بازدید 3943

پزشکیان:‌در‌بررسی‌برجام‌روش‌خود‌را‌مشخص‌نکردیم

مسعود پزشکیان و علیرضا زاکانی عضو و رییس کمیسیون ویژه برجام مجلس به صورت اتفاقی در راهروی پارلمان با یکدیگر مناظره کردند.
کد خبر: ۵۳۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷ 06 October 2015
مسعود پزشکیان و علیرضا زاکانی عضو و رییس کمیسیون ویژه برجام مجلس به صورت اتفاقی در راهروی پارلمان با یکدیگر مناظره کردند.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی نماینده تهران و رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام امروز (سه شنبه) پس از پایان جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی با خبرنگار گزارش هفتگی شبکه یک سیما به گفت و گوی تلویزیونی پرداخت.

دقایقی از گذشت این گفت و گو، خبرنگار گزارش هفتگی از مسعود پزشکیان که در حال عبور از کنار زاکانی در راهروی مجلس بود خواست که به اظهارات زاکانی پاسخ دهد.
یکی از خبرنگاران حاضر در راهروی مجلس نیز به پزشکیان گفت: آقای زاکانی یک طرفه صحبت می کند، شما بیایید و از خودتان دفاع کنید.

با اصرار خبرنگاران، پزشکیان نیز در کنار زاکانی قرار گرفت و این دو به مناظره پرداختند.
مسعود پزشکیان با بیان این که در مورد روش های بررسی برجام در کمیسیون ویژه برجام با همه اعضا مشورت نشده بود گفت: ما باید این روشی را که برجام در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت ، نقد کنیم که چه قدر این روش درست و چه قدر غلط بوده است. ما ابتدا باید در کمیسیون مشخص می کردیم که چه راهی را می رویم و سپس نظر نهایی را می دادیم.
وی تاکید کرد: ما در بررسی برجام روش خود را مشخص نکردیم .

در این هنگام خبرنگاری از زاکانی پرسید آیا شما روش را مشخص نکردید؟ که زاکانی پاسخ داد: روز اول که هیات رییسه کمیسیون ویژه برجام انتخاب شد، ما درباره روش ها بحث کردیم. دکتر پزشکیان در همان جلسه این موضوع را مطرح کرد و من اعلام کردم که روش بررسی را آقای پزشکیان بنویسند و این موضوع به صورت ثبت و ضبط شده در اسناد کمیسیون موجود است.
وی اضافه کرد: پزشکیان بیان کرد که من تا فردا صبح این روش را ارایه می دهم. فردای آن روز من دوبار به ایشان رجوع و اعلام کردم که این روشی را که می خواهید به ما بگویید زودتر ارایه کنید. این حرف های خوبی را که بلدید بزنید را بنویسید و به ما بدهید. دو بار به وی مراجعه کردم ولی از روش خبری نبود. در کمیسیون هم این را گفتم که آقای دکتر قرار بود روش را شما بدهید. شما حرف های خوب بلدید بزنید پس لطفا این را روی کاغذ بیاورید و بدهید.

زاکانی اضافه کرد: من روش بندی را نوشتم و در کمیسیون تصویب شد. آقای پزشکیان اگر می گوید نه ، در تاریخ سوم شهریورماه این موضوع در کمیسیون تصویب شد و ما در آنجا گفتیم که باید چه گام هایی را برداریم تا در تاریخ هشتم مهرماه گزارش نهایی را به صحن بدهیم.
وی اضافه کرد: اگر ما از اساتید دانشگاهی استفاده کردیم، در آن روش بندی نوشته شده بود و ما تنها به عقل خود کفایت نکردیم، ما در آنجا بیان کردیم که باید به اذهان دانشگاهی ها رجوع کنیم. چرا ما شعار خوب می دهیم ولی از افکار 80 تا 90 هزار استاد دانشگاه غفلت می کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد روش بندی آقای پزشکیان فرمایشات خوبی دارند ولی بنا بود که خودش این روش ها را ارایه کند. او ننوشت، ما نوشتیم و کمیسیون تصویب کرد و ما همان مسیر را رفتیم. نهایت امر، پزشکیان در روزهای آخر یک فرمایش ثانوی داشت و می گفت ما باید دقت کنیم ببینیم که از کجا آمده ایم، کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم.

زاکانی اضافه کرد: ما به آقای پزشکیان گفتیم این حرف های بسیار خوبی است و بیان مطلوبی است اما این بیان مطلوب چه نسبتی با مسیری که می خواهیم برویم، دارد. ما در این مسیری که می خواهیم برویم با یک سند مواجه هستیم. این سندی که ما با آن مواجه هستیم فردا در دادگاه های بین المللی، شورای امنیت و مراجع بین المللی با این سند مواجه هستیم. ما با آرزوهای خودمان که نمی توانیم زندگی کنیم.

وی افزود: دوستان عزیز به متن سند دقت نمی کردند یعنی خودشان بفرمایند که چه قدر از روی متن سند استدلال کرده اند؟

در این هنگام مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز گفت: این حرف هایی که آقای زاکانی می گوید درست است. در مورد روش از من سوال کرد اما در این مورد رای گیری نکرد که آیا من مسوول دادن این روش ها هستم یا خیر؟

در این هنگام زاکانی گفت: من رییس کمیسیون هستم و شما می بایست حرف مرا می پذیرفتید.
پزشکیان گفت: این گونه موارد باید در کمیسیون بررسی شود. قرار بود من این کار را بکنم ولی فردا دیدیم دستورالعمل را دادند و در کمیسیون تصویب شد. این که آقای زاکانی می گوید حرفش ثبت و ضبط شده، بیاید و بگوید کجا تیم مرا مسوول کرده که روش بیاورم؟ باید با رای گیری این کار را می کردم که این کار را نکردم.
پزشکیان اضافه کرد: در بررسی برجام در مورد بررسی تحریم ها این که بعد از تحریم باید چه کنیم و در موضوعات دیگر باید روش می دادیم که چگونه بررسی کنیم، بالاخره قبول برجام یک معایب و مزایایی دارد، معایبش همان چیزی است که این برادران ما دیده اند و بزرگ هم دیده اند ولی مزایای آن چه می شود؟ به اضافه این که اگر این برجام را نپذیریم چه اتفاقی می افتد. اینها عدد و رقم است. این موضوعات با رای گیری حل نمی شود.
وی اضافه کرد: این که تحریم ها برای ما چه قدر هزینه درست کرده است، هر کدام اینها از نظر عدد و رقمی، قابل محاسبه است. نمی توان گفت حالا رای بگیریم که این کار را بکنیم یا نکنیم، محاسبه علمی می خواهد.

پزشکیان گفت: این که الان ما ارزان می فروشیم و گران می کنیم، این که خارج از چارچوب بانک ها عمل می کنیم، در نتیجه تا دلت بخواهد در این مملکت رانت خواری داریم.
وی افزود: تحریم ها یکسری معایب را برای ما داشته که این قطعنامه می خواهد یکسری از این معایب را بردارد و یک مقدار را نمی خواهد بردارد. ما باید بررسی کنیم که چه چیزی را از این برجام داریم می گیریم و چه چیزی را از دست می دهیم و خیلی هم روشن است.
این نماینده مجلس اظهارداشت: من در جمع بندی برجام در کمیسیون این را گفتم که با چه فرمتی این را جمع بندی می کنید. ما قرار نیست با هم دعوا کنیم یا خدای نکرده به هم بی احترامی کنیم.

پزشکیان ادامه داد: وقتی با هم دعوا می کنیم یعنی روشهایمان را کنار گذاشته ایم و داریم از دید خود بررسی می کنیم. وقتی با دید خود نگاه می کنیم اختلاف به وجود می آید ولی اگر بر اساس روش و ابزار علمی جلو برویم نمی توانید اختلاف پیدا کنید.
وی گفت: روش اندازه گیری و نگاه به قضیه، متفاوت است. آن چیزی که اینها نوشته اند روش نیست بلکه یک سوالی است که می خواهند به آن پاسخ داده شود.

در این هنگام علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران پاسخ داد: پزشکیان فرمایشات خوبی می گوید و می خواهد همه مشکلات جهان را در یک کمیسیونی که یک ماه است تشکیل شده و در این یک ماه قرار است روشمندی خود را داشته باشد، جلسات خود را برقرار کند و در حقیقت، 55 ساعت نظرات مخالف و موافق را استماع کند، قریب 40 تا 50 ساعت این موضوع را بحث کند، با اساتید وقت بگذارد، جلسه بگذارد حل شود.

وی اظهارداشت: من خدمت آقای دکتر گفتم که فرمایشات شما خیلی فرمایشات عالی است اما این فرمایشات مربوط به کمیسیون ما نیست. کمیسیون ما با یک سندی مواجه است و ما موظفیم برجام را بررسی کنیم. دوستان عزیز نظرشان این بود که با متن برجام کاری نداشته باشیم که در این هنگام پزشکیان گفت که ما چنین نظری نداشتیم.

زاکانی ادامه داد: دوستان عزیز می گفتند ما بیاییم و با روندها صحبت کنیم. پیرامون این که تحریم ها چه تبعاتی داشته، چگونه به وجود آمده و الی آخر و می گفتند باید یک فرمول و چارچوبی بگذاریم. آقای تاجگردون می گفت در مورد این متن صحبت نکنیم و خیلی صریح می گفت با این متن کاری نداشته باشیم. گزارش اقای تاجگردون است و انشاء الله من این گزارش را شنبه برای جامعه منتشر می کنم. من به آقای بروجردی گفتم گزارش کمیته شما را به مطبوعات خواهم داد. گزارش بخش سیاسی را نیز به مطبوعات خواهم داد زیرا کار خلافی را انجام داده اید.
در این هنگام خبرنگار گفت که آیا این تهدید است که زاکانی در پاسخ گفت: نه من به ایشان گفتم که این خیلی دوستانه است چون شما دارید از یک موضوعی دفاع می کنید و من آن را به مطبوعات خواهم داد تا دوستان بدانند شما از چه چیزی دفاع می کنید.

وی در مورد نامه 165 بندی پنج نماینده مخالف گزارش نهایی کمیسیون برجام گفت: این 165 موضوعی که بیان شده موضوعاتی است که برخی از آنها را این افراد نخوانده اند که بعضی از اینها خنده دار است چون نسبتی با برجام ندارد، که پزشکیان گفت: آن گزارشی را هم که شما داده اید ممکن است بعضی هایش این گونه باشد.

زاکانی اضافه کرد: ما می گوییم برخی از موارد آن با برجام نسبتی ندارد و راجع به توانمندی های اسلام و انقلاب است. این چه نسبتی با برجام دارد؟ ما کمیسیون برجام هستیم. ما نمی خواهیم راجع به عالم صحبت کنیم.
وی اضافه کرد: فرمایشات دکتر پزشکیان برای عالم خوب است برای این که فرصت چند ساله داشته باشیم و تحقیق کنیم ولی ما یک گروه حقیقت یاب هستیم. این گروه حقیقت یاب مسیرش بر اساس یک متالوژی و روش بندی دقیق تهیه شده است. ما ظرف یک ماه می توانیم به نتیجه برسیم.

زاکانی افزود: مجلس به اعضای کمیسیون برجام رای داد و کمیسیون بسیار منسجم بود و روش هایمان کاملا معلوم بود. ما روش هایمان را در کمیسیون تصویب کرده بودیم. روز اول این بود که هر کسی در مورد برجام تحقیق کرده درخواست دهد و ما تحقیقاتش را ببینیم. در این راستا من از کمیسیون امنیت ملی خواستم. به آقای حقیقت پور در جلسه گفتم که در این چند ماهی که ما جلسه گذاشتیم حتی یک برگ کاغذ هم نداریم که سند آن در کمیسیون موجود است.
وی گفت: چند ماه در کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان اصلی ترین کمیسیون، برجام بررسی شد ولی حتی یک برگ کاغذ هم وجود ندارد، این وضع مجلس ما است. ما از 7 یا 8 مرجع خواستیم تا در این موضوع کار کردند و از آنان خواستیم که هر کاری کردند به ما بگویند

زاکانی اظهارداشت: ما در کمیسیون تصویب کردیم که تیم مذاکره کننده بیاید و ما صحبتهایشان را بشنویم تا صحبت های دولت را به عنوان اولویت اول بدانیم چیست. همچنین تصویب کردیم همه تیم های مذاکره کننده از گذشته تا الان را حرف هایشان را بشنویم. مثلا درخواست کردیم اولین دیدارمان با لاریجانی باشد اما آقای لاریجانی به سفر رفتند و گفتند نمی توانم دیدار داشته باشم. دوباره درخواست کردیم که آقای ابوترابی فرد بیان کردند که بنده نیستم و در نهایت جلسه هفته قبل برگزار شد.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: اولین دیدار ما با آقای لاریجانی بود تا نقطه شروع مشخصی داشته باشیم زیرا بحث آقای روحانی را آقای ظریف می توانست بیان کند ولی ما از آقای لاریجانی به بعد را می خواستیم .

وی با تاکید بر این که ما گام های منطقی برداشتیم گفت: بعد از آن، آقای جلیلی به دلیل آن که 12 ساعت به شورای عالی امنیت ملی گزارش داده بود صحبت هایش برای ما مهم بود. نخست این که گزارشی را که به شورای عالی امنیت ملی داده بود برای ما دانستنش ضروری بود. دوم این که ایشان 6 سال متصدی کار بود و باید می آمد و پاسخگوی موارد خود می بود. ما حدود 20 و خرده ای در اختیار تیم مذاکره کننده فعلی بودیم و حدود 14 ساعت هم در اختیار تیم آقای جلیلی بودیم یعنی تیم مذاکره کننده فعلی بیشتر از آن تیم مذاکره کننده قبلی صحبت کرد.
وی گفت: ما از صحبت های اینها 65 سوال استخراج کردیم که این 65 سوال را برای دولت فرستادیم. گفتیم که ممکن است تیم در جلسه حرف های متناقضی بزند و دقت لازم را نداشته باشد مثلا آقای عراقچی می گفت که ما برنامه بلندمدت هسته ای نداریم و برنامه مان همین است. بعد که آقای شمخانی و صالحی آمدند مشخص شد که حرف نادرستی است و ما گفتیم به حرف شفاهی ایشان بسنده نکنیم و سوالات را برای دولت فرستادیم و اسنادی را نیز از وزارت خارجه خواستیم که وزارت خارجه حتی یک برگ سند هم به ما نداد و من در روز شنبه خواهم گفت که ما چه اسنادی را خواستیم.

زاکانی ادامه داد: وزارت خارجه یک سوال ما را جواب نداد اما سازمان انرژی اتمی پاسخ سوال های ما را داد که ما از آنان تشکر هم کردیم حتی در گزارش که می خواستیم بنویسیم آن قدر منصفانه نوشتیم که تا این لحظه به دست ما نرسیده است یعنی این قدر رعایت انصاف را کردیم.
این نماینده مجلس افزود: ما همین سوالات را برای اساتید دانشگاهی فرستادیم. اساتید نظر دادند و ما نظر اساتید را گرفتیم. نظر اساتید را چاپ کردیم و چاپ کرده آن را روی میز آقایان گذاشتیم. بعد ما این نظرات را به همراه نظرات دولت و نظرات مختلف کنار هم گذاشتیم. ما پنج کمیته داشتیم، هر کمیته یک دانشجوی دکتری داشت چون آقایان که فرصت نمی کردند این چیزها را بنویسند، این دانشجویان دکتری با محوریت خود بنده که آنان را در جلسات می بردم و به آنان می گفتم موضوعات را پیاده سازی کنند.

زاکانی افزود: ما تمام جلساتمان را پیاده سازی کردیم که این موضوع در تاریخ مجلس بی نظیر است. ما اینها را پیاده کردیم و آنها را تبدیل به یک متن کردیم. روز چهارشنبه این متن را آوردیم. آقای لاریجانی اصرار می کردند که آن را زودتر بیاورید. بعد ما این متن را در جلسه آوردیم. البته آقای پزشکیان و ابوترابی در جلسه نبودند. ما جلسه را اعلام کردیم و 9 نفر در جلسه بودیم.
وی اضافه کرد: این سوالات را برای همه خواندم و در کمیسیون گذاشتم و گفتم شنبه ساعت هشت صبح جلسه است. از ب بسم الله بخوانید تا انتها و هر کس نظری دارد در این راستا بدهد.
زاکانی افزود: دوستان گفتند که شما چرا این متن را آوردید و ما گفتیم متنی که آورده ایم این مسیر را طی کرده است. حالا روی آن بحث کنید. هر چه حذف و اصلاح می خواهید روی آن انجام دهید. نهایتا ما باید رای گیری کنیم.
وی اظهارداشت: دوستان ناراحت شدند و رفتند و گفتند ما این کار را نمی کنیم و اصرار آقای منصوری و دیگران این بود که متن اولیه خودمان بررسی شود که انشاء الله من روز شنبه آن متن را هم خدمت رسانه ها خواهم داد.

زاکانی افزود: ما تا 10، 11 شب نشستیم، عدد هم داشتیم و 12 نماینده هم در کمیسیون بودند و آخر شب به 10 نماینده رسید و برای کلیت برجام بحث کردیم و اصلاحات لازم را انجام دادیم و نهایتا برای بخش بخش آن رای گرفتیم. برای کلیاتش هم رای گرفتیم و بعد هم هیات رییسه این مجوز را گرفت که بنشیند و ادبیات اینها را یکسان کند و بعد هم نشستیم با هیات رییسه ادبیاتش را یکسان کردیم و تا ساعت دو بامداد نیز تایپش طول کشید و در نهایت آن را به هیات رییسه مجلس دادیم.

این نماینده مجلس اظهارداشت: این روش، روشی بود که به نتیجه رسید و کاملا هم عقل جمعی در آن بود. مگر این که شما بگویید رای گیری بد است، رای اساتید بد است.
در ادامه مسعود پزشکیان نماینده تبریز گفت: روشی که اقای زاکانی می گوید ابزار علمی دارد، آن گونه نیست. این که 10 تا صندلی داریم یا دو تا که رای نمی گیرند، می شمارند و می گویند این 10 تا است و دعوا هم نمی کنند. این که آقای زاکانی می گوید ما گفته ایم خارج از برجام حرف بزنیم این گونه نبوده است. ما در داخل برجام تحریم بانکی را داریم، تحریم حمل و نقل و صنعتی داریم. این که این چه قدر برای ما هزینه ایجاد می کند و پذیرفتن و نپذیرفتن آن چه قدر هزینه دارد آیا این خارج برجام است؟

پزشکیان گفت: این که مثلا ما بررسی وضعیت موجود را بکنیم، بررسی وضعیت موجود از نظر علمی ابزاری دارد یعنی من برای این که فقط با نگاه خود نبینم ابزار وجود دارد هر کسی که می خواهد بررسی کند باید تمام آیتم ها را ببیند و آنجا عددش را بنویسد. در نوشتن، رای نمی گیرند.
وی اظهارداشت: وقتی که رای می گیریم یعنی دیده هایمان را نمی گیریم بلکه نظراتمان را می گوییم. کار علمی، کار نظری نیست. بعد از این که داده ها را گرفتیم می توانیم بگوییم این داده ها است و با این داده ها تصمیم می گیریم که چه کارهایی بکنیم ولی تا داده ها را نگرفته ایم که داده را رای گیری نمی کنند.

وی افزود: چه کسی گفته که می خواستیم خارج از برجام بحث کنیم. باید برطبق روش ها برجام بررسی می شد وگرنه اگر من هر آنچه را که می خواهم بگویم که نمی شود. یعنی آن چیزی که بد است را نمی گویم و تنها چیزی که خوشم می آید را مطرح می کنم.
پزشکیان گفت: هیچ روش علمی در گزارش برجام که از سوی کمیسیون ویژه ارایه شده، نبوده است. گزارشی که در مجلس ارایه شد همه اش یک طرفه بود. خیلی روشن بود که در این گزارش جهت گیری وجود دارد. البته من این موضوع را از نظر علمی به وی گفتم نه این که با کسی مساله دارم یا ندارم.

وی اظهارداشت: ما اگر می خواهیم به حقیقت دست یابیم باید داده ها را درست در کنار هم بگذاریم. داده را با رای گیری نمی بینند. بالاخره عده ای می گویند ما این برجام را نمی پذیریم. اشکالی ندارد ولی این را بگویند که این روندی که تحریم ها در بانک ها، تجارت، صنعت، تکنولوژی بر ما تحمیل کرده چه بلایی سر ما می آورد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: این عدد است، این رای گیری نیست.
در ادامه علیرضا زاکانی اظهارداشت: فرمایشاتی که آقای دکتر می گوید در مقام فرمایش، فرمایشات عمیق و خوبی است ولی این متفاوت از کاری است که در کمیسیون و یا در مجلس انجام می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما در مجلس با رای گیری مواجه هستیم اما عمق و ارزش این رای گیری مبتنی بر یک فهم درست، ارزش و اهمیت پیدا می کند. راهی که ما در این یک ماه رفتیم راهی بود که می خواستیم عمق پیدا کند.

زاکانی ادامه داد: زمانی که صحبت از داده ها می شود، مواجه می شوید با مسوولینی که هر روز به کمیسیون می آیند و یک حرف می زنند و اعلام می کنند که مثلا میزان پولی که در خارج از کشور داریم از 120 و خرده ای میلیارد شروع می کنند تا می رسند به 7، 8 میلیارد یعنی اصلا هیچ قابل قیاس با یکدیگر نیست و ما با این داده هایی که دولت یکی از آن را در جایی می گوید و دیگری را در جای دیگر می گوید مواجه هستیم. هر جای دولت یک صدایی ازش بلند می شود.
وی اظهارداشت: ما به عنوان یک عنصری که می خواهیم استماع کنیم و این داده ها را بگیریم معلوم نیست که در کدام دستگاه تجزیه و تحلیل کنیم. بر اساس روشی که داشتیم گفتیم که یک سندی است که چه حقوقی و چه سیاسی تعهد آور است و ما تعهدات، مزایا، معایب و منافع آن را در کنار آن قرار دهیم و با الگویی که در کمیسیون بررسی شده، آن را بررسی کنیم.
زاکانی اضافه کرد: گزارشاتی که کمیته ها دادند، همه این گزارشات در داخل گزارش اصلی استفاده شد. بنده شنبه همه این موضوعات را توضیح می دهم.

وی با اشاره به گزارش کمیته های امنیتی و سیاسی اظهارداشت: زمانی که گزارش سیاسی خوانده شد، همه در هیات رییسه شروع به خندیدن کردند که این چه گزارشی است که سر و ته و ادبیاتی ندارد. زشت است که من این را بگویم ولی همه می خندیدند، شما بدانید که از چه چیزی حمایت می کنید.

مسعود پزشکیان در این هنگام گفت: منظور، آقای زاکانی، این است که فرمت کافی وجود نداشته است.
زاکانی در پاسخ گفت: غیر از فرمت ، محتوا نداشت. آقای پزشکیان، این گزارش هیچ چیز نداشت یعنی حداقل های یک گزارش را نداشت.
وی اظهارداشت: این گزارش سیاسی را به دانشجویان دکترایی که در کمیسیون بودند، دادیم و به آنان گفتیم که آن را به چند پاراگراف تبدیل کنند و آنها آن را تبدیل کردند و ما آن را در گزارش آوردیم.

وی گفت: گزارش کمیته امنیتی گزارشی بود که در آن پیشنهاد بود، تحلیلی نبود. من این را روز شنبه منتشر می کنم تا ببینید.
زاکانی گفت: من این گزارش را به آقای حقیت پور دادم که آن را تبدیل کند و گفتم این ادبیاتی که در این گزارش به کار برده شده ادبیات پیشنهادی است و آن را به یک پیشنهادات تبدیل کن که در آخر گزارش آمد.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید که نتیجه برجام در مجلس چه می شود گفت: من معتقدم کلیت قضیه را در بالای نظام حل کرده اند و ما اینجا به اصطلاح داشتیم کارهایی می کردیم . از نظر من این برجام رای می آورد.
وی اظهارداشت: تمام حرف من این است که ما اگر بخواهیم حقیقت را پیدا کنیم، در این هنگام زاکانی گفت: ما در مجلس مسوولیت داریم و در قبال این مسوولیت برای آینده کشور باید فکر کنیم. تک تک کلمات ما مهم است. بنده معتقدم مجلس باید کارشناسی کند. روشی را که هیات رییسه انتخاب کرد روش غیرمنطقی بود. حتی به عنوان یک کمیسیون فرعی، آن را به ما ارجاع ندادند. من امروز به آقای فرهنگی گفتم انتظار نداشتم که شما این را امروز به کمیسیون ما ارجاع دهید و این به خاطر نوع نگاه سیاسی است که شما دارید، چون نمی خواهید این بررسی تخصصی شود اما لااقل به عنوان یک کمیسیون فرعی آن را به ما می دادید.

زاکانی اظهارداشت: برادری به ما گفت که غفلت شده است و من گفتم چه غفلتی؟ این مثل چیزهای دیگر است که گاهی اوقات غفلت می شود.
در ادامه خبرنگاری به زاکانی گفت: اگر این شنبه می خواهید گزارشی را افشاگری کنید یا بگم بگم بکنید، سعی کنید همدلی خود را حفظ کنید.
زاکانی در پاسخ گفت: حرفی که شما می زنید حرف بدی است. ما با حیثیت نظام طرف هستیم و با راهی که آمده ایم طرف هستیم.

وی افزود: مردم بدانند که من حق شاگردی به آقای پزشکیان دارم و دوستان می دانند در کمیسیون هر اتفاقی می افتاد من سعی می کردم حد وسط را بگیرم و اظهارنظر نمی کردم وگرنه من خودم حرف داشتم ولی سعی می کردم جلسه را اداره کنم. در این هنگام وی پزشکیان را بوسید و او را در آغوش کشید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر