بازدید 10012
لحظه به لحظه با مذاکرات صلح سوریه در ژنو؛

تشدید تلاش روسیه و آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات ژنو

اگرچه مذاکرات ژنو که قرار بود دوشنبه به صورت غیر مستقیم میان نمایندگان دولت سوریه و مخالفانش ادامه یابد به تعویق افتاده است ولی روسیه و آمریکا همچنان در تلاش هستند این فرایند سیاسی مسیر خود را ادامه دهد. تاکنون بخش عمده ای از مذاکرات به دیدارهای جداگانه هیئت های دو طرف با نماینده سازمان ملل اختصاص داشته است.
کد خبر: ۵۶۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 01 February 2016
با وجود انفجارهای تروریستی روز یک شنبه در جوار حرم حضرت زینب (س) که به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هدف مختل کردن مذاکرات صلح ژنو انجام شد، این مذاکرات در حال آغاز است و به نظر می رسد اعضای حاضر در مذاکرات نسبت به برگزاری آن علی رغم اختلافات مصمم هستند.

به گزارش «تابناک»، درگیری ها و تحولات سوریه که بیش از 5 سال ادامه داشته است منجر به کشته شدن بیش از 250 هزار نفر و آواره شدن میلیون نفر دیگر شده است که تعداد زیادی از آن ها را زنان و کودکان تشکیل می دهند .

اگرچه تکثیر گروه های تروریستی و شورشی، حضور و نقش آفرینی بازیگران متعدد خارجی و اختلافات گسترده میان بازیگران حل بحران در سوریه را بسیار پیچیده نشان می دهد، اما با این وجود، سازمان ملل متحد در تلاش است تا با برگزاری مذاکرات صلح میان تمام بازیگران صاحب نقش در تحولات از جمله گروه های معارض؛ راهکارهایی عملیاتی برای برون رفت از مشکلات فعلی را پیدا کند.

در این میان، اختلاف علایق و منافع، شرط های گروه های تروریستی، مشروط شدن حضور برخی از اعضای مذاکره کننده به عدم حضور برخی دیگر و... آینده نتایج مذاکرات را مبهم نشان می دهد.

گفته می شود برقراری آتش بس، ارسال کمک های بشردوستانه و مقابله با تهدیدات گروه تروریستی داعش، دوره ای انتقالی و نهایتاً برگزاری انتخابات سراسری  هدف نهایی مذاکرات صلح ژنو است.

در این ادامه تابناک تلاش می کند آخرین اخبار مرتبط با مذاکرات ژنو را در اختیار مخاطبان قرار دهد:

*جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از دو طرف مذاکرات خواسته است تا تلاش کنند در قالب مذاکرات ژنو به یک راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران استفاده کنند.

کری تأکید کرده بود خروج از بحران سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد و هرچه که هست باید از طریق مذاکره حل شود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تأکید کرده است تا باید گام های فوری برای افزایش کمک های غذایی و  بشر دوستانه به مردم سوریه صورت بگیرد.

*چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در رابطه با مذاکرات صلح گفته است مخالفان دولت سوریه آزاد هستند تا مذاکرات را ترک بکنند اگر شروطشان برآورده نشود.

*بشار جعفری رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه نیز گفته است  دمشق مباحث کمک های انسان دوستانه، آزادی زندانیان و آتش بس را در مذاکرات ژنو پیگیری می کند.

بشار جعفری در صحبت های خود از حمایت برخی کشورهای منطقه از گروه های تروریستی انتقاد کرده است و تأکید کرده است که ما نباید اشتباهات مذاکرات سال 2014 را دوباره تکرار کنیم.

بشار جعفری همچنین با اشاره به اینکه هنوز لیست اعضای هیئت مخالفان دولت بشار اسد برای سازمان ملل مشخص نیست، تأخیر حضور مذاکراه کنندگان مخالف را در ژنو نشانه عدم جدیت و عدم  مسئولیت پذیری آنها دانست.

*فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در رابطه با انفجارهای دیروز گفته است که این انفجارها که در کنار مکان مقدس شیعیان (حرم حضرت زیبنب س) رخ داده است اقدامی در جهت اخلال در روند مذاکرات بوده است.

موگرینی تأکید کرده است این اقدام در نزدیکی حرم حضرت زینب(س) آشکارا با هدف برهم زدن تلاش ها در راستای شروع یک فرایند سیاسی صلح صورت گرفته است.

*منذر ماخوس عضو شورای ملی سوریه و سخنگوی هیئت مخالف سوریه با خونخوار توصیف کردن دولت بشار اسد گفته است ما می خواهیم روسیه به حمایت های خود از دولت بشار اسد پایان دهد.

*محمد علوش سرکرده گروه تروریستی جیش الاسلام نیز به خبرگزاری رویترز گفته است این گروه در مذاکرات شرکت فعال خواهد داشت.

این سرکرده گروه تروریستی جیش الاسلام ضمن انتقاد از نبود حسن نیت میان اعضای شرکت کننده گفته است حضور او در مذاکرات لازم است تا به جهانیان نشان بدهد که تروریست حقیقی و عامل ویرانی های سوریه کیست.

*روز یکشنبه بسیاری از گروه های معارض شرکت کننده در مذاکرات به صورت جداگانه با دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد دیدار داشته اند که غالباً از این دیدار راضی بوده اند و آن را مثبت ارزیابی کرده اند.

*در رابطه با مذاکرات صلح سوریه واشنگتن‌پست نوشته است: صالح مسلم، رهبر حزب اتحادیه دمکراتیک، که شاخه سیاسی «ی‌پ‌گ» به شمار می‌رود، به گفتگوهای صلح در ژنو دعوت نشد. به گفته دیپلمات‌های غربی مسلم به ژنو رفته بود، اما پس از تهدیدهای ترکیه در ترک گفتگوهای صلح سوریه، از او خواسته شد تا از شهر خارج شود.

*به گزارش راشاتودی دی میستورا پس از ملاقات با هیئت مخالفان در یک هتل در ژنو به خبرنگاران گفته است که نسبت به ادامه فرایند مذاکرات خوش بین است.

*بسمه قضماني "سخنگوي تشكل مخالف نظام سوریه موسوم به شوراي ملي سوريه   در روز یک شنبه به خبرنگاران گفته است: ما پس از دریافت تعهدات ویژه پا به این مذاکرات گذاشتیم و این مذاکرات باید منجر به پیشرفت های جدی در وضعیت انسانی مردم سوریه شود و تا زمانی که دولت سوریه رفتار کنونی اش را تغییر ندهد مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

*فرح آتاسی یکی دیگر از اعضای هیئت مخالفان نیز در پاسخ به این سئوال که شما تا کی در ژنو باقی خواهید ماند به خبرنگاران گفته است هنوز برای پاسخ دادن به این سئوال خیلی زود است.

*بشار جعفری رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه همچنین به خبرنگار CNN گفته است ما می خواهیم اجرای توافقات پیشین را عملیاتی کنیم، او همچنین گفته است ما نمی خواهیم دوباره از ابتدا شروع کنیم و هزینه و زمان خود را تلف کرده و تنها از دردهای مردم سوریه سخن بگوییم.

*بشار جعفری روز یک شنبه به خبرنگاران گفته است ما حسن نیت خودمان را ثابت کرده ایم و از هر گونه تلاش بین المللی برای پیدا کردن یک راه حل خوب حمایت کرده ایم اما همواره مشکل از طرف مقابل بوده است.

*به گزارش واشنگتن پست اگرچه گروه های خارج از کمیته عالی مذاکرات (HNC) نیز در ژنو حاضر هستند اما آنها تنها نقش مشاوره دارند و نقشی در تصمیم گیری های نهایی نخواهند داشت.

به گزارش این روزنامه بحث و بررسی در مورد قانون اساسی سوریه و طراحی یک فرایند فراگیر برای برگزاری انتخابات از اهداف اصلی مذاکرات ژنو خواهد بود.

*واشنگتن پست نوشته است؛ دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد بنا دارد در ابتدا به جای گفت و گوهای مستقیم و رو در رو، به صورت غیر مستقیم مذاکرات را برگزار کرده و با هیئت های مخالف در اتاق های جداگانه دیدار و گفت و گو داشته باشد.

*احمد فوزی سخنگوی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در صحبت هایی که خبر از هرج و مرج و آشفتگی روند مذاکرات می دهد به خبرنگاران گفته است: من زمان و محل دقیق ندارم و نمی توانم  به شما چیزی در مورد هیئت های مذاکره کننده بگویم.

*رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است شورشیان میانه رو به هیچ وجه نباید در مذاکرات ژنو حاضر شوند چرا که روسیه همچنان به بمباران مناطق تحت تصرف آنها ادامه می دهد و اینکه از شورشیان میانه رو بخواهیم در مذاکرات حاضر شوند قبل از اینکه روسیه حملات خود را نسبت به آنها قطع کند، در واقع خیانت به آنهاست.

*قدری جمیل معاون سابق نخست وزیر سوریه که اکنون به یکی از چهره های برجسته مخالف و البته خارج از گروه HNC(کمیته عالی مذاکرات) تبدیل شده است به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است اولویت مذاکرات ژنو باید کمک رسانی به مناطق تحت محاصره باشد.

*خوله مطر (سخنگوی نماینده سازمان ملل متحد) اعلام کرده است که مذاکرات غیر مستقیم بین دولت و معارضان به احتمال زیاد به تعویق می افتد؛ مطر در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه نکرده است و تنها گفته است این مذاکرات بعید است امرور (دوشنبه) ادامه یابد.

*سالم المسلط سخنگوی هیئت عالی مذاکره کنندگان سوری گفته است؛ سازمان ملل متحد ضمانت های خوبی برای ارسال کمک های بشر دوستانه، پایان محاصره و توقف بمباران شهروندان به آنها ارائه کرده است.

*خوله مطر(سخنگوی نماینده سازمان ملل متحد) در رابطه با چرایی به تعویق افتادن مذاکرات به خبرنگاران گفت: دی میستورا(نماینده سازمان ملل) می خواهد در ابتدا با مخالفان و نمایندگان دولت به صورت جدا دیدار داشته باشد.

*مقامات سیاسی ایالات متحده آمریکا، در رابطه با مذاکرات صلح سوریه گفته اند به نتیجه مذاکرات امیدوار هستند، زیرا برای اولین بار است که در بحران نزدیک به پنج ساله سوریه، روسیه، ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و ایران به عنوان بازیگران اصلی  تحولات  سوریه در رابطه با یک نقشه راه به عنوان مذاکرات به اجماع رسیده اند.

* واشنگتن پست نوشته است: دی میستورا احتمالاً امروز با مخالفان دولت سوری دیدار خواهد کرد، اما به مذاکرات غیر مستقیم مخالفان با دولت در روز دوشنبه نباید امیدوار بود.

*شبکه خبری راشا تودی آورده است: دیپلمات های روسیه و آمریکا نشست دو جانبه ای را  در ژنو  با هدف حل بحران سیاسی سوریه، برگزار خواهند کرد.

*خبرگزاری ایتار تاس آورده است: مسکو امیدوار است که مذاکرات ژنو منجر به راه اندازی یک فرایند سیاسی در سوریه در جهت حل بحران شود.

*بنا به گزارش شبکه خبری راشاتودی روز دوشنبه یک تیم دیپلمات روسی در ژنو با پترسون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در خاورمیانه، صالح مسلم رئیس حزب دموکراتیک کردستان و دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد در بحران سوریه در رابطه با کیفیت برگزاری مذاکرات ژنو دیدار داشته اند.

*گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه در گفت و گو با خبرگزاری ایتارتاس گفته است: مسکو معتقد است که نماینده گروه تروریستی جیش الاسلام نباید در مذاکرات ژنو شرکت داشته باشد و در این باره بر عقیده خود استوار خواهد ماند.

این خبر به روز رسانی می شود...
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی