بازدید 6815
۳

مجلس در اعلام حضور و غیاب نمایندگان رویه خود را اصلاح کرد+صوت

گویا مجلس رویه قبلی خود را تغییر داده و انتقادات صورت گرفته در این زمینه، باعث تغییر نگرش هیأت رئیسه مجلس در شیوه گذشته شده است، به طوری که هیأت رئیسه بر خلاف همیشه، علاوه بر اینکه نام غایبان و متأخرین را اعلام کرد، نام کسانی که بعد از نواخته شدن زنگ وارد مجلس شدند، نیز اعلام کرد. همچنین به دستور هیأت رئیسه مجلس، دستغیب اسامی کسانی که در ماه گذشته دو بار غیبت غیر موجه داشتند نیز اعلام کرد.
کد خبر: ۵۶۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ 17 January 2016
مجلس در اعلام حضور و غیاب نمایندگان رویه خود را اصلاح کرد در روزهای گذشته، انتقادات بسیاری به روش حضور و غیاب نمایندگان مجلس از سوی هیأت رئیسه مجلس شده بود، به گونه‌ای که حتی خود نمایندگان نیز از نبود سازوکار مناسب برای ارزیابی نمایندگان انتقاداتی داشتند و حتی برخی نمایندگان، دلیل عدم برخود با غایبان را نوعی مماشات هیأت رئیسه با نمایندگان مجلس می‌دانستند.

به گزارش «تابناک»، در طول دوره نهم مجلس، تنها یک بار کارنامه حضور نمایندگان و همچنین میزان مشارکت آنان در موضوعات محرمانه مطرح و به نمایندگان مجلس داده شده است، حال آنکه پس از آن، هیأت رئیسه از هر گونه پاسخ به این موضوع خودداری کرده بود.

بنابراین، به دلیل این نوع برخورد مجلس با غایبان و بی‌توجهی به این موضوع ـ که اتفاقا از جمله دغدغه‌های اصلی مردم برای شناخت وکلای خود و آگاهی از نحوه فعالیت نمایندگان مجلس است ـ رسانه‌ها انتقادات زیادی به رفتار هیأت رئیسه مجلس در روزهای گذشته کردند.

بنا بر این گزارش، انتشار اسامی افرادی که در شش ماه گذشته حضور کمرنگ تری در صحن علنی مجلس داشتند و نام آن‌ها از سوی هیأت رئیسه اعلام شده بود، یکی از نمونه‌هایی بود که انجام گرفت؛ هرچند هیأت رئیسه مجلس با انتشار نامه‌ای که به درخواست یکی از نمایندگان مجلس صادر شده بود، به کلی منکر چنین آماری شد.

با این حال، گویا مجلس رویه قبلی خود را تغییر داده و انتقادات صورت گرفته در این زمینه، باعث تغییر نگرش هیأت رئیسه مجلس در شیوه گذشته شده است، به طوری که هیأت رئیسه بر خلاف همیشه، علاوه بر اینکه نام غایبان و متأخرین را اعلام کرد، نام کسانی که بعد از نواخته شدن زنگ وارد مجلس شدند، نیز اعلام کرد. همچنین به دستور هیأت رئیسه مجلس، دستغیب اسامی کسانی که در ماه گذشته دو بار غیبت غیر موجه داشتند نیز اعلام کرد.

تعداد بازدید : 19
فایل صوتی قرائت غایبین از تریبون مجلس


در جلسه بودجه‌ امروز مجلس شورای اسلامی، اسامی غائبین از سوی هیأت رئیسه به این شرح اعلام شد؛

۱-نبی‌الله احمدی نماینده مردم داراب،
۲- علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد،
۳-عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان،
۴- جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان،
۵- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال،
۶- علی جلیلیان نماینده مردم اسلام‌آباد غرب،
۷- روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران،
۸- محمد دامادی نماینده مردم ساری،
۹- سیدحسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز،
۱۰ ـ عباس زارع‌زاده مهریزی نماینده مردم بافق،
۱۱- غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد،
۱۲- عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر،
۱۳- احمد سجادی نماینده مردم فریمان،
۱۴- هادی شوشتری نماینده مردم قوچان،
۱۵- عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمود‌آباد،
۱۶-مقداد نجف‌نژاد نماینده مردم بابلسر،
۱۷- شاهین محمدصادقی نماینده مردم کازرون،
و ۱۸- محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان

همچنین عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین اسامی کسانی که هنگام نواخته شدن زنگ در جلسه مجلس حضور نداشتند، عبارتند از؛
۱- سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده مردم دشتی و تنگستان،
۲- محمد رزم نماینده کرمانشاه،
۳-رحیم زارع نماینده مردم آباده،
۴- احمد شوهانی نماینده مردم ایلام،
۵- مجید منصوری بیدکانی نماینده مردم لنجان

در پایان دستغیب خاطرنشان کرد: همچنین اسامی نمایندگانی که بیش از دو جلسه در ماه جاری غیبت داشتند به این شرح است؛

۱- قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد،
۲- محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان،
۳- جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد، 
۴- محمدعلی مددی نماینده مردم میانه.

اقدامات انجام گرفته در خصوص اعلام غیبت‌های نمایندگان، نشان می‌دهد که رویکرد مجلس در این خصوص تغییر پیدا کرده و این احتمال هست که با ادامه این روش، صحن علنی مجلس شاهد کاهش محسوسی در تعداد غایبان در روزهای آتی باشد. گویا این اقدام مجلس می‌تواند به مانند دیگر اقدامات نمایندگان همچون شفاف سازی آرای نمایندگان و میزان مشارکت وکلای ملت در رأی گیری‌ها، به افزایش شور و نشاط در صحن علنی منجر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
چه عجب بالاخره نسبت به مهمترین مرجع قانون گذاری قانون شفاف شد و حق مردم در نظر گرفته شد.البته هنوز تا مجلس ایده ال فاصله داریم امیدواریم روزی به طور شفاف معلوم بشه توی مجلس و کمیسیون ها چی میگذره و هرنماینده چه رایی میده و موضعش چیه
عاليه
كار بسيار خوبيه
شايد از ترس حب دنيا كه سري بعد راي نيارن منظم بشن و توي جلسات شركت داشته باشن هرچند كه خيلياشون اونجا ميان و ميخوابن
این اقدام درست تابناک بود . بایستی پی گیری شود . شما یک بار محلس آلمان و یا انگلیس را ببینید . هیچ کس در حال راه رفتن و وصحبت کردن با دیگری نیست . صندلی ها همه پر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار