بازدید 12150

اروپایی‌ها یا تجارت با ایران را انتخاب کنند یا تجارت با آمریکا!

کریستی گفت: مشکل این است که اوباما با اجرای قانون دشمنی دارد. شاید به یاد آورد، در ماه نوامبر نیز گفته شد که کلینتون با اجرای قانون دشمنی دارد. این موضوع هرگز روشن نیست، تا چه اندازه مردم درباره آن صحبت می کنند وقتی که آن ها در مورد اوباما حرف می زنند. این حرف ها در مورد کلینتون عجیب تر به نظر می رسد، کسی که به عنوان وزیر خارجه سابق اوباما، اختیارات قانونی درباره این موضوعات را ندارد.
کد خبر: ۵۶۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸ 31 January 2016
در مناظره انتخاباتی تلویزیونی  جمهوری خواهان که بدون حضور ترامپ برگزار شد و هیجان کمتری نسبت به مناظره های پیشین جمهوری خواهان داشت، روی مسأله سیاست خارجی بحث شد که در غیاب دونالد ترامپ، نگاه بدبینانه و ناآگاهانه به سیاست خارجی کمتر به چشم می آمد.

به گزارش «تابناک» در اویل هفته، رابرت گیتس به عنوان یک جمهوری خواه همیشگی و وزیر سابق دفاع و همچنین رئیس سازمان سیا گفته بود، مباحث کاندیدای جمهوری خواه درباره موضوعات مربوط به امنیت ملی در حد و اندازه مباحث بچه مدرسه ای ها هم نبوده است.

سناتور مارکو روبیو، سخنان خود را با این وعده ها آغاز کرد که اگر رئیس جمهور شوم ظرفیت های اطلاعاتی آمریکا را بازسازی خواهم کرد، به طوری که این سیستم اطلاعاتی بتواند جایی که تروریست ها در آنجا هستند، به ما بگوید. به نظر می رسد، روبیو بی اطلاع است که رئیس جمهور اوباما به طور گسترده ای هزینه های اطلاعاتی و سرویس های جاسوسی را با اولویت پیدا کردن تروریست ها افزایش داده است.
روبیو پا را از این فراتر گذاشت و گفت، در دولت احتمالی خود، تروریست ها را دستگیر می کند، آن ها را به گوانتانامو می فرستد و همه چیز را در مورد آن ها خواهد فهمید. به نظر می رسد، او می خواهد دوران شکنجه ای را به ارمغان آورد و دوباره احیا کند که به عنوان یک تکنیک از دولت جرج بوش در سال 2006 پایان یافته بود. به نظر می رسد، سایر کاندایدها نیز برای سؤالات چیزی در ذهن نداشتند.

سناتور تد کروز نیز نظریات رنگارنگ و مختلف خود را که پیش از این در مناظره ای گفته بود، باید داعش را تا جایی که نوری در تاریکی شنزارهای بیابان می درخشد بمباران کرد، تکرار نمود که به نظر می رسد، به استفاده از بمب اتم برای این منظور اشاره کرده است. (گیتس وقتی هم حزبی هایش را در رابطه با ساختن تهدیدات و وعده هایی که آن ها کاملا غیرواقع بینانه و دست نیافتنی ارائه می دادند به باد انتقاد گرفت، به این موضوع اشاره کرد. او افزود: در هر صورت یا آنها واقعا چیزی را که باور دارند می گویند و یا بدبین و فرصت طلب هستند که امیدواریم دومی باشد، زیرا خدا نکند آن ها واقعا به همان چیزی که می گویند اعتقاد داشته باشند).

کروز همچنین گفت، اوباما به طور چشمگیری موقعیت نظامی آمریکا را تنزل داده است و اشاره کرد که از زمان جنگ خلیج فارس در 1990 تا کنون تعداد هواپیماها و کشتی های جنگی آمریکا به نصف کاهش پیدا کرده است. به فرض که این اعداد و ارقام دست باشد اما او قدرت مبارزه این هواپیماها و کشتی ها را که به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده را نادیده گرفته است. آیا تد کروز مبادلات تجاری نظامی امروز را به بیست و پنج سال پیش ترجیح می دهد؟ این پرسش درستی است، اگر او قصد داشته باشد این موضوع را ارتقا دهد. هر ژنرال و دریاسالاری، شرایط امروز را انتخاب خواهد کرد.

روبیو پا را از این فراتر گذاشت و گفت، ما کوچکترین ارتش را از جنگ جهانی دوم تاکنون، کوچکترین نیروی دریایی از صد سال گذشته و کوچکترین نیروی دریایی در طول تاریخ را داریم. باز هم من فکر نمی کنم که ژنرال یا دریاسالاری تجارت را بسازد. تعداد هواپیماها، کشتی ها و سربازان نیز همه آن مقدار قدرت نظامی نیست.

فرماندار کریس کریستی نیز این اتهام را وارد کرد که لایحه اصلاح آژانس امنیت ملی، امنیت کشور را به مخاطره انداخته است؛ او گفته که ظاهرا اثرات این لایحه برای حذف فایل های ابرداده از سران آژانس امنیت ملی و ذخیره آن ها به وسیله شرکت های تلفن (و اجازه می دهد که آژانس آن ها را به حکم دادگاه بازیابی کند) تشخیص داده نشده بود. در واقع، این موضوع توسط ژنرال کیت الکساندر مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا در آن زمان مطرح شده بود. الکساندر اعضای کمیسیون اصلاحات اوباما و همچنین بسیاری از قانونگذاران کاپیتال هیل( کنگره آمریکا) را مطمئن ساخت که این موضوع اثرات ناچیزی بر مبارزه با تروریسم خواهد داشت.

جب بوش گفت: «ما به مسلح کردن کردن کردها، استفاده از سربازان عراقی به جای سربازان آمریکایی و حمایت از قبایل سنی و کمک به یک نیروی سنی برای گرفتن قدرت از داعش نیاز داریم». به نظر می رسد، جب بوش نمی داند که اوباما در حال انجام تمام این چیزهایی است که او گفته؛ هرچند باید اذعان کرد که بخش نهایی و اساسی این کار یعنی سازماندهی یک نیرو به رهبری اهل تسنن آرام پیش می رود، زیرا برخی از ملت های سنی ترس و نفرت بیشتری از یکدیگر به جای ترس و نفرت از داعش دارند. چگونه هر یک از این کاندیدها می خواهند شرایط بهتری برای مقابله با این مشکل ایجاد کنند، وقتی که ظاهرا چیزی نمی دانند؟
 
روبیو، بوش و کروز همگی گفتند که آن ها قواعد کنونی مربوط به مشارکت ایالات متحده را ـ که ظاهرا جنگیدن نیروی های ایالات متحده و بمباران داعش را محدود می کند ـ تضعیف خواهند کرد. اما آن ها مشخص نکردند که چگونه این کار را انجام خواهد داد و یا این سست کردن و تضعیف قواعد چه اثراتی دارد. در موضوع مربوط به مسلمانان در سراسر مرزهایمان (یا شاید همه مهاجران)، روبیو خواستار تنگ تر کردن امنیت مرزها شد و گفت: «من هیچ کسی را نمی شناسم که علیه بررسی صلاحیت افراد برای ورود به آمریکا باشد به جز باراک اوباما و هیلاری کلینتون». اما او باید بداند که روندهای بررسی صلاحیت ها خصوصا برای پناهندگان کشورهای جنگ زده خاورمیانه بسیار سخت است. متقاضیان باید از طریق گذراندن مراحل متعدد پذیرش و ورود به آمریکا را به دست بیاورند.

کریستی گفت: مشکل این است که اوباما با اجرای قانون دشمنی دارد. شاید به یاد آورد در ماه نوامبر نیز گفته شد که کلینتون با اجرای قانون دشمنی دارد. این موضوع هرگز روشن نیست که تا چه اندازه مردم درباره آن صحبت می کنند، وقتی آن ها در مورد اوباما حرف می زنند. این حرف ها در مورد کلینتون عجیب تر به نظر می رسد؛ کسی که به عنوان وزیر خارجه سابق اوباما، اختیارات قانونی درباره این موضوعات را ندارد.

فرماندار نیوجرسی همچنین با یک خوشحالی وسواس گونه گفت، هیلاری کلینتون باید به دلیل گذاشتن اطلاعات طبقه بندی شده محرمانه در ایمیل شخصی خود تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار گیرد. او گفت کلینتون، اسرار محرمانه ایالات متحده، افسران اطلاعاتی ایالات متحده  و استراتژی ایالات متحده را برای راحتی خودش در معرض خطر قرار داده است.

اول اینکه، معلوم نیست چه اندازه، چه تعداد و یا چگونه و چرا این اسرار در ایمیل خصوصی او بوده است. بدون شک قرار دادن اطلاعات طبقه بندی شده در ایمیل خصوصی کاری نادرست است اما مراجع مربوط به نشت اطلاعات در مورد این اتفاقات اذعان کرده اند که این خطا و لغزش کلینتون هیچ پیامد امنیت ملی نداشته است. دوم اینکه، به نظر می رسد کریستی گفته بود که به عنوان رئیس جمهور، فشار سیاسی را بر روی این موضوع خواهد گذاشت، در حالی که این موضوعی است باید به حوزه قضایی واگذار شود و اما سوم آنکه به نظر می رسد، به طور کامل امیدش برای ورود به کاخ سفید از دست رفته است و به همین دلیل این مواضع را اتخاذ می کند.

فرماندار جان کاسیچ کسی که خود را میانه روی معقول نشان می دهد(او اغلب جواب هایش را با جمله "نگاه کنید" آغاز می کند!) وقتی از او پرسیده شد که او چگونه با موقعیت های دشوار جهانی مقابله خواهد کرد پاسخ داد: «ما یک فرصت بی نظیر برای برقراری ارتباط با مردم سراسر جهان داریم چراکه یک تهدید خارجی مشترک علیه همه آن ها وجود دارد. عرب ها، ترک ها و ...همگی با همکاری یکدیگر برای مبارزه با داعش خواهند آمد. این چیزی نیست که اوباما و وزیر خارجه (جان کری) برای انجام آن تلاش می کنند و آن ها برای هرگونه اتحاد در این زمینه برای یک موفقیت خارق العاده همانند آن چیزی که شش کشور در مذاکره با ایران دنبال کرده اند، کاری انجام نداده اند.

البته یک مناظره جمهوری خواهی بدون حضور کسی که وعده داده توافق هسته ای با ایران را در روز اول حضور در دفتر کاخ سفید ملغی خواهد کرد، کامل نخواهد بود. روبیو نیز که نقطه نظرات میانه روتری نسبت به ترامپ دارد، این مواضع را تکرار کرده است، در حالی که توافق هسته ای در حال اجرا شدن است، تحریم ها برداشته شده و اروپایی ها در حال امضای قراردادهای تجاری در تهران هستند و ایرانیان بسیاری از زیرساخت های هسته ای خود را برچیده اند. از آن ها پرسیده شد، آمریکا یکجانبه توافق را لغو خواهد کرد؟

روبیو پاسخ داد: «ملت ها و دولت ها یک انتخاب خواهند داشت: آن ها یا می توانند معامله و تجارت با ایران را انتخاب کنند یا معامله و تجارت با آمریکا را». آیا واقعا او قصد دارد، همه تجارت و معاملات ایالات متحده را با اروپا صرفا به خاطر خروج از توافقی که به موجب آن ایران 98 درصد از ذخایر اورانیوم، دو سوم از سانتریفیوژهای خود و تمام آب سنگین خود را از دست داده است و اجازه داده میزان زیادی از بازرسی ها در خاک خودش انجام شود را لغو کند؟

در نهایت وقتی از بن گارسون به عنوان یکی از نامزدهای جمهوری خواه ـ که سؤالی از او پرسیده نشده بود ـ در پایان مناظره سؤالی پرسیده شد، او مبهوت نگاه کرد و کمی خندید و با کنایه گفت: « یعنی شما هنوز مرا جدی گرفته اید!؟ شما هنوز وانمود می کنید من اینجا هستم؟!

 و در پاسخ به پرسشی که اگر شما هدایتگر و چراغ راهنمای جهان باشید و بخواهید انسان های بد را از زمین دور نگه دارید، او گفت: اگر ده نفر به خانه شما بیایند و تو بدانی یکی از آن ها تروریست است، احتمالا شما همه ده نفر را از خانه تان دور نگه می دارید».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها