بازدید 34116
مروری بر روزنامه‌های امروز 28 دی ماه؛

واکنش متفاوت به کنفرانس خبری روحانی/ درخواست کیهان برای توقف برجام

کنفرانس خبری دیروز رئیس جمهور با اصحاب رسانه در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب، موضوعات داخلی صحبت های رئیس جمهور از جمله موضوع رد صلاحیت ها را مورد توجه قرار داده اند و روزنامه های جناح مقابل، موضوع اظهارات وی درباره بی اعتمادی به امریکا را در کانون توجه قرار داده اند.
کد خبر: ۵۶۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 18 January 2016

کنفرانس خبری دیروز رئیس جمهور با اصحاب رسانه در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب، موضوعات داخلی صحبت های رئیس جمهور از جمله موضوع رد صلاحیت ها را مورد توجه قرار داده اند و روزنامه های جناح مقابل، موضوع اظهارات وی درباره بی اعتمادی به امریکا را در کانون توجه قرار داده اند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی یکشنبه 28 دی ماه را مرور کنید.

بخشی از تیترهای روزنامه ها پیرامون صحبت های دیروز رئیس جمهور در کنفرانس خبری:

روزنامه تابناک: ورود رئیس جمهور به ماجرای رد صلاحیت ها

روزنامه شرق: باید از مدل برجام در داخل استفاده کنیم

روزنامه اعتماد: به عنوان رئیس جمهور از اختیاراتم استفاده می کنم

روزنامه قانون: از اختیارات قانونی ام استفاده می کنم

روزنامه ابتکار: الوعده وفا

روزنامه روزان: برجام داخلی/مدل برجام را باید در داخل پیاده کنیم

روزنامه ایران: اکنون زمان ساختن و بالیدن است

روزنامه رسالت: لازم باشد پاسخ قاطعی به برخی برخوردها می دهیم

روزنامه کیهان: بنا نیست به خاطر برجام به امریکا اعتماد کنیم

روزنامه جوان: قرار نیست به امریکا اعتماد کنیم


«روزنامه کیهان» در گزارشی با عنوان «تحریم ها نرفته برگشت» به موضوع تحریم های جدید وزارت خزانه داری امریکا در راستای فعالیت های موشکی ایران می نویسد: «در اولین ساعت روز یکشنبه ظریف و موگرینی با قرائت بیانیه‌ای روز اجرای برجام و رفع تحریم‌هایی که سال‌ها به بهانه‌ای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای علیه کشورمان وضع شده بود را اعلام کردند.

روزنامه‌های زنجیره‌ای مانند همیشه به صف شدند و این بار پرشورتر از گذشته به این ماجرا در صفحات نخست خود پرداختند. یکی از «صبح بدون تحریم» گفت و دیگری از «یک روز خوب برای دنیا»، یکی از «سپیده دمید» خبر داد و دیگری بشارت داد که «خلاص شدیم»!

اما واقعی‌ترین تصویر از حال و هوای صبح اولین روز برجام را نیویورک تایمز گزارش کرد و نوشت: مردم ایران استقبال چندانی از روزی که قرار است در آن تحریم‌ها به‌صورت عملی برداشته شوند، نکرده‌اند و دیگر خبری از جوانان پرچم به‌دستی که در خیابان‌ها به جشن پرداخته‌اند، نیست. ساعتی از نشست آقای روحانی نگذشته بود که خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از اعمال تحریم‌های تازه علیه کشورمان به بهانه برنامه موشکی خبر داد. نکته قابل توجه در اعمال این تحریم‌ها آن بود که بلافاصله پس از خروج هواپیمای حامل جاسوسان آمریکایی در بند ایران از کشورمان، اتفاق افتاد!

وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام 11 شرکت‌ و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد. نام این افراد و شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته و از این پس دارایی‌های آنها در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکا قادر به مبادله اقتصادی با آنها نخواهند بود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا عنوان شده است که این یازده فرد و شرکت به دلیل «ایفای نقش در انجام خرید به نمایندگی از برنامه موشک‌های بالستیک ایران» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

دولت آمریکا در حالی ایران را به بهانه داشتن برنامه موشکی تحریم کرد که در این زمینه خط قرمز صریحی وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دومین شرط نامه تایید مشروط برجام تاکید کرده بودند: «در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.»

در سومین بند مصوبه مجلس درخصوص نحوه اجرای برجام نیز آمده بود؛ « دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد. شورای‌عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.»

اگر چه ایران کلیه تعهدات خود در برجام را انجام داده و از این پس تنها در زمینه بازرسی‌ها باید با آژانس همکاری کند اما وضعیت جدید باید دید آیا دولت به این الزامات قانونی عمل خواهد کرد. بدون شک بی‌توجهی به خطوط قرمز تعیین شده درخصوص نحوه اجرای برجام، دورنمای مبهمی درباره آینده آن بوجود خواهد آورد و راه را برای زیاده خواهی و اقدامات خصمانه واشنگتن هموار می‌کند.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «هدفمندي يارانه‌ها تا ٩٩ تمديد شد» می نویسد: «لایحه ٣١ماده‌ای برنامه ششم توسعه دیروز با حضور رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد. در این لایحه همچنان بر استمرار اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید شده و دولت بنا دارد تا پایان سال ۹۹ هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند. از سویی در این لایحه پیشنهادی، دولت قالب اجرای هدفمندی یارانه‌ها را برای یارانه نقدی در اشکال دیگری در نظر گرفته است.

هدفمندی یارانه‌ها تا سال ۹۹ تمدید شد

در بند نهم لایحه برنامه ششم توسعه آمده؛ به‌منظور ارتقای عدالت اجتماعی، افزایش بهره‌وری در مصرف آب و انرژی و هدفمندکردن یارانه‌ها درجهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد به دولت اجازه داده می‌شود قیمت آب و حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات یارانه‌ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به‌تدریج تا پایان ١٣٩٩ با توجه به مواد (١) و (٢) و (٣) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اصلاح و از منابع حاصل به‌صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیرنفتی، بهره‌وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی از خانواده‌های نیازمند و تأمین هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ذی‌ربط در چارچوب بودجه‌های سالانه اقدام لازم را به عمل آورد.

احکام جنجالی برنامه ششم حذف شد

علاوه بر آنکه طبق این لایحه و پس از آنکه پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای ادغام و انحلال برخی وزارتخانه‌ها به جنجالی در دولت و رسانه‌ها تبدیل شد، اجرای این پیشنهاد به آینده و نظر این سازمان موکول شد. آن‌طورکه در بند چهارم ماده هفت لایحه برنامه ششم توسعه آمده: «به دولت اجازه داده می‌شود در اجرای اصلاح ساختار دولت و کاهش حجم و اندازه دستگاه‌های اجرائی با پیشنهاد سازمان مدیریت و تصویب شورای عالی اداری، نسبت به ادغام، انحلال و جابه‌جایی سازمان‌های تابعه و وابسته وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اقدام کند».


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان «رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان» می نویسد: «ديروز خبر ردصلاحيت چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان يكي پس از ديگري منتشر شد. چهره‌هاي با سابقه‌اي كه در كارنامه خود نمايندگي مجلس، وزارت و معاونت‌هاي مهم در وزارتخانه‌ها را دارا هستند. در ميان اسامي ردصلاحيت‌شدگان نام كساني همچون مصطفي معين وزير علوم دولت اصلاحات، مرتضي مبلغ معاون سياسي وزارت كشور دولت اصلاحات، مرتضي اشراقي نوه امام خميني(ره)، الياس حضرتي نماينده چهار دوره مجلس، غلامرضا انصاري عضو فعلي شوراي شهر تهران، محمدجواد حق‌شناس، جواد اطاعت، فاطمه راكعي، فاطمه و محسن هاشمي فرزندان آيت‌الله هاشمي، رسول منتجب‌نيا، محسن رهامي، محسن مهرعليزاده، محمود ميرلوحي، داريوش قنبري، ابراهيم اصغرزاده، محمد صوفي، محمدعلي وكيلي، اكبراعلمي، ابراهيم جهانگيري و فاطمه مقيمي به چشم مي‌خورد. اگر خبر تاييد شود مشخص است كه اصلاح‌طلبان زيادي توسط هيات نظارت صلاحيت‌شان احراز نشده يا به طور كامل ردصلاحيت شده‌اند. در ميان همه خبرهاي ديروز اما خبرهاي خوبي هم به گوش رسيد كه مهم‌ترين آن خبر تاييد صلاحيت سر ليست احتمالي اصلاح‌طلبان در تهران بود. در كنار محمدرضا عارف بودند چهره‌هاي ديگري كه صلاحيت‌شان تاييد شد، افرادي همچون سهيلاجلودارزاده، عليرضا محجوب و مصطفي كواكبيان.

خوزستان، ركورددار بيشترين ردصلاحيت‌ها

استــان خــوزستــان بيشتــرين تـعداد ردصلاحيت‌شدگان را به خود اختصاص داد و ركورد شكست. ٣٤٩ نفر از نامزدهاي انتخابات مجلس در استان خوزستان با عدم احراز يا ردصلاحيت روبه‌رو شدند و همين ردصلاحيت گسترده سبب شد تا استاندار نسبت به آن واكنش نشان دهد. به گزارش ايرنا عبدالحسن مقتدايي شنبه در جلسه ستاد انتخابات خوزستان با فرمانداران افزود: نه هيات‌هاي اجرايي و نه هيات‌هاي نظارت، هيچ‌كدام حق ندارند تعيين كنند چه كسي به مجلس برود؛ نه ما مي‌توانيم همه داوطلبان را تاييد كنيم و نه آنها مي‌توانند همه را ردصلاحيت كنند.

نمايندگاني كه بازماندند

خبر ردصلاحيت‌ها كه كم‌كم منتشر مي‌شد مشخص شد، شايد براي برخي نمايندگان مجلس كه صاحب يكي از كرسي‌هاي مجلس هستند، پايان كار در بهارستان فرا رسيده باشد. برخي نمايندگان فعلي مجلس توسط هيات نظارت ردصلاحيت شدند يا صلاحيت‌شان احراز نشد. چهره‌هاي شاخصي همچون علي مطهري كه فراز و نشيب‌هاي زيادي را در مجلس از سر گذراند و نطق تاريخي‌اش روز تلخي را برايش رقم زد، از همان زمان يكشنبه‌سياه مجلس با نطق مطهري رقم خورد زمزمه‌هاي ردصلاحيتش شنيده مي‌شد. با همه اينها علي مطهري هم مانند ساير كساني كه خبر ردصلاحيت‌شان منتشر شده است مي‌گويد هنوز از شوراي نگهبان خبري مبني بر ردصلاحيتش دريافت نكرده است. از ديگر نمايندگاني كه در اين دوره ردصلاحيت شده‌اند مي‌توان به محمد دامادي نماينده ساري، سيدمحمد بياتيان نماينده بيجار، حميد رسايي نماينده تهران، محسن صرامي‌فروشاني نماينده خميني‌شهر، سيدرمضان شجاعي كياسري نماينده ساري، حامد قادر مرزي نماينده قروه، اميد كريميان نماينده مريوان، غلامعلي جعفرزاده نماينده رشت، محمدجواد نظري مهر نماينده كردكوي، سالار مرادي نماينده سنندج، سيدسعيد حيدري طيب نماينده كرمانشاه، نعمتالله منوچهري نماينده پاوه، مجيد منصوري نماينده لنجان، صفر نعيمي‌رز نماينده آستارا، سيدهادي حسيني نماينده قائمشهر، كمال‌الدين پيرموذن نماينده اردبيل، محمدسعيد انصاري نماينده آبادان، جواد سعدون‌زاده نماينده آبادان، شمس‌الله بهمئي نماينده رامهرمز، فتح‌الله حسيني نماينده سرپل ذهاب، جواد هروي نماينده قائنات، محمدباقر شريعتي نماينده بهبهان، محمدمهدي پورفاطمي نماينده دشتي و تنگستان، ارسلان فتحي پور نماينده كليبر، احمد شوهاني نماينده ايلام، حجت‌الله درويش‌پور نماينده ايذه و باغ ملك و مهدي موسوي‌نژاد نماينده دشستان اشاره كرد.


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «جمهوریخواهان در شوک برجام» می نویسد: «برجام شاید‌ برای ما و خیلی هاي د‌یگر، از جمله هفت میلیارد‌ انسان د‌ر سراسر جهان، شاد‌ی آفرین و افتخار آمیز بود‌ اما تعد‌اد‌ محد‌ود‌ی را نیز عصبانی و ناراحت کرد‌ه است؛ از جمله صهیونیست‌ها و جمهوریخواهان آمریکایی که خوش ند‌اشتند‌ رقبای د‌موکرات آنها، بانی صلح شوند‌. کسانی که د‌ر کنگره، جنگ برای آنها پولساز است و خیلی د‌نبال این هستند‌ که با اجاره کاخ سفید‌ د‌ر سال 2016، آتش یک جنگ جد‌ید‌ را روشن کنند‌ و از قبل این هفت تیر کشی ها، د‌لارهای د‌رست و د‌رمانی به جیب بزنند‌. جالب است که بد‌انید‌ از همان بامد‌اد‌ روز یکشنبه، تعد‌اد‌ی از سناتورها و اعضای مجلس نمایند‌گان آمریکا د‌ر اظهارنظرهایی به آغاز اجرای توافق هسته‌ای ایران و آزاد‌ی زند‌انیان این کشور و آمریکا واکنش نشان د‌اد‌ند‌.

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه از ایالت تنسی د‌ر سنای آمریکا د‌ر واکنش به اجرای توافق و لغو تحریم های ایران ، این طور خشم خود‌ را نشان د‌اد‌: «من مخالف این توافق اتمی معیوب با ایران هستم و نگران آن هستم که با اجرای آن و برد‌اشته شد‌ن تحریم ها، اهرم فشار ایران تقویت شود‌.»

سناتور جمهوریخواه تام کاتن نیز که پیش‌تر با سرد‌ار د‌یپلماسی ایران، د‌کتر ظریف د‌ر افتاد‌ه بود‌ و حسابی نیز به‌خاطر رعایت پروتکل های د‌یپلماتیک ضایع شد‌ه بود‌، این‌بار ضمن استقبال از آزاد‌ی چند‌ شهروند‌ ایرانی-آمریکایی، باراک اوباما را به مماشات با جمهوری اسلامی ایران متهم کرد‌! جوان خام کنگره انگار راه د‌رازی تا رسید‌ن به یک سیاستمد‌ار پخته و سرد‌ و گرم چشید‌ه، فاصله د‌ارد‌!

از سوی د‌یگر اما اد‌ رویس، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایند‌گان آمریکا از توافق اتمی با ایران بار د‌یگر انتقاد‌ کرد‌ و گفت: «ایران برای آنکه چند‌ قد‌م از یک سلاح اتمی فاصله د‌اشته باشد‌، حتی نیازی به فریب د‌اد‌ن هم ند‌ارد‌.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلورید‌ا که همین حالا گربه سیاه د‌وانالد‌ ترامپ د‌ر کارزار انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شود‌، د‌ولت اوباما را به د‌لیل تفاهم مباد‌له زند‌انیان با د‌ولت ایران، مورد‌ انتقاد‌ قرار د‌اد‌.

روبیو د‌ر ایالت آیووا پس از شرکت د‌ر روید‌اد‌ی که د‌ر چارچوب کمپین انتخاباتی او برگزار شد‌ گفت: «ما نباید‌ وارد‌ تباد‌ل افراد‌ می شد‌یم.»

از سوی د‌یگر سناتور د‌موکرات برنی سند‌رز، که می خواهد‌ نامزد‌ی حزب د‌موکرات د‌ر انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را عهد‌ه‌د‌ار باشد‌ از خبر آزاد‌ی زند‌انیان د‌ر ایران استقبال کرد‌. آقای سند‌رز د‌ر توییتری اعلام کرد‌ که«این خبر خوب نشان می د‌هد‌ د‌یپلماسی حتی د‌ر این منطقه بی‌ثبات جهان می تواند‌ کارآمد‌ باشد‌.»


«روزنامه جوان» در گفت و گو با مجتبي اماني رئيس دفتر سابق حفاظت منافع ايران در قاهره با عنوان «پیش بینی دولت روحانی از رفتار عربستان نادرست بود» به نقل از وی می نویسد: «دولت جديد در ابتدا تلاش كرد صفحه جديدي در روابط ايران و عربستان گشوده شود. اما در همان زمان اين نظريه مطرح بود كه رفتار عربستان با ايران به تغيير دولت‌ها ارتباطي ندارد و مشكل سعودي‌ها با خود نظام است اما دولت جديد تلاش زيادي كرد زيرا تصورش اين بود كه رفتار عربستان به نوع دولت‌ها در داخل ايران بستگي دارد اما در عمل همه متوجه شده‌اند كه رفتار سعودي هيچ ارتباطي به نوع دولت‌ها در داخل ايران ندارد و بايد به رفتار اين كشور نگاه ديگري داشت.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی