بازدید 33738
بسته خبری «تابناک»؛

روایت وزیر احمدی‌نژاد از رابطه روحانی و لاریجانی/ادعای تایید صلاحیت 15 درصد رد شدگان/ایران پنج سال است که به حماس پول نداده است/بازجویی از کرباسچی درباره سفر فائزه هاشمی به آمریکا

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «سپاه فعلا صبر پیشه کرده است»،«این مجلس عوام است!»،«گردن آمریکا زیر تیغ ایران است»،«احضار برخی از نمایندگان مجلس به دادسرا» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۶۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱ 31 January 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

تعابیر رییس جمهور در مورد سید حسن خمینی

صبح امروز رییس جمهور به همراه برخی از اعضای هیات دولت برای تجدید با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی به حرم امام خمینی رفت و مورد استقبال سیدحسن خمینی قرار گرفت. به گزارش انتخاب، رییس جمهور در بخشی از سخنرانی خود وقتی که می خواست ایام دهه فجر را به بیت امام خمینی تبریک بگوید از سید حسن خمینی اینگونه نام برد: این ایام مبارک را به این بیت مکرم بویژه یادگار عزیز، عالم، دانشمند و فرهیخته امام (ره)، حضرت حجت السلام و المسلمین سید حسن خمینی تبریک می گویم.

شیرین‌ترین لحظه زندگی عراقچی

"سید عباس عراقچی"امروز(یکشنبه) در نشستی در جمع معاونان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در طول مذاکرات صحنه‌هایی را دیدم که به خود و دانشمندان کشورمان افتخار می کردیم و به خود می بالیدیم. امروز آب سنگین ما در بهترین آزمایشگاه‌های دنیا توسط آمریکایی ها تست شده و مشخص شده که از بالاترین خلوص برخوردار است و امروز امریکایی‌ها خواهان آب سنگین ما هستند.وی ادامه داد: وقتی طرف مقابل در مذاکرات اصرار داشتند که راکتور اراک به خاطر تولید پلوتونیوم و خطر استفاده ازآن در سلاح هسته‌ای مورد ادعای انها، تعطیل شود و ما قبول نمی کردیم و در بن بست بودیم اینمتخ صصان ایرانی بودند که طرحی را ارایه کردند برای بازطراحی قلب راکتور به شکلی که سالانه به جای ده کیلو پلوتوتیوم کمتر از یک کیلو تولید کند. این در حالی بود که آن ها این طرح را نمی‌پذیرفتند و معتقد بودند شدنی نیست. من شاهد بودم که ماه ها جدال علمی بین متخصصان ایرانی و 1+5 به ویژه با آمریکایی ها در جریان بود. آمریکایی ها می گفتند این طرح عملیاتی نیست و ما می گفتیم هست. در نهایت ما پیروز شدیم و طرح ایران برای بازطراحی مورد پذیرش قرار گرفت.

این مجلس عوام است!

آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی که پس از مدت‌ها در جمع صمیمانه خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: قبلا هم گفته‌ام ما به یک مجلس نمی‌توانیم اکتفا کنیم. این مجلس فعلی مجلس عوام است که براساس تقسیمات کشوری تشکیل شده است. ما نیاز به مجلس کارشناسان هم داریم، مجلسی که نمایندگان صنوف مختلف در آن عضویت داشته باشند.نماینده‌سابق ولی‌فقیه در استان‌فارس متذکر شد: در مجلس کنونی یک تاجر، یک کشاورز، یک صنعتگر، نداریم. اینکه گروه پژوهش مجلس درست کرده‌اند، شاهد حرف من است. زمینه کارشناسی در مجلس ضعیف است، بنابراین مرکز پژوهش‌ها را ایجاد کرده‌اند که کارشناس تزریق کند اما با تزریق کارشناس، طرح‌ها کارشناسی نمی‌شود. کسی از لای کتاب کارشناس بیرون نمی‌آید. اینکه نماینده‌مجلس باید حداقل فوق‌لیسانس داشته باشد، خوب است اما کفایت نمی‌کند.

سه شرط ایران در قراردادهای پساتحریم

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند باید در دوره پساتحریم با شرکت‌هایی که ایران را در زمان تحریم ترک کردند و برخورد سخت‌تری با ایران داشتند از جمله شرکت‌های فرانسوی سخت‌گیرانه‌تر رفتار کنیم، گفت: سه شرط ایران در قراردادهای پساتحریم گفت: طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قراردادهای پساتحریم طرف مقابل باید در ایران سرمایه‌گذاری کند یا خط اعتباری ایجاد کند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مورد دوم انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی دانش است و شرط سوم این است که اگر شرکت خارجی بخواهد بازار ایران را در اختیار بگیرد باید بازار ثالثی در اختیار ایران قرار دهد که در انعقاد قراردادها حصول این سه شرط مد نظر قرار می‌گیرد.


پیش‌بینی سراج از بازگشت خاوری
اکنون که چند هفته از اجرای برجام می‌گذرد و بسیاری از کشورها در دوران پسابرجام از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی صحبت می‌کنند، کانادا نیز در این میان ابراز تمایلی از خود برای برقراری ارتباط با ایران نشان داده است.به گزارش میزان،در این میان باید دید که آیا رویکرد تازه کانادا در قبال ایران، در بازگرداندن محمودرضا خاوری نیز تاثیری دارد یا خیر. محمودرضا خاوری - مدیرعامل سابق بانک ملی - در جریان پرونده موسوم به فساد 3000 میلیاردی از کشور گریخت و به کانادا رفت. تلاش‌ها برای بازگرداندن او به کشور تا کنون بی‌نتیجه بوده است.قاضی ناصر سراج - رئیس سازمان بازرسی کل کشور - در رابطه با احتمال بازگشت خاوری در دوران پسابرجام با توجه به تغییر رویه دولت کانادا نسبت به ایران می‌گوید: به طور قطع اگر کانادا روابط حسنه‌ای با ایران داشته باشد و دولت کانادا دست از لجبازی‌هایش بردارد، امید بازگشت محمود خاوری به کشور بیشتر است.وی می‌افزاید: امیدواریم رابطه سیاسی حسنه شود که بر این اساس احتمال برگشت خاوری بیشتر خواهد شد.

دهه 90 دهه جوانان است 
رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: انتخابات سال 92 با امید جوانان رقم خورد. جوانان پوستر چسبان انتخابات ها نیستند.به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در دیدار با اعضای هیات رییسه ستاد سما راه‌اندازی این ستاد را حرکتی ارزنده ، مثبت و در جهت افزایش هم‌افزایی ستاد اصلاح طلبان دانست و گفت: این ستاد و ستاد ائتلاف می توانند از ظرفیتهای یکدیگر بهره بگیرند. وی با تاکید بر اینکه اتکاء جریان اصلاحات بر جوانان است اظهار کرد: حداقل دهه 90 دهه جوانان است و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند انتخابات 92 را جز جوانان جلو بردند. من بارها گفته‌ام که یک بزرگ اصلاح طلب نمی‌آید بگوید که من فروردین 92 خوشبین بودم. شما جوانان بودید که در یک فضای نا امیدی جلو آمدید. این برند متعلق به شماست و این کار متعلق به شما است که باید حفظش کنید.


امیدوارم که انتخابات پیش رو مبارک باشد
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان حرم امام خمینی (ره) صبح امروز در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور و ‌اعضای هیأت دولت با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: از اینکه این روزها با شادی پایان یک سختی همراه هستیم بسیار خرسندیم و آن را به فال نیک می‌گیریم که امسال دولت توانست با عزم ، همت ، کوشش و تلاش بسیار مقدمات سختی‌های پیش روی مردم را بردارد.وی با بیان اینکه 22 بهمن دو قهرمان دارد، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) و مردم قهرمانان 22 بهمن هستند.وی افزود: به لطف خدا رئیس جمهور ما را به عنوان یکی از فرزندان امام (ره) و سربازان این مسیر می‌داند و ان‌شاءالله نیز ایشان به کارهایی که در پیش دارند امیدوار هستند.حسن خمینی در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات‌های مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری، تأکید کرد: امیدوارم که انتخابات پیش رو انتخابات مبارکی باشد و یک بار دیگر بتواند حضور عمومی مردم را باعث شود و با اتکاء به آن بتوانیم روزهای خوبی را در جامعه داشته باشیم.


تاکید عارف و جلودارزاده بر لیست سی نفره
عارف و جلودارزاده بر ضرورت ارائه لیست سی نفره از سوی اصلاح طلبان تاکید کردند.به گزارش ایسنا، سهیلا جلودارزاده، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر دکتر عارف با او گفت‌وگو کرد.در این جلسه عارف و جلودارزاده درباره وضعیت سیاسی کشور و برنامه‌های جریان اصلاحات گفت‌وگو کردند و مقرر شد برنامه ائتلاف اصلاح طبان برای فعالیت در انتخابات مجلس دهم به زودی اعلام شود.همچنین آنها بر ضرورت ارائه لیست سی نفره از سوی اصلاح طلبان تاکید کردند.


توضیحات خاتمی درباره مجلس شیوخ 
احمد خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به نقل قول های منتشر شده از وی در فضای مجازی واکنش نشان داد و با اشاره به بخشی از این مطالب منتشر شده که در آن به نقل از وی عنوان شده بود مجلس خبرگان مجلس شیوخ است و در این مجلس جایی برای جوانان نیست، گفت: اینکه مجلس خبرگان مجلس شیوخ است حقیقتی است که در این چهار دوره اتفاق افتاده؛چرا که معمولا سن نخبگی و خبرگی زمان بر است و لیکن این سخنان هرگز به معنای نفی قابلیت جوانان نیست .وی تصریح کرد: بنده بر این باورم که جوانان واجد شرایط در تمامی عرصه ها موفق اند و مجلس خبرگان نیز شرایطی دارد و جوانان واجد شرایط در این عرصه می‌توانند تاثیرگذار باشند.وی تاکید کرد که صحیح مطالب نقل شده از جانب من در فضای مجازی فقط شامل مطالب مذکور می‌شود و سایر مطالبی که منتشر شده صحیح نیست.

گردن آمریکا زیر تیغ ایران است
به گزارش فارس، سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی در جمع فرماندهان حاضر در اختتامیه رزمایش نیروی دریایی ارتش، با اشاره به دشمنی‌های چند دهه اخیر آمریکا و هم پیمانانش با انقلاب اسلامی ایران گفت: وقتی آنها در نبرد نظامی و درگیری فیزیکی و تن به تن راه به جایی نبردند، به این فکر افتادند که تاکتیک «ضربه از درون» را علیه انقلاب اسلامی عملی کنند که ان‌شاءالله در هفتم اسفند ماه، پتک سنگین ملت علاقمند به اسلام و انقلاب را در تمامی پیکره زنگ‌زده خود احساس خواهند کرد.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره با این گونه موارد روبرو شده‌ایم اما امروز گردن شیطان بزرگ زیر ضربات ستبر و مدبرانه انقلاب اسلامی قرار دارد.

احضار برخی از نمایندگان مجلس به دادسرا
مصطفی ترک‌همدانی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی در پرونده تأمین اجتماعی گفت: رئیس دادگاه و نماینده دادستان در حین رسیدگی به پرونده متوجه شدند که عناوین مجرمانه دیگری هم می‌تواند متوجه مرتضوی باشد به همین جهت هم پرونده از شعبه 1057 دادگاه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به دادسرا ارجاع شد.وی افزود: زمانی که پرونده به دادسرا می‌رود تحقیقات آن زمانبر می‌شود برای مثال در بحث پرداخت پول‌ها یکی از دستورات این است که بررسی شود پول از سوی مرتضوی به چه کسانی پرداخت شده تا آنها احضار شده و اظهاراتشان گرفته شود.وکیل مدافع جمعی از کارگران در پرونده تأمین اجتماعی تصریح کرد: مرتضوی مدعی بود که به برخی از نمایندگان مجلس پول داده اما تا کنون هیچ مقام قضایی را محرم ندانسته تا لیست نمایندگانی که به آنها پول داده ارائه دهد.وی با بیان اینکه در صورت مشخص شدن نام نمایندگان آنها نیز به دادسرا احضار می‌شوند، گفت: ما همچنان منتظر اعلام اسامی نمایندگان از سوی مرتضوی و نتیجه نهایی تحقیقات دادسرا هستیم.
 
تائید صلاحیت مطهری هنوز رسما ابلاغ نشده است
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که تائید صلاحیت مجدد وی هنوز به طور رسمی به وی ابلاغ نشده است. به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: تائید صلاحیت من از طریق منابع غیررسمی اما موثق به اطلاعم رسیده است.


ردصلاحیت یکی از کاندیداهای تایید شده خبرگان
استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که تعداد نمایندگان تائید صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان رهبری از 12 نفر به 11 نفر رسیده است. به گزارش ایسنا، استاندار خراسان رضوی افزود: در حوزه انتخابات مجلس خبرگان رهبری 6 نماینده در خراسان رضوی داریم که 47 نفر در این انتخابات ثبت نام کردند و این عدد نسبت به دور قبل 66 درصد افزایش داشت، تعداد افراد تائید صلاحیت شده نیز که 12 نفر اعلام شده بودند به 11 نفر رسیده است و اقای هادی عباسی آهویی فرزند عبدالله که صلاحیت‌شان تایید شده بود رد صلاحیت شدند. 


مخالفت صدراعظم آلمان با دعوت از روحانی
اشپیگل از اختلاف در دولت آلمان بر سر دعوت از روحانی خبر داده است. بر اساس این گزارش، مرکل می‌گوید ایران کماکان مدافع حزب‌الله لبنان و تهدیدی برای اسرائیل است اما معاونش بر سودآوری معاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی تأکید می‌کند. به گزارش رادیو آلمان،   مجله "اشپیگل" آلمان در گزارشی اختصاصی به اختلاف نظر بین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور بر سر دعوت از حسن روحانی پرداخته است. بخشی از این گزارش در "اشپیگل آنلاین" نیز انتشار یافته است.اشپیگل می‌نویسد، بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده، زیگمار گابریل، معاون مرکل از حزب سوسیال‌دمکرات آلمان موافق این دعوت است، به‌ویژه بعد از آن که جو کیسر، رئیس شرکت زیمنس در دیداری در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس بر لزوم وقوع هر چه سریع‌تر چنین دیداری تأکید کرد.گابریل تصور می‌کند که این دیدار باید انجام گیرد، در غیر این صورت اقتصاد آلمان در هماوردی بر سر مناسبات سودآور با ایران عقب خواهد ماند. آنگلا مرکل از حزب دمکرات‌مسیحی بر خلاف گابریل اعتقادی به ضرورت دیدار هر چه سریع‌تر روحانی از برلین ندارد.

آقای روحانی انقدر برای نظام هزینه تراشی نکند
نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصاحبه رئیس جمهور با فرانس24 درباره شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت: امروز یک تلاشی برای وارد کردن بعضی از عناصری که خطوط قرمز نظام را رعایت نکرده اند هم در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و همان طور که در همه دنیا قانون فصل الختام است در کشور ما نیز قانون فصل الختام است.وی افزود: بعضی ها پروژه ای را کلید میزنند که عبور از قانون را با یک فضای پر هیاهو و پر تنش به طور جدی دنبال می کنند و این مساله ای است که مردم ما با هوشیاری در مقاطع مختلف پاسخی مناسب به این هیاهو ها داده اند.پژمانفر ادامه داد: فتنه88 اساسا برای همین اتفاق افتاد که بعضی ها برای رسیدن به اهداف براندازی خودشان به بهانه موضوع آرای خودشان، عبور از قانون را کلید زدند و مقام معظم رهبری فرمودند که همه خواسته ها باید در مسیر قانون توجیح شود؛ امروز بعضی از آقایان خواسته های خودشان را در همان مسیر دنبال می کنند.

اقدام احمدی نژادی دولت روحانی در بودجه ۹۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معایب بودجه ۹۵ را قیمت غیر واقعی نفت، دستبرد های دولت به صندوق توسعه ملی، تلاش دولت برای تسویه بدهی های خود به بانک ها ازطریق ورود پول پر فشار خواند.جعفر قادری به مهر می گوید: متاسفانه دولت برای تسویه بخشی از مطالبات بانک مرکزی از بانک ها و بانک ها از دولت، به بانک مرکزی اجازه داده ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل افزایش دارایی های خارجی بانک مرکزی را در حساب سرمایه دولت در بانک مرکزی تلقی کند و از این طریق بتواند بخشی از مطالبات بانک مرکزی از بانک ها و بانک ها از دولت را تسویه کند. این افزایش نوعی تزریق پول پرقدرت است.در گذشته نیز دولت ها از این شیوه برای تسویه بدهی ها استفاده کرده اند، اما این اقدام موجب می شود دولت تعهدات خود را به بانک ها افزایش دهد و بانک ها هم از موجودی بانک مرکزی استفاده کنند و این روش ها انبساطی است و موجب افزایش تورم در کشور خواهد شد. (دولت احمدی نژاد نیز قصد داشت با استفاده از سود ۷۴ هزار میلیاردی حاصل از افزایش قیمت ارز بدهی های خود به بانک ها و شرکت های دولتی را تسویه نماید که مجلس با تصویب طرح دو فوریتی مانع این اقدام شد.)دولت در لایحه رفع تولید هم قصد داشت در قالب ماده ای این اقدام را انجام دهد که با مخالفت مجلس این ماده از لایحه حذف شد.


۱۰ هزار کودک آواره در اروپا مفقود شده‌اند
پلیس اتحادیه اروپا از مفقود شدن ۱۰ هزار کودک آواره در کشورهای اروپایی خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه گاردین، «بریان دونالد» پلیس اتحادیه اروپا اعلام کرد که هزاران کودک آواره که به دنبال پناه در کشورهای اروپایی هستند ربوده شده اند و مسئولان دولتی هیچ اطلاعاتی از آنها ندارند.یک مسئول امنیتی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که ۵ هزار کودک آواره در ایتالیا و هزار کودک نیز اخیرا در سوئد مفقود شده اند. اطلاعی از سرنوشت این افراد در دست نیست.دونالد اظهار داشت: ۲۷۰ هزار کودک آواره وجود دارد که خانواده هایشان همراه آنها نیستند و رقم ۱۰ هزار کودک مفقود شده تقریبی است و به دلیل فقدان آمارهای رسمی احتمالا تعداد کودکان مفقود شده بیشتر نیز خواهد بود.اغلب این کودکان در معرض تجاوز جنسی قرار می گیرند و در دام قاچاقچیان انسان گرفتار می شوند. مسئولان انگلیس هفته گذشته اعلام کرده بودند از کودکان آواره سوری استقبال خواهند کرد مشروط بر آنکه خانواده هایشان همراه آنها نباشند.

7 نفر از نمایندگان رد صلاحیت شده، تأیید شدند
نماینده مردم ارومیه از تأیید صلاحیت 7 نفر از نمایندگان مجلس که پیش از این رد صلاحیت شده بودند، خبر داد.عابد فتاحی نماینده ارومیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از تأیید صلاحیت 7 نفر از نمایندگان مجلسی که پیش از این رد صلاحیت شده بودند توسط شورای نگهبان خبرداد. وی با اشاره به اینکه برخی آمارها از رد صلاحیت 52 نفر از نمایندگان فعلی مجلس خبر می‌دهد، افزود: البته بنده معتقدم که این آمارها بالای 56 نفر است.این نماینده مردم ارومیه که خود نیز پیش از این رد صلاحیت شده بود، اظهار داشت: احتمال بسیاری زیادی وجود دارد که ده نفر دیگر از نمایندگان رد صلاحیت شده هم تأیید صلاحیت شوند.فتاحی با اشاره به جلسه هفته گذشته دو تن از نمایندگان رد صلاحیت شده با رئیس قوه قضاییه نیز خاطر نشان کرد: این دو نماینده که پیش از شغل نمایندگی کار قضاوت را انجام می‌دادند، نزد رئیس قوه قضاییه رفته و در مورد تأیید صلاحیت‌ها مباحثی را مطرح کرده بودند.


امتیاز شورای نگهبان برای نمایندگان رد صلاحیت شده
هادی حسینی نماینده قائمشهر در مجلس در گفت و گو با ایسنا گفته که در طی هفته گذشته شورای نگهبان از نمایندگان رد صلاحیت شده برای ارائه توضیحات دعوت کرده است تا بعد از استماع توضیحات و بررسی مدارک و مستندات در جلسات شورای نگهبان تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شود. هفته گذشته شورای نگهبان از تعدادی از نمایندگان رد صلاحیت شده برای استماع توضیحات و انجام مصاحبه دعوت به عمل آورد و توضیحات این نمایندگان را استماع کرد. از آنجا که ممکن است گزارشاتی علیه نمایندگان به شورای نگهبان ارائه شده باشد این گزارشات دارای ابهامات برای این نهاد است. از این رو شورای نگهبان برای مصاحبه و ارائه توضیحات و مدارک و مستندات دعوت به عمل آورد تا ابهامات برطرف شود. در همین راستا بنده سه شنبه هفته گذشته به شورای نگهبان رفتم. بعد از انجام مصاحبه‌ها به مرور به برخی از دوستان و به صورت شفاهی گفتند که مشکلی ندارند و تایید شده‌اند اما طبیعتا ملاک نامه‌ی کتبی است که شورای نگهبان به فرمانداری‌ها و وزارت کشور اعلام می‌کند.

بازجویی از کرباسچی درباره سفر فائزه هاشمی به آمریکا
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سوالی راجع به ادعای برخی منابع خبری مبنی بر سفر فائزه هاشمی به آمریکا در آستانه انتخابات مجلس گفت که سوال در این باره "بازجویی" است. به گزارش تسنیم، برخی منابع گزارش داده‌اند که فائزه هاشمی رفسنجانی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اخیراً در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کشور را به مقصد آمریکا ترک کرده است. خبرها از قصد فائزه هاشمی برای ماندن در آمریکا حکایت نمی‌کند بلکه به نظر می‌رسد وی به زودی به تهران بازخواهد گشت. بعضی گمانه‌زنی‌ها احتمال ارتباط این سفر با موضوع انتخابات اسفندماه در کشورمان را بسیار قوی می‌دانند. در ماجرای رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی در دادگاه نیز بارها مطالبی درباره رایزنی‌های وی در آمریکا راجع به سیاست داخلی ایران منتشر شد. برخی اسناد نیز از تشویق غرب به تحریم هرچه بیشتر ایران توسط مهدی هاشمی خبر می‌داد. برخی اعضای خانواده هاشمی این اتهامات را رد می‌کردند، با این حال برخی عناصر اپوزیسیون در چندین نوبت فایل‌های صوتی منتسب به مهدی هاشمی را منتشر کردند که ادعاها را تایید می‌کرد.

سپاه فعلا صبر پیشه کرده است
به گزارش فارس سردار حاجی زاده در مراسم یادواره شهدای مدافع حرم منطقه 9 که در دانشگاه شهید ستاری برگزار شد در رابطه با انتخابات آ‌تی گفت: نیروهای انقلابی را بر مسند مسئولیت هایی در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری انتخاب کنید چرا که نیروهای انقلابی می توانند از این نظام و انقلاب دفاع کنند. ما در مقابل اقداماتی که در گوشه و کنار در حال انجام است آستانه صبری داریم و فعلا مامور هستیم که با مسائل صبورانه رفتار کنیم ولی آ‌نجا که با اساس نظام و انقلاب اسلامی برخورد داشته باشد، عکس العمل مان محافظه کارانه نخواهد و ما بر سر آن چیزی که 200 هزار برای آن شهید دادیم، معامله نخواهیم کرد.

ایران پنج سال است که به حماس پول نداده است
نشریه "الشرق الاوسط" با انتشار گزارشی مدعی شده به مکالمات تلفنی "موسی ابومرزوق" مقام ارشد جنبش حماس دست یافته است که در آن معاون دفتر سیاسی جنبش حماس گفته است که ایران در طول سال های گذشته کمکی به حماس نکرده است. الشرق الاوسط در ادامه اشاره کرده که ابومرزوق گفته است که ایران در یمن مردم بی گناه را به کشتن داده است !! این نشریه اشاره کرده که ابومرزوق در مکالمات خود اشاره کرده است که ایران از سال 2009 میلادی تاکنون تقریبا هیچ کمک مالی ای به حماس ارائه نداده است. الشرق الاوسط اشاره کرده که ابومرزوق در این مکالمه ادعا کرده که تهران حمایت خود از مقاومت فلسطین را مشروط به میانجی گری حماس برای بهبود روابط ایران و کشورهایی مانند سودان کرده است.

ادعای تابش درباره احتمال تایید صلاحیت 15 درصد رد صلاحیت شده‌ها
محمد رضا تابش در رابطه با رایزنی‌های صورت گرفته برای بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس گفت: خبر رسمی در رابطه با نتیجه بررسی مجدد صلاحیت‌ها ندارم ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که 10 الی 15 درصد نامزدهای اصلاح طلب که رد صلاحیت شده بودند، تایید صلاحیت می‌شوند. به گزارش نامه‌نیوز وی اظهار داشته: در این خصوص ممکن است با توجه به توضیحات و ارائه مدارک از سوی نامزدهای رد صلاحیت شده، شورای نگهبان تغییر نظر داده باشد که البته در این زمینه رایزنی گروهای اصلاح طلب، رئیس مجلس و رئیس جمهور هم موثر بوده است.البته در این رویه معامله‌ای صورت نگرفته و فقط نظرات آنها دوستان از سوی شورای نگهبان استماع شده است.

ادعای برگزاری آزمون مجدد برای سیدحسین خمینی
به گزارش راه دانا؛ برخی منابع نزدیک به سیدحسن خمینی مدعی شده اند که در پی اعتراض وی به عدم احراز صلاحیتش، آیت الله مومن به عنوان متولی برگزاری آزمون علمی قول مساعد داده است که با هماهنگی فقهای شورای نگهبان، زمینه برگزاری امتحان مجدد از وی را فراهم کند. سیدحسن خمینی مدعی شده است که با وجود تاییدیه‌های مراجع و علمای قم، گمان نمی‌کرد که برای احراز صلاحیت علمی خود نیازی به شرکت در آزمون کتبی داشته باشد و به همین علت در آزمون شرکت نکرده است. این در حالی است که وی پیشتر گفته بود که از وی دعوتی برای شرکت در آزمون نشده و به همین علت در آزمون شرکت نکرده است.

روحانی اعتقادی به برنامه توسعه ندارد
غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در گفت و گو با تسنیم گفته: یکسری اسناد است که در لابه لای آنها شما می توانید جستجو کنید چیزهایی را که قابلیت تبدیل به برنامه دارند اما برنامه نیست. به اعتقاد من برنامه باید قابلیت ارزیابی را به ما بدهد و قابلیت این را داشته باشد که حتی دولت خود را ارزیابی کندو مشخص باشد که آیا مطابق با برنامه پیش رفته است یا خیر. ولی آنچه که به مجلس تقدیم شده چنین قابلیتی را برای ارزیابی به مجلس نمی دهد. ظاهراً آقای رئیس جمهور یا کلا دولت معتقد به برنامه نیستند. حتی آقای روحانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در تایید این موضوع گفتند، بسیاری از کشورها برنامه ندارند اما فعالیت های اقتصادی خود را مدیریت می کنند و پیش می برند. به اعتقاد من هم سخن ایشان درست است اما این سخن برای کشورهایی توسعه یافته است نه کشورهایی که به توسعه دست پیدا نکرده اند. معمولا کشورهایی که به توسعه رسیده اند اهداف ویژه‌ و جدیدی را در دستور کار خود ندارند بلکه براساس اقتصاد آزاد میدان را به بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی واگذار کرده‌اند و هر بنگاهی براساس منافع خود در سطح ملی و بین المللی کار می کند و تعامل آنها با سایر کشورها  هم براساس توانایی ظرفیت بنگاه های اقتصادی است.

ادعای 13 نماینده درباره ستاد انتخاباتی روحانی
به نوشته خبرگزاری مهر، 13 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته‌اند: همانطور که مستحضرید یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) حفظ و حراست از مال و ناموس مردم عزیز کشورمان می باشد و جنابعالی نیز در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برای صیانت از حقوق مردم به کتاب آسمانی قرآن سوگند یاد نموده اید. اینجانبان پس از بررسی موضوع پیچیده هزینه های سنگین و سرسام آور تبلیغات ریاست جمهوری در کشور با علم بر اینکه خود را یک مجتهد حقوق دان معرفی نموده اید و از طرف دیگر این روزها شاهد تجمع سپرده گذاران موسسه غیر مجاز ثامن الحجج در مقابل خانه ملت و بانک مرکزی به صورت روز افزون می باشیم و همچنین با عنایت به بررسی به عمل آمده با توجه به استقرار ستاد مرکزی انتخابات جنابعالی در سال ۹۲ در ساختمان مرکزی موسسه ثامن الحجج واقع در خیابان کریمخان نرسیده به میدان هفت تیر ارتباط فی ما بین موسسه غیر مجاز مذکور با ستاد مرکزی انتخابات حضرتعالی و سرمایه های مردم با هزینه انتخابات و همچنین عدم برخورد با مدیران و پرداخت سپرده های مردم نزد این موسسه غیر مجاز توسط بانک ثالث آن هم برای موسسه ای که توان پرداخت حتی یک سپرده خرد را ندارد شبهات زیادی را در اذهان عمومی مردم به ویژه سرمایه گذاران ایجاد نموده است. لذا شایسته است جهت تنویر افکار عمومی و سلامت هزینه های ستاد خود که با پروازهای چارتر اختصاصی گامی بزرگ در یک مبارزه انتخاباتی به رخ رقبا کشیدید، این رابطه شبه انگیز ستاد مرکزی جنابعالی و سپرده های مردم در موسه ثامن الحجج را برای همگان به صورت مستند و شفاف روشن نمایید. ضمناً این توضیح حضرتعالی گامی بزرگ برای تجدید میثاق مجدد مردم با جنابعالی خواهد بود. همچنین این موضوع می بایست در دستور کار نهادهای نظارتی جهت جلوگیری از اتفاقات یا رخدادهای مشابه در انتخاباتهای آتی قرار گیرد.

روایت وزیر احمدی‌نژاد از رابطه روحانی و لاریجانی
محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم و نماینده فعلی مجلس در پاسخ به این سوال رجانیوز که «تحلیل شما از ائتلاف آقای لاریجانی و دولت در دو سال گذشته چیست؟» گفته: اینکه تحلیل نمی‌خواهد و در صحبت‌های خود دولتی‌ها کاملاً مشهود است. یعنی شاید هیچ رئیس مجلسی در طول ۳۷ سال گذشته به اندازه آقای لاریجانی به دولت خدمت نکرده است. در همه زمینه‌ها هم اینطور است، هم در تصویب قوانین بودجه، هم در تصویب قوانینی که دست دولت را باز می‌گذارد، هم در کاهش نظارت مجلس بر دولت، هم نظر دیوان محاسبات نسبت به دولت که یکی از ابزارهای نظارتی است، هم مسئله برجام و غیره، واقعاً آقای لاریجانی برای آقای روحانی سنگ تمام گذاشت. اگر آقای لاریجانی ده درصد این کار را برای آقای احمدی‌نژاد می‌کرد، الان رئیس‌جمهور فرد دیگری بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار