بازدید 3183

آمريکا در حال فاصله گرفتن از بحران يمن است

کد خبر: ۵۳۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 04 October 2015
هافینگتون نوشت آمریکا در حال فاصله گرفتن از بحران یمن است اما در عین حال با ارائه کمک های تسلیحاتی برای بمباران اهداف مختلف در این کشور در حال کمک به ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است.

مقامات سازمان ملل متحد می گویند این ائتلاف مسئول کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در یمن است که اخیر از دو هزار و سیصد نفر نیز فراتر رفته است.

شنبه گذشته در حملا هوایی در شهر تعز -که در صد و هفتاد مایلی جنوب صنعا پایتخت یمن قرار دارد- بیش از صد و سی نفر کشته شدند. جامعه صلیب سرخ یمن گزارش داد دو تن از کاکنان داوطلب این گروه در گلوله باران منطقه ای در تعز کشته شدند.

حملات عربستان سعودی در یمن در ماه مارس آغاز شد، زمانی که عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن به سبب حمله نیروهای انصارالله از این کشور گریخت. آمریکا - که بر این باور است باید جلوی سقوط این کشور فقیر و افتادن آن به دست جنگجویان القاعده گرفته شود- از تلاش های عربستان سعودی برای بازگرداندن هادی به قدرت حمایت کرده است.

اما گروه های حقوق بشری می گویند ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حال انجام حملاتی سراسری است و به صورتی کاملا غیر ضروری در حال به خطر انداختن جان غیر نظامیان در یمن است. سازمان صلیب سرخ بین المللی تقریبا هشت تن از کارکنان و نیروهای دواطلب خود را به سبب گلوله باران یمن از دست داده است.

مقامات کاخ سفید اعلام کردند به سبب کشته شدن غیر نظامیان در آخر هفته «شوکه و ناراحت» شده اند. آنها در عین حال اعلام کردند واشنگتن مسئول کشته شدن آنها نیست.

ند پرایس سخنگوی کاخ سفید جمعه شب در بیانیه ای اعلام کرد:‌ «آمریکا در تصمیم گیری ها درباره هدف قرار دادن مناطق توسط ائتلاف در یمن نقشی ندارد.» او همچنین گفت:‌ «با این حال، ما به طور مداوم به تقویت اعضای ائتلاف در مشخص کردن دقیق اهدافشان ادامه می دهیم.»

به نظر می رسد سخنان روز جمعه سخنگوی کاخ سفید با گزارش های خبری منتشر شده در گذشته تناقض داشته باشد، زمانی که مقامات فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کردند «کمک هایی در زمینه هدف قرار دادن مواضع» در اختیار ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار می دهند. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا در پاسخ به سوال هافینگتون پست درباره تضادها در اظهارات مقامات آمریکایی گفت:‌ «بین حمایت های لجستیکی و اطلاعاتی که ما در اختیار آنها قرار می دهیم و مشارکت در روند تصمیماتی که آنها اتخاذ می کنند و ما در آنها دخیل نیستیم، تفاوت وجود دارد.»

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد حمایتی که آمریکا در اختیار این ائتلاف قرار می دهد با هدف افزایش دقت در هدف گیری حملات هوایی و کاهش شمار تلفات غیر نظامیان است.

گزارش کنگره آمریکا که اخیرا منتشر شد، حاکی است آمریکا طی سال های دو هزار و ده تا دو هزار و چهارده، تسلیحاتی به ارزش نود میلیارد دلار به عربستان سعودی فروخته است که شامل جنگنده ها، بالگردها، سامانه های دفاع موشکی، موشک ها،‌ بمب ها و خودروهای زرهی می شود. در این گزارش همچنین آمده است آمریکا به منظور مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن تسلیحات ساخت آمریکا در اختیار ریاض قرار داد و به منظور حمایت از روند تصمیم گیری های ریاض درباره هدف قرار دادن مواضع،‌ اطلاعات خود را با آنها به اشتراک گذاشت.

تلاش های کاخ سفید برای مقصر ندانستن خود در ارتباط با کشته شدن غیر نظامیان در یمن دو روز پس از آن صورت گرفت که ریاض در مقابل تلاش های دانمارک در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با هدف اعزام تیمی از کارشناسان حقوق بشر برای انجام تحقیقات درباره نقض حقوق بشر در یمن از سوی همه طرف های حاضر در جنگ داخلی این کشور مقاومت کرد.

در عوض، سعودی ها به قطعنامه ای استناد کردند که سازمان ملل متحد را در جایگاه ایفای نقش حمایتی از تحقیقات به ریاست هادی -رئیس جمهور در تبعید یمن که خود یک طرف درگیری محسوب می شود- قرار می دهد.

در حالی که آمریکا از قطعنامه دانمارک حمایت کرد اما آنها آشکارا برای ممانعت سعودی ها در متوقف کردن انجام تحقیقاتی آشکار درباره نقض حقوق بشر در یمن تلاشی انجام ندادند.

کیت هارپر نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر در ژنو در گفتگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد در حالی که از ابتکار عمل دانمارک حمایت می کند اما نتیجه ای بر اساس اجماع را ترجیح می دهد و این بدان معناست که واشنگتن از عربستان سعودی حمایت می کند.

عربستان سعودی ماه گذشته به عنوان رئیس شورای حقوق بشر انتخاب شد. این اقدام سبب شد ناظران صلاحیت دادن چنین جایگاهی را به کشوری زیر سوال ببرند که دولتش در حال نقض آشکار حقوق بشر است هم از طریق مداخله نظامی در یمن و هم اعدام فعالان در داخل خود عربستان. مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این باره که آیا آمریکا از انتخاب عربستان سعودی به عنوان رئیس شورای حقوق بشر آشفته شده است، گفت: «ما از این اقدام استقبال می کنیم. ما هم پیمانانی نزدیک برای یکدیگر هستیم.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل