آلمان یا فرانسه را نیز به خود نداده و تنها بازار خودروی ایران را مشاهده کرده و سمند و پراید را در برابر پیکان قرار داده است.

نکته جالب تر آنکه وی اشاره کرده: واردات خودروهاي داخلي آزاد است و مردمي كه كيفيت خودرو‌هاي داخلي را قبول ندارند مي‌توانند خودرو‌هاي وارداتي بخرند.

یا سعید لیلاز اساسا از وضعیت بازار خودروی کشور بی اطلاع است یا به شکلی ابتدایی تغافل می کند. در هر صورت محض آگاهی وی باید اشاره کرد که تعرفه واردات خودور در ایران به قدری بالاست که از این جهت ایران در بین ده کشور برتر دنیاست. در نتیجه آن گونه که وی اظهار کرده، واردات خودرو چندان آزاد هم نیست که هر مصرف کننده ای در هر زمان که دلش خواست خودرو وارد کند.

از سوی دیگر ،اگر سعید لیلاز قائل به این است که کمپین خودرو صفر ممنوع ناشی از قدرت خرید پایین مردم است، چگونه آنها را به سمت واردات خودرو ـ که عملا با توجه به تعرفه و مالیات به 2.5 تا 3 برابر قیمت اصلی تمام می شود ـ رهنمون شده؟

چرخش 180 درجه ای لیلاز

اما جالب تر از همه موضوع چرخش 180 درجه ای لیلاز در این میان است. وی در اوان شروع به کار این کمپین یک بار در یک اظهار در مورد این کمپین و چرایی شکل گیری آن گفته بود: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند؛ چراکه طی سال‌های گذشته آن‌قدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته‌اند که سبب شده خشم انباشته شده‌ای علیه آنان به وجود آید. مدیران صنعت خودرو باید در رسانه‌ها حاضر شوند و برای یک‌بار هم که شده به خاطر بدقولی‌ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.

حال این اظهارات جدید لیلاز حاکی از یک تغییر جهت بزرگ از سوی وی تلقی میشود که در نوع خود بی سابقه و شایان توجه است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳۳
انتشار یافته: ۶۳
لطفا مشخص بفرمائید یک تحصیل کرده تاریخ را جه به تحلیل علمی مسائل اقتصادی

تحصیلات آقای لیلاز تاریخ می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
آقا حتما یه چیزی می دونه که میگه... لابد ما نمی فهمیم :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
آقای لیلاز چند سال در بخش خودرو به عنوان مشاور فعالیت فرمودند و واردات خودرو هوو از چین تحت نظر ایشان صورت گرفته
ایشان مثل اینکه در مجموعه خودرو سازی پست خواهند گرفت

برای همین .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
ایشان مدتی مدیرکل روابط عمومی ایران خودرو بودند
آقای سعید به فکر مردم باشید. خودروسازان بصورت انحصاری مردم را استثمار کرده اند.
با سلام
اگر كارشناسي از صنعت داخلي حمايت كند سفسطه است و شما و همه عزيزيان در نابودي آن تلاش مي كنيد كارشناس هستيد!!!!
كمي تحمل نقطه نطرات مختلف و كارشناسي را بالا ببريد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
آقای شیرازی منظورتون از صنعت داخلی خودرو سازی که نیست چون خودرو ها 90 درصدش چینی هستش پس میشه صنعت چینی
استاد چانگ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
به جای واژه غلط صنعت خودرو بفرمایید مونتاژ و سر هم بندی قطعات چینی
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
خدا وکیلی خودت پراید تا به حال سوار شدی؟ چند سال دیگر این خودروسازان می خواهند پراید مونتاژ کنند؟ بس کنید دیگه
اقای لیلاز با نام و نشان و با امضاء مطلب زده. صرف نظر از ادبیات نا مناسب نویسنده شما، کاش ایشان هم با نام و نشان پاسخ می داد تا بدانیم تضارب آرا بین چه کسانی بوده است. متاسفانه این ایراد جدی است که به تابناک وارد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
نكته درست است چرا مطلب مشخص نيست مربوط به چه كسي است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
نویسنده یک ملت که فریاد میزنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
نویسنده مطلب مهم نیست آیا مطلب به حقی گفته است!! نگاه نکنید چه کسی نقد کرده شما در نظر بگیر یکی از اعضای همان کمپین ضد انقلاب !!!
كمپين تاثير دارد و بعنوان يك درس خوانده اقتصاد ، عرض مي كنم كه اتفاقا مبناي علمي دارد و از طريق تغيير انتظارات بر تقاضاي خودرو اثر مي گذارد . به جاي اين حرفها ببينيد ايرادات خودرو داخلي چيست ماانند قطعات چيني ، عدم حمايت كافي پس از فروش و آتش گرفتن خودرو و عدم تغيير ظاهر . قبول كنيم ظاهر اين اتومبيلهاي ايراني براي 30 سال گذشته است نه 2015.
عمو جون
قدرت خریدمون بالاست
اینقدر بالاست که برای کشته شدگان تصادفات جاده ای قبر چند میلیونی میخریم

وانمود نکن متفاوت فکر میکنی
وقتی رقابت نباشه نتیجش میشه همین . خودروسازای داخلی هرکاری بخوان میکنن
ممنون تابناک جان
دلایل کاملن مشخص است و همه میدانند دلیل این همه سفسطه را.....!!!!!
با سلام
لطفا در صورت امکان گزارشی در مورد اینکه چه مقدار از قطعات خودروهایی مثل پراید یا پژو و.. تولید داخل حاصل فعالیت قطعه سازان داخلی است؟ چون یکی از از مسایلی که خوردرو سازان و حامیان آنها حول آن مانور می دهند اشتغال زایی مشاغل وابسته به چرخه تامین قطعاات است، ممنون
دیگه به نونوای محله ام نمیشه گفت نونت خمیره یه دفه ننگ ضد انقلابی میچسبه به پیشونیمون اونوقت بیا و درستش کن
شمارش معکوس برای پایان سلطه خودرو سازان داخلی شروع شده
اینو گفته که یه مدت هم ایشون سر زبونها بیافته
باشه قبول
امروز را اختصاص میدیم برای ایشون که واسش کامنت بذاریم
حرف دل ما هم همین حرف تابناک است. تابناک متشکریم بابت نقد به حرف های بی اساس لیلاز
آقای وزیر صنعت با ضد انقلاب و خائن خواندن بخش بزرگی از مردم جامعه حجت را تمام کرد و صف خودش را از مردم جامعه جداکرد .ولی باید با توهین به مردم از طرف مجلس و حتی رئیس جمهور مجازات شود.
کسی که خوابیده رو کاریش نداریم... کسی که خودش رو به خواب زده رو نمی شه کاریش کرد.


خیلی خوب نوشتی که زحمت جستجوی اینترنتی رو هم به خودش نداده... قیمت النترا 2013 (الان تو ایران 110 میلیون تومان است) رو دیروز تو امارات چک کردم و 45000 درهم امارات بود (نزدیک به 42 یا 43 میلیون)... یعنی هم قیمت پارس ای ال ایکس... تازه هزینه حمل به امارات و سود فروشنده رو هم در نظر بگیریم از این کمتره...
متاسفم واسه وزیر صنعت.بزار هزاران نفر بیکار بشه بهتر از اینه که هزاران نفر با ماشینای بی کیفیت بمیره.کدوم صنعت داخلی؟صنعتی که آهن پاره رو با قیمتای نجومی میده به مردم.شمایی که وزیر صنعتش باشی چه انتظاری از مردم عادی هست.دست تک تک کسایی که کمپین راه انداختنو میبوسم.درود به شرفتون
با سلام هر کسی به فکر وشعور مردم توهین میکنند باید دید چه سودی برای افراد حامی دو شرکت خودرو ساز بی کیفیت که با جان مردم بازی میکنند دارد که اینقدر سنگ انها را به سینه میزنند و راحت به مردم انقلابی ایران انگ بی فکروضد انقلابی میزنند اینها حامی مردم هستند یا اندکی افراد که فقط کارشان شده تولید وسائل بی کیفیت وگران و حاضر نیستند ایراداتشان رابپذیرند جای تاسف است
یا سعید لیلاز اساسا از وضعیت بازار خودروی کشور بی اطلاع است یا به شکلی ابتدایی تغافل میکند.
برای حفظ منافع خریداران وتولید کنندگان باید افزایش قیمت خودرو وکاهش تعرفه واردات ان به یک میزان انجام گیرد دراین صورت خودرو سازان بهدلیل کاهش همزمان خودروهای با کیفیت وارداتی تقاضای افزایش غیر منطقی نخواهند کرد وکیفیت تولیدات رانیز بافرصت کافی بالامیبرند
تابی جون فقط ممنونیم ازت، مرسییییییییییییییییییی.
اما بعضی‌ها چرا انقدر دفاع می‌کنن از کسایی که دارن پول خون مردم رو می‌خورن.
آخه چقدر داره این بخور بخور براشون که به هر دری دارن می‌زنن.
واقعا خجالت داره!!!شرم آوره!!!!
والا من تا حالا هر کدوم از قطعات خودروم رو که تعویض کردم قطعه فابریک که روش بوده چینی بوده نه ساخت داخل
در دوره ای که قیمت خودرو نوسانات زیادی داشت خوردروهای زیادی به عنوان نوعی سرمایه گذاری توسط مردم و خود نمایندگی های فروش خریداری شد بعد که قیمت ها ثابت موند عملا اون خودروها کم کم وارد بازار شد بعد حدود دو ال سه سال اون خوردوها عنوان کارکرده به خودش گرفت و کاهش قیمت نسبت به ماشین نو داشت علاوه بر اون ماشین های چینی بعضا خوبی هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت حداقل بهتر از محصولات داخلی وارد شدن پو خیلیا اقدام به فروش خودرو هاشون کردن و ماشین چینی خریدن کافی شما سری به بنگاه ها بزنی پر از ماشینای کار کرده تولید نپد به بالا هس چون هم که قیمت پایین تری دارن مردم میخرن یعنی عملا بازار خودرو تبدیل به بازار معامله ماشین دسته دوم شده متاسفانه کارشنسای ما از درون اتاق تحلیل میکنن و حاضر نیستن برن ده تا بنگاهخوردو ببینن بازار چه خبره اسمیت و .... سایر تعوری پردازا مال صد سال پیش هستن الان ا قتصاد سنجی به راحتی راجع به هر موضوع اقتصادی مدل ارایه میکنه خود غربی ها رو به اقتصاد سنجی اوردن ما هنوز تو عرصه تعوری بحث میکنیم اقتصاد ازاد رو خود امریکا به اون صورت دنبال نمیکنه ما دنبال کنیم ؟
سالها هر لگنی را به جا ماشین ساختی.
با دوصد حیله و تزویر به خلق انداختی.

اینک از دست بدادی همه مشتریان.
این تو بودی که درآخر به خلایق باختی.
"زیرا مسکن حوزه ای متاثر از بسیاری عوامل کلان از جمله سیاست است".
جمله حكيمانه اي بود. يعني صنعت خودرو از سياست و گران شدن عمومي كالاها و افزايش تورم و قيمت دلار و دستمزد و... متاثر نيست؟ همه چيز 4 برابر شده تو چند سال اخير شما گير دادي به خودرو؟
خودروسازا دیگه مجبور شدن برن سراغ معلمای تاریخ.آخیییی
یه چند وقت دیگه خودتون هم به تاریخ می پیوندید
پیوندتان مبارک!!
امیدوارم هزینه چرخش قلم حضرت کارشناس توسط خودروسازان تامین نشده باشد! یکم واقع بینانه نگاه کنیم...
آقای لیلاز لطفاً جواب من رو بده.تو حرفات گفتی اگر مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی اند بروند خودروهای وارداتی بخرند. در جوابت می گم مردم 100 در 100 از خودروهای داخلی ناراضی اند. خودروهای وارداتی رو به قیمت جهنی خودشون به مردم عرضه کنید هر چند که هیچ تناسبی بین حقوق دریافتی مردم با استانداردهای جهانی وجود ندارد قول بهت می دم که حتی 1 خودرو داخلی دیگر توسط مردم خریداری نخواهد شد. از این طرف می گید اگر مردم ناراضی اند بروند خودرو وارداتی بخرند بعد از اون طرف 50 تا 60 درصد خودرو وارداتی رو گرون تر از قیمت واقعی اش به مردم عرضه می کنید مگید همینه که هست . عجب عدالتی است...
لیلاز : "واردات خودروهاي داخلي آزاد است و مردمي كه كيفيت خودرو‌هاي داخلي را قبول ندارند مي‌توانند خودرو‌هاي وارداتي بخرند. "
یا نمیدونی یا خودتون زدی به ندونستن که گمرک 100 درصده توی ایران ماشین 50 میلیونی 120 میلیونه توی این مملکت
کسی خودشو زده به خواب نمیشه از خواب بیدارش کرد.
متاسفانه باز یک حرکت احساسی اقتصاد کشورمان را به چالش کشیده است.
با تحریم خرید خودرو ، خودروسازان آسیب نمی بینند بلکه قطعه سازان هستند که تعطیل میشوند در همین هفته گذشته چندین شرکت قطعه سازی تعطیل شده اند.
این حرکت در جهت حمایت از واردات خودرو است و هیچ کمکی به بهبود کیفیت خودروهای داخلی نمیکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
قطعات که همه چینی ان....
محراب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
منظورت قطعه سازای چینیه؟
آقاي وزير از كمپين نخريدن خودرو صفر مردم را به خيانت متهم كردند ولي با گفته هايشان ثابت كردند خون خودروساز ها از بقيه مشاغل رنگين تر است واردات بي رويه انواع كالاهايي كه تيشه به ريشه كسب وكار مردم زده است (پوشاك كفش پارچه ميوه و ...) براي وزير هيچ اهميتي نداردبايد جلوي خيانت اصلي يعني واردات بي حساب و كتاب گرفته شود.
اگه كمپين نخريدن خودرو تاثيري در كاهش فروش محصولات داخلي نداشته بود چرا اینهمه از وزیر گرفته تا شمای کارشناس به دست و پا افتادید
متاسفانه اگر وزیر واقای لیلازمجبور بودند ماشین ایرانی سوار شوند آنوقت انها نیز به کمپین می پیوستند
تعرفه خودروهای وارداتی باید برداشته شود و پس از ظبط خودروی لوکس خارجی این آقای کارشناس ، یک خودروی به قول خودشان با کیفیت پراید به ایشان هدیه شود ، اگر نخواست اعدامش کنید .
به امید خدا ، خودروسازها در حال تنبیه شدن هستند و به زودی نتایج آن مشخص می گردد، من از سایت تابناک بابت اطلاع رسانی تشکر می کنم و خواهش میکنم تا نظرات حرفه ایی را در سایت منتشر کند تا مردم آگاهی بیشتری پیدا کنند و فریب این بنجل سازها رو نخورند ، زیرا اونها به هیچ چیزی پایبند نیستند .
دفاع برای خرید خودروهای بی کفیت معنی ندارد به غیر از این است که سرمایه اشخاص و نهایتا مملکت برباد می رود لطفا منصفانه قضاوت کنید
جناب ليلاز دكتراي تاريخ دارند درست ، ولي تركيبي أز اقتصاد و تاريخ است بطوري كه استاد راهنماي ايشان در مقطع دكترا دكتر مسعود نيلي بوده اند ، ضمنا ايشان مدير قسمت فروش ايران ديزل بوده اند نه مدير روابط عمومي ، متاسفانه منتقد عزيز از ادبيات مناسب كه در شان تابناك باشد استفاده نكرده است ، البته اين به معناي تاييد مطلب دكتر ليلاز نمي باشد و هم در مطلب بيان شده توسط دكتر ليلاز و هم منتقد محترم نكات مفيدي است كه مسولان بايستي توجه كنند
لطفاً اسم نویسندگان مقالات رو هم بگذارید.
وقتی وزیری به یک ملت توهین میکند که باید علیه وی شکایت بشود . که ایا سزای
گران فروشی نخریدن نیست ؟!.
( عمر دست خداست پراید وسیله است )
اقای تحلیل گر اقتصادی رقابت را در دنیای صنعت و تحارت فراموش کرذنذ برای بالا بردن
کیفیت و کاهش قیمت
نمیخریم نمیخریم. خودرو گران و بی کیفیت داخل و خارج
مگر انحصار جرم نیست؟.......؟؟؟؟....انحصار خودرو تا کی؟؟
مشکل این است که در کشور مااز صنایع یعنی پرداخت اضافی برای کالای فاقد کیفیتی که همواره مصرف کننده تاوان آن را پس داده است.در کشورهای صنعتی متعددی در شرق و غرب اروپا صنایع خودرو سازی واگذار یا تعطیل شد (نمونه انگلستان) و منابع ارزشمند مالی جامعه به سوی فعالیت های با مزیت بالاتر سوق داده شده است.حامیان خودرو سازی بی کیفیت با توجه به سهم سرمایه گذاری بسیار بالای پنجاه سال گذشته اعلام کنند که چه برنامه ای برای رسیدن به کبفیت مطلوب دارند و چند سال مردم باید انحصار موجود را تحمل کنند؟کدام برنامه ریزی در این بخش موفق بوده و دلایل عدم موفقیت ها چیست؟چماق اشثعال بخش خودرو تاکی در حرکت است و آیاهمین منابع در سایر بخش ها نمی تواند اشتغال بیشتری ایجاد کند؟
به شتر مرغ میگن پرواز کن میگه نمی تونم من شترم. میگن خو بیا این بار رو حمل کن بازم میگه نمی تونم من مرغم. دنبال چی می گردی عزیز دل برادر؟ نخر عزیز دل برادر نخر. یک بارم که شده بمون رو حرفت
آفرین به این همبستگی ملت . امیدوارم سازندگان خودروهای کشتار مردم ( سایپا وایران خودرو و پارس خودرو ) و جیره خواران وابسته به آنها هر چه زودتر به زانو در آیند و این شرکتها به افراد خبره و لایق و کارشناس واقعی سپرده شود . به امید آنروز
در جواب آقای لیلاز
من پول خرید خودرو صفر را دارم وهم نیاز به خرید دارم . ولی نمی خرم چون عضو این کمپین هستم و مثل من اطرافم زیاد هستند آدم هایی که با نخریدن این ارابه های مرگ به فکر سلامت خودشون و مردمشون هستند. بسته دیگه این همه زورگویی و ظلم. نتیجه گرانفروشی تحریم است . زنده باد ایران و ایرانی
خب برادر لیلاز اگر این کمپین تاثیر نداشته چرا ملت ایران که اکثرا موافق نخریدن هستند باید با ادبیاتی واهی از روی عصبانیت ضد انقلاب خوانده شوند
جناب آقای وزیر به جایی اینکه مردم رو خیانتکار بدونید برید ببینید چه کسایی 14000 واحد های تولیدی صنایع کوچک رو به تعطیلی گشوندند تا کلی از جوانان این مملکت بیکار بشن؟نگران این چیزها باش اینها خیانت به منافع ملی هستش مردم حق انتخاب دارن یادت باشه هیچ وقت یه ایرانی رو تهدید نکن
بخاطر شفاف سازی و پیگری مطالبات به حق مردم از شما مسئولین تابناک تشکر می کنم
انحصار=فساد
اتفاقا بی سرپرست کردن تعداد زیادی از خانواده ها و از بین بردن تعدادی از جوانهای مردم(اکثر تلفات جاده ای وخودروها جوان هستند)کار اصلی ضد انقلاب هست وخواهد بود ما مردم ایران خودروسازی چانگ دانگ فنگ و... چینی نمی خواهیم.خودرو به بهانه حمایت از صنعت داخلی تا چند سال دیگر وکجا وتاکی؟
كيفيتي كه در حال حاضر خودروسازهاي ما در توليد محصولاتشان دارند، كاملا با قيمتي كه ارائه مي‌دهند همخواني دارد.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
---------------
خودروی ایشون چیه ؟
بازم بحث خودرو و دل خون مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر