بازدید 29893

رونمایی از سرقت 4800 میلیارد تومانی تاریخ ایران پس از سه سال!

انتظار می‌رود، مدیران میراث فرهنگی بتوانند به این پرسش پاسخ قانع کننده‌ای بدهند که چرا پس از سه سال از عمر دولت یازدهم، به «مفقود شدن» این ابعاد عظیم از میراث فرهنگی پی برده‌اند و یا اکنون به فکر رسانه‌ای کردن این فاجعه ادعایی افتاده‌اند؟
کد خبر: ۵۴۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳ 23 November 2015
رونمایی از سرقت 4800 میلیارد تومانی تاریخ ایران پس از سه سال!
ادعای یکی از مدیران سازمان میراث فرهنگی درباره مفقود شدن 48 هزار اثر تاریخی و نسخه خطی در دولت پیشین، در نوع خود تازه و بی‌سابقه بوده و با وجود این، چقدر احتمال می‌رود این ادعا به واقعیت تنه زده باشد؟

به گزارش «تابناک»، عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت، در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی کشور به شیراز در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حدود ۴۸ هزار اثر تاریخی و نسخه خطی «مفقود شده» است.

اسدالله درویش امیری، معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور نیز با اشاره به ارزش نسخ خطی که در کتابخانه مرکزی این سازمان نگهداری می‌شود، به یادآوری انتقال معاونت میراث فرهنگی این سازمان به شیراز در دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخت که پس از آن، کتابخانه مرکزی این معاونت هم به شیراز منتقل و پس از شکست این طرح، مجدداً معاونت به تهران منتقل شد.

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: «متأسفانه پس از این انتقال، کتب تاریخی و نسخ خطی در گونی برنج و کارتن در زیرزمین ساختمان محل استقرار معاونت میراث نگهداری می‌شد... و طعمه حشرات، موش‌ها و همچنین رطوبت شده و آسیب جدی دیدند» و البته متذکر شد که پس از بازگشت این اسناد به تهران ظرف مدت سه ماه توسط 50 کارشناس صحاف مورد ترمیم قرار گرفتند.

در واقع ادعای مدیرکل میراث فرهنگی البرز اما در سخنان معاون امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأیید نشده و اتفاقاً از بازگشت این نسخ به تهران، ترمیم و حفظ این کتب سخن به میان آورده، هرچند ممکن است، بخشی از این نسخ هیچ گاه به تهران باز نگشته باشد که همان 48 هزار نسخه ادعایی باشد.

با این حال این موضوع از چند جهت بسیار بعید است؛ نخست از این منظر که آثار تاریخی علاوه بر ثبت در سازمان میراث فرهنگی، به عنوان بخشی از اموال ملی نیز ثبت می‌شوند و اگر چنین پروسه قانونی درباره هریک از آثار تاریخی طی نشود، خلاف قانون عمل شده و لذا می‌توان با یک بررسی ساده در میان اسناد ثبتی، دریافت که چه تعداد از اسناد تاریخی گم شده است.

از سوی دیگر برای آثار تاریخی ـ به صورت جز به جز ـ از طرف نهادهای دیگر امین اموال تعیین شده تا به عنوان مثال، یک مدیر موزه نتواند بخشی از اموال موزه را سیستماتیک سرقت کند. در مواد 15 و 16  آیین نامه اموال فرهنگی، هنری و تاریخی نهادهای عمومی و دولتی مصوب جلسه مورخ 1381/12/7 هیأت وزیران امین اموال این گونه تعیین شده است؛

«ماده 15- ‌امین اموال فرهنگی تاریخی و هنری که مطابق آیین نامه اجرایی ماده 34 قانون محاسبات عمومی‌کشور منصوب خواهد شد، نباید غیر از وظیفه امین اموالی وظیفه دیگری را بر عهده داشته باشد و باید علاوه بر‌ صلاحیت های اخلاقی و امانت داری، حداقل دارای مدرک کاردانی در رشته های مرتبط نیز باشد. ‌سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور، شغل امین اموال و مزایای‌شغلی آن را تعریف و برای دستگاه های مشمول به تعداد مورد نیاز پست امین اموال منظور خواهد کرد.

رونمایی از سرقت 4800 میلیارد تومانی تاریخ ایران پس از سه سال!

‌ماده 16- ‌امین اموال فرهنگی تاریخی و هنری علاوه بر انجام وظایف مقرر در قانون محاسبات عمومی کشور، آیین نامه اموال دولتی و آیین نامه مربوط به شرایط و طرز انتخاب و حدود وظایف و مسئولیت های امین اموال وظایف‌ زیر را بر عهده خواهد داشت:

‌الف- اجرای وظایف مقرر در طرح های ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی و سایر دستورالعمل های موضوع این‌آیین نامه در مورد اموال فرهنگی تاریخی و هنری.
ب- تنظیم فرم های مربوط به وضعیت سلامت و وضعیت محل نگهداری اثر از نظر شرایط علمی، فنی وامنیتی‌آن، موضوع دستورالعمل های این آیین نامه.
ج- انجام امور مقرر در دستورالعمل های موضوع این آیین نامه و همکاری با پژوهشگران.
و ایجاد شرایط لازم‌برای معرفی اثر.
‌د- مراقبت مستمر از آثار تحت ابوابجمعی و گزارش به موقع خطرات ناشی از شرایط فیزیکی اثر، شرایط فنی و‌ امنیتی محل نگهداری آن.

‌تبصره- ‌امین اموال در صورت عدم رعایت مفاد این بند و تعدی و تفریط، مسئول جبران خسارت وارد شده به‌ اثر خواهد بود. ‌تشخیص این امر و تعیین میزان خسارات وارد شده بر عهده مرجع ذیصلاح قضائی و با توجه به نظر کارشناسی‌ سازمان میراث فرهنگی کشور خواهد بود.
»

با این اوصاف، بعید به نظر می‌رسد امین اموال‌های میراث فرهنگی با چنین مسئولیت سنگینی در قبال امنیت و سلامت آثار تاریخی، تن به «مفقود شدن» یا «سرقت» 48 هزار اثر تاریخی داده باشند و چنین ادعایی از واقعیت های متصوره به دور است. حجم بالای این آثار تاریخی، کشف این آثار را ساده تر می‌سازد و البته اگر قرار بر فروش این آثار به قیمت متوسط 100 میلیون تومان برای هر اثر و نسخه تاریخی باشد، 4800 میلیارد تومان رقم معادل چنین ادعایی می شود.

انتظار می‌رود مدیران میراث فرهنگی بتوانند به این پرسش پاسخ قانع کننده‌ای بدهند که چرا پس از سه سال از عمر دولت یازدهم، به «مفقود شدن» این ابعاد عظیم از میراث فرهنگی پی برده‌اند و یا اکنون به فکر رسانه‌ای کردن این فاجعه ادعایی افتاده‌اند؟ آیا نباید در صحت این ادعاهای بدون سند شک کرد و هر اتهام را علیه دولت پیشین چشم بسته نپذیرفت؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۲۴
هردم از اين باغ بري مي رسد
دستاورد ماندگار دیگری از دولت پاک!
میراث فرهنگی توسط خود میراث فرهنگی از بین میرود وکسی اعتراضی نمیکنه
مواظب باشید ایران گم نشود
دکل به اون گندگی گم میشه!!! آثار تاریخی پیشکش.
باز هم پاک ترین دولت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اونطوری که میراث فرهنگی رو خالی کردن تو شیراز معلوم بود که خیلی از نسخ ناپدید می شه. همان موقع هم اساتید اعتراض کردند که میان فریادهای بقایی گم شد.
دروغ گفتن مثل اب خوردن شده
سلام واقعا ما تا این دوستان رو داریم دشمنی مثل آمریکا رو دیگه نمیخایم!!!!
مبارکه - هردم از این باغ بری .... .. .
معلوم نیست نویسند می خواهد در حمایت از احمدی نژاد اصل خبر را تکذیب کند یا می خواهد فلش اعتراض را متوجه دولت فعلی کند .....هر چه بوده ...تصمیمات شبانه بدون مطالعه و احساسی ( با علم لدنی و وحی شده به احمدی نژاد) این ثروت فرهنگی اسیب جدی دیده است و اینکه کی بگویند زود بگویند و یا دیر بگویند فرقی در ماجرا نمی کند ..........این گونی های احمدی نژاد طبقه بندی ها را یک شبه خراب کرده و 1000 شب هم برای دوباره طبقه بندی انها کم است ....سه سال طول کشیده تا دو باره اسناد را مرتب کنند و هنوز کامل نشده ........و کم کم نواقص و گم شده ها معلوم می شوند....
یعنی هر کی هر جا هست فقط به فکر دزدیه
واقعا این مملکت چه خبره
آقا کشور رو حراج کردین ولی به ما نمیگین؟ خوب شاید همه بخوان در این حراجی سهمی داشته باشند.
48 هزار اثر مفقود بشه؟ بعد این آثار تاریخی باید تو گونی و کارتن تو زیرزمین نگه داری بشه؟؟؟ یعنی الان کلا خجالت نمیکشن اینو میگن؟ واقعا یه جا رو شما اعلام کنید که ول وشوو نباشه و با نظم و انضباط کامل اداره بشه!
چقدر خوبه...
هر روز رونمایی های جدیدی صورت می گیره...
عالیه...
ادامه بدین...
از دولت قبل هیچی بعید نیست
واقعا مسولیت این تصمیم با کیست ؟ رئیس دولت قبل ، نمایندگان مردم .... یا خود مردم
همان بهتر که آثار تاریخی ما را موزه های لوور و لندن ببرند. آنها بهتر نگهداری میکنند.
48 هزار اثر تاریخی و نسخه خطی?
واقعا شگفت زده شدم
کشف کننده جرم شد متهم
مجرم شد تبرئه .
متاسفم واقعا .
نزديك تر است.....
من خودم يكي از كاركنان ميراث فرهنگي كشور هستند بلايي كه اين اقايان (بقايي و مشايي ) بر سر ميراث فرهنگي اوردند هيچ بني بشري نياورده اينها ميراث فرهنگي كشور ار 100سال به عقب بردند
این یک نمایش رسانه ای برای انتخابات است واگه واقعیت داشت تاکنون افشا شده بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار