بازدید 12010

مجلس امروز 69 غایب داشت و 42 نفر عدم مشارکت در رأی گیری!

روزی که یکی از نمایندگان مجلس در حال دفاع از عملکرد نمایندگان در خصوص غیبت ها بود به گفته رئیس مجلس ـ 209 نماینده در صحن حضور داشتند و 69 نفر از نمایندگان غایب بودند. همچنین در جریان رأی گیری، نمایندگان با 84 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر با بررسی اولویت‌دار لایحه دائمی‌ کردن برخی احکام برنامه‌های توسعه مخالفت کردند و حدود 42 نماینده نیز اصلا در رای گیری مشارکت نداشتند.
کد خبر: ۵۶۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴ 31 January 2016
واکنش مجلس به اخبار غیبت نماینده ها با نزدیک شدن به روز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گویی انگیزه نمایندگان برای حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی کم شده است. آمارها نشان می دهد، به رغم لغو مرخصی‌های نمایندگان، تعداد غیبت‌ها و همچنین میزان مشارکت نمایندگان در رأی گیری‌ها به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش «تابناک»، با اینکه مجلس روزهای مهمی را پشت سر می گذارد و لایحه‌هایی نظیر برنامه ششم توسعه و همچنین لایحه بودجه سال 95 را در دستور کار خود دارد، نمایندگان کمترین اهمیت را به این موضوع از خود نشان می دهند، به گونه ای که کم توجهی به این موضوعات مهم را می توان در شرکت نکردن نمایندگان در صحن علنی و همچنین مشارکت پایین آنان در رأی گیری‌ها را به وضوح دید.

البته می توان این گونه برداشت کرد که به دلیل نزدیکی به ایام انتخابات، تمرکز نمایندگان بیشتر معطوف به حوزه‌های انتخابیه است و وکلای ملت ـ خواسته یا ناخواسته ـ نمی توانند بر مباحث مطرح در صحن علنی مجلس تمرکز کنند؛ بنابراین، ترجیح می دهند مشارکت کمتری در مباحث مختلف داشته باشند.

اما این عدم تمرکز نمایندگان بر طرح‌ها و لوایح مطرح در صحن و همچنین عدم مشارکت بهارستانی‌ها در تصویب قوانین مجلس ـ که گاهی با زندگی و معیشت مردم رابطه مستقیمی دارد ـ از دید رسانه‌ها دور نمانده و باعث ایجاد دغدغه در میان سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از جمله تابناک شده است.

بنا بر این گزارش، تابناک با دقت در حال بررسی و مانیتورینگ رفتار نمایندگان در روزهای منتهی به انتخابات است. متأسفانه رفتار نمایندگان نشان می دهد که وکلای ملت آن گونه که باید به موضوعات اهمیت نمی دهند و مشارکت نماینده‌ها در رأی گیری‌ها به صورت کاملا مشهود پایین آمده است.

اما نکته این است که برخی نمایندگان بر آن اذعان دارند و در پی راهکاری برای تطهیر رفتار خود هستند، به گونه ای که ایرج ندیمی در جریان رسیدگی به تغییر دستور لایحه دائمی احکام برنامه به این نکته اشاره کرد و گفت: باید در تصویب طرح‌ها و لوایح مقداری سرعت عمل خود را بالا ببریم.

این نماینده مجلس با اشاره به اخبار مربوط به غیبت نمایندگان گفت: سایت‌های مختلف نوشته اند که مجلس بی انگیزه شده است، مسئولیت خود را انجام نمی دهد و طوری گفته می شود که انگار نمایندگان وظیفه نشناس هستند؛ آنان که پانصد روز در حوزه‌های انتخابیه کار کرده اند و پیگیر امور هستند، در سایت‌ها متهم شده اند که نمی خواهند به وظیفه خود عمل کنند!

این نماینده مجلس افزود: چرا ما با عملکرد خود این اتهام به این بزرگی را از مجلس دور نکنیم؟ مجلس نهم در تاریخ ایران و به ویژه در قضیه برجام نشان داد که تعیین کننده است، چرا باید به سرزنش کننده‌ها فرصت دهیم تا از آن علیه مجلس استفاده کنند؟

این نماینده همچنین از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست، به مرکز پژوهش‌ها دستور دهد تا این موضوع را روشن کند و یادآور شد: رئیس مجلس به مرکز پژوهش‌ها دستور دهد تا گزارش کاملی از تقنین و نظارت را به دست نمایندگان برسانند تا آنان نیز در حوزه‌های انتخابیه اینها را وانمایی کنند.

جالب است بدانید، در همان زمان که این نماینده مجلس به عنوان موافق در حال دفاع از حضور نمایندگان در صحن مجلس بود ـ به گفته رئیس مجلس ـ 209 نماینده در صحن حضور داشتند و 69 نفر از نمایندگان غایب بودند. همچنین در جریان رأی گیری همین پیشنهاد، نمایندگان با 84 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر با بررسی اولویت‌دار لایحه دائمی‌ کردن برخی احکام برنامه‌های توسعه مخالفت کردند و حدود 42 نماینده نیز اصلا در رای گیری مشارکت نداشتند.

ذکر این مهم لازم است، به رغم لغو همه مرخصی‌های نمایندگان مجلس، صحن علنی امروز با حضور 189 نفر از وکلای ملت و 89 کرسی خالی کار خود را آغاز کرد. همچنین، بنا بر اعلام هیأت رئیسه مجلس، سی تن از نمایندگان در آغاز صحن علنی غیبت غیر موجه داشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار