بازدید 30734
مرور روزنامه‌های دوشنبه دوازدهم بهمن؛

روایت کیهان از اشتباه سید حسن خمینی/ متهم فراری بازمی‌گردد؟

آغاز دهه فجر و بازگشت تاریخی امام خمینی (ره) و همچنین اظهارات انتخاباتی رئیس جمهور در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که خبر بازگشت احتمالی خاوری و همچنین بازتاب های سفر رئیس جمهور به فرانسه، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۶۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 01 February 2016

آغاز دهه فجر و بازگشت تاریخی امام خمینی (ره) و همچنین اظهارات انتخاباتی رئیس جمهور در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که خبر بازگشت احتمالی خاوری و همچنین بازتاب های سفر رئیس جمهور به فرانسه، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز دوازدهم بهمن را بخوانید.

«روزنامه تابناک» در ادامه گزارش های انتخاباتی خود، امروز به موضوع انتخابات در امریکا پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «آغاز رقابت های انتخاباتی امریکا» می نویسد: «پس از ماه‌ها مبارزه انتخاباتی و برگزاری مناظرات داغ و بعضاً جنجالی میان نامزدهای هر یک از دو حزب اصلی آمریکا، امروز (دوشنبه)، تحولی مهم در روند انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ صورت می‌گیرد: آغاز انتخابات درون‌حزبی. امروز، رأی‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالت آیووا پای صندوق‌های رأی رفته و نامزد موردنظر خود را برای به عهده گرفتن نامزدی نهایی حزب، انتخاب خواهند کرد. انتخابات آیووا از آن جهت اهمیت دارد که هردوره، روند رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری از آنجا آغاز می‌شود و همین امر، این ایالت را از جنبه سنت انتخاباتی مهم ساخته است. تاکنون سابقه نداشته نامزدی که در انتخابات این ایالت جایگاهی پایین‌تر از سوم را در حزب خود به دست بیاورد، به عنوان نامزد نهایی آن حزب معرفی شود. بر این اساس، می‌توان گفت ترتیب نام‌هایی که امروز از صندوق‌های رأی خارج می‌شود، تأثیر مهمی بر وضعیت کلی هریک از نامزدها خواهد داشت.»


«روزنامه کیهان» امروز در ستون ویژه خبری خود به موضوع رد صلاحیت سید حسن خمینی می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «اشتباه سیدحسن بازی در سناریوی هاشمی بود» می نویسد: «این تحلیل را خبرگزاری آریا از رسانه‌های نزدیک به دولت و چند روز پس از آن منتشر کرد که صادق زیباکلام در مصاحبه‌ای تصریح کرد سیدحسن خمینی سیاسی نیست و به اصرار هاشمی وارد عرصه انتخابات شد.

مدیر آریا در این تحلیل با مرور اشتباهات سیدحسن خمینی نوشت: در روانشناسی روشن شده که تصمیم‌گیرندگان معمولا احساسی تصمیم می‌گیرند و عقلانی آن را توجیه می‌کنند. عمدتا افراد از حواشی یک مسئله در تصمیم‌گیری در مورد آن مسئله هم متاثر می‌شوند. در عرف اجتماعی که بر تصمیم‌گیرندگان هم ساری و جاری است؛ برداشت فرد از واقعیت معمولا قدرتی بیش از خود واقعیت دارد. اینها بعضی از قواعد مدیریت برداشت است که جناب سیدحسن از آنها متاسفانه علیه خود بهره‌برداری کرد.

امیر محبیان ورود ژورنالیستی سیدحسن را اشتباه دانسته و نوشت: در مبحثی چون خبرگان ورود ژورنالیستی آن هم از مسیر رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی جناب هاشمی عملا در مواضع سیاسی، آقای سیدحسن را کاملا هم موضع آقای هاشمی قرار داد. اشتباه بعدی، بازی درون سناریوی آقای هاشمی بود. وقتی آقای هاشمی سناریوی خود را حول محور سیدحسن طراحی کرد و سیدحسن هم درون این بازی قرار گرفت؛ طبعا نمی‌تواند نسبت به ذهنیت پدید آمده معارضان خود اعتراضی داشته باشد؛ اطلاق عباراتی مبالغه‌‌آمیز از سوی جناب هاشمی نظیر «آیت‌الله» یا «علامه» واکنش منفی را در جامعه حوزوی ایجاد کرد.

این تحلیل بهره‌گیری خام از عنوان خمینی را اشتباه بعدی می‌شمارد و می‌افزاید: القائات هاشمی در بخش مهمی از جامعه که شورای نگهبان هم با آنها همسویی می‌کند واکنش ایجاد می‌کند. بنابراین سیدحسن علیرغم ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش در فضایی که توسط هاشمی سامان داده شده بود، وارد صحنه شد؛ به عبارت واضح، سیدحسن از سمت بازنده وارد صحنه سیاست شد و در این میان من جناب ایشان را بیش‌از دیگران مقصر می‌دانم؛ زیرا یک سیاستمدار مسلط، خود، بازی خود و نیز ذهنیت مخاطبان را سامان می‌دهد و بازیگر سناریوی دیگران نمی‌شود؛ از این رو معتقدم اگر سیدحسن مایل بود که در انتخابات خبرگان نتیجه بگیرد، باید مستقل و با برند خود و نه دیگران وارد می‌شد و جناحی وارد صحنه سیاست نمی‌شد و از طریق «علمایی» با شورای نگهبان ارتباط می‌گرفت و نه آن که با عناوین اعطا شده از سوی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نظیر علامه و آیت‌الله سطح توقع شورای نگهبان را بالا ببرد؛ روشن‌تر اگر بگوییم؛ از موضع تواضع وارد ارتباط با جامعه و شورای نگهبان می‌شد.»


«روزنامه آرمان» در گفت و گو با مشاور رئیس جمهور علی یونسی به موضوعات مختلف پرداخته است. آرمان در این گفت و گو با عنوان « نبايد اراده مردم را مديريت كنيم» به نقل از یونسی نوشته: «تنها راه مقابله با اين نيروهاي خودسر التزام عملي همگان به قانون است. اگر همه جا قانون ملاك باشد اعتدال و عقلانيت حاكم مي‌شود. وقتي دستگاه قضائي قانون را درباره همه يكسان اجرا مي‌كند همه خودشان را ملزم مي‌كنند در چارچوب قانون رفتار كنند. البته دست كم يك سال اول آن سخت است اما كم‌كم عادي مي‌شود. آنچه متاسفانه سال‌هاست با آن روبه‌رو هستيم و در دوران هشت ساله دولت پيشين، هم تقويت شد، پديده قانون‌گريزي است. بايد قوه قضائيه و نهادهاي مسئول، و حتي دستگاه اجرايي، قاطعانه برخورد كنند گرچه ابتدا سخت است اما استمرار و پافشاري بر آن، به نهادينه شدن حاكميت قانون در جامعه كمك كرده و به آن منتهي خواهد شد.»


«روزنامه ایران» به سخنان دیروز سخنگوی دولت پرداخته است. بعد از برجام، یکی از موضوعات اساسی که باعث اختلافات زیادی در عرصه کشور شد، این بود که میزان دارایی های آزاد شده ایران حاصل از برجام چقدر بوده است. این موضوع باعث شد که دیروز محمدباقر نوبخت در گفت و گویی اعلام کند که میزان دارایی های آزاد شده ایران بیش از 100 میلیارد دلار آزاد شده است. ایران در این گزارش با عنوان«100 میلیارد دلار دارایی‌ ایران آزاد شد» می نویسد:« سخنگوی دولت دارایی‌های آزاد شده ایران را افزون بر 100 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که این دارایی‌ها به طور کلی آزاد شده است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم. محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه بخشی از این دارایی‌ها مربوط به دولت، بخشی مربوط به بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و بخشی نیز مربوط به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی است، تصریح کرد: از این میزان، تنها 6 تا 7 میلیارد دلار متعلق به دولت است و اموال متعلق به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی زیاد است.»


«روزنامه قانون» نیز در گزارش اول امروز خود به موضوع جشنواره سینمایی فجر پرداخته و در گزارشی با عنوان «شب د‌‌‌لجويي» می نویسد:« از د‌‌یگر نکات مراسم افتتاحیه نام فاطمه معتمد‌‌ آریا بود‌ که با هر بار آورد‌‌ه شد‌‌ن آن به بهانه های مختلف تمام سالن وی را تشویق می کرد‌‌ند‌‌. تقد‌‌یر از مهد‌‌ی د‌‌اد‌‌گو تهیه کنند‌‌ه سینما نیز بخشی د‌‌یگر از این برنامه بود‌‌ که برای این بخش از حجت‌ا... ایوبی و فاطمه معتمد‌‌آریا د‌‌عوت شد‌‌ که روی صحنه حاضر شوند‌‌ و محمد‌‌ مهد‌‌ی د‌‌اد‌‌گو به همراه همسرش مهوش مد‌‌رسی روی صحنه حاضر شد‌‌.د‌‌اد‌‌گو د‌‌ر صحبت های خود‌‌ با گذاشتن لقب «تاج بانوی سینمای ایران» برای فاطمه معتمد‌‌ آریا گفت: قرار است از همسر بازیگران تقد‌‌یر شود‌‌ و امروز باید‌‌ از احمد‌‌ حامد‌‌، همسر معتمد‌‌ آریا هم تقد‌‌یر کرد‌‌ که د‌‌ر روزگار سختی این هنرمند‌‌ د‌‌ر کنار او بود‌‌ه است.فاطمه معتمد‌‌ آریا نیز که برای اهد‌‌اي جایزه به روی صحنه آمد‌‌ گفت: این چند‌‌ روز گریه نکرد‌‌م اما با این صحبت اشکم د‌‌ر آمد‌‌و هنگام اهد‌ا‌ی جایزه پشت میکروفن گریه کرد‌‌.»


»روزنامه شرق» در گزارشی به موضوع فرار خاوری به کانادا پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «متهم فراری بازمی‌گردد؟» به این موضوع می پردازد که پلیس اینترپل ناجا از ردیابی وی خبر داده است. این روزنامه در این گزارش می نویسد: « داستان محمود خاوری، مدیرعامل اسبق بانک ملی که نامش در میان متهمان پرونده مشهور سه هزارمیلیاردی مطرح بود، بار دیگر احیا شده و این‌بار رئیس پلیس اینترپل ناجا اعلام کرده درحال‌حاضر خاوری شناسایی و ردیابی شده است. به گزارش ایسنا، سردار مسعود رضوانی روز گذشته در نشست خبری خود ضمن بیان اینکه «به ما گفته‌اند دیگر باید از مسیر قضائی و دیپلماتیک پیگیر این موضوع بود»، افزود: «با پیگیری‌های پلیس بین‌الملل ناجا سرانجام برای خاوری اعلان قرمز از سوی پلیس بین‌الملل صادر شد». او با بیان اینکه پلیس کانادا ابتدا اعلام کرده بود اطلاعاتی از محل زندگی خاوری ندارد... .

وی همچینن ادامه داد: «ما اطلاعات محل زندگی، خودرو و... را به پلیس کانادا دادیم و در نهایت پذیرفتند که خاوری در این کشور است».رضوانی با بیان اینکه درحال‌حاضر خاوری شناسایی و ردیابی شده، درباره اینکه آیا وظیفه پلیس دراین‌زمینه به پایان رسیده یا خیر، گفت: «وظیفه پلیس در این باره تمام نشده اما مسیر درست در این پرونده طی شده است». به گفته رضوانی پیگیری‌ها از اینترپل اوتاوا ادامه دارد و پلیس ایران آمادگی اعزام تیم پلیسی به کشور کانادا را نیز دارد. او همچنین در پاسخ به اینکه آیا تغییر رویه دولت کانادا نسبت به ایران می‌تواند در این پرونده مؤثر باشد یا خیر، گفت: «امیدواریم در شرایط جدید رویکرد واقع‌بینانه‌ای به این موضوع ایجاد شود».


«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان «دریاچه ارومیه اسیر واژه‌بازی‌ها» می نویسد: «با روي كار‌آمدن دولت يازدهم، به رغم تمام محدوديت‌هايي كه در خصوص بودجه وجود داشت، گويا دكتر روحاني به عيسي كلانتري كه في‌الفور به دبيري ستاد احياي درياچه اروميه منصوب مي‌شود(!) مي‌گويد كه هيچ محدوديتي در تخصيص بودجه به اين ستاد وجود ندارد! براي همين كلانتري در دومين نشست خبري ستاد ياد شده اعلام مي‌كند كه با ميانگين هزينه‌اي از قرار هر سال هزار و 500 ميليارد تومان، در يك بازه 10ساله درياچه احيا مي‌شود اما با گذشت يك سال، كلانتري ميزان هزينه را بالغ بر 50درصد بيشتر مي‌كند و زمان احيا از 10 سال به 25سال افزايش مي‌يابد. اين در حالي است كه صاحبنظران نامي ايراني و خارجي احياي درياچه را با انتقال آب از حوضه آبريز ديگري غيرممكن مي‌دانند اما مرغ عيسي كلانتري يك پا دارد و بي توجه به نظريات علمي كاربلدان نامي همچنان در بيراهه طي طريق مي‌كند! جالب اينجاست كه وي نه تنها پاسخي اقناع كننده براي تداوم رويه خود ندارد، بلكه در اظهارنظر روز گذشته خود، از انتقادهاي دلسوزانه به عنوان«تنش» ياد كرده است!

عيسي كلانتري روز گذشته با تصريح بر اين نكته كه تنش‌ها، احياي درياچه اروميه را كند مي‌كند، مدعي شده بود كه هنوز شاهد تنشي هستيم كه حركت رو به جلو را كند كرده است! اين در حالي است كه هنوز خود مسئولان ستاد احيا نيز تعريف مشخص و گزينه مستند و مستدلي از اقدامي كه بتوان آن را «حركت رو به جلو» تعبير و تفسير كرد، ندارند! چرا كه شواهد و قرائن حاكي از آن است كه دبير ستاد ياد شده برخلاف ادعاهاي اوليه خود، آب در هاون مي‌كوبد و مشت به سندان! و در پس‌زمينه اين نشست‌‌هاي عقيم و درجا زدن‌هاي فارغ از استراتژي (كه مصداق حكايت «نشستن باطل»است)، عنوان «حركت رو به جلو» اطلاق مي‌كند! و حجت اين مدعا تضادهاي عجيب و پارادوكس‌هاي غريبي است كه در اظهارات شخص دبير ستاد احيا رسانه‌اي شده است.


«روزنامه اعتماد» نیز گزارش اول امروز خود را به جنجال روزهای اخیر بر سر خرید 114 هواپیمای ایرباس از فرانسه پرداخته و در گزارشی با عنوان «دلواپسان ايرباس» می نویسد: «زمان تحريم، هواپيماي دست دوم را ۶۰ ميليون يورو مي‌خريديم اما حالا هواپيماي نو را با ۴۴‌ميليون دلار مي‌خريم. » قائم مقام وزير راه اين خبر را با خبر نهايي شدن قرارداد خريد هواپيماهاي ATR در اين هفته همراه كرده است. براساس گفته‌هاي اصغر فخريه كاشان در سال‌هاي گذشته و در دوران تحريم همين هواپيماهاي كهنه و دست دوم ١٠ تا ١٥ ساله چيزي بين ٥٠ تا ٦٠ ميليون يورو براي كشور آب مي‌خوردند؛ در حالي كه اكنون در قرارداد با ايرباس قيمت خريد اين مدل از هواپيما بيشتر از ٤٤ ميليون دلار براي كشور هزينه نخواهد داشت. جالب آنكه او با اشاره به اينكه در دوران تحريم دلالان و واسطه‌ها چقدر پول در اين دست معاملات مي‌خوردند، گفته است: شركت‌هاي هواپيماسازي معمولا دو قيمت براي هواپيماهاي خود دارند؛ يكي قيمت كاتالوگ و ديگر قيمت واقعي كه بر اساس آن هواپيما را مي‌فروشند. يك محاسبه سر‌انگشتي نشان مي‌دهد كه قيمت خريد هواپيما اكنون نسبت به پيش از توافق چيزي حدود ٦٣ ميليارد تومان ارزان‌تر درمي‌آيد. اين سخن به اين معناست كه با ارز به نرخ روز و البته دولتي (يوروي سه هزار و ٢٥٠ توماني)، ٦٠ ميليون يورو چيزي حدود ١٩٥ ميليارد تومان مي‌شود. در مقابل تبديل ٤٤ ميليون دلار (با دلار دولتي يعني سه هزار توماني) به تومان نشان مي‌دهد كه اكنون قيمت هواپيما چيزي حدود ١٣٢ ميليارد تومان است. قائم‌مقام وزير راه هم در سخنان خود به همان موضوعي اشاره كرده است كه روحاني بارها و بارها در اظهارنظرهايش به آن اشاره كرده بود: «كاسبان تحريم»؛ همان‌هايي كه به گفته حسن روحاني از توافق ناخشنود بودند و ممكن بود صداي‌شان در‌بيايد. كاسبان تحريم آنهايي بودند كه عملكرد ضعيف خود را پشت نقاب تحريم پنهان مي‌كردند و نسبت به عملكردشان پاسخگو نبودند؛ تجارت در شرايط تحريم سبب شد كه برخي فرصت كاسبي و كسب سودهاي كلان پيدا كنند پس با لغو تحريم‌ها اين فرصت را از دست خواهند داد، از توافق هسته‌اي ناخشنودند و به قول روحاني عصباني.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل