بازدید 51274

نقش داماد معاون رئیس جمهور در تولید پرحاشیه «شهرزاد» + جوابیه

به خاطر مشکلاتی که سابق برای برخی آثار در شبکه نمایش خانگی رخ داده و محتوای ضعیف آن در برخی آثار متوجه شدیم که تیراژ این دسته از محصولات به 70 هزار نسخه رسیده و هزینه ها آن نهایتا به 100 میلیون رسیده، همین فیلم هم دیده می شود، اما اثری که با 20 تا 30میلیارد هزینه ساخته شده قطعا کار فاخری خواهد بود.
کد خبر: ۵۵۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 27 November 2015
نقش داماد معاون رییس جمهور در تولید پرحاشیه «شهرزاد»
عرضه «شهرزاد» که از آن به گران‌تری سریال تولید شده در بخش خصوصی و شبکه خانگی یاد می‌شود، از ماه‌ها پیش با حواشی فراوانی همراه بود و همچنان این حواشی پابرجاست؛ حواشی که مترکز بر منشأ سرمایه گذاری بر این پروژه است و اتهاماتی را متوجه سازندگان این سریال نموده، ولی آیا این مباحث جنبه صنفی داشته یا عقبه سیاسی پررنگی دارد؟

به گزارش «تابناک»، تولید سریال 26 قسمتی «شهرزاد» که یک ملودرام تاریخی به کارگردانی حسن فتحی است، از همان ابتدا با حواشی فراوانی همراه بود؛ حواشی که پیرامون محل تأمین سرمایه این سریال بود. حضور سیدمحمدهادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ایران در مقام تهیه کننده این سریال و به نمایندگی از گروه گروه اقتصادی فاطمی این حواشی را پررنگ‌تر ساخت.

نقش داماد معاون رییس جمهور در تولید پرحاشیه «شهرزاد»

این گروه در برگیرنده چندین مجموعه از جمله شرکت صنایع آینده سازان فاطمی نوین، سیستم های رسانه ای فاطمی، ماشین های اداری فاطمی و کارخانجات فاطمی است و مدیرعاملی اش را داماد محمد شریعتمداری بر عهده دارد، پیشتر نیز در سریال «شاهگوش» به کارگردانی داود میرباقری سرمایه گذاری کرده اما اوج کار این گروه در حوزه سینما، همین سریال «شهرزاد» است که مطابق با گفته رضوی 20 میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن صورت پذیرفته است.

این سریال که از حضور بازیگرانی چون ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، علی نصیریان، هومن برق نورد، مهدی سلطانی و محمود پاک نیست سود می‌برد، در شبکه خانگی توزیع شده و به واسطه کیفیت این مجموعه -تا بدین جا- با استقبال نسبی همراه شده اما این اتفاق با حواشی همراه بوده است.

تولید این سریال اما در سایه نام داماد معاون اجرایی رئیس جمهور از همان ابتدا به حاشیه رفت و در نهایت رضوی در پاسخ به اتهاماتی مبنی بر تولید این سریال برای برجسته شدنش در فضای اقتصادی نوشت: «جالب آنکه بعد رونمایی پروژه شهرزاد بعضی از دوستان رسانه ای در سایت های تیتر زدن داماد شریعتمداری سرمایه گذار شهرزاد که در انتخابات اتاق بازرگانی با شعار لابی ثروت شیعه در مقابل لابی صهیونیسم بازگانان او را مستحق ورود به اتاق ندانستن با قدرت وارد حوزه رسانه شده... خوب بازرگانان مستحق ندانستن یه بحث اصولمان که نباید زیر پا بزاریم من حرفی در این حوزه داشتم و مطرح کردم و مطلب جالب من انسان فاسد و بی آبرو نزد خدا و مردم حداقل حرفم که زیبا بود که باید در مقابل لابی صهیونیسم قد علم کنیم و ثروتمندان مسلمان باید دست به دست هم در مقابل صهیونیسم بایستند...».

نقش داماد معاون رییس جمهور در تولید پرحاشیه «شهرزاد»

و در ادامه این متن آورد: «چرا ما برندهای اسلامی که همه مردم استفاده کنند در دنیا تولید نکنیم؟ حالا داماد شریعتمداری باشه یا نباشه...به لطف خدا افتخارم این بوده که بچه خیابان ایران بودم ..تلمذ میکردم محضر حضرت آیت الله مجتهدی دروس اخلاق و دروس حوزوی در حوزه ایشان به طور پاره وقت و در مدارس شهدای موتلفه اسلامی افتخار شاگردی اساتیدی پر افتخار نظام مقدس همچون مرحوم حاج حبیب الله عسگراولادی و مرحوم محمدی دوست و... داشتم و خط مشی سیاسیم مشخص و به داماد محمد شریعتمداری معاون محترم اجرایی رئیس جمهور بودن هم افتخار میکنم مگر شریعتمداری دشمن این نظام میباشد که من تبری بجویم ...مهم این باشه که شریعتمداری تلقی رانت نشود که اگر شد من بسیار فاسد هستم اگر از توصیه ایشان و بسیاری از اقوام و خویشانم برای منافع اقتصادی استفاده کنم...خدایا توفیق بده به اسم و ظاهر متدیننین و بچه حزب اللهی ها لطمه ای به این جریان نزنم...».

حال پس از پخش چند قسمت از سریال شهرزاد، بحث پولشویی در سینمای ایران مجدداً بالا گرفته و غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما پرچم‌دار شده است. موسوی در خصوص پولشویی گفته است: اساسا دخل و خرج برخي از اين سريال‌ها بهم نمي‌خورد زيرا تعداد شمارگان آنها بسيار پايين است و مشخص است در فروش سود زيادي کسب نمي‌کنند... وقتي يک فيلم متوسط در سينما ساخته مي‌شود بين 800 ميليون تا يک ميليارد تومان هزينه دارد و ضررآن بعد از اکران در سينما‌ها و عرضه در تلويزيون و شبکه نمايش خانگي حداکثر 20 تا 30 درصد است اما در سريال‌سازي ميزان اين ضرر بيشتر است زيرا نه نمايش تلويزيوني دارد و نه سينمايي. پس بايد پولش از درون شبکه نمايش خانگي دربيايد که تقريبا غيرممکن است. معمولا بخشي از اين پول‌ها از نقاطي مي‌آيد و از منابعي وارد سينما مي‌شود که نياز به توجيه دارد. تا منابع اين پول‌ها مشخص نشود؛ نامش پولشويي است.

نقش داماد معاون رییس جمهور در تولید پرحاشیه «شهرزاد»

طرح این اتهام با واکنش دوباره رضوی همراه شد و تهیه کننده سریال شهرزاد با بیان اینکه متأسفانه اعتماد مردم نسبت به محصولات سینمای خانگی کاهش پیدا کرده است، گفت: به خاطر مشکلاتی که سابقا برای برخی آثار در شبکه نمایش خانگی رخ داده  و محتوا  ضعیف آن در  برخی آثار متوجه شدیم که تیراژ این دسته از محصولات به 70 هزار نسخه رسیده و هزینه های صورت گرفته برای آن نهایتا  به 100 میلیون رسیده، همین فیلم هم دیده می شود، اما اثری که با 20  تا 30میلیارد هزینه ساخته شده قطعا کار فاخری خواهد بود.

وی درباره اتهام پولشویی در پوشش سریال سازی گفت: مبلغی بالغ بر 20 میلیارد تومان برای تولید این سریال هزینه شده است. البته باید نکته ای را خدمتتان عرض کنم. برخی از سینماگران اعتقاد دارند که وقتی در سینما و شبکه نمایش خانگی سرمایه گذاری صورت نمی گیرد حتما پولشویی رخ می دهد. حال من یک سؤال از این دوستان منتقد می پرسم؟ آیا شما تعریف و پارامترهای  پولشویی را می دانید؟ پولشویی یعنی منبعی که از منابع خود سو استفاده می کند، مگر می شود با بیست میلیارد پولشویی. احتمالا این افراد نمی دانند پول و پولشویی چیست و یا با رقم آن میانه ای ندارند؟


پاسخ روابط عمومی «شهرزاد» به خبر «تابناک» و توضیحات «تابناک»

پس از انتشار خبر فوق، روابط عمومی سریال شهرزاد توضیحاتی را برای «تابناک» ارسال کرد که در واقع پاسخ به ابهامات مطرح از سوی  غلامرضا موسوی در دیگر رسانه‌ها است که «تابناک» تنها به نقل این  محتوا پرداخته است. بنابراین انتظار می‌رفت، جوابیه این موضوع به خبرگزاری منتشر کننده اصل گفت و گو و ادعاها ارسال می‌شد. همچنین محور اصلی دیگر این جوابیه، هزینه تولید این سریال است که «تابناک» رقم 20 میلیارد تومان تا این جا ذکر کرده و توسط روابط عمومی این سریال تکذیب شده که جای تامل دارد. این در حالی است که رقم مورد اشاره، دقیقاً عین رقم ذکر شده در گفت و گوی تهیه کننده این سریال با خبرگزاری دیگری است و در این گفت و گو به صراحت ذکر شده است: «...مبلغی  بالغ بر 20 میلیارد تومان برای تولید این سریال هزینه شده است... .».

موضوع سرمایه گذاری در پروژه شاهگوش که توسط گروه فاطمی ـ و نه سیدمحمدهادی رضوی ـ نیز ذکر شده و به شکل عجیبی توسط روابط عمومی سریال تکذیب شده نیز، ارتباطی به «تابناک» نداشته و پیشتر در ماه‌های پیشین توسط رسانه‌‌های مختلف انعکاس داشته و «تابناک» به نقل این بخش که تا پیش از این با هیچ تکذیبیه همراه نشده بود، پرداخته است. نکته قابل تامل اینکه در وب سایت گروه صنعتی فاطمی به این سرمایه گذاری به عنوان امور فرهنگی در صفحه نخست اشاره شده و در واقع شاید روابط عمومی سریال «شهرزاد» از این موضوع بی اطلاع بوده است.

نقش داماد معاون رییس جمهور در تولید پرحاشیه «شهرزاد» + جوابیه

در واقع «تابناک» تنها اقدام به کنار هم گذاشتن گفته‌های مطرح از سوی یک تهیه کننده سینما و پاسخ‌های تهیه کننده سریال «شهرزاد» در خصوص تولید سریال و مشخصاً تولید مجموعه سریال‌های شبکه خانگی از جمله «شهرزاد» و همچنین اخباری که در ماه‌های اخیر منتشر شده، پرداخته و همان گونه که در متن فوق کاملاً مشهود است، «تابناک» هیچ گونه موضع گیری در تأیید یا نفی گفته‌های طرفین نداشته است. با این توضیحات، متن پاسخ روابط عمومی سریال «شهرزاد» را به خبر «تابناک» بخوانید:


«در پاسخ به خبر منتشر شده در آن سایت محترم با عنوان -نقش داماد معاون رییس جمهور در تولید پرحاشیه «شهرزاد»- اعلام مي كند تهيه كننده و تنها سرمایه گذار مجموعه شاهگوش، صرفا جناب آقاي سيدمحمد امامي هستند. در مجموعه شهرزاد نيز تنها آقاي سيد محمد امامي در مقام تهيه كننده هستند و این سریال با سرمايه گذاري مشترك از سوي ايشان و آقاي سيدهادي رضوي ساخته شده است. همچنین عدد هزینه های قید شده در ارتباط با ساخت این پروژه در متن خبر به هیچ وجه صحت نداشته و گزارش مجموع هزینه های رسمی پروژه و تیراژ فروخته شده، هنگام اتمام کامل پروسه تولید و توزیع این مجموعه به صورت رسمی و شفاف به خبرگزاری ها اعلام می گردد.
 
لازم به ذکر است اولا سریال شهرزاد، اولین تجربه همکاری آقای رضوی با آقای سیدمحمد امامی است و ایشان پیش از این در این حوزه، سابقه سرمایه گذاری نداشته اند. دوما سریال "شاهگوش" که پیش از این آقای سیدمحمد امامی به عنوان تهیه کننده در آن سرمایه گذاری داشته اند، یکی از موفقترین محصولات شبکه خانگی بوده است و ادعای ساخت آثار جدید با وجود عدم موفقیت آثار قبلی در متن خبر، کاملا بی اساس است.
 
در این میان سخن آقاي غلامرضا موسوي در مورد سرمایه گذاری در پروژه ای غیراقتصادی مایه تعجب است، آن هم درباره دو اثر «شاهگوش و شهرزاد» که در حوزه شبکه نمایش خانگی بی شک به زعم نخبگان، هنرمندان و بسیاری از صاحب نظران از بهترین های این حوزه هستند و مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده اند. حال باید از ايشان پرسید، چرا خودشان با وجود عدم تولید آثار موفق و پرفروش و اتفاقا سابقه در توليد آثار ورشكسته، همچنان دست به تولید آثار بی کیفیت می زنند؟

 بر فرض محال، ادعاها در مورد سرمایه گذاری در پروژه ای غیر اقتصادی درست باشد، آیا اگر این سرمایه صرف تولید سریالی فاخر مانند شهرزاد شده باشد که به تایید بسیاری از بزرگان سینما و فرهنگ این مملکت رسیده و به اعتراف نویسنده به واسطه کیفیتش، با استقبال همراه شده، باز هم این سرمایه گذاری غیرقابل توجیه است؟ اگر پاسخ مثبت باشد، آن وقت بخش بسیار قابل توجهی از فعالیتهای فرهنگی در این مملکت زیر سوال خواهد رفت. فعالیتهایی که بعضا هزینه های زیادی داشته اند و دارند و اتفاقا نه در جذب خواص، توفیقی داشته اند و نه مورد پسند عوام قرار گرفته اند. کاش کمی از دلواپسی هایمان را برای این گونه فعالیتها نگه داریم و اجازه دهیم طعم شیرین تماشای یک سریال فاخر ایرانی، به کام مردم تلخ نشود.

بنابراين از سايت خبري تابناك درخواست مي گردد ضمن اصلاح موارد مربوطه در خبر انتشارداده شده در تاريخ 6/9/1394 جوابیه روابط عمومی سریال شهرزاد را نیز طبق قانون مطبوعات منتشر کند. بدیهی است در صورت عدم اصلاح موارد ذکر شده در خبر فوق، موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری می گردد».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل