بازدید 8308
۲

پیام جلسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان برای اصولگرایان

آنچه تاکنون از درون اصلاح طلبان و اصولگرایان به عنوان دو جناح اصلی حاضر در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی شنیده می شود، بر این اساس است که سعی دارند در انتخابات آینده با کمترین اختلاف و انشقاق حاضر شوند، ولی اینکه این حرف و ادعا در عمل هم انجام خواهد شد یا نه، به بررسی و تحلیل نیاز دارد.
کد خبر: ۵۳۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷ 06 October 2015
با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم، آرایش گروه های سیاسی سمت و سوی جدی به خود می گیرد، به طوری که ممکن است این جدیت گروه ها گاه به محل اختلاف و انشقاق تبدیل شود؛ بنابراین، آنچه تاکنون از درون  اصلاح طلبان و اصولگرایان به عنوان دو جناح اصلی حاضر در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی شنیده می شود، بر این اساس است که سعی دارند در انتخابات آینده با کمترین اختلاف و انشقاق حاضر شوند، ولی اینکه این حرف و ادعا در عمل هم انجام خواهد شد یا نه، به بررسی و تحلیل نیاز دارد.

به گزارش «تابناک»، با توجه به اخبار منتشره، می توان دریافت اصلاح طلبان با توجه به تجربه همگرایی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، سعی بر این دارند تا با حداکثر هماهنگی تحت نظر شورایی به نام شورای هماهنگی اصلاح طلبان در انتخابات آینده حضور داشته باشند. چرایی تشکیل این شورا که می تواند گام اول اصلاح طلبان برای وحدت و ائتلاف در انتخابات آینده باشد نیز دلایل مختلفی دارد.

شاید مهمترین این دلایل را می شود در اختلافات چند وقت اخیر گروه های موجود در این جناح بر سر انتخاب سرلیست دانست. برخی از گروه های اصلاح طلب بر این باور بودند، در انتخاب سرلیست باید فراتر از سیاست های حزبی و جناحی را در نظر گرفت و توصیه بر این داشت تا افرادی غیر اصلاح طلب ولی میانه رو همانند ناطق نوری و لاریجانی، سرلیست اصلاح طلبان معرفی شوند.

اما در سوی دیگر، گروه هایی که خود را وفادار به شعارهای اصلاح طلبی می دانند، بر این باورند که سرلیست اصلاح طلبان باید شناسنامه اصلاحاتی داشته باشد و انتخاب سرلیست غیر اصلاح طلب، نوعی عبور از شعارهای این جناح است.

این اختلاف تا حدی پیش رفت که برخی اعضای گروهی مانند کارگزاران علنا توصیه داشتند تا اصلاح طلبان سرلیستی مانند عارف را انتخاب نکنند و فردی مانند ناطق نوری را سرلیست معرفی نمایند. این توصیه که توسط محمد قوچانی در نشریه صدا مطرح شده بود، با واکنش تند حامیان عارف و برخی چهره های شاخص اصلاح طلبان مانند محمدرضا خاتمی مواجه شد. آنها در پاسخ به قوچانی بیان داشتند که طرح این گونه همراهی با رقیب دیرین اصلاح طلبان یعنی اصولگرایان است و به اصلاح طلب بودن افرادی که چنین پیشنهادهایی مطح می کنند، باید شک کرد.

حال پس از این کشمکش ها، خبر می رسد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و اصلاح طلبان برای حضور مؤثر در انتخابات پیش روی، شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان را به تصویب رساندند تا اعضای آن متشکل از 21 عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، 11 عضو کمیته شورای مشورتی و چند تن از دبیران کل احزاب جدیدالتأسیس در کنار هم راهبردهای این جبهه برای انتخابات را بررسی کنند.

ناظران سیاسی اولین جلسه این شورا را بسیار حیاتی دانسته بودند، زیرا قرار بر این بود با انتخاب رئیس این شورا تا حدی به برخی از شایعات پاسخ داده شود؛ اما همین تشکیل این شورا هم تاحدی برای اصلاح طلبان تبدیل به محل اختلاف شد. به رغم اینکه قرار بود افرادی از احزاب ندای ایرانیان، مجمع ایثارگران، اتحاد ملت، توسعه و عدالت در این شورا حضور داشته باشند، خبر می رسد، این قرار تاکنون عملی نشده است.

چند روز پیش از سوي حسين کمالي، رئيس کميته سياسي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نقل شد این شورا مصوبه دارد، مبنی بر اینکه عضويت احزاب و تشکل‌هاي اصلاح طلب جدید در این شورا تا زمان انتخابات مجلس امکان پذیر نیست. بنا بر این گفته می شد این طور برداشت کرد که احزابی مانند ندای ایرانیان، شاید در این شورا نباشند، به طوری که حسن یونسی از اعضای حزب ندای ایرانیان در گفت وگویی اعلام کرد، هرچند ما علاقه مند به حضور در این شورا بودیم، اصراری هم به حضور نداریم.

اما قرار بود، نخستین جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز یکشنبه با حضور دبیران کل احزاب اصلاح طلب، مجموعه شورای مشورتی اصلاح طلبان و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برگزار شود که این جلسه به دلایلی برگزار نشد.
 
درباره برگزار نشدن این جلسه یک خبرگزاری مدعی شد: این جلسه به دلیل گلایه رئیس دولت اصلاحات از عملکرد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لغو شده است؛ این موضوعی است که این خبرگزاری به نقل از یک عضو این شورا مطرح می کند.

در این رابطه، یک عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت:‌ با موافقت رئیس دولت اصلاحات قرار بود، شورای مذکور بعد از پایان کار کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، فعالیت خود را با حضور 21  تن از دبیران شورای هماهنگی، 11 تن از کمیته راهبردی و احزاب ندای ایرانیان، مجمع ایثارگران، اتحاد ملت، توسعه و عدالت و همچنین آقای عارف تشکیل شود.
 
وی تصریح کرد:‌ بر خلاف اخبار منتشره، اولین جلسه این شورا یکشنبه شب برگزار شد، ولی در این جمع، تنها اعضای شورای هماهنگی و کمیته راهبردی حضور داشتند.
 
این عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره چرایی عدم حضور احزابی همچون احزاب ندای ایرانیان، مجمع ایثارگران، اتحاد ملت، توسعه و عدالت گفت:‌ برای این جلسه دعوت‌نامه رسمی صادر نشده بود و ما فقط با پیامک حاضرین در جلسه را دعوت کرده بودیم.
 
وی همچنین تصریح کرد: حضور احزاب و اشخاصی که نام بردید، نیازمند تصمیم‌گیری شورای هماهنگی است و نمی‌توانیم به همین شکل بگوییم احزابی که نام بردید از فردا مجوز حضور در این شورا را دارند.

اما این ادعا با واکنش سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مواجه شد. علی محمد غریبانی گفت: جلسه روز گذشته شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با توصیه رئیس دولت اصلاحات مبنی بر حضور برخی افراد و همراهی آنان با کمیته مشورتی ابتدا به سه شنبه این هفته و در نهایت به یکشنبه آینده موکول شد.

وی با رد وجود اختلاف در شورای سیاست گذاری، ادامه داد: وجود اختلاف به هیچ وجه صحت ندارد. انسجام و همدلی بیش از پیش در شورای هماهنگی اصلاحات وجود داشته و دارد و قرار است شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی از هر لحاظ این انسجام را تضمین و مکانیزم های آن را طراحی کند.

سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه جلسات شورای هماهنگی هر هفته تشکیل می شود، گفت: متأسفانه برخی افراد که مشخص نیست از کجا سرچشمه می گیرند، در این مدت فضاسازی هایی علیه این شورا به راه انداخته اند.

حال با توجه به این موضوعات به نظر می رسد، جلسه آینده اصلاح طلبان حاوی پیام های مهمی باشد. گردهم آیی همه اصلاح طلبان در یک شورای سیاست گذاری و گرفتن تصمیمات مشترک برای فعالیت های انتخاباتی می تواند هشداری باشد برای رقیب دیرین این جناح که اگر همچنان در خم تعریف اصولگرایی و موضوعاتی از این دست باشد، شاید تجربه ای مانند انتخابات ریاست جمهوری 92 برایش تکرار شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار