بازدید 9989

بزرگترین دیوار گلی جهان ترک برداشت

کد خبر: ۵۵۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 26 December 2015
فرونشست زمین به دیوار شهر باستانی دارابگرد رسید و قسمتی از بستر خندق اطراف و دیواره آن را تخریب کرد.

به گزارش ایسنا، فرونشست زمین موجب ایجاد شکافی به طول بیش از 50 متر در بستر خندق اطراف بزرگترین دیوار گلی جهان شده است.

براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، این شکاف در بخش مرکزی خندق عمقی نزدیک به یک متر طول دارد. این فرونشست در ضلع شمالی و روبروی دروازه شمالی شهر باستانی دارابگرد بوجود آمده و در جهت‌های مختلف ادامه پیدا کرده که بیشترین عمق آن مربوط به کف خندق است.

شکاف بوجود آمده به‌صورت ترک خوردگی تا دیواره این اثر باستانی پیش رفته و احتمال گسترش آن با طول و عمق بیشتر دور از ذهن نیست.

دارابگرد نام یکی از پنج شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم بوده که به نام " دارابجرد" نیز معروف است. این شهر در فاصله 6 کیلومتری شهر داراب فعلی قرار گرفته و نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای باستانی ایران و جزو پنج شهر تاریخی استان فارس است.

قدمت این شهر به دوره هخامنشیان می‌رسد و نخستین شهر مدور فلات ایران محسوب می‌شود. پیرامون این شهر، دیوار مخروطی عظیمی از گل رس و سنگ و ملاط آهک ساخته شده که ارتفاع آن به بیش از ۱۰ متر می‌رسد. با توجه به اهمیت این میراث گرانبهای تاریخی که قطعا یکی از بی نظیرترین آثار بجا مانده از دوران باستانی ایران به‌شمار می‌رود، توجه و تلاش در جهت حفظ آن یک ضرورت محسوب می‌شود.

فرونشست زمین از پدیده‌های نوظهور است که به عقیده برخی محققین در اثر برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود. این پدیده در نقاط مختلف کشور و استان فارس، به‌خصوص شهرستان داراب و روستای کوه سفید حادث شده و مهمترین روش کاهش اثرات مخرب آن، اصلاح روش‌های آبیاری و جلوگیری از برداشت بی رویه و پایان دادن به برداشت آب از منابع زیرزمینی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر