بازدید 10420
۲
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

محتوای گفت‌و‌گوی تلفنی کری و لاوروف درباره سوریه/ آمادگی نیروهای عراقی برای آزادسازی رمادی/ ادعای نتانیاهو درباره تنش‌ها در فلسطین

گفت و گوی تلفنی کری و لاوروف درباره سوریه، دلیل ناخرسندی آمریکا و متحدانش از عملیات روس ها در سوریه، احتمال انجام عملیات نظامی روسیه علیه داعش در عراق، آمادگی نیروهای عراقی برای آزادسازی الرمادی و ادعاهای نتانیاهو درباره تنش ها در فلسطین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 09 October 2015
محتوای گفت‌و‌گوی تلفنی کری و لاوروف درباره سوریه/ آمادگی نیروهای عراقی برای آزادسازی رمادی/ ادعای نتانیاهو درباره تنش‌ها در فلسطینگفت و گوی تلفنی کری و لاوروف درباره سوریه، دلیل ناخرسندی آمریکا و متحدانش از عملیات روس ها در سوریه، احتمال انجام عملیات نظامی روسیه علیه داعش در عراق، آمادگی نیروهای عراقی برای آزادسازی الرمادی و ادعاهای نتانیاهو درباره تنش ها در فلسطین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به تحولات سوریه، همچنان یکی از محورهای اصلی توجه مطبوعات بین المللی را تشکیل می دهد. خبرگزاری «رویترز» در مطلبی در این زمینه، از گفت و گوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی سی دقیقه ای با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، درباره حملات روسیه در سوریه به اهدافی که مرتبط با داعش نیست، ابراز نگرانی کرد. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «وزیر خارجه، نگرانی ما را از اینکه بیشتر اهدافی که نیروهای روسیه مورد هدف قرار می دهند، ارتباطی با داعش ندارد، تکرار کرد». کربی افزود در این گفت و گوی تلفنی، «تصمیماتی در سطح تاکتیکی» اتخاذ شده است.

*****

از سوی دیگر، شبکه خبری «المیادین» در گزارشی تحلیلی از عملیات نظامی روسیه در سوریه، استدلال می کند که حملات موفق روس ها، سبب ضربه خوردن اهداف موردنظر آمریکا و هم پیمانانش در منطقه شده است. به اعتقاد المیادین، آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف بین المللی ضد داعش، می خواهند از گروه های تروریستی فعال در سوریه برای رسیدن به اهداف خود در این کشور استفاده کنند. نگرانی شدید غرب ناشی از همکاری و هماهنگی نیروهای روسی با ارتش سوریه بوده و این در حالی است که ائتلاف تحت رهبری آمریکا از همکاری با ارتش سوریه خودداری می کند. آمریکا به همراه متحدان منطقه ای خود نظیر ترکیه و عربستان سعودی نمی خواهند ضربات تأثیرگذاری به داعش در عراق و سوریه وارد شود.

*****

در این میان، شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از سفیر عراق در آمریکا، از احتمال انجام حملاتی توسط روسیه در عراق خبر داده است. لقمان فایلی در این زمینه اظهار داشته: «ما روابط خودمان را با ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا داریم که متشکل از بیش از 60 کشور است. ما به دنبال تقویت این روابط هستیم . همچنین ما معتقدیم که روسیه و دیگر کشورها می توانند نبرد ما علیه داعش را تکمیل کنند؛ چون مخاطرات زیاد و توانایی های ما محدود است. این بحث در جریان است. ما هیچ چیز را منتفی نمی دانیم؛ اما دید روشنی درباره وضعیت بین المللی داریم». وی افزوده: «ما فقط به دنبال کسب حمایت در عرصه هایی خواهیم بود که فکر می کنیم اهمیت و فوریت دارد».

*****

همزمان، اخبار از عراق حاکی از آمادگی نیروهای دولتی و مردمی این کشور برای آزادسازی الرمادی است. بر اساس گزارش شبکه خبری «الجزیره»، فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق، از آمادگی نیروهای این کشور برای ورود به شهر الرمادی خبر داد. سرلشکر عبدالغنی الاسدی، عملیات نظامی کنونی در اطراف شهر الرمادی را یک گام مانده به آخر برای تکمیل محاصره این شهر توصیف کرد. وی در کنفرانس خبری خود افزود: «شمار زیادی از نیروهای عراقی در این عملیات مشارکت دارند و توانسته اند به خط مقدم الرمادی نزدیک شده و آماده ورود به این شهر و بازپس گیری آن هستند... این عملیات در اواسط ماه ژوئن آغاز شد و همچنان ادامه دارد و هر مرحله از این عملیات بر اساس برنامه فرماندهی عملیات مشترک به پیش می رود». 

*****

در نهایت، شدت گرفتن تنش ها در سرزمین های فلسطینی میان فلسطینیان و صهیونیست ها، از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه این روزها به شمار می رود. خبرگزاری فرانسه جدیدترین موضع گیری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل را درباره این موضوع بازتاب داده که مدعی شده اسرائیل با موجی از تروریسم مواجه شده است. وی تأکید کرد این موج تروریسم سازماندهی شده نیست؛ اما تحت تأثیر تحریک به تنفر از طرف تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس و برخی از کشورهای منطقه تقویت می شود. نتانیاهو که در کنفرانسی مطبوعاتی در بیت المقدس سخن می گفت، افزود، قاطعانه با خشونت ها و عاملان خشونت برخورد خواهد کرد. وی در عین حال اذعان کرد که برای مبارزه با خشونت، راه حل جادویی ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل