بازدید 28862
برگزاری دادگاه سه متهم فساد اقتصادی به صورت علنی؛

قرائت کیفر خواست بابک زنجانی به اتهام های متعدد از جمله فساد فی الارض

پس از روزها جنجال بر سر پرونده باباک زنجانی، امروز صبح (شنبه)، جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر برگزار شد. جلسه دادگاه رأس ساعت 9:05 رسمی و علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.
کد خبر: ۵۳۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 03 October 2015

پس از روزها جنجال بر سر پرونده باباک زنجانی، امروز صبح (شنبه)، جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر برگزار شد. جلسه دادگاه رأس ساعت 9:05 رسمی و علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، یکی از موضوعات مهم در روزهای اخیر، بحث علنی یا غیر علنی بودن این دادگاه بود که سرانجام به نقل از بعضی منابع اعلام شد، با نظر قاضی صلواتی قرار است این جلسه به صورت علنی برگزار شود و امروز صبح نیز این اتفاق افتاد.

در پرونده فساد نفتی دو وکیل از طرف شرکت نفت، دو وکیل از طرف شرکت HK، یک وکیل از طرف بابک زنجانی، دو وکیل از طرف معاون اول وی و دو وکیل از طرف معاون دوم وی کار وکالت را انجام می‌دهند.


237 صفحه کیفرخواست

 کیفرخواست برای سه نفر و در 237 صفحه تنظیم شده و بر اساس این کیفرخواست اتهامات بابک زنجانی افساد فی الارض، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، جعل 24 فقره اسناد بانکی، پولشویی و نشر اکاذیب است. بر اساس کیفرخواست صادره، اتهامات م_ش متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی افساد فی‌الارض، مشارکت درکلاهبرداری، مشارکت در پولشویی و همچنین اتهامات ح_ف_ه متهم ردیف سوم این پرونده افساد فی الارض، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK، مشارکت در کلاهبرداری از تأمین اجتماعی و مشارکت در پولشویی است.

اتهامات متهم ردیف اول (ب . ز): اتهامات متهم ردیف اول 28 آبان 93 با شکایت وزارت نفت ثبت شد. همچنین به موجب مشارکت در اخلال نظام ارزی و شکایت‌هایی از سازمان تأمین اجتماعی و بانک مسکن متهم موجب تعقیب در شعبه 26 ناحیه بازپرسی دولت قرار گرفت. شعبه بازپرسی بیش از 40 نوبت فرد را بازرسی کرد و 200 فرد مطلع پیرامون شرکت‌های متهم به این شعبه فراخوانده شدند. نماینده دادستان در دادگاه قرار مجرمیت «ب.ز» متولد 1352 صادره از تهران را به شرح زیر اعلام کرد؛

1ـ فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور

2ـ کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران

3ـ کلاهبرداری از بانک اف آی آی بی و جعل حواله بانکی به نام «ی»

4ـ جعل حواله بانکی از بانک عرب ترک به بانک کنت به حساب آقای «ی»

5ـ جعل حواله ارزی از بانک اف آی آی بی به بانک مسکن

6ـ جعل چندین مورد حواله ارزی از بانک کنت به موسسه مالی توسعه

7ـ جعل دستور انتقال بین بانکی از بانک اف آی آی بی به بانک اسلام

8ـ جعل حواله نزد بانک مرکزی، جعل اسناد بانک و جعل مهر

9ـ پولشویی به مبلغ 1967میلیون یورو و نشر اکاذیب

اتهامات م. ش متهم ردیف دوم: مشارکت در پولشویی، افساد فی الارض به طور کلان با علم به ضربه زدن به نظام، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران و سازمان بازنشستگی نفت و مشارکت در پولشویی از طریق عواید شرکت نیکو.

اتهامات ح . ف . ه متهم ردیف سوم: متهم فاقد محکومیت قبلی است. تاریخ بازداشت 28 اسفند 92، به اتهام افساد فی الارض و مشارکت عالمانه در تشکیل و فعالیت در شبکه‌ای سازمان یافته مشارکت در کلاهبردی از کلاهبردی در شرکت HK، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی به مبلغ بیش از 444 میلیارد ین ژاپن و مشارکت در پولشویی.


زنجانی گفته است، منبع 15 میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد

معاون دادستان تهران در جلسه دادگاه اظهار داشت: در مقدمه این پرونده آمده است که طبق گزارش واحد اطلاعات پولشویی وزارت نفت، پرونده‌ای در اوایل سال 92 مفتوح شد و با توجه به اینکه در حساب‌های شرکتی در کیش وجوه کلانی جا به‌ جا شده است، رسیدگی از طریق مراجع قضایی تقاضا شد. وی افزود: اتهامات متهم ردیف اول، 28 آبان 93 با شکایت وزارت نفت ثبت شد، همچنین به موجب مشارکت در اخلال نظام ارزی و شکایت‌هایی از سازمان تأمین اجتماعی و بانک مسکن متهم موجب تعقیب در شعبه 26 ناحیه بازپرسی دولت قرار گرفت.

بر اساس اعلام معاون دادستان تهران، متهم در طول بازپرسی گفته است، منبع 15 میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد، همچنین متهم در طول تحقیقات ابتدایی ادعا می‌کرده که حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات ایجاد شده است.

معاون دادستان تهران در ادامه قرائت متن کیفرخواست 237 صفحه‌ای «ب.ز» گفت: متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد. متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است. زنجانی از طریق خواهرش «ب.ز» با خارج از زندان ارتباط بوده و در مورد شرکت مذکور متهم از خواهرش تقاضا می‌کند به کارمندان شرکت بگویند در پرینت های شرکت الف تغییراتی انجام داده و این پرینت‌ها ر ا به بازرسی تحویل دهند؛ بنابراین، به نظر می رسد متهم در مرحله بازداشت به دنبال جعل اسناد بوده است.

معاون دادستان تهران گفت: در تحقیقات انجام شده، متهم اعلام کرده بود که «ح. ف. ه» عضو هیأت مدیره بانک اف آی بی بوده است.« ب . ز» در جهت پیشبرد اهداف خود ناگریز به همکاری با یکی از بانک‌های داخلی بوده است. متهم پس از خرید سهام با مدیران بانک «م» وارد مذاکره شد و 60 درصد از سهام اف آی بی و کنت را به مبلغ 90 میلیون یورو به بانک «م» واگذار می‌کند. بانک مذکور پس از یک سال سهام را به «ب . ز» واگذار می‌کند. متهم پس از مشارکت با بانک داخلی در بستر دو بانک، اقدامات جعلی خود را انجام می داده است.

زنی به نام «م.م» ماهانه 4 هزار یورو از زنجانی پول دریافت می‌کرده است

نماینده دادستان تهران در رابطه با زمینه اقدامات مجرمانه متهم نفتی به بحث ناشی از تحریم‌ها، شبکه مالی بانک‌ها و شرکت‌های نفتی و همچنین سیستم نرم افزاری اشاره کرد و گفت: در زمان تحریم همه بانک‌ها به جز چند بانک در لیست تحریم قرار گرفتند. همچنین ارتباط سوئیفتی بانک‌های ایرانی با سایر بانک ها قطع بود. به همین دلیل متهم ردیف اول درصدد برآمد که سیستم نرم افزاری طراحی کند.

وی افزود: زنجانی بانکی را در مالزی افتتاح و راه اندازی کرد اما عملاً از دفتر تهران این بانک عملیات انجام می‌داد.

نماینده دادستان تهران گفت: بررسی سوابق سوئیفتی نشان می‌دهد، هیچ یک از پیام‌ها واقعی نبوده و همگی جعلی بوده‌اند، به گونه‌ای که کارمندان زنجانی متن پبام‌ها را به صورت از پیش تعیین شده در سیستم خود داشته‌اند. همچنین در مدت فعالیت زنجانی پیام‌های سوئیفتی میان بانک انصار، مسکن، صادرات، توسعه و تعدادی بانک دیگر رد و بدل شده که فقط در یک فقره و برای خرید یک جرثقیل پیام صحیح منتشر شده و مابقی جعلی است.

وی در ادامه قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم نفتی به بانک «ک» اشاره کرد و گفت: این بانک در 2009/8/26 تأسیس شد و در ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده است. این بانک مجوز فعالیت بانک‌داری در تاجیکستان دریافت می‌کند.

نماینده دادستان تهران گفت: «ح. ف. ه» به عنوان فرد مسئول به این بانک معرفی شده بود، همچنین دو کارمند از یکی از بانک‌های ایران نیز در این بانک استخدام می‌شوند، زنی به نام «م.م» به عنوان کارمند ماهانه 4 هزار یورو از زنجانی پول دریافت می‌کرده است.

پابان جلسه اول دادگاه

اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی در حالی به پایان رسید که 65 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم از سوی معاون دادستان تهران قرائت شد. جلسه بعدی فردا ساعت 8:30 صبح در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۸۰
انتشار یافته: ۲۱
درود بر حق وحقیقت و عدالت
پاسخ ها
نور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
عجله نکن .صبر کن حکم بدن.
پس دانه درشتها چی ؟ زنجانی تنهایی که نخورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
از این گنده تر ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
آی کیو یکی از دانه درشتها همین بوده دیگه! کسی اگ خورده باشه میشه دانه ریزها! اول دانه درشتها بعدم دونه ریزا و جیره خواهرا
دولت قبل آنقدر بی تکلیف و بی برنامه بود که فرصت طلبانی نظیر این آقای بقول شما(بز) که حتی یک کارمند دون پایه نیز نبوده است چنین اختلاس عظیمی را مرتکب شده است. من کی ام اینجا کجاست!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
جو نده عزیزم پولدار شدن آقای بز از سال 65 و به تدیریج بوده ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
همون دولت بی کفایت اسم اینو برد! ب ز ب ز گفتاش یادتون نیست؟؟؟ اینو هاشمی شاخ کرد. مزخرف نگید
اگر می خواهیم در اینده کسی فکر اینجور کارها راهم نکند می بایست از بکار بردن حروفی همچون م .م و ح.ف. ه خودداری کنیم حتی اگر درمرحله اتهام باشد
ما كه همش حروف الفبا را به عنوان متهمين ديديم !
اتهامات متهم ردیف اول (ب . ز):
جالب بود و خنده دار 2.5 سال همه ميشناسن بابك زنجانيو ابرو طرفو برديد حالا تازه بنده خدا شده ب.ز
میشه بگید اتهام ر ق د ت ب س چی بود؟ نگران شدم
جالبه که این اتفاقات زمان پاکترین دولت !!! رخ داد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
اتفاقا قبل از دولت قبل
بوده!
باید همه محاکمه شون نباید یک نفر اعدام شود ....
خوب چرا از کانالهایی که میتونید ابتدا به ساکن جلوی این افراد گرفته نمیشه !!!!
خدا کنه اگه قراره بابک زنجانی اعدام بشه با اعدام اون مابقی مهره های اصلی این اختلاس نفس راحت نکشن بلکه اونها هم باید به دادگاه کشونده بشن
چند روز پيش برا يكي از آشناها ضامن شدم وام بگيره مداركي كه برا ضمانت خواسته بودن
نامه از اداره
چك
سفته
و كلي امضا از من و كلي مدارك از خودش .
تا حالا كه همه چي آرومه ! اينهمه پول بي زبون چطوري رفته تو حساب اين آقا و مشابهاش ! هنوز كلي هم بخور بخور هست كه دولت بعدي نه (!!!) اون يكي دولت ميزنه بيرون و ماه متو تابناك خبراش رو ميخونيم و نظر ميديم البته به اميد خدا ! نه دولت و اينجور چيزا اگه بنا به دلايل منطقي يا غير منطقي ديگه اي نمرديم !!!
1
1
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر