بازدید 6825
مرور روزنامه‌های شنبه دهم بهمن؛

رايزني انتخاباتي دولت در «قم»/کنگره آمریکا کپی مجلس ششم است

اتمام سفر اروپایی رئیس‌جمهور و بازگشت به کشور در کنار اخبار انتخاباتی مهمی چون انتشار برخی اخبار غیررسمی از تأیید صلاحیت برخی کاندیداهای مشهور رد صلاحیت شده و اولین حرف‌های سیدحسن خمینی بعد از احراز نشدن صلاحیتش در انتخابات خبرگان رهبری، همه و همه بخش مهم و اصلی گزارش‌های روزنامه‌های امروز را به خود اختصاص داده بود.
کد خبر: ۵۶۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲ 30 January 2016
یک آخر هفته شلوغ و پرخبر چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه سیاست خارجی، موجب شد تا صبح روز دهم بهمن‌ماه، روزنامه‌های کشور صفحات پرباری داشته باشند. اتمام سفر اروپایی رئیس‌جمهور و بازگشت به کشور در کنار اخبار انتخاباتی مهمی چون انتشار برخی اخبار غیررسمی از تأیید صلاحیت برخی کاندیداهای مشهور رد صلاحیت شده و اولین حرف‌های سیدحسن خمینی بعد از احراز نشدن صلاحیتش در انتخابات خبرگان رهبری، همه و همه بخش مهم و اصلی گزارش‌های روزنامه‌های امروز را به خود اختصاص داده بود.

به گزارش «تابناک»، رویکرد روزنامه‌های حامی دولت و منتقد دولت به سفر اروپایی رئیس‌جمهور که البته جنبه‌های اقتصادی آن پررنگ تر و با قراردادهای مختلف اقتصادی همراه بود، کاملا تفاوت داشت. بد نیست به چند تیتر از روزنامه‌های مختلف به سفر رئیس‌جمهور نگاهی بیندازیم:

کیهان: سوغات فرنگ؛ رونق اقتصادی ایران یا فرانسه؟
جوان: فرانسه سود برجام را برد
وطن امروز: مزد پلیس بد را ایران داد!
ایران: 45 میلیارد دلار قرارداد، ارمغان اقتصادی سفر روحانی
آرمان: رئیس‌جمهور با دست پر برگشت
شرق: دستان پر مسافر پاریس


روزنامه اقتصادی دنیای اقتصاد اما سفر رئیس‌جمهور را چنین توصیف می‌کند: نخستین سفر رئیس‌جمهور به اروپا در پسابرجام، سوغات متعددی برای اقتصاد ایران داشت. هیأت‌هایی که در سفر به ایتالیا و فرانسه همراه رئیس‌جمهور بودند، در چند حوزه قراردادهایی مهم امضا کردند و در حوزه‌هایی نیز، به تفاهم‌های قابل‌توجهی با همتایان اروپایی رسیدند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات، تفاهم بانک مرکزی ایران با «ساچه» ایتالیا بود که براساس آن برای کشورمان سقف اعتباری 6 میلیارد یورویی در نظر گرفته شد. این در حالی است که در ابتدای رایزنی‌ها، سقف تعیین شده 5/ 1میلیارد یورو بود که با مذاکرات بعدی تا 4 برابر افزایش یافت. در حوزه حمل‌و‌نقل نیز موردتوجه‌ترین قرارداد، خرید هواپیماهای «ایرباس» است. علاوه‌براین، قراردادهای متنوع دیگری نیز در حوزه‌های صنعت و اینترنت نهایی شده است. عقد قرارداد فروش 150 تا 200 هزار بشکه نفت به شرکت «توتال» که با احتساب بهای کنونی نفت رقمی بیش از 2 میلیارد دلار در سال خواهد بود، یکی از قراردادهای بااهمیت سفر اخیر بود. همزمان، شرکت «انی» ایتالیا هم برای حضور در پروژه‌های مهم نفتی کشور اعلام آمادگی کرد. اما بخش خودرو نیز از قافله عقب نماند. پس از ماه‌ها مذاکره، قرارداد پژو و ایران خودرو بالاخره امضا شد تا بر اساس این قرارداد 400 میلیون یورویی، علاوه‌بر تولید سه خودرو جدید پژو در ایران، شرکتی مشترک میان ایران خودرو و پژو نیز تاسیس شود.

در آخرین ساعات روز پنجشنبه بود که اخبار غیر رسمی از تأیید صلاحیت نزدیک به هزار کاندیدای رد صلاحیت شده منتشر شد و با تیترهای نظیر «لیست تأییدصلاحیت‌شدگان اعلام شد»، «بازگشت اصلاح‌طلبان» در کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شد. روزنامه شرق در گزارش اصلی امروز خود با تیتر « فهرست هزارنفره تأییدشده‌ها تکذیب شد» به بررسی این موضوع پرداخته است که در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: در میان اسامی هم پیش از همه نام علی مطهری به‌عنوان کاندیدایی که تأیید صلاحیتش اعلام شده، دیده می‌شد و پس از آن نام‌هایی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بود که مخابره می‌شد، اما مطهری روز گذشته در گفت‌وگو با «شرق»، هرگونه اعلام رسمی یا کسب خبر از منابع رسمی و قانونی در‌این‌باره را تکذیب کرد و گفت: «تنها چیزی که می‌دانم این است؛ یکی از افرادی که سمَت رسمی دارد و در دستگاه نظارتی نیست، تنها پیگیر این مسائل است و به من گفته صلاحیتم تأیید شده است، اما بقیه خبرها را من هم مثل شما در تلگرام خوانده‌ام و اطلاعی از صحت یا عدم صحت آن ندارم.

این خبر، در برخی از ستادهای کاندیداهایی که همچنان چشم‌انتظار تجدیدنظر شورای نگهبان هستند تحرکی ایجاد کرد، اما برخی از چهره‌هایی که نامشان در این خبرهایی تلگرامی به‌عنوان تأییدصلاحیت‌شده منتشر شده بود، در گفت‌وگوهای جداگانه با سایت پویش، این خبر را تکذیب کردند. الیاس حضرتی در این رابطه گفته است: «من هم گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را شنیده‌ام، ولی تا این لحظه هیچ خبری مبنی بر تأیید صلاحیت به دست ما نرسیده است». نجفقلی حبیبی، رئیس پیشین دانشگاه علامه و از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب که داوطلب نمایندگی مجلس از تهران است نیز در رابطه با اخبار منتشرشده درباره تأیید صلاحیت‌ها، گفت: «من خبری از تأیید صلاحیت خود ندارم و درباره این فهرست‌ها هم نمی‌توانم اظهارنظر کنم». همچنین داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس و داوطلب نمایندگی از ایلام هم با اشاره به اینکه تاکنون خبری درباره تأیید صلاحتش به او ابلاغ نشده است، گفت: «تا این لحظه هیچ خبری به من اعلام نشده و در مجموع بهتر است رسانه‌ها از انتشار این دست از فهرست‌ها اجتناب کنند». از دیگر چهره‌هایی که خبر تأیید صلاحیتش دست‌به‌دست می‌شد مرتضی اشراقی، نوه امام راحل و کاندیدای نمایندگی از تهران بود که او هم در واکنش به این خبر گفته است: «‌تاکنون هیچ‌کس با من درباره تأیید صلاحیت صحبتی نکرده و اخبار منتشرشده صحت ندارد.»

روزنامه جوان اما در شماره امروز خود به «ابلاغ فوق برنامه «دولتی» کلاس برجام به مدارس دوره متوسطه»  واکنش نشان داد و در گزارش « ذهن دانش آموزان تخته سیاه برجام شد!» می‌نویسد: «آموزش و پرورش شهر تهران در طرحی که در آن ذهن دانش‌آموزان را همچون تخته‌سیاه دولت یازدهم تصور کرده است، با هدف  تشريح توافق هسته‌اي كشورمان با گروه 1+5 كلاس‌هاي برجام را كه شامل چهار ساعت مطالعه و تحقيق مي‌شود، به مدارس دوره متوسطه دوم ابلاغ كرده كه پس از تصويب شوراي مدارس اجرا مي‌شود. دوره يادشده با عنوان فوق برنامه به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود و اين در نوع خود اولين فوق‌برنامه دولتي حداقل در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است كه به نوجوانان در سطح مدارس ارائه مي‌شود. 

آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصيلي پرحاشيه‌اي را نسبت به سال‌هاي تحصيلي قبل سپري مي‌كند. بعد از ماجراي محدود شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته‌هاي علوم انساني و واگذاري آموزش اين رشته‌ها به مدارس اختصاصي علوم انساني از جمله مدارس فرهنگ، برپايي كلاس برجام در مدارس در نوع خود واكنش‌هايي را به دنبال داشته است. 

پسابرجام دوره‌اي است كه اغلب دستگاه‌ها و نهادها سعي دارند برنامه‌هاي‌شان را با اين دوره تطبيق دهند. در اين بين آموزش و پرورش كمتر ارتباط ماهوي با توافق هسته‌اي دارد و به عنوان يك نهاد حاكميتي از سياست‌هاي ابلاغي رهبر انقلاب براي تربيت شهروندان ايران اسلامي بهره مي‌برد و برنامه‌هاي آن بيشتر ناظر به اهداف نظام است تا نوسانات سياسي و بين‌المللي. بنابراين در صورت تشخيص لزوم ورود نظام تعليم و تربيت به چنين مباحثي نوع ورود آن متفاوت خواهد بود، مثلاً طرح موضوع در كتاب‌هاي درسي براي معرفي اين توافق و نوع ديپلماسي كشورمان براي حفظ منافع و عزت ملت ايران و... به زبان ساده مي‌تواند يكي از اين راه‌ها باشد.»

روزنامه اعتماد اما در یکی از صفحه‌های سیاسی خود سفر وزیر کشور به قم و دیدارش با مرجع را با تیتر «فصل رايزني انتخاباتي در «قم» پوشش داده و در بخشی از این گزارش می‌نویسد: «در روزهايي كه حسن روحاني و وزرايش مهمان اروپا بودند و امضاي‌شان را پاي قراردادهاي مهمي ثبت مي‌كردند، سياسي‌ترين مرد كابينه اما سفري داخلي را در دستور كار خود قرار داد. ساختمان فاطمي روزهاي شلوغ و پركاري را پشت سر مي‌گذارد، از برگزاري انتخابات و فراهم كردن مراحل اجراي آن تا رايزني‌ها پشت درهاي بسته براي كم كردن ميزان رد صلاحيت‌ها با شوراي نگهبان. با اين حال مرد شماره يك فاطمي روز پنجشنبه تهران را به مقصد قم براي ديدار با چند تن از مراجع تقليد ترك كرد. هواي رابطه ميان دولت روحاني و قم از همان ابتداي تشكيل دولت خوب بود و روحاني همواره سياستي را در پيش گرفت تا اين رابطه رنگ و بوي سردي به خود نگيرد. سفر به قم و ديدار با مراجع و علما جزو برنامه‌هاي مردان مهم و كليدي حسن روحاني است. اگر در روزهاي اوج مذاكرات محمد نهاونديان راهي قم شد حالا نوبت عبدالرضا رحماني فضلي است. در دور آخر مذاكرات پيش از آنكه محمد نهاونديان راهي وين شود سفري به قم داشت و با برخي از مراجع ديدار كرد، ملاقاتي كه اخبار دقيقي از آنچه بين ملاقات‌كنندگان رد و بدل شده منتشر نشد و تنها يكسري صحبت‌هاي معمولي و روتين روي خروجي خبرگزار‌هاي قرار گرفت اما تنها چند روز لازم بود تا مشخص شود چه صحبت‌ها و توصيه‌هايي در اين ملاقات‌ها رد و بدل شده است، زماني كه پيام حمايت از مذاكرات، از قم مخابره شد. اين‌بار هم در روزهاي سخت و نفسگير نزديك به انتخابات، سياسي‌ترين وزير حسن روحاني و مجري انتخابات راهي قم مي‌شود درست در روزهايي كه دولت تمام توان خود را به كار گرفته است تا بتواند وعده خود در سياست داخلي را عملي كند.

شكي نيست كه انتخابات يكي از مهم‌ترين محورهاي اين ديدارها بوده است اما هنوز مشخص نيست آيا اين ديدارها مي‌تواند در روند عملي شدن وعده حسن روحاني تاثيرگذار باشد و منجر به بازگشت برخي چهره‌ها به ميدان انتخابات شود به ويژه كه برخي از ديدارها پشت درهاي بسته و بدون پوشش رسانه‌اي انجام شده است، مانند ديدار وزير كشور با آيت‌الله مكارم‌شيرازي، مرجع تقليدي كه اين روزها يكي از  برجسته‌ترين حاميان دولت روحاني در قم است. حسن روحاني توانست قم را در عرصه سياست خارجي با خود همراه و تكيه‌گاه محكمي را براي خود مهيا كند، حال بايد ديد رييس‌جمهور مي‌تواند در سياست داخلي هم همراهي و دلگرمي قم را داشته باشد و با حمايت مراجع و علما انتخاباتي را كه مطلوبش است رقم بزند يا خير.»

روزنامه کیهان در یکی از صفحات سیاسی خود سخنان مدیرمسئولش را در همایش همدلی امت حزب‌الله در اصفهان پوشش داده که در بخشی از این گزارش از قول شریعتمداری می‌خوانیم:

«مدیرمسئول کیهان از مجلس ششم به عنوان نمونه‌ای از حضور پیاده‌نظام دشمن در خانه ملت یاد کرد و گفت، در مواضع و عملکرد مجلس ششم دقت کنید،  اکثریت مجلس ششم دقیقا همان مأموریتی را برعهده داشت که امروزه کنگره آمریکا برعهده دارد، چنانکه گویی کنگره آمریکا از مجلس ششم کپی‌برداری شده و دقیقا مانند مجلس ششم هر روز مصوبه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب می‌کند، شریعتمداری گفت: نامزدهای مجلس ششم از صافی شورای نگهبان هم رد شده بودند. بنابراین احتمال نامزدهای تأیید صلاحیت شده‌ای که به علت همراهی با جریانات آلوده شایسته حضور در خانه ملت نباشند، امروز هم وجود دارد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل