بازدید 15785

رهبری شرایط را برگرداندند

کد خبر: ۵۳۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 15 October 2015
رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص انجام آزمایش موشکی اخیر کشورمان اظهار کرد: آمریکایی‌ها در (زمینه) آزمایش موشکی حرف بیهوده می‌زنند و ما می‌دانیم این ماجراجویی‌ها ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی صبح امروز در مراسم دومین کنگره سرداران و 4500 شهید تدارکات و پشتیبانی سپاه اظهار کرد: نه فقط سپاه پاسداران، همه نیروهای مسلح مقید هستیم که بنیه دفاعی‌شان را تقویت کنیم؛ چه در زمینی، چه هوایی، چه دریایی، چه موشکی، چه پدافند هسته‌ای باید کشور آماده‌ای باشیم. آمریکایی‌ها هر حرفی بزنند برای ما قابل قبول نیست، ما مسیر روشنی برای بنیه دفاعی‌مان داریم و سرزندگی کشور و عزتمندی آن در همین است.

وی با اشاره به بودجه دفاعی سال 94 گفت:‌ در بودجه دفاعی امسال به شدت این بخش را مورد حمایت قرار داده‌ایم در حالی که می‌دانستیم عده‌ای سر و صدا می‌کنند، اما بدانند که ایران اگر بنیه دفاعی‌اش قوی نشود نمی‌تواند در برابر بحران‌ها نقش داشته باشد.

وی تصریح کرد: در مسأله سیاسی و فرهنگی هم همین طور است؛ لذا باید متناسب با این تهدیدها آمادگی داشت و این آمادگی برای همه ضروری است مخصوصا سپاه پاسداران که ماموریت دفاع از انقلاب اسلامی را به عهده دارند.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسأله هسته‌ای که 12 سال درگیر آن بودیم گفت:‌ کشورهای طرف مقابل ما تقریبا متحد بودند و دولت‌های مختلف با سبک‌های مختلفی که روی کار آمدند با فراز و نشیبهایی روبرو بودند. بنده 20 سال در این ماجرا بودم و می‌بینیم که رهبری کسی بود که در شکل گیری دانش هسته‌ای نقش موثری داشت.

لاریجانی تصریح کرد: زمانی که در ابتدای کار بودیم فشار می‌آوردند که از این مسأله دست برداریم اما ما پافشاری کردیم و بعد به دنبال تعلیق بودند و می‌گفتند پس از آن با شما به نتیجه می‌رسیم اما این رهبری بودند که شرایط را برگرداندند تا در ریل اصلی قرار بگیریم. در خاتمه کار نیز نقش رهبری به گونه‌ای بود که هم دانش هسته‌ای داشته باشیم و هم تحریم‌ها را کنار بگذاریم در واقع نقش آفرینی رهبری کاملا مکشوف و تعیین کننده بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در ادواری در منطقه آنقدر بحران بود که روزانه ده‌ها پیام تهدید آمیز می رسید زمانی که بنده دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم یک روز از چند کانال مختلف خبر می‌رسید که 400 نقطه ایران را می‌خواهند بمباران کنند. اگر مسئولین کشور آمادگی نداشته باشند این عملیات روانی تاثیر خود را می‌گذارد ولی عاملی که باعث ایستادگی می‌شد نقش رهبری بوده است که نقش ایشان سعادت بخش برای کشور بوده و هست.

رئیس قوه مقننه با اشاره به نقش آفرینی سپاه پاسداران و فعالیت این نهاد گفت:‌ سپاه پاسداران که در ابتدای انقلاب با سرعت کمی آغاز به کار کرد اما تکمیل آن در دفاع مقدس بود. در میان بحران و تهدید؛ سپاه شکل گرفت، سامان یافت و گسترش پیدا کرد و این آزمون بزرگ و تجربه جدیدی است که در یک بحران مهم برای کشور، یک نیروی مسلح شکل می گیرد.

لاریجانی گفت: امروز سپاه یکی از بزرگترین و قدرتمندترین نیروهایی است که در خاورمیانه وجود دارد، سپاه نیروی مسئولیت پذیر در منطقه است و در اکثر بحران های منطقه سپاه آرامش بخش،‌ حل کننده و کمک کننده بوده است.

وی به مولفه‌ها و خصوصیات این نیرو اشاره کرد و گفت:‌ یکی از خصوصیت سپاه همین است که در روز اول محرم در چنین محفلی جمع شده و برای شهدا جلسه پاسداشت برگزار کرده است، زیرا روحیه شهادت طلبی که در میان چنین نیروهایی وجود دارد رمز قدرتمندی و سرافرازی هم برای فرد و هم برای جامعه است.

وی با بیان اینکه عزتمند زندگی کردن یک مسلمان منوط به اهل مجاهدت بودن است گفت: جوامع می توانند سربلند شوند که اهل مجاهدت باشند و شما می‌بینید که کشورهای زیادی وجود دارند که از نظر دیپلماسی منابع نفت و گاز و امکانات مادی چیزی کم ندارند اما قدرتی که بتوانند روی پای خودشان بایستند را ندارند و با یک تشر حرفشان را عوض می‌کنند و یا با یک تلفن از قدرت های بزرگ نظرشان تغییر می‌کند علت اصلی این است که در آن جامعه فکر جهاد و مجاهدت رخت بر بسته است.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران امروز یک قدرت مهم است تاکید کرد: علت موجوده سپاه این است که به مسأله شهادت طلبی توجه می‌شود و همچنین مسأله ولایت پذیری چرا که سپاه در همه شرایط خودرا مطیع ولی دانسته چه امام (ره) و چه رهبری و این باعث حلقه مودت قلبی و عاطفی بین ابناء سپاه و رهبری بوده است.

لاریجانی یادآور شد:‌ در ابتدای جنگ وقتی بنی صدر جانشین فرماندهی کل قوا را گرفته بود تلاش می‌کرد با شیوه کلاسیک بجنگد و اجازه نمی داد نیروهای بسیجی و فعال در سپاه وارد جبهه ها شوند و گروه‌های اندکی که حضور داشتند به آن ها سلاح داده نمی شد لذا در چنین شرایط بحرانی عقل سلیم می گوید همه وحدت داشته باشند تا آن بحران رفع شود. اما وی مرتب آتش اختلاف داخلی را دامن می‌زد. وقتی بنی صدر از جانشینی فرماندهی کل قوا کنار زده شد و از ریاست جمهوری هم برکنار شد یک فضای مهمی در سیاست به وجود آمد.

رئیس قوه مقننه افزود: ‌سپاه مسئولیت گرفت قرارگاه مشترک با ارتش برقرار کرد که این مسأله باعث فتوحاتی شد و این دو موضوع باعث شد که سرنوشت جنگ تحت تاثیر قرار گیرد و ما شاهد اتفاقات مهمی مانند فتح خرمشهر و شکسته شدن حصر آبادان بودیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در بحران های مختلفی که پشت سر گذاشتیم تا به امروز گاهی جنگ وجود داشته و گاهی مسأله سازی منطقه ای و یا حتی بین‌المللی و همیشه نقش ولایت امر برای حل مسأله تعیین کننده بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به روحیه جوانگرایی در سپاه اشاره کرد و گفت‌: سپاه در بدو تکوین مملو از نیروهای جوان بوده است و همین مسأله باعث تحول و شجاعت شده و فکر می کنم در مجموع سپاه از یک تجربه قوی و پشتیبانی معنوی خوب برخوردار است و با این تجربه باید به شرایط کشور درست توجه کنیم. وضعیت امروز متفاوت است. هم شگردهای دشمن وجود دارد و هم مصاف بین‌المللی و مسائل منطقه ای در میان است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای از چالش‌های مهم برای کشورهای منطقه است، گفت:‌ اکثر کشورهای منطقه درگیر بحران وجودی امنیتی هستند و ما در گذشته چنین بحران‌هایی را نداشتیم. غالبا تقسیم بندی منطقه‌ای ایجاد شد و این مورد ملاک قرار گرفت و در همین چارچوب هم زندگی می کردند اما اکنون شاهد تحولاتی در کشورهای عراق، سوریه و یمن هم هستیم. لذا منطقه در یک غلیان امنیتی قرار دارد.

وی افزود:‌ عوامل جدیدی در قالب نیروهای تروریستی به وجود آمده اند، سرزمین برای خود پیدا کردند و شرایطشان از یک گروه چریکی عبور کرده و اینها در منطقه نقش پیدا کرده اند و این بحران امنیتی مثل خوره منطقه را می خورد. البته به لحاظ امنیتی برای ما هم مهم است نمی توانیم بنشینیم تا منطقه را یک عده افراطی بی فکر به هم بزنند و ما فقط نظاره کنیم.

وی افزود:‌ طی یک سال اخیر ایران نقش موثری برای ایجاد آرامش در منطقه داشته است و در عراق هم کمک کرد تا این موجودات موذی تروریست نتوانند به عتبات عالیات دست یابند. لذا این ماجراجویی ها وجود دارد. خاتمه نیافته،‌ جنس‌اش عوض شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان نقش تدارکات سپاه را ملزومانه دانست و گفت:‌ در شرایطی که این افراد حتی اسمشان هم نبود بیشترین کمک را به جبهه ها می‌کردند و این مسأله خیلی مهم است که بدانیم این طور در مظلومیت کار کردن شیرینی و اجرش بیشتر است و در شرایط جدید هم نقش آفرینی خود را سپاه نسبت به کشور و صیانت از انقلاب باید داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر