بازدید 2720

مقام پيشين پاکستان: در زمان بوش، آمريکا از مذاکره با ايران امتناع کرد

به گفته قصوری، «پاکستان در تعامل با عربستان، ایران و ترکیه که به دلایل مذهبی و تاریخی روابط پیچیده ای دارند، با اوضاع دشوار و چالش برانگیزی روبرو است. پاکستان نیز دقیقاً بر پایه همان عواملی که بین این کشورها (ترکیه، ایران و عربستان) اختلاف ایجاد می‌کند، با آنها روابط نزدیک داشته است. پاکستان تاکنون در مدیریت این چالش موفق بوده است».
کد خبر: ۵۲۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸ 01 September 2015
وزیر امور خارجه پیشین پاکستان در مصاحبه اختصاصی با تریبیون اکسپرس گفت :در دوران ریاست جمهوری جرج بوش، آمریکا از مذاکرات اتمی با ایران خودداری کرد.

به گزارش تریبیون اکسپرس، خورشید محمود قصوری(Khurshid Mahmud Kasuri) وزیر امور خارجه پیشین پاکستان در مصاحبه اختصاصی پیش از انتشار کتاب جدیدش در روز شنبه گفت:«ایران آماده بود اطمینان دهد که دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و می تواند برنامه هسته‌ای خود را تحت نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد اما زمانی که من وزیر امور خارجه بودم، آمریکا تمایلی به گفتگو (با ایران) نداشت».

قصوری افزود پاکستان نمی‌خواست ایران با نقض تعهدات خود در پیمان منع تکثیر هسته‌ای (ان پی تی)، به قدرت هسته‌ای تبدیل شود.

این مقام سابق پاکستانی گفت: «بعد از ماجرای عبدالقدیر خان، پاکستان از آن بیم داشت که به علت کمک به ایران در زمینه تولید تسلیحات کشتار جمعی، مسئول شناخته شود. ایران و نمایندگان اتحادیه اروپا هر دو از من خواستند که تلاش کنم و اختلافات آنها را در زمینه مسئله هسته‌ای ایران برطرف کنم. من درباره موضوع با کاندولیزا رایس گفتگو کردم، اما رفتار او نشان می‌داد آمریکا به بحث و گفتگو با ایران علاقه‌ای ندارد».

وزیر امور خارجه پیشین پاکستان گفت: اعمال نفوذ لابی اسرائیل در زمان دولت جرج بوش بسیار بیشتر بود تا دولت اوباما.

قصوری معتقد است این بار نیز از سرگیری گفتگوها با ایران، برپایه شروط کلی مشابهی بوده است که ایران در زمان جرج بوش حاضر شده بود از طریق پاکستان به آمریکا پیشنهاد دهد.

قصوری در کتاب خود با عنوان «نه جنگ طلب و نه صلح جو» Neither A Hawk Nor A Dove شرح می‌دهد که چگونه کوشیده است به حاکمان اروپا و آمریکا درباره خطرات حمله احتمالی به ایران و پیامدهای این مسئله برای آرامش پیروان مذاهب مختلف در پاکستان هشدار دهد.

او می نویسد: ما نگران بودیم که اگر آمریکا واقعاً به ایران حمله کند، این مسئله برای ثبات داخلی پاکستان، پیامدهایی خواهد داشت. من کوشیدم حاکمان آمریکا را مجاب کنم که استفاده از نیروی نظامی علیه ایران، پیامدهای منفی برای منطقه خواهد داشت».

قصوری همچنین (در کتاب) به جزئیات فعالیت‌های رسمی خود پس از حمله اسرائیل به لبنان در سال 2006 میلادی و دیدارش با کاندولیزا رایس اشاره می‌کند که از او خواسته بود پیامی را به حکومت ایران برساند.

این مقام سابق پاکستانی گفت در سخنرانی خود در نشست آسه آن، در کوالالامپور، از آمریکا خواست که اسرائیلی ها را تحت فشار بگذارد تا دیگر به غیرنظامیان حمله نکنند.

قصوری گفت: کاندولیزا رایس از من پرسید آیا می‌توانم پیامی را از او به منوچهر متکی وزیر امور خارجه وقت ایران برسانم. او به من گفت موشک‌های که حزب الله اکنون به شهرهای اسرائیل پرتاب می‌کند، کوتاه برد هستند و نمی‌توانند به تل آویو برسند.

رایس از آن بیم داشت که راکت ها فقط زمانی می توانند به تل آویو برسند که موشک دوربرد ایرانی باشند و عبارت «ساخت ایران» روی همه قسمت های آنها نوشته شده باشد».

قصوری در کتابش می‌نویسد اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، بهانه لازم به دست اسرائیل و بخش‌هایی از لابی نومحافظه کاران آمریکا می‌افتاد تا به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنند.

به محض پایان دیدارم با رایس، از کارکنانم خواستم که با وزیر امور خارجه ایران تماس بگیرند و فوراً موضوع بحث خود با کاندولیزا رایس را با او در میان گذاشتم.

قصوری در بخش دیگری از کتاب خود به نقش مهم عربستان اشاره می‌کند و می نویسد عربستان یکی از دوستان نزدیک پاکستان بوده و همواره هنگام نیاز به کمک این کشور آمده است.

قصوری همچنین با تأکید بر روابط پاکستان با امارات، قطر و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از نوع برخورد دیپلماتیک دولت پاکستان با بحران یمن انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه پیشین پاکستان گفت در دوره فعالیت او، اسلام آباد ناچار بود وضع پیچیده ای را مدیریت کند که در یک سوی آن عربستان و در سوی دیگر ایران قرار داشت.

به گفته قصوری، «پاکستان در تعامل با عربستان، ایران و ترکیه که به دلایل مذهبی و تاریخی روابط پیچیده ای دارند، با اوضاع دشوار و چالش برانگیزی روبرو است. پاکستان نیز دقیقاً بر پایه همان عواملی که بین این کشورها (ترکیه، ایران و عربستان) اختلاف ایجاد می‌کند، با آنها روابط نزدیک داشته است. پاکستان تاکنون در مدیریت این چالش موفق بوده است».

قصوری همچنین به دولت پاکستان توصیه کرده است که نقش فعالانه داشته باشد و خسارات ناشی از عملکرد دیپلماتیک ضعیف خود در بحران اخیر یمن را مهار کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار