بازدید 8737
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

به خطر افتادن مذاکرات ژنو در پی عملیات داعش/ ادعای جدید دولت ترکیه علیه روسیه

به خطر افتادن مذاکرات صلح سوریه در پی انفجار تروریستی دمشق، منافع بازیگران خارجی درگیر در مذاکرات صلح سوریه، عملیات تروریستی مرگبار بوکوحرام در نیجریه، ادامه تنش مسکو و آنکارا بر سر موضوع حریم هوایی و اعتراض چین به اقدام آمریکا در نزدیک شدن به یکی از جزایر این کشور، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۶۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 01 February 2016
به خطر افتادن مذاکرات ژنو در پی عملیات داعش/ ادعای جدید دولت ترکیه علیه روسیهبه خطر افتادن مذاکرات صلح سوریه در پی انفجار تروریستی دمشق، منافع بازیگران خارجی درگیر در مذاکرات صلح سوریه، عملیات تروریستی مرگبار بوکوحرام در نیجریه، ادامه تنش مسکو و آنکارا بر سر موضوع حریم هوایی و اعتراض چین به اقدام آمریکا در نزدیک شدن به یکی از جزایر این کشور، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، موضوع مذاکرات صلح سوریه، امروز نیز در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از به چالش کشیده شدن مذاکرات ژنو به واسطه حمله تروریستی اخیر در دمشق خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد، هرچند اصلی ترین گروه معارضین سوری، روز گذشته با استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیدار و گفت و گو کرد، در پی حمله تروریستی داعش در نزدیکی یکی از مکان های مقدس شیعیان در دمشق (حرم حضرت زینب)، کلیت گفت و گوها دچار مشکل شده است. در پی این واقعه، رئیس هیأت نمایندگی دولت سوریه در مذاکرات ژنو اظهار داشت، این حمله تروریستی، به روشنی نمایانگر ارتباط موجود میان معارضین و تروریسم است، حال آنکه هیأت معارضین نیز تهدید کرده در صورت برآورده نشدن شروطش ممکن است مذاکرات را ترک کند.

*****

در مطلبی دیگر درباره این موضوع، پایگاه اینترنتی «گلوبال پست» به بررسی منافع بازیگران اصلی دخیل در مذاکرات صلح سوریه پرداخته و می نویسد، هرچند این مذاکرات قاعدتاً باید موضوعی مربوط به خود سوریه و سوری ها باشد،، مجموعه منافع قدرت های خارجی در این جریان دخیل است. در یک سو، ایران و روسیه، مهمترین حامیان دولت سوریه هستند و در سوی دیگر، کشورهای غربی، پادشاهی های خلیج فارس و ترکیه قرار دارند که همگی آن ها در نهایت خواستار کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هستند؛ اما هر یک نیز اولویت های مشخص و متمایزی را در این موضوع دنبال می کنند. در این میان، تنها نکته مشترک، ضرورت مبارزه با گروه تروریستی داعش است که در این مورد نیز درباره اینکه چه میزان اولویت باید برای این مبارزه در نظر گرفته شود، اختلاف نظر وجود دارد.

*****

اما وقایع تروریستی 24 ساعت گذشته، تنها به سوریه محدود نمی شود، زیرا عملیات تروریستی مرگبار گروه بوکوحرام در نیجریه نیز به شدت در عرصه بین المللی بازتاب یافته است. به نوشته «هافینگتون پست»، در پی عملیات تروریستی بوکوحرام در شهر «مایدوگوری» در شمال شرقی نیجریه، دست کم 65 تن کشته شدند. در جریان این عملیات، تروریست ها به روی مردم آتش گشودند، اقدام به آتش زدن خانه ها کرده و همچنین از طریق حملات انتحاری، مردم را هدف قرار دادند. به گفته سخنگوی ارتش نیجریه، این حمله، در منطقه دالوری در پنج کیلومتری شرق مایدوگوری رخ داده است؛ این سومین حمله طی هفته اخیر است که انجام آن به تروریست های بوکوحرام نسبت داده می شود. این گروه در پی از دست دادن بخشی از قلمروهای تحت تصرف خود، اقدام به انجام عملیات های ضربتی کرده است. 

*****

ادامه تنش میان روسیه و ترکیه بر سر مسأله حریم هوایی، موضوع دیگری است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «تودی زمان»، احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه مدعی شده هم رادارهای ناتو و هم رادارهای خود ترکیه، نقض حریم هوایی ترکیه توسط یک هواپیمای روسی که اخیراً رخ داده را ثبت کرده اند. این در حالی است که مسکو پیشتر ضمن رد ادعاهای موجود در این زمینه، آن را موضع گیری تبلیغاتی علیه خود خوانده بود. ترکیه روز شنبه اعلام کرده بود که یک فروند بمب افکن «سوخو 34» روسی با وجود دریافت هشدار، حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است. داوداوغلو گفته: «روسیه نمی تواند نقض حریم هوایی ما را پنهان کند. چنین کاری امکان پذیر نیست». 

*****

در نهایت، موضوع بالا گرفتن دوباره تنش ها میان چین و آمریکا بر سر مسائل مطرح در دریای چین جنوبی، مورد توجه خبرگزاری «آسوشیتدپرس» قرار گرفته است. این خبرگزاری می نویسد، پس از آنکه یک کشتی جنگی آمریکایی عامدانه اقدام به نزدیک شدن به یکی از جزایر تحت کنترل چین در دریای جنوبی کرد، پکن به شدت این اقدام را محکوم کرده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیشتر ضمن تأیید این موضوع، آن را اقدامی در راستای «به چالش کشیدن ادعاهای طرف هایی که مدعی مالکیت بر جزایر پارسل هستند» دانست. چین، تایوان و ویتنام، سه کشوری هستند که بر سر مالکیت مجمع الجزایر پارسل ادعا دارند و اقدام شناور آمریکایی بدون اطلاع این سه کشور انجام گرفته است. با این حال، نوک پیکان این اقدام چالشی آمریکا، چین بوده است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها