بازدید 19426
پرونده روز

همه سخنرانی‌های روز دانشجو

کد خبر: ۵۵۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 08 December 2015
شانزده آذر 94 یکی از پرشورترین روزهای سیاسی دانشگاه‌های ایران حداقل در پنج سال اخیر بود. چه اینکه در سال‌ها گذشته به دلیل فاصله گرفتن از فضای سال 88 از یک سو و قدرت گرفتن دولت نزدیک به جریان اصلاحات از سوی دیگر و مهم‌تر از هردوی این‌ها نزدیک بودن انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز مجلس در اسفند پیش‌رو موجب شد تا به مدد فضای باز سیاسی ایجاد شده شاهد تریبون‌های مختلف سخنرانی در دانشگاه‌های سرتاسر کشور باشیم.

به گزارش تابناک، روحانی امسال دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده بود. روحانی با خیلی از یارانش به شریف رفته بود که حضور چهره‌های چون فرجی دانا، میرزاده و البته صالحی که خود دانش‌آموخته شریف بود در این جمع جالب توجه بود. رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در این دانشگاه بار دیگر این موضوع را مطرح کرد که «هیچ‌کس نباید از سوال مستثنی باشد». او همچنین با کنایه در مورد سیاست دولت قبلی سخن گفت و عنوان کرد « اگر با دنيا مشكلي داريم، برويم تا مرز جنگ بجنگيم؟». روحانی در پایان سخنانش همچنین به انتخابات مجلس اشاره کرد و عنوان داشت «همه ما تلاش كنيم حماسه سال ٩٢ را در ٩٤ تكرار كنيم و بتوانيم مجلسي توانمندتر و قدرتمندتر داشته باشيم.» 

روحانی آمد، جلیلی و عارف نیامدند/ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران/درخواست مطهری از مراجع برای موضوع حصر/بذرپاش: از هاشمی بیشتر رای آوردم/خاطره پلی‌تکنیکی کرباسچی از کروبی/دوران احمدی‌نژاد جنگ تحمیلی دوم بود

سخنرانی روحانی البته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. از شعارهای مختلفی که در سالن سر داده شد تا اعتراض‌ها و چسب‌های بنفشی که مخالفان به دهانشان زدند. برخی دانشجویان با سر دادن شعارهایی مطالبات خود در خصوص پرونده حصر را بیان کردند و برخی دیگر با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان محاکمه سران فتنه بودند. نکته جالب سخنرانی روحانی در شریف اما غیبت عارف و جلیلی بود. عارف که به دلیل حضور روحانی یک روز قبل و در روز 15 آذر دئر دانشگاه شریف حاضر شده بود روز گذشته و برای سخنرانی رئیس‌جمهور به سالن نیامد و ترجیح داد سر کلاس درسش حاضر شود. اگرچه دفتر عارف با صدور اطلاعیه‌ای این مسئله را طبیعی و مسبوق به سابقه عنوان کرد که عارف کلاس درسش را معمولا تعطیل نمی‌کند اما این عدم حضور شاید برای دولت روحانی که به دنبال تکرار حماسه 92 در انتخابات 94 است پیام‌های مهمی داشته باشد. دولتی که بی‌شک بخش مهمی از وجودش را به انصراف استراتژیک عارف در انتخابات 92 وابسته است و اگر نتواند نظر مساعد عارف و جریان اصلاح‌طلب را جلب کند شاید در خلق حماسه 94 به گفته روحانی ناکام باشد. اما سخنرانی روحانی مانع از حضور یک رقیب انتخاباتی دیگر او هم شده بود. سعید جلیلی هم که قرار بود روز گذشته در سالن جابر دانشکده شیمی شریف سخنرانی کند در این مراسم حضور نیافت تا دانشجویان به حرف‌های خسرو معتضد گوش دهند. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل شریف از سعید جلیلی و صادق خرازی برای سخنرانی روز دانشجو در این دانشگاه دعوت کرده بودند که پرواز خرازی از آلمان به ایران به دلیل شرایط بد جوی انجام نشده بود و جلیلی هم به دلیل حضور روحانی در آن روز در دانشگاه ترجیح داد به دانشگاه نیاید. دانشگاه شریف البته یک سخنران دیگر را هم در جمع خود برای روز دانشجو می‌دید. سید محمود نبویان، از نمایندگان مخالف برجام که از این تریبون هم برای نقد برجام دو دولت بهره جست.

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران اما در روز دانشجو شاهد چند سخنرانی، یک لغو سخنرانی و البته حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه بود. مهم‌ترین سخنران این دانشگاه ابراهیم یزدی بود که در روز سخنرانی اجازه حضور در دانشگاه را نیافت تا پیامش در سالن فردوسی دانشکده ادبیات قرائت شود. حسن عباسی اما کمی آن‌سو‌تر در دانشکده حقوق دانشگاه تهران «جمهوری اسلامی شدن آمریکا» را یک وعده الهی الهی خواند و در بخش دیگر صحبت‌هایش به معلم شهید علی شریعتی گزارشی از 38 سال گذشته داد. او گفت:

یکی از کسانی که طی 50 سال گذشته درگیر این مفاهیم بوده دکتر علی شریعتی بود و امروز باید گزارشی در خصوص اتفاقاتی که طی 38 سال گذشته بعد از فوت شریعتی رخ داده به او بدهیم همان طور که روزی شریعتی می گفت اندیشه ما را برده کرده اند امروز نیز این حرف محقق شده و پنتاگون می گوید هدف ما تسخیر و سلطه بر قلب و ذهن هاست تا اراده های مردم را تسلیم کنیم آن چه که شریعتی از آن به عنوان بردگی مدرن یاد می کرد امروز به عنوان قدرت نرم روی کار آمده است امروز زامبیزاسیوم را ایجاد می کنند تا افراد را از درون به انحطاط و تهی بودن برسانند. استاد دانشگاه با اشاره به قبر علی شریعتی در سوریه خاطر نشان کرد: او امروز در جایی آرمیده است که شاهد گلوله های ناتو و تکفیری هاست که نه به بناهای تاریخی و نه به قبور انبیا اعتقاد و باوری دارند به همین خاطر کنار مرقد مطهر زینب کبری قبر شریعتی نیز در تهدید تروریست ها تکفیری است؛ به همین خاطر است که می گویم باید گزارشی از اتفاقات 38 سال گذشته به او بدهم و به او بگویم که آری این چنین شد برادر، بگویم بعد از تو انقلاب پیروز شد و تو که پیر جماران را ولی خود داشتی حرکتت تبدیل به انقلاب اسلامی شد به او بگویم که کسانی که روزی تو و طالقانی را در حسینیه ارشاد مصادره کردند امروز شما را ایدئولوژی خود می خوانند. تو، طالقانی، مطهری و مفتح همه هدف یک گلوله قرار گرفتید و ظلمی دو سویه به شما شد. 

روحانی آمد، جلیلی و عارف نیامدند/ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران/درخواست مطهری از مراجع برای موضوع حصر/بذرپاش: از هاشمی بیشتر رای آوردم/خاطره پلی‌تکنیکی کرباسچی از کروبی/دوران احمدی‌نژاد جنگ تحمیلی دوم بود

ظلمی که منجر شد 16 هزار شهید ترور برای ما رقم بخورد و از بهشتی تا صیاد شیرازی را بکشند و همین افراد که باعث کشته شدن این افراد شدند گریختند و در فرانسه در کنار شانزلیزه و برج ایفل قیطوطه کردند و پرچم دار اسلام منهای روحانیت شدند. وی ادامه داد: باید به شریعتی بگویم که از تو بریدند و با چادر از این مملکت گریختند و امام زمانی که در بیمارستان بود نوار قلبش به دست CIA می رسید. بگویم که در 300 سالی که بر ایران گذشت هر کسی که به جنگ با او آمد یک قطعه از آن کند اما در هشت سال مقاومت وجبی از خاک ایران به دست دشمن نیفتاد.

فائزه هاشمی یکی از سخنران‌های روز گذشته دانشگاه تهران بود که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات سخن می‌گفت. دختر آیت‌الله هاشمی در بخشی از حرف‌هایش گفت: به نظر من وقایعی که در سال 88 اتفاق افتاد بسیار ارزشمند بود؛ با این‌که هزینه‌های زیادی دادیم، اما برکاتی داشت. اگر آن اتفاقات در آن سال نمی‌افتاد معلوم نبود که انتخابات سال 92 چگونه رقم می‌خورد. وی با بیان این‌که «جامعه ایران دنبال اصلاحات است. جامعه ما بسیار با فرهنگ و متمدن است» گفت: ما انقلاب کردیم تا خودی و غیرخودی نداشته باشیم تا همه بتواننند با هم فعالیت کنند. قانون اساسی این ظرفیت را برای فعالیت همه اقشار در کشورما مهیا کرده است و در این قانون خودی و غیرخودی جایی ندارد. کسانی که جلوی مردم ایستادند فتنه‌گر هستند. دشمن واقعی ما عدم چرخش نخبگان در مدیریت است. باید به این مشکلات فائق آییم و اجازه دهیم همه بر اساس لیاقت و شایستگی‌شان انتخاب شوند و احزاب نیز طبق قانون فعالیت کنند. تمام مشکلات ما قابل حل است. وی با اعتقاد به این که «قانون اساسی ما هم مشکلاتی دارد» ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم قانون اساسی ما بی‌عیب است. هشتصد سال است که در کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده‌اند تمرکز قدرت فساد می‌آورد و کشور را از مسیر توسعه خارج می‌کند. ما تفکیک قوا،‌ تمرکز قدرت را در قانون اساسی با هم داریم. حالا باید از این ظرفیت استفاده کرد. ما برای پیشرفت توسعه نیاز به فضای آرام داریم. هاشمی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان سال 94 می‌تواند همانند تجربه انتخابات سال 92 باشد. ما راهی جز انتخابات نداریم. برای این‌که بتوانیم در آن پیروز شویم باید با یک لیست واحد شرکت کنیم. دلیل پیروزی سال 92 را می‌توان در موج حمایتی که برای رد صلاحیت آقای هاشمی ایجاد شد ، حضور آقای خاتمی و تدبیرش برای هدایت این موج، انصراف آقای عارف برای وحدت جریان اصلاح‌طلبی و همچنین حضور مردم در پای صندوق‌های رای دانست.

وی افزود:‌ این امید ایجاد شده و ما هم باید در انتخابات پیش رو ادامه دهنده‌ باشیم. شورایعالی اصلاح‌طلبان به سمتی می‌رود که همه مردان و زنان را پای صندوق‌های رای بیاورد. پیش‌بینی می‌شود که با رد صلاحیت‌ها در جناح اصلاح‌طلب مواجه شویم اما درخواست ما این است که تمام کسانی که می‌توانند در انتخابات شرکت کنند حضور فعالی داشته باشند؛ چراکه نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد که اصلاح طلبان در انتخابات آتی بالای هفتاد درصد رای را دارند این آمار خیلی دقیق نیست اما اگر تلاش کنیم به آن خواهیم رسید. وی با انتقاد از دستگیری‌های اخیر خبرنگاران و لغو برخی سخنرانی‌ها گفت:‌ این کارها را برای ایجاد خمودگی اصلاح‌طلبان می‌کنند تا شاید از این طریق به پیروزی برسند. ما امروز می‌دانیم که یکسان نبود مجری و ناظر انتخابات برای ما امتیاز خوبی است. دولت، مجری و شورای نگهبان ناظر انتخابات است.

روحانی آمد، جلیلی و عارف نیامدند/ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران/درخواست مطهری از مراجع برای موضوع حصر/بذرپاش: از هاشمی بیشتر رای آوردم/خاطره پلی‌تکنیکی کرباسچی از کروبی/دوران احمدی‌نژاد جنگ تحمیلی دوم بود

سعید زیباکلام یکی از مهمان‌های بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در روز دانشجو بود. زیبا کلام اما چندان طولانی سخن نگفت. او در چند جمله کوتاه گفت: ده روز است که دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران به دنبال من هستند که در روز دانشجو برای آن ها سخنرانی کنم اما 20 ماه در هر کوچه و برزنی که دعوت شدم سخنرانی کردم و گفتم انقلاب اسلامی در خطر انحلال است این سیاست خارجی و این سیاست داخلی می خواهد انقلاب را منحل کند. 20 ماه است که توضیح داده ام اما الان مانده ام چه بگویم فعلا اجازه بدهید این دهان پر خون من بسته بماند الان زمانی نیست که من صحبت کنم که این سیاست خارجی ما را به کجا می برد. امروز فتنه 88 به صورت رسمی و قانونی همان اهدافش را در کشور پیگیری می کند.

اما علاوه بر برنامه‌های سیاسی دانشگاه تهران در روز شانزدهم آذر ماه شاهد یک اعتراض صنفی هم در دانشگاه تهران بودیم که بنا به گزارش رسانه‌ها و تصاویر موجود با حضور نیروهای امنیتی هم همراه بود. دانشجویان دانشگاه تهران با تجمع و قرائیت بیانیه‌ای اعتراض خود را به خصوصی‌سازی دانشگاه بیان کردند. این دانشجویان معترض که برنامه‌های سیاسی تشکل‌های مختلف را نوعی نمایش سیاسی قلمداد می‌کردند. با سر دادن شعارهایی همچون «دانشگاه پول گردان، تضعیف زحمتکشان»، «آموزش رایگان حق مسلم ماست»، «پردیس بین الملل، انحلال انحلال»، «امکانات برابر، حق مسلم ماست»، «آموزش خصوصی، نمی‌خواهیم»، «دانشگاه پادگان نیست»، «در دانشگاه بیگاری، بعد از تحصیل بیکاری»، «استاد دانشگاه، دلال پروژه»  وضعیت اسفبار صنفی و شرایط ناگوار معیشتی خود را بیان کردند.

با وجود تعداد زیاد ماموران حراست ، دانشجویان تجمع گسترده خود را با بیان صریح و شفاف تمام مطالبات خود به پایان رساندند. در انتها جمعیت که بعد از راهپیمایی سراسری در صحن دانشگاه تعدادشان به بیش از هزار نفر رسیده بود، در میدان اصلی دانشگاه حلقه زده و بیانیه اعتراضی خود را قرائت کردند.

دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی که هر سال سر کم سوداتری در اتفاقات سیاسی دارد اما روز گذشته سه میهمان نامدار را به خود می‌دید. در برنامه‌ای که به همت انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شده بود محمدرضا خاتمی اصلاح‌طلب و علی مطهری اصولگرا. 

محمدرضا خاتمی که اولین سخنران این مراسم بود با اشاره به نادیده گرفته شدن فصل سوم قانون اساسی توسط عده‌ای در کشور اظهار کرد: یکی از مترقی ترین بخش هایی که در قانون اساسی ما وجود دارد فصل سوم آن است. اما چه شده است که امروز آن را کنار گذاشته ایم. اگر جریان اصلاحات به اجرای بدون تنازل قانون اساسی تاکید می‌کند به این دلیل است که مردم را در برابر حکومت دارای حق و حقوق مشخصی می‌داند. وی ادامه داد: امروز یک عده هر چه می خواهند در روزنامه ها و صدا و سیما علیه یک جریان به دروغ‌بافی می پردازند اما یک لحظه به طرف مقابل اجازه دفاع داده نمی‌شود که هیچ، مظلومانه افراد را در حبس و حصر قرار می‌دهد اما مگر می توان اکثریت جامعه را فریب داد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: آنهایی که امروز داعیه انقلاب را دارند چه بهره‌ای از عدالت و اخلاق برده‌اند؟ شایسته انقلاب نیست که چنین کسانی که ایدئولوژی فکری شان با آرمان‌های انقلاب و اندیشه بزرگان آن فاصله دارد.

روحانی آمد، جلیلی و عارف نیامدند/ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران/درخواست مطهری از مراجع برای موضوع حصر/بذرپاش: از هاشمی بیشتر رای آوردم/خاطره پلی‌تکنیکی کرباسچی از کروبی/دوران احمدی‌نژاد جنگ تحمیلی دوم بود

 امروز در برخی از مسئولیت‌ها را به عهده داشته باشند. وی با انتقاد از وضعیت آزادی بیان دانشجویان و اساتید دانشگاه تصریح کرد: گفته می‌شود که عده‌ای از اندیشمندان ما زیر پوشش آزادی، جاسوسی کرده‌اند. سوال ما این است که اگر شما برای خود دلیل قانع کننده‌ای دارید پس چرا اجازه برگزاری دادگاه علنی را نمی‌دهید تا ملت حرف‌های متهمان را بشنوند و آن وقت خواهید دید که ملت در برابر جاسوسان و وابستگان واقعی به غرب قرار خواهند گرفت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه نمی‌توان با محدود کردن افراد، یک نظام را حفظ کرد، گفت: اگر می‌خواهید با افکار انحرافی مقابله کنید، اجازه دهید این افکار در جامعه و در نزد سایر اندیشمندان مطرح شود تا حق و باطل مشخص گردد نه اینکه فقط به دنبال دستگیری و محدود کردن باشید و این درست نیست که ما مدام از انرژی هسته‌ای دم بزنیم اما یک نابغه دانشجوی فیزیک را محدود کنیم. وی با اشاره به نامه نگاری جمعی از نمایندگان در مجلس ششم به رهبری اظهار کرد: در دوره ششم مجلس 135 نفر از نمایندگان نامه‌ای را در مورد مسائل هسته‌ای به رهبری نوشتند و امروز تمام آن‌ها برای همیشه مطرود شده‌اند. این ایرادی ندارد اما آیا نمی‌خواهیم امکانی را فراهم کنیم تا فضای گفتگو ایجاد شود. آیا هنوز هم می‌خواهیم بر حبس و حصر و برخورد با اندیشه‌ها بپردازیم؟ وی ادامه داد: تا زمانی که مسئولان اصلی کشور رویکرد خود را به علم و آگاهی متحول نکنند این مشکلات در کشور وجود خواهد داشت و پیشرفتی حاصل نخواهد شد. وی ادامه داد: اگر نتوانسته‌ایم پس از 37 سال کسانی را تربیت کنیم که دانشگاه‌ها را اداره کنند و اگر همچنان معتقدیم که باید با دانشگاه‌ها قیم مآبانه برخورد کنیم و دانشجویان را آزاد نگذاریم یا اینکه معتقد باشیم دانشگاه‌ها تحت نفوذ دشمن است و می‌توانند لانه فساد باشد باید به تلخی بگوییم که شکست خورده‌ایم.

خاتمی ادامه داد: امروز فساد در عمیق ترین لایه‌های حکومت نفوذ کرده است اما دانشگاه‌ها همچنان با کمترین توقع و با وجود تمام فشارها بر آرمان‌های خود تکیه کردند. وی با اشاره به ضرورت برگزاری انتخابات آزاد در کشور اظهار کرد: اگر ادعا داریم که در داخل کشور آنچنان قوی شده و رشد یافته ایم باید اجازه برگزاری انتخابات آزاد را بدهیم و این را بدانیم که تا زمانی که انتخابات آزاد نداشته باشیم و تا زمانی که به دانشگاه های خود اعتماد نکنیم نمی توانیم به اهداف خود برسیم و ملت ما به اعتماد به نفس برسد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان اظهار کرد: آن روزی که ملت ایران به طور کامل به سرنوشت خود حاکم شود دور نیست و همه در آن روز به ریشه اصیل انقلاب که همچنان باقی مانده است چنگ خواهند انداخت.

علی مطهری که دیگر سخنران این مراسم بود با شعارهای «اصولگرای واقعی، علی مطهری» پشت تریبون رفت و اینگونه سخن گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که انقلاب از مسیر خود خارج نشود چرا که انقلاب اسلامی از انقلاب صدر اسلام که پس از 50 سال به حادثه کربلا رسید بالاتر نیست. مطهری تاکید کرد:‌ هرکس در جایگاه خود وظیفه دارد و وجود ولایت فقیه وظیفه را از گردن هیچ کس ساقط نمی‌کند، کما این که اگر ما از ابتدای انقلاب به وظایف خود عمل کرده‌ بودیم دچار آسیب‌های فعلی نمی‌شدیم. وی در ادامه با برشمردن آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی اظهار کرد: برداشت غلط از اصل ولایت فقیه یکی از موارد آسیب زای امروزمان است به طوری که عده‌ای که کاسه داغ‌تر از آش هستند با هرگونه ابراز نظر مخالف با رهبری یا انتقاد از ایشان مخالفت می‌کنند در حالی که خود رهبری به صراحت گفته‌اند که از من انتقاد کنید. مطهری ادامه داد: آنچه که امروز مشکل ساز شده این است که اگر در عمل نیز کسی از ایشان انتقاد کند بعد دچار مشکل می‌شود و در نتیجه امروز نیازمند هستیم که نگاه ولایت مداران را به ولایت فقیه اصلاح کنیم چرا که ولایت فقیه ولایت شخص نیست بلکه ولایت مکتب است.

وی آسیب دوم در مسیر انقلاب را برداشت غلط از حفظ نظام دانست و اظهار کرد: بعضی‌ها اشاره می‌کنند که امام (ره) گفته‌اند حفظ نظام از اوجب واجبات است در حالی که چنین کلامی به صراحت توسط ایشان بیان نشده است و در نتیجه عده‌ای به این اعتقاد رسیدند که می‌توانند برای حفظ انقلاب دست به هر عملی بزنند نظیر آنچه در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای و کشته شدن داریوش فروهر و همسرش انجام شد که هنوز نیز آثاری از آن نگاه به حفظ نظام وجود دارد. این نماینده مجلس با بیان اینکه در مجلس به فصل سوم قانون اساسی کم توجهی می‌شود، اظهار کرد: بعضی‌ها نسبت به فصل سوم قانون اساسی رفتاری دارند که انگار اصلا چنین فصلی وجود ندارد کما این که در مجلس نیز کمتر کسی به آن توجه می‌کند و اگر نماینده‌ای مثل من نیز وارد مسائل مربوط به آن شود می‌گوید کم عقل است.

وی ادامه داد: زمانی که من مساله مرگ ستار بهشتی را در مجلس مطرح کردم برای برخی غیر منتظره بود و می‌گفتند باید برای این حادثه سرپوش گذاشت تا نظام حفظ شود در حالی که باید چنین مواردی مطرح شود تا بار دیگر تکرار نشود و از این طریق نظام را حفظ کنیم. مطهری افزود:‌ در مورد مرگ مرحوم هاله سحابی نیز وقتی از وزیر اطلاعات وقت خواستیم که در این مورد توضیح دهد و پرسیدیم علت این اتفاق چه بوده است جواب دادند که این یک تخلف از سوی ماموران ما بوده است اما وقتی ما به ایشان گفتیم چرا بابت این حادثه از خانواده‌ی سحابی عذرخواهی نمی‌کنید واکنشی ندیدیم؛ چرا که عده‌ای معتقدند باید برای حفظ نظام هر کاری انجام شود و ظاهرا همه را برانداز می‌بینند مگر آنکه خلافش ثابت شود.

وی به با اشاره به حوادث سال 88 گفت: در سال 88 نیز همین اتفاق افتاد. اگر اجازه داده می‌شد که کاندیداهای معترض در تلویزیون حاضر شوند و سخنان خود را بیان کنند این حوادث قابل کنترل بود و بر نظام هزینه‌ای تحمیل نمی‌کرد. در ادامه این مراسم، علی مطهری در پاسخ به سوالی درباره رفع حصر، اظهار کرد: ادامه حصر به صلاح نظام نیست و ممکن است در آینده تبدیل به غده‌ای سرطانی شود. نباید این مسأله منشأ یک آشوب در آینده شود؛ بلکه می‌توان آن را با اعتراضات مدنی حل کرد که در این زمینه همه اقشار باید وارد شوند نه اینکه خود دانشجویان نیز که امروز اینقدر معترض‌اند، اعتراضاتشان را تنها به مراسم‌هایی چون 16 آذر محدود کنند. به نظر من مراجع تقلید نیز در این زمینه وظیفه دارند و اگر این حصر را ظلم می‌دانند نباید اجازه دهند که ادامه پیدا کند. وی ادامه داد: باید دادگاهی برگزار و مشخص شود چطور کسی که هشت سال نخست وزیر کشور بوده است یک شبه در دامن اسرائیل و آمریکا افتاده است و به دنبال براندازی رفته است. این درست نیست که ما بدون محاکمه بگوییم آن‌ها به دنبال براندازی بوده‌اند و مجازات‌شان نیز اعدام است و ما رأفت اسلامی به خرج داده‌ایم و حصرشان کرده‌ایم. اگر قرار است مجازاتی انجام شود باید روال قانونی آن طی شود.

مطهری خاطرنشان کرد: من پیش از این هم گفته بودم اگر همین آقایان در زمان حصر مرحوم آیت‌الله منتظری به آن اعتراض می‌کردند امروز خودشان به این مصیبت دچار نمی‌شدند. من با شخص کاری ندارم و اگر امروز آقای احمدی نژاد نیز محصور شود اعتراض خواهم کرد. من با این رویه مشکل دارم که امروز کسانی که پایگاه اجتماعی دارند به حصر ببرد و 6 ماه به مرگشان مانده است آزاد می‌کنند. وی افزود: در مجلس که در این‌باره فقط من صحبت می‌کنم اما به نظرم لازم است سایر اقشار و صنوف هم مواضع اعتراض خود را مطرح کنند؛ به خصوص مراجع تقلید که در این زمینه می‌توانند تأثیرگذار باشند.


عزت الله ضرغامی دیگر سخنرانی بود که ظهر روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی می‌کرد. رئیس پیشین سازمان صدا و سیما  با اشاره به اینکه سلطنت طلبان دنبال تطهیر نظام طاغوت هستند اظهار کرد: رهبر ی بارها اشاره کردند که باید با این سلطنت طلبان مرزبندی انجام شود. وی همچنین خاطر نشان کرد: امروز برخی می‌گویند که کسی جرات نمی کرد در سال‌های گذشته جنبش دانشجویی را به زبان آورد. در حالیکه در طول این سالها جنبش دانشجویی بارها مورد تاکید بوده و این طور نیست که امسال اتفاقی افتاده و جرات بیان جنبش دانشجویی پیدا شده است باید تحقیق شود که چقدر در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها کلمه جنبش دانشجویی تکرار شده است.

روحانی آمد، جلیلی و عارف نیامدند/ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران/درخواست مطهری از مراجع برای موضوع حصر/بذرپاش: از هاشمی بیشتر رای آوردم/خاطره پلی‌تکنیکی کرباسچی از کروبی/دوران احمدی‌نژاد جنگ تحمیلی دوم بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طرح این سوال که آیا ما آرمان می خواهیم یا واقعیت اشتباه است، زیرا آرمان و واقعیت یکی است . ما باید بین آرمان خواهی و واقعیت پیوند بزنیم و راه آن را پیدا کنیم. بهترین فردی که این کار را انجام داد شهید تهرانی مقدم بود. وی دنبال بهترین ها با کمترین امکانات بود و با همین کمترین امکانات راهبردی ترین سلاح ها را ساخت. وی در ادامه خاطر نشان کرد: رئیس جمهور امروز گفتند ما فضای امن می خواهیم. فضای امن یعنی امروز همسایگان ما دچار ناامنی هستند، اما ما امنیت داریم. یک عامل مهم این امنیت ساختن موشک بالستیک چند هزار کیلومتری توسط شهید تهرانی مقدم است. امروز هم سردار هادی زاده که دست پرورده شهید تهرانی مقدم است راه وی را دنبال می‌کند. رهبری در وصف شهید تهرانی مقدم گفتند که او هر چه به ما گفت عملی کرده است.

رئیس پیشین صدا و سیما با اشاره به اینکه مدیریت داشته ها راهبرد شهید تهرانی مقدم است افزود: ما باید این راهبرد را درک کنیم و از همه ظرفیت کشور خود استفاده کنیم. وی همچنین افزود:‌ امروز سردار سلیمانی همان کاری را می‌کند که تهرانی مقدم انجام داد یعنی ظرفیت های جهان اسلام را بسیج کرده و درکنار هم قرار می‌دهد و آن را مدیریت می‌کند و بدین وسیله قدرت بزرگی را در منطقه ایجاد کرده است. وی در بخش پایانی صحبت خود با اشاره به حادثه 16 آذر 32 خاطر نشان کرد: قرار بود امروز صبح در دانشگاه تهران دکترای افتخاری بگیرد وی آمده بود تا مطمئن شود که سیاست های آمریکا در ایران پیاده می‌شود ولی دانشجویان در مقابل وی واکنش نشان دادند و به حضور وی اعتراض کردند. اما رژیم شاه به دانشگاه هجوم آورد تا زهر چشمی از دانشجویان بگیرد.

خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه خواجه نصیر در روز شانزده آذرماه میزبان مهرداد بذرپاش بود. مهرداد بذرپاش که به مناسبت مراسم 16 آذر در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی صحبت می‌کرد در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این‌که عادت کرده‌اید یک دشمن فرضی بسازید به اسم آمریکا و بگویید فلان فرد آمریکایی است، شما چند درصد آرا را به دست آورده‌اید که اکنون اینجا صحبت می‌کنید؟ کسانی حرف می‌زنند که 18 تیر اینجا آمدند و دانشجوها را سرکوب کردند، اظهار کرد: من که این مراسم را برگزار نکردم. شما هم خیلی اجباری نبود بیایید و صحبت‌های من را بشنوید. بنده کیسه‌ای برای خودم نداشته‌ام و پسر فلان آیت‌الله هم نیستم. هرچقدر هم که رأی آوردم اگر بحث رأی را مطرح می‌کنید از استاندارتان که در دولت منصوب شده بیشتر بوده است. از رئیس‌جمهوری که در مجلس ششم کاندیدا شده بود بیشتر رأی آوردم، در مورد 18 تیر هم اگر سندی دارید در پیشگاه خدا و مردم ارائه دهید.

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در جلسه درباره این‌که سه شهید دانشگاه تهران در برابر ظلم‌ستیزی ایستادند و نماد این ظلم می‌تواند آمریکا یا هر کشور دیگری باشد و منظور ما از رأی شما نوع تفکرتان است که چهار میلیون نفر بیشتر نیست.
بذرپاش هم سوال کرد: چرا چهار میلیون نفر؟
این دانشجو پاسخ داد: انتخابات 92 نشان داد.
این نماینده مجلس نیز گفت: رأی ما 24 میلیون رأی است که سال 88 آن را نشان داد.
در این هنگام یکی از دانشجویان با صدای بلند گفت: آن رأی را دزدیدید.
بذرپاش هم پاسخ داد: چرا تهمت می‌زنید؟
همچنین یکی از دانشجویان با انتقاد از جمهوری اسلامی در پاسخ به اظهارات بذرپاش، گفت: کسی بر روی شما مثل آذر منصوری چاقو نکشید، مثل موسوی‌لاری شما را نزد، تفکر شماست که به مملکت گند زده است.

بذرپاش نیز اظهار کرد: به نظرم شما قدری به کلیت جمهوری اسلامی ایران بی‌انصافی می‌کنید. در موضوع رأی و نوع تفکر هم باید بگویم؛ چرا یک رئیس‌جمهور دفعه قبل 24 میلیون رأی آورد اما آن را متهم به تقلب کردید؟ انتخابات 92 را هم دولت و همان شورای نگهبان برگزار کردند، چرا این بار طراز ملت ایران به شمار می‌رود؟ من می‌گویم هم احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور قانونی کشور بود هم روحانی هست. معتقدم همه انتخابات‌ها سالم است و کشور قانون دارد. بذرپاش ادامه داد: در سال 84 که دولت خاتمی انتخابات را برگزار کرد به هر حال احمدی‌نژاد رای آورد بعد گفتند درست نیست و رییس جمهور قانون نیست و همه رفتند پشت سر هاشمی جمع شدند، سال 88 که آن اتفاقات افتاد قطعنامه 1929 هم وضع شد. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد:‌ کل مذاکرات که در کشور متوقف شد به دلیل وضع قطعنامه 1929 بود و زمان ظریف هم همه مذاکرات اخیر برای رفع قطعنامه 1929 بوده است، چرا نمی‌خواهید اینها را بپذیرید و آدرس غلط می‌دهید.

وی افزود: بحران هسته‌ای چه زمانی شروع شد، همین چند روز پیش هم آمانو گفت در زمان خاتمی بود، پرونده هسته‌ای سال 82 آغاز شد و سال 82 شورای حکام و آژانس قطعنامه علیه ما صادر کرد. بر اساس این گزارش یکی از دانشجویان حاضر در جمع اظهار کرد:‌ این طور که شما می‌گویید تحریم‌ها از 35 سال پیش با انقلاب شروع شد، بذرپاش هم اظهار کرد: پرونده هسته‌ای ایران سال 2003 باز شد ایران متهم به ساخت سلاح شد سانتریفیوژهای آلوده وارد شد در واقع همه بحران هسته‌ای از زمان دولت اصلاحات شروع شد و میراث به دولت قبل رسید اما کشور تصمیم گرفته بود هسته ای شود و دارای انرژی نوین باشد. این ها می‌خواستند شما را فتحعلی شاهی اداره کنند.

امیرکبیر
غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و شهردار اسبق تهران در مراسم (16 آذر بذر‌امید) که عصر امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد گفت: در ابتدا باید خاطره‌ای از کروبی برای شما بیان کنم که ان شالله خدا ایشان را به زودی از زندان نجات بدهد آخرین بار که در این دانشگاه حضور داشتم در مراسمی با «آیت الله! کروبی» در مسجد این دانشگاه برای انتخابات 88 بودم ما روز رای گیری هر دو در اینجا رای دادیم و من با وجودی که در ستاد کروبی کار می کردم عوامل کیهان به این قضیه تاکید داشتند که من به موسوی رای داده‌ام. ما آخر نفهمیدیم این که به کروبی رای دادیم کار درستی بوده یا رای به موسوی! ولی در هر حال واقعیت این است که من به آیت‌الله کروبی رای دادم!

وی به ویژگی دانشجویان اشاره کرد و گفت: ویژگی دانشجو این است که برای رسیدن به پست و مسئولیت انتقاد نمی کند و انتقاد و نقد و روشنفکری قشر دانشجو مقطعی نیست. دانشجو به صورت یک جریان سیاسی وضعیت جامعه را نمی بیند بلکه نقص ها و کمبودهای جامعه را از موضع نقد و برمبنای آگاهی و دانش رصد می‌کند. کرباسچی گفت: شما دانشجویان باید پیگیر این مسئله باشید که چرا 11 میلیون حاشیه نشینی وجود دار؟د حاشیه نشینی که فقر و فحشا را به دنبال دارد بخشی از چاره جویی به حکومت برمی گردد اما قسمتی از آن نیز از همین دانشگاه آغاز می‌شود.
 
دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در خصوص سیاست خارجی دولت روحانی گفت: مسئله برجام مسئله مهمی است چرا که مجموعه نظام به این نتیجه رسیدند که وضعیت ما در مقابله با کشورهای دیگر و سیاست خارجی ما وضع خوبی نداشته و به این نتیجه رسیدند که باید مسئله سیاست خارجی را به جایی برسانند که بتوان با کشورهای دیگر تعامل کرد. وی توافق برجام را یک حرکت فوق العاده تاریخی خواند و افزود: عده ای از مخالفین دولت با جوسازی‌های رسانه‌ای و نگاه های نادرست به برجام می خواستند توافق و مذاکرات را بر هم بزنند اما توافق و مذاکرات آنقدر مهم است که حتی بزرگترین مفسران خارجی از آن به عنوان زلزله سیاسی یاد کردند و گفتند که کشورهای بزرگ باید به فکر عواقب قدرتمند شدن ایران باشند. کرباسچی در پایان خاطر نشان کرد: ایران در بین 90 کشور دنیا در ردیف دوم از لحاظ فلاکت قرار دارد. مجموعه تورم و رکود ترکیب فلاکت را تشکیل داده و از بین 177 کشور دنیا ما ردیف 144 را در فساد اداری داریم همه این ها مسائلی است که دانشجویان باید به آن توجه کنند و از آن ها غافل نشوند چرا که برگزاری مراسم 16 آذر و مراسم های این چنینی فقط برای برانگیختن احساسات و نزاع و درگیری نباید باشد و باید به مسائل سیاسی و اجتماعی روز دانشجویان دقت شود.

علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی هم روز دانشجوی پرحاشیه‌ای را پشت‌سر گذاشت. اگرچه بیشتر حواشی در چنین روزهای برای دانشکده‌های فنی است اما روز گذشته در دانشگاه علوم انسانی علامه طباطبائی حتی شاهد شلیک گاز اشک‌آور هم بودیم.  کانون اندیشه دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت16 آذر مراسمی با عنوان «آرمان‌خواهی در جنبش دانشجویی» در سالن شهید مطهری دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار شد. سخنران‌های این مراسم احسان شریعتی و نجفقلی حبیبی بودند. 

احسان شریعتی در سخنرانی خود با بیان اینکه امروز در کشور از تعریف اصلی دانشگاه بنا به دلایل فاصله بسیاری داریم، ادامه داد: دانشگاه‌ها نه پشت جبهه موسسات تجاری، سیاست و دیانت، بلکه بنا به تعریف خود محل پژوهش، جست‌وجوگری، آزادی، آزاداندیشی و آزادی بیان است اما امروز هنوز در کشور ما دانشجویان محروم از تحصیل، ستاره‌دار و دانشجویان زندانی حضور دارند.

شریعتی در ادامه با انتقاد از سیستم تعلیم و تربیت موجود در کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه با برخی تغییراتی که پس از انقلاب در سیستم آموزشی کشورمان انجام شد سیستم تعلیم و تربیت ما تبدیل به فیلتری برای تربیت و انتخاب نخبگان جهت معرفی به مراکز علمی دنیا شد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش و رسالت دانشجویان در جامعه، گفت: مسئولیت دانشجو بازگشت به خویش است و رسالت او این است که دانشگاه را به محیطی آزاد و شکوفا تبدیل کند و در آن باغی متنوع از گل‌های مختلف بپروراند. این محقق و پژوهشگر دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فرا رسیدن فصل انتخابات و برگزاری انتخاب‌های خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در سال جاری به نقش دانشجویان در تعیین سرنوشت جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: دانشجویان و دانشگاه‌ها باید در تعیین سرنوشت جامعه خود باید جایگاه و نقش موثری پیدا کنند.

وی تأکید کرد: نوع فعالیت دانشگاه و دانشجو در آستانه انتخابات باید از نحوه کار احزاب و سازمان‌های سیاسی متفاوت باشد. در این مسیر دانشگاه و دانشجو ابتدا باید از خود دفاع کند و از همه نیروهای کنش‌گر سیاسی بخواهد که به مطالبات و خواسته های دانشجویی پاسخ داده شود. شریعتی با بیان اینکه نوع گفت‌وگو و به تفاهم رسیدن جناح‌های سیاسی مختلف برای تشکل‌های دانشجویی امری بسیار بااهمیت است، اظهار کرد: دانشگاه و دانشجو نمی‌توانند دنباله‌رو و پشت جبهه احزاب باشند. آنها باید بدانند که برای ایفای شایسته نقش خود باید مصالح و مطالبات خود را با جناح‌های سیاسی مطرح کنند و آنها را به عنوان پیش شرط همکاری‌های آینده خود قرار دهند.

نجفقلی حبیبی رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو با عنوان «آرمان‌خواهی جنبش در دانشجویی» از سوی کانون اندیشه دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با تأکید بر اینکه دانشجویان به عنوان نسل جوان جامعه در دانشگاه فرصت خوبی دارند تا آرمان‌های خود را پیدا کنند، اظهار کرد: دانشگاه محیطی برای پرورش نیروهای انسانی است که می‌خواهند در آینده اداره مملکت خود را بر عهده بگیرند. در همین راستا باید آرمان‌های خود را بیان کند و همه دستگاه‌ها و خود دانشجویان نیز در دوره‌های مختلف برای تحقق آنها تلاش کنند. وی با تأکید بر اینکه دانشگاه و تحرکات و جنبش‌های دانشجویی فرصتی برای آماده شدن جوانان برای فردا هستند، اظهار کرد: امروز جامعه با پیچیدگی‌های بسیاری مواجه است به همین دلیل هم به دانش فنی و همچنین به دانش سیاسی نیازمند است. در همین راستا دانشجو باید بکوشد تا با یافتن دیدگاه سیاسی جامعه خود را بهتر از گذشته بسازد. وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان درباره شرایط ایده‌آل یک دانشگاه و دانشگاهی با تأکید بر اینکه آزادی در فضای دانشگاه‌ها نه تنها مشکلی برای مملکت ایجاد نمی‌کند بلکه سرمایه‌های مملکت را نیز پرورش می‌دهد، گفت: امروز به تدریج شاهد وصول گشایش‌هایی در فضای دانشگاه‌های کشور و جامعه هستیم. باید مداراهایی صورت بگیرد و اجازه دهیم که این زمان بگذرد و گشایش‌های مورد نظر حاصل شود.

حبیبی با تأکید بر اینکه از راه سخت‌گیری نمی‌توان حتی افکار انحرافی موجود در دانشگاه‌ها را از بین برد، تأکید کرد: با آزاد گذاشتن فضا حرف حق از باطل مشخص می‌شود. امیدواریم فضا روز به روز بهتر و بهتر شود. در این مراسم همچنین قرار بود که کلیپی با مضمون جنبش دانشجویی پخش شود که مجری برنامه اعلام کرد که با تشخیص حراست دانشگاه از پخش این کلیپ جلوگیری شده است.

دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
محمدرضا باهنر روز گذشته مهمان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات بود. محمدرضا باهنر گفت: بسته شدن پرونده پی‌ام دی اولین آزمون ١+ ٥ است و نشان می دهد که آیا آنها روی تعهدشان می ایستند یا نه چرا که اگر پی‌ام دی به هر صورت باقی بماند برجام بی برجام! البته غربی ها پیام را گرفته اند و کشورهای موثر می گویند این داستان حل می شود و انشالله ظرف چند روز آینده این خبر را خواهیم داشت. نائب رئیس مجلس ادامه داد: البته آن چه باید مورد توجه قرار گیرد این است که تحریم‌ها 30 تا 40 درصد مشکل را حل می‌کند و 60 تا 70 درصد باقی مانده نیازمند تدبیر و خرد است و باید با شجاعت در این زمینه اقدام کرد.

کاشان و اراک
مصطفی معین روز گذشته در دو دانشگاه سخنرانی کرد. او صبح را دانشگاه مرکزی بود و بعد از ظهر در دانشگاه کاشان سخن می‌گفت. معین در اراک گفت: هیچ حکومتی نمی‌تواند شهروندان را از حقوق‌شان محروم کند و اگر مطالبه حقوق شکل بگیرد در واقع خواست عمومی برای پیشرفت شکل گرفته است و نکته اول در تحقق این مهم آگاهی است. معین ایجاد امید، انگیزه و نشاط را از دیگر راهبردهای اصلاح‌طلبی دانست و با بیان اینکه یک جامعه سرخورده نمی‌تواند رو به پیشرفت حرکت کند، افزود: براساس یک پیمایش 80 درصد مردم ما نسبت به یکدیگر بی اعتمادند و اعتماد عمومی و به دنبال آن سرمایه اجتماعی در کشور ما در سطح پایینی قرار دارد و با توجه به اینکه نازل بودن سرمایه اجتماعی از مهمترین موانع توسعه است، وظیفه نخبگان برای از بین بردن شکاف حاصل از این بی‌اعتمادی بین اقشار مختلف مردم و مردم با دولت، بسیار سنگین است.
معین در ادامه به سوالات حاضرین پاسخ داد و در خصوص اجماع اصلاح‌طلبان بر حمایت از روحانی برای کاندیداتوری در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری گفت: روحانی بهترین گزینه بود و به عنوان کسی که 15 سال دبیر شورای امنیت ملی بوده است، به خوبی توانست در مسئله انرژی هسته‌ای عمل کرده و کار را به سرانجام برساند .

وی با بیان اینکه کار کشور با درک متقابل و تفاهم به انجام می‌رسد، گفت: مصلحت کشور و شناختی که از افراد و شرایط وجود دارد در تصمیم گیری‌ها موثر است و بعید می‌دانم اگر کسی غیر از روحانی رئیس جمهور بود، موضوع برجام به این شکل حل می‌شد. معین درخصوص دلیل حضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتخابات دولت نهم شرکت کردم چون در آن زمان دیگران را اصلح نمی‌دانستم چراکه از دیدگاه من در قرن 21 برای مدیریت یک کشور یک فرد دارای عالی‌ترین تحصیلات دانشگاهی و دارای سوابق اجرایی قابل قبول نیاز است. وی با بیان اینکه به عنوان کسی که سه دوره نماینده مجلس، 10 سال وزیر علوم، 20 سال عضو شورای انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه و فعال در سازمان‌های مردم نهاد بوده است، به اتفاق آراء گروه‌های اصلاح‌طلب کاندید شدم گفت: تنها کاندیدای احزاب بودم و عقیده دارم راه نجات کشور در آینده در اداره حزبی است. معین افزود: استقرار یک دولت پوپولیستی یارانه‌ای و خشن که وضعیت کشور را دچار آسیب می‌کند را پیش‌بینی می‌کردم، پس وارد میدان شدم.

معین بعد از ظهر و به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه کاشان در این دانشگاه سخن می‌گفت. معین با اشاره به انتخابات سال ۸۸ و مسائل تلخی که روی داد٬ افزود: در سال ۹۲ فعالان سیاسی با مدیریت آقای خاتمی و کنار کشیدن آقای عارف دولت تدبیر و امید تشکیل شد. به گفته وی در سال ۸۴ و دوره اصلاحات واقعه‌های مانند قتل‌های زنجیره‌ای و فاجعه کوی دانشگاه باعث شد جنبش دانشجویی به سرخوردگی و انفعال برسد و این امر را در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی شاهد هستیم که دانشجویان تا آنجا پیش رفتند که حتی رای به تحریم انتخابات دادند و ناخواسته سهمی را ایفا کردند که منتهی به تشکیل دولت سیاه در این کشور شد. وزیر علوم دوره اصلاحات از جنگ تحمیلی هشت ساله بین سال‌های ۵۹ تا ۶۷ نیز یاد کرد و افزود: جنگ تحمیلی دیگر بین سال‌های ۸۴ تا ۹۲ در ایران روی داد.

وی همچنین به دوره اصلاحات و به انفعال کشیدن جنبش دانشجویی و انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: من در طول انتخابات ریاست جمهوری تنها کاندیدای بودم که از دانشگاه آمدم و بار‌ها گفتم که کشور را پر مخاطره و آینده را سیاه پیش بینی می‌کنم و می‌گفتم دانشجویان باید نقش خط‌شکن داشته باشند و منفعل نباشند٬ ولی متاسفانه تعبیر غلط بود و گفتند چه بیایید چه نیایید فلان شخص رئیس جمهور می‌شود٬ پس چرا ابزار دست سیاست‌بازان شویم. معین در بخش دیگری از سخنانش به اتفاقات سال ۸۴ پرداخت.   به اعتقاد وی ، در این سال‌ها جنگ نرم روی داد و تخریب فرهنگ و اخلاق و ارزش‌های دینی، برداشت از دین و خرافه‌گرایی، فروپاشی اقتصاد، تسری و گسترش فساد در همه ساختار کشوراز جمله دستاوردهای این دوره است. وزیر علوم دوره سازندگی و اصلاحات تاکید کرد: تا قبل از دولت نهم آموزش عالی یکی از پاک‌ترین محیط‌های کشور بود و فساد اخلاقی و مالی و اقتصادی در آن رخنه نکرده بود٬ ولی در این سال‌ها آلودگی و فساد وارد این سیستم شد.

دانشگاه هرمزگان
محمد حسین صفار هرندی در جمع دانشجویان دانشگاه هرمزگان، با گرامی داشت 16 آذر روز دانشجو افزود: جنایات آمریکا در حق جریانات دانشجویی ما همچنان ادامه دارد و هنوز هم این زخم از ناحیه استکبار جهانی می نشیند. وی با بیان اینکه دانشجوی انقلابی رسالتی دارد، اظهار کرد: وقتی سخن از رسالت به میان می آید به معنی یک ماموریت حاوی پیام است و رسول فرستاده ای است که با خودش پیام دارد، حرکت دانشجو، حرکت مبتنی بر پیام روشن و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه رسالت دانشجوی انقلابی اقتضا می کند در این برهه از زمان محیط را بشناسد ، افزود: بدون شک شعار نه غزه نه لبنان سال 88 منشاء و مبدا آن اسرائیل بود و ما نباید اجازه دهیم به سادگی دشمن بتواند سوء استفاده کند. وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ایران در منطقه تعیین کننده است، عنوان کرد: حتی یک سلطنت طلب هم از قدرتمند شدن کشور خود خوشحال است که قدرتمند شده تا اینکه متکی و ضعیف باشد، دانشجوی انقلابی نمی تواند بی طرف باشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: اگر فرد وابستگی ملی داشته باشد باید افتخار کند که ایران علاوه بر اینکه خود به عنوان یک کشور با ثبات امنیتی مطرح است برای دیگران هم امنیت ایجاد می کند و این تنها با کمک مستشاری که انجام می دهد اتفاق می افتد.

دانشگاه شهید چمران اهواز

سخنرانی جهانبخش خانجانی در دانشگاه شهید چمران اهواز اما با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. در حالی که عده‌ای به حضور خانجانی در دانشگاه چمران معترض بودند استاندار خوزستان شخصا برای حضور او در این استان اقدام کرد. خبرگزاری اصولگرای دانشجو این حرکت استاندار را اقدامی نسنجیده خواند و ان را عامل تشنج وزد و خورد در دانشگاه دانست. خبرگزاری دانشجو در ذاین زمینه می‌نویسد: « اخبار رسیده از دانشگاه شهید چمران اهواز حاکی از آن است که صدها نفر از دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به حضور «جهانبخش خانجانی» از عناصر افراطی اصلاح‌طلب و محکومان فتنه‌ی ۸۸؛ در مقابل این دانشگاه تجمع کرده و خواهان جلوگیری از ورود افراد سابقه‌دار و مجرمان به دانشگاه هستند. در همین شرایط و درحالی که فضای تنش‌آلود موجود در دانشگاه نیاز به اتخاذ تدبیر هوشمندانه‌ای از سوی مسئولین استانی دارد؛ خبرنگار خبرگزاری دانشجو گزارش داد در شرایطی که مسئولین به دلیل شرایط حساس دانشگاه از خروج خانجانی از فرودگاه ممانعت کرده و سعی داشتند تا اقدامات لازم را برای آرام کردن این موقعیت ملتهب انجام دهند؛ عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در اقدامی عجیب و کم‌سابقه، شخصا به فرودگاه مراجعه کرده و این مجرم سابقه‌دار را به همراه خود از فرودگاه خارج کرده! به نظر می‌رسد این اقدام نسنجیده‌ی جناب استاندار با توجه به فضای متشنج دانشگاه شهید چمران می‌تواند پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای به دنبال داشته باشد. پیامدهایی که استاندار به عنوان رئیس شورای تامین استان، مسئول مستقیم آن شناخته خواهد شد. »

دانشگاه کرمان
٬ برنامه روز دانشجو در دانشگاه کرمان با وجود صدور مجوز اولیه و نصب بنر و تبلیغات در سطح خوابگاه‌ها و  دانشگاه در آستانه تعطیلی قرار گرفت تا ابراهیم اصغرزاده که برای سخنرانی به دانشگاه علوم پزشکی کرمان دعوت شده بود٬ در پاویون فرودگاه منتظر تصمیم نهادهای تصمیم‌گیر بماند!

بر اساس این گزارش معاون دانشجویی و مسئول حراست دانشگاه با هماهنگی حراست دانشگاه به سخنرانان اعلام کرده‌اند که از طرف برگزارکنندگان برنامه هیچ اطلاعی به ما نداده نشده است. اعضای انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که برای استقبال به فرودگاه رفته بودند٬ وقتی متوجه شدند اجازه سخنرانی به اصغرزاده داده لغو شده است، روند لغو مجوز را غیر قانونی خواندند و اصرار دارند که این مراسم برگزار شود. ارسلان مقبلی، دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی کرمان به ایلنا می‌گوید: دیشب ساعت دوازه شب از حراست زنگ زدند و گفتند آقای اصغرزاده اجازه سخنرانی ندارد؛ در حالی که ما پنجم آذر درخواست مجوز داده بودیم و روز دوازدهم هم مجوز ما صادر شده بود و شروع به تبلیغات در سطح دانشگاه کردیم. وی با اشاره به اینکه مدیر فرهنگی دانشگاه یک اصولگرای افراطی است، گفت متاسفانه معاون دانشجویی هم از خود سلب مسئولیت کرده است و رئیس دانشگاه هم خیلی زود دربرابر فشارها عقب‌نشینی می‌کند. ابراهیم اصغرزاده نیز اظهار داشت: به‌محض اینکه هواپیما فرود آمد٬ گفتند سخنرانی من لغو شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بعید می‌دانم ممانعت از برگزاری برنامه‌های سیاسی یک سیاست متمرکز می‌کند٬ گفت: به نظر می‌رسد این رفتارها بیشتر جواب دادن به صحبت‌های روز گذشته آقای روحانی در دانشگاه شریف است. اصغرزاده تاکید کرد: برخورد نیروهای حراستی خوب بوده و من هم خود را ملزم را به اجرای قانون می‌دانم و در صورتی که مجوز صادر نشود سخنرانی خواهم کرد.

دانشگاه آزاد رشت
آن‌گونه كه ديروز خبرگزاري فارس گزارش داد سخنراني عليرضا زاكاني در دانشگاه آزاد رشت نيز برگ زار نشد. ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم ﻋﻠﯽ كريميان، مسوول ﺣﻮزه ﻧﻤﺎيندﮔﯽ وﻟﯽ فقيه در داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ بيان اينكه آﻣﺎدﮔﯽ ﻻزم ﺑﺮاي ﺑﺮﮔﺰاري ﻣﺮاﺳﻢ روز داﻧﺸﺠﻮ را داريم، ﺧﺎطﺮﻧﺸﺎن ﮐﺮد: ﻋﺪه‌اي در ﺧﺎرج از اين داﻧﺸﮕﺎه از ﺑﺮﮔﺰاري روز داﻧﺸﺠـﻮ جلوگيري ﮐﺮدﻧﺪ. ﻣﺮاﺳـــــﻢ روز داﻧﺸﺠـــﻮ ﻗﺮار ﺑﻮد ﺑﻌﺪازظهر ديروز ﺑﺎ ﺳﺨﻨــﺮاﻧﯽ زاﮐﺎﻧﯽ در داﻧﺸﮕـﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ رﺷـــﺖ ﺑﺮﮔــﺰار ﺷﻮد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار