بازدید 15670

نقطه سیاهی در تاریخ شیراز...

حدود یک سال است که فاجعه ای در شیراز در حال رخ دادن است و شاید این برهه زمانی تبدیل به نقطه سیاهی در تاریخ شیراز شود.سخن از تخریب 87 خانه تاریخی و چندین حمام و مسجد قدیمی با ارزش است که قرار است بر این تعداد افزوده بشود...در 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز927 خانه تاریخی و هزار و 236 خانواده وجود دارد که بیش از 500 خانه آن به لحاظ تاریخی و تزئینات منحصر بفرد آیینه کاری شیرازی در حد فوق العاده است. همچنین در این محدوده تعداد زیادی خانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۵۳۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 07 October 2015
تابناک فارس می نویسد:حدود یک سال است که فاجعه ای در شیراز در حال رخ دادن است و شاید این برهه زمانی تبدیل به نقطه سیاهی در تاریخ شیراز شود.

فاجعه تخریب خانه های تاریخی شیراز...

شاید وقتی سخن از خانه تاریخی می شود عده ای گمان کنند که منطور خانه قدیمی و کلنگی است که در همه شهرها می توان یافت.اما این تفکر اشتباه است.

سخن از تخریب ناجوانمردانه خانه هایی با قدمت قاجار و زندیه است که با معماری خاص آن روزگاران و آینه کاری های زیبا، نه تنها میراث فرهنگی شهر و کشورمان است بلکه می تواند در حوزه گردشگری(خصوصاً گردشگر خارجی) بسیار تأثیر گذار و مثبت باشند.

سخن از تخریب 87 خانه تاریخی و چندین حمام و مسجد قدیمی با ارزش است که قرار است بر این تعداد افزوده بشود...
این تخریب ها به بهانه نوسازی اطراف حرم شاهچراغ و طرح بین الحرمین (که دو حرم آستانه و شاهچراغ را به یکدیگر متصل می کند و در آن واحدهای تجاری و اقامتی و ... پیش بینی شده) انجام می شود.طرحی که در محدوده ای 57 هکتاری تعریف شده است.

هیئت دولت در سفر اخیر خود به استان فارس تصویب کرد تا 57 هکتار از بافت تاریخی اطراف آرامگاه شاهچراغ نوسازی و بهسازی شود.اما انگار آقایان واژه بهسازی را در این مصوبه ندیده اند.

حال بیایید ببینیم اگر قرار باشد در این محدوده 57 هکتاری صرفاً نوسازی انجام شود چه بر سر میراث ملی کشور می آید.(البته تا الان هم قسمتی از بلا آمده است)

در 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز927 خانه تاریخی و هزار و 236 خانواده وجود دارد که بیش از 500 خانه آن به لحاظ تاریخی و تزئینات منحصر بفرد آیینه کاری شیرازی در حد فوق العاده است. همچنین در این محدوده تعداد زیادی خانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. علاوه بر آن خانه و مسجد نصیرالممالک هم در در این محدوده قرار دارد.

جالب اینجاست که مسئول و مجری این تخریب ها معلوم نیست و میراث فرهنگی هم که دیگر هیچ...

به امید برچیده شدن دشواری ها (اگر خدا بخواهد)

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱۴
وقتي تخت جمشيد و ارامگاه كورش در حال نابودي است و مسئولين در حال تماشا هستند ديگر تخريب اين خانه ها جاي خود دارد
بابا بزارین خرابشون کنن تا بره چی مانده که اینها میخواهد بماند پاتوق معتادهاست
تصوير اولي و آخري معلوم است كه تصوير خانه اي قديمي و بسيار زيبا با هويت ايراني و اسلامي است! حيف نيست!
حرم و امام اصولا بر میراٍث بی ارزش فرهنگی و تاریخ مجعول باستانی ارجحیت داره و ما مسلمانان شیعه به امام افتخار می کنیم و هیچ تاریخی وجود نداره فقط امام حسین و شاهچراغ هستن و حرم باید گسترش پیدا کنه و همه نابود بشن. این عکس ها هم نشان بت پرستی و جاهلیت هستند. الله اکبر. نصر من الله و فتح قریب. مرگ بر ایران و ایرانی. درود بر امامان. لبیک یاحسین.
پاسخ ها
رضااصفهون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
منظورت دقیقا معلومه چیه آقای زرنگ
بمیرم برای امام حسین که بی تدبیری مسیولین یه کشور به حساب اون نوشته میشه
و هنوز بعد 1400 سال دشمن داره .
شما دارید از ویران کردن خانه های تاریخی صحبت می کنید که فکر می کنم این یه مساله انحرافیه که ذهنتونو از مساله اصلی منحرف کنه !
مساله اصلی تخریب بنای امامزاده هایی هست که بین راه طرح بین الحرمین قرار داند.
لطفا این موضوع رو هم پیگیری کنید که خیلی مهمه !
با تشکر
کشورهای دیگر به چه راحتی برای خود تاریخ درست میکنند و ما به چه راحتی تاریخمان را از بین میبریم.
20
معنای واقعی جنایت و خیانت همین است
قدر گنجینه های تاریخیمان را نمی دانیم... امارات حاضر است آثاری به قدمت صد سال در کشورش پیدا شود و ما آثار چند قرن پیش را تخریب می کنیم...
عجب، این اقدامات باعث بدبینی مردم به امامزادگان محترم می شود، چه اجباری وجود دارد که برای توسعه حرم ایشان، به چنین سرمایه هایی آسیب زده شود؟؟؟؟
والا خود حضرت شاهچراغ اگر زنده بودند، اولین کسی بودند که مخالف این کارها بودند.
واقعا حيف اين آثار كه در مملكت ماست. كاش در تركيه و امثالش بود كه قطعا قدرش را بهتر مي‌دانستند.
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر