بازدید 4395

علامت سؤال های فراوان پیرامون وحدت و ائتلاف اصولگرایان

اینکه از ابتدای آغاز فرایند وحدت برخی اصولگرایان ساز ناکوک زده اند، نشان می دهد که اصولگرایان نیز راه سختی برای وحدت پیش روی خواهند داشت. با این اوصاف باید منتظر بود و دید، آیا اصولگرایان می‌توانند به ساز وکاری برای وحدت برسند یا باز هم با لیست ‌های متعدد در انتخابات شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۵۴۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 20 November 2015
تا انتخابات چند ماهی بیشتر نمانده است. با این حال سایه نگرانی از عدم وحدت و ناتوانی در ائتلاف سازی میان طیف ها و گروه های سیاسی به خصوص در میان اصولگرایان و اصلاح طلبان شدت گرفته است.

به گزارش «تابناک»، هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم، بیشتر دغدغه اصلی اصولگرایان و اصلاح طلبان آشکار و واضح می شود. به طوری که امروز می توان گفت، دغدغه اصلی همه آنها وحدت و ائتلاف است، زیرا همه این گروه ها کلید پیروزی در انتخابات را وحدت و ارائه لیست واحد می دانند.

چندی است، اصولگرایان برای رسیدن به مدلی برای ایجاد وحدت و ائتلاف تلاش ها و جلسات متعددی را برگزار کرده اند. اصولگرایان در پی ایجاد ساختار و مکانیزمی هستند که بتوانند همه طیف های اصولگرایی را در زیر یک چتر با عنوان «ائتلاف اصولگرایی» گرد هم آورند. البته در این میان با مشکلات و سدهای فروانی نیز روبه رو بوده و هستند.

چندی پیش، مدل های مختلفی برای وحدت اصولگرایان مطرح می شد. سخن از فرمول وحدت 10 + 20 در اردوگاه اصولگرایان به گوش می رسید. پیش از آن هم مدل های ائتلافی همچون 5+6 یا 8+7 و ... به عنوان راه هایی برای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان دنبال شده بود؛ مدل هایی که در عمل نتوانست چندان منجر به یکپارچگی اصولگرایان شود.

یکی از راهکارهای جدید ابداعی اصولگرایان بعد از به پایان رسیدن راهکار «شیخوخیت»، ایجاد وحدت ذیل پرچم سه آیت الله (شورای فقیهان) بوده است. اصولگرایان با گرد هم آوردن آیت الله یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی و برگزاری جلسات مشترک، درصدد هستند تا بتوانند سلایق مختلف اصو‌لگرایی را در مسیر وحدت و همگرایی گرد هم آورند تا اختلافات برخی از گروه های اصولگرا به واگرایی منتج نشود.

در واقع مدل حضور شورای فقاهتی دبیران جامعتین و آیت الله مصباح عضو برجسته جامعه مدرسین در هفته‌های اخیر در عرصه‌ سیاسی مطرح شده است؛ چنانکه مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به صورت تلویحی از این مدل حمایت کرده و عنوان کرده شورای مذکور را به عنوان شورای داوری اصولگرایان به رسمیت می‌شناسد.

هرچند برخی اصولگرایان معتقد هستند، اثر این گونه جلسات این است که نشان‌ می‌دهد اختلاف نظرهای سلیقه‌ای بین اصولگرایان کاملا قابل حل است و مشکل لاینحلی نیست، برخی موضع گیری های اخیر برخی دیگر از اصولگرایان، پیام دیگری را انتقال می دهد.

در حالی حجت‌الاسلام سید رضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز تهران پیرامون گزارش نشست سه‌جانبه آیات موحدی کرمانی،‌ یزدی و مصباح در جلسه شورای مرکزی این تشکل بیان داشته است که در این نشست بر لزوم یکپارچگی و انسجام نیروی‌های اصولگرا تأکید شده است.

اما این سخنان در حالی بیان می شود که چندی پیش کاظم جلالی رئيس فراكسيون رهروان مجلس در گفت و گویی بدون هیچ ابايي از خط‌كشي‌هاي روشن میان «اصولگرايان معتدل» با گروه‌هايي نظير جبهه پايداري پرده برداشته است. همچنین از تفاوت‌هاي جدي با «اصولگرايان سنتي» نظير جبهه پيروان هم سخن گفته است.

این نماینده اصولگرای مجلس در سخنان خود جاي هيچ شكي باقي نمي‌گذارد كه طيف‌هايي نظير اطرافيان علي لاريجاني هيچگاه و در هيچ شرايطي با منتهي‌عليه دست راستي اصولگرايان همكاري و همراهي نخواهند داشت.
وی در اظهار نظر صریح خود بیان می دارد: «قائل به اين هستيم كه به هيچ عنوان با جريان تندروي اصولگرا امكان همكاري نخواهيم داشت و هيچ ‌وقت ما زير يك سقف جمع نخواهيم شد. كما اينكه زمينه فعاليت مشترك ما با آنها حتي نسبت به انتخابات مجلس نهم هم با كاهش بيشتري مواجه شده و اختلاف‌نظرها نسبت به چهار سال پيش افزايش چشمگيري داشته است».

این صحبت ها در حالی مطرح می شود که کیست که نداند منظور این طیف از اصولگرایان تندرو «جبهه پایداری» است؛ بنابراین، این اظهارات نشان می دهد، جبهه رهروان به هیچ وجه علاقه ای به همکاری با این گروه ندارد.

اما حضور آیت الله مصباح در مثلث شورای فقیهان و نزدیکی وی با جبهه پایداری نشان می دهد، یکی از ارکان وحدت اصولگرایان پایداری ها خواهند بود. در واقع در صورتی که بخواهد ساز و کار شورای فقیهان در ایجاد وحدت خوب عمل کند، مقدمه آن پذیرش پایداری ها به عنوان عضوی از اصولگرایان خواهد بود.

اگر روند ائتلاف و وحدت اصولگرایان به همین منوالی که تاکنون حرکت کرده است ادامه داشته باشد، احتمال اینکه مکانیزم جدید شورای فقیهان نیز بتواند پایه ای برای وحدت باشد، دور از انتظار خواهد بود.

حال اینکه از ابتدای آغاز فرایند وحدت برخی اصولگرایان ساز ناکوک زده اند، نشان می دهد اصولگرایان نیز راه سختی برای وحدت پیش روی خواهند داشت؛ بنابراین، باید منتظر بود و دید، آیا اصولگرایان می‌توانند به ساز وکاری برای وحدت برسند یا باز هم با لیست ‌های متعدد در انتخابات شرکت می‌کنند؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر