بازدید 6640

طلایه داران نهضت سبز در اقلید

شهرستان اقلید به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونت گاههای بشر در دامنه های زاگرس جنوبی ، با آثاری به قدمت تاریخ در بخش مرکزی ، سرحدات و دشتهای سرسبز خود ، به عنوان یکی جذاب ترین ییلاقات کشور در فصل گرما شناخته نی شود. این شهرستان که خاستگاه دو ایل بزرگ قشقایی و خمسه نیز هست ، مردمی به پاکی اقلیم خود و لطافت باران بهار دارد.
کد خبر: ۵۳۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 07 October 2015
شهرستان اقلید به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونت گاههای بشر در دامنه های زاگرس جنوبی ، با آثاری به قدمت تاریخ در بخش مرکزی ، سرحدات و دشتهای سرسبز خود ، به عنوان یکی جذاب ترین ییلاقات کشور در فصل گرما شناخته نی شود. این شهرستان که خاستگاه دو ایل بزرگ قشقایی و خمسه نیز هست ، مردمی به پاکی اقلیم خود و لطافت باران بهار دارد.

به گزارش «تابناک» دوستداران طبیعت همیشه در این منطقه فعال بوده و محیط زیست را از لوث وجود هر آلاینده ای پاک می کرده اند . اکنون نیز در تلاشند حرکتهای ماندگار مردمی ، برای پاکسازی طبیعت و توسعه فرهنگ زیست محیطی ایجاد و آن را نهادینه کنند.

اواخر تیر و اوایل مرداد ماه امسال تصاویری از پاکسازی ها توسط دوستداران طبیعت ، بطور پراکنده در گروه های مختلف مجازی منتشر شد.

چال بوشا، تنگ براق و چشمه بالنگون ، از جمله مناطقی بودند که توسط این عزیزان به صورت جداگانه پاکسازی شده و برای تشویق دیگران عکسهایی از آن به اشتراک گذاشته شد. بدین ترتیب برنامه ای خودجوش و کاملاً مردمی شکل گرفت که با استفاده از فضای مجازی و برای هماهنگی بیشتر در قالب یک گروه منسجم به پاکسازی طبیعت و فرهنگ سازی در این زمینه پرداختند.

اولین برنامه پاکسازی با حضور حدود بیست تن از دوستداران طبیعت ، در تاریخ شانزدهم مرداد ماه نود و چهار در محدوده چشمه رسول الله و چال باباشاه (بوشا) _از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی شهر_ انجام شد. طبق توافق اعضاء گروه ،این برنامه صبح جمعه هر هفته ادامه پیدا کرد . برای هفته سوم با تبلیغ گسترده تر و دعوت خصوصی از افراد مختلف، استقبال مناسبی از برنامه صورت گرفت. بطوریکه این برنامه تابحال هفت هفته ادامه داشته و هر هفته با اقبال بیشتری مواجه میشود.

مناطقی که طی این هفت هفته توسط دوستداران طبیعت پاکسازی شده عبارتند از :
چشمه رسول الله و چال بوشا 
گورستان قدیمی پَرِّباد 
تپه باستانی قلات 
رودخانه غازی
رودخانه غازی (دومین هفته)
خیابان ساحلی (راه شاهی)
تپه علمدار 

این گروه در نظر دارد با گسترش فعالیت خود در برنامه های آتی ، پا را از محیط شهر و پیرامون آن فراتر گذاشته و دیگر محیطهای طبیعی و بکری را که در سراسر شهرستان در معرض خطر انباشت زباله قرار دارد پاکسازی نماید. بعلاوه در آینده طرح جنگل کاری و توسعه پوشش گیاهی منطقه نیز در برنامه های این حرکت مردمی قرار خواهد گرفت . امید است با تلاش و همت مردم منطقه ، قدمی هر چند کوچک برای پاکسازی محیط زیست و قدمی بزرگتر در راستای فرهنگ سازی دراین زمینه برداشته شود. 

لازم به یادآوری است که شهرستان اقلید هم اکنون ، بدلیل مصون ماندن از آلودگیهای صنعتی و برخورداری از هوای خنک در فصل بهار و تابستان ، همچنین وجود تعداد زیادی جاذبه های بکر و طبیعی نظیر چشمه رسول الله ،تنگ براق ، قدمگاه ، غوره دان و... مقصد گردشگران ، بویژه طبیعت گردان از نقاط مختلف کشورمان است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۱
بسیار عالی کاش یکبار هم برای جاده چالوس و عباس آباد این کار انجام شود
احسنت
آفرین به مردم بافرهنگ اقلید.
آفرین کارتون زیبا و پسندیده است
سلام
دست جوانان اقلید درد نکنه. من اقلیدی نیستم ولی آرزو دارم در اقلید زندگی کنم. شهر قشنگی است.
درود بر این انسانهای با شعور
تبریک به شما عزیزان
خسته نباشید به امید انکه دیگر زباله ای درطبیعت شهرمان نباشد
درود بر مردم فهیم شهرستان اقلید،خاصه گروه پاکسازان طبیعت که کار مهمی را کلید زده اند.
امیدوارم در تمامی مراحل زندگی موفق باشید
امیدوارم این چنین برنامه هایی فراگیر بشه
امیدوارم که این طرح کاملا مردمی و خودجوش رو در تمامی شهرها شاهد باشیم. .....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل