بازدید 35129
۱
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب شلیک موشک‌های روسی از خزر/ تغییر مسیر جنگنده آمریکایی پس از نزدیک شدن جنگنده روس/ مک‌کین: منافقین را تنها نگذاریم!

بازتاب شلیک موشک های روسیه به سوریه از دریای خزر، ادعا درباره نقش ایران در آغاز حملات روس ها در سوریه، تغییر مسیر جنگنده آمریکایی برای خودداری از برخورد با جنگنده روس، تأکید آلمان بر مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و درخواست یک سناتور آمریکایی برای حمایت از منافقین، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۵۳۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 08 October 2015
بازتاب شلیک موشک‌های روسی از خزر/ تغییر مسیر جنگنده آمریکایی پس از نزدیک شدن جنگنده روس/ مک‌کین: منافقین را تنها نگذاریم!بازتاب شلیک موشک های روسیه به سوریه از دریای خزر، ادعا درباره نقش ایران در آغاز حملات روس ها در سوریه، تغییر مسیر جنگنده آمریکایی برای خودداری از برخورد با جنگنده روس، تأکید آلمان بر مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و درخواست یک سناتور آمریکایی برای حمایت از منافقین، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش عمده ای از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوع عملیات روسیه در سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، شبکه خبری «یورو نیوز» به موضوع شلیک موشک های کروز روسی از دریای خزر به سمت مواضع داعش در سوریه پرداخته و این اقدام را نشانه ای از تشدید بحران سوریه دانسته است. به عقیده یورو نیوز، پخش تصاویر 20 فروند موشک کروز از دریای خزر به سوی اهداف و مواضع داعش در خاک سوریه به خوبی نشان از تشدید بحران در این کشور دارد. روسیه حملات هوایی خود را با عملیات نظامی ارتش سوریه روی زمین هماهنگ کرده است. در استان حما در شمال سوریه و حلب در شمال غربی این کشور، هواپیماهای جنگی روسیه مواضع شورشیان را بمباران و همزمان، نیروهای ارتش سوریه نیز از زمین به مواضع شورشیان حمله کردند.

*****

در همین حال، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار مطلبی مدعی نقش ایران در آغاز حملات روس ها در سوریه شده است. این خبرگزاری به نقل از چند مقام عراقی می نویسد ایران در اقدام روسیه در جهت آغاز عملیات هوایی در سوریه نقشی مهم ایفا کرده و در عراق نیز نقش محکمی داشته است، به طوری که قدرتمندترین مقامات نظامی ایران نشستی سه ساعته را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشته اند تا او را متقاعد به مداخله کنند. این خبرگزاری مدعی شده سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در ماه اوت با این پیام به مسکو، پایتخت روسیه رفت که حملات هوایی روسیه علیه داعش در سوریه ضروری است، حال آنکه کرملین چنین امری را تکذیب کرده است.

*****

اما در خبری از تحولات میدانی مربوط به حضور روس ها در سوریه، خبرگزاری فرانسه تغییر مسیر یک جنگنده آمریکایی برای احتراز از نزدیک شدن به جنگنده روس خبر داده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده، دست کم یک هواپیمای ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، هنگام پرواز در سوریه برای جلوگیری از نزدیک شدن به جنگنده روسی مجبور شده، مسیر خود را تغییر دهد. جف دیویس، سخنگوی رسمی پنتاگون گفته: «دست کم یک بار مجبور شدیم برای حفظ فاصله امن بین هواپیمای ائتلاف و جنگنده روسی اقداماتی انجام دهیم». به گفته وی، به علت نبود سازوکاری برای تبادل اطلاعات با روس ها به منظور جلوگیری از وقوع حادثه، ائتلاف «اصول ویژه خود را برای امنیت هوایی» وضع کرده است. 

*****

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» از تأکید آلمان بر موضع همیشگی خود مبنی بر مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، حمایت از آنکارا را برای مقابله با موج آوارگان ضروری توصیف، اما اعلام کرد این موضوع سبب نمی شود، موضع خود را در مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تغییر دهد. وی اظهار داشته: «من همواره با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالفت کرده ام و رجب طیب اردوغان این موضوع را می داند. موضع من عوض نشده است». آنگلا مرکل از سال ها قبل با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالف بوده؛ اما بعد از روی کار آمدن در سال 2005 اعلام کرد با «شراکت ویژه»، نه عضویت کامل موافق است.

*****

در مطلبی مربوط به ایران، روزنامه «واشنگتن تایمز» از تأکید یک سناتور سرشناس آمریکایی بر ضرورت حمایت از گروهک منافقین خبر داده است. سناتور جان مک کین تأکید کرده، دولت آمریکا باید به تعهد خود مبنی بر حمایت از گروهک منافقین در عراق عمل کند. رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا می گوید، آمریکا برای کمک به جابجایی اعضای گروهک منافقین در عراق که در گذشته «اطلاعاتی مفید» درباره فعالیت های هسته ای ایران در اختیار واشنگتن قرار داده، کار چندانی نکرده است. مک کین روز چهارشنبه در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح گفت، دولت های متوالی در آمریکا قول و قرار خود را برای محافظت از اعضای مجاهدین خلق (منافقین) ایران شکسته اند. وی افزوده: «این گروه از وقتی اوباما نیروهایش را از عراق خارج کرد، تنها مانده است».

*****

در نهایت، باید اشاره کرد که این روزها موضوع تشدید درگیری ها میان فلسطینی ها و نیروهای صهیونیست و احتمال آغاز انتفاضه سوم نیز به شدت در محور توجه رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» در این زمینه می نویسد، دیگر سخن گفتن درباره انتفاضه سوم فلسطین تنها یک حدس و گمان و هشدار نیست، بلکه واقعیتی انکار ناپذیر است و چند روز آینده در این خصوص بسیار حساس و سرنوشت ساز خواهد بود. درگیری های گسترده بین جوانان فلسطینی و نظامیان رژیم اشغالگر در شرق قدس و اطراف آن، در شماری از شهرها، شهرک ها و روستاهای کرانه و اراضی اشغالی سال 1967 نشان می دهد که اوضاع از کنترل خارج شده و تنش ها در حال افزایش است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار