بازدید 5031

بیشترین قاچاق حیات وحش در تهران

شهر تهران تنها ۲ نیرو دارد که اگر محیط‌بانان طی‌الارض هم بکنند جوابگوی تخلفات گسترده زیست محیطی در این شهر نیست.
کد خبر: ۵۶۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶ 02 February 2016
فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست تهران می‌گوید: در شهر تهران تنها ۲ نیرو دارد که اگر محیط‌بانان طی‌الارض هم بکنند جوابگوی تخلفات گسترده زیست محیطی در این شهر نیست.

به گزارش مهر، سرهنگ نقی میرزاکریمی با اعلام این که بیشترین خرید و فروش حیات وحش گونه‌های خارجی و داخلی کشور در تهران انجام می‌شود، گفت: در اخبار و آمارها می‌بینید که روزانه چقدر کالا، مواد مخدر و... به کشور قاچاق می‌شود. در کنار این‌ها حیوانات هم به کشور قاچاق می‌شوند اما جلوگیری از قاچاق از اختیار و توان یگان سازمان محیط زیست خارج است. متولی مبارزه با قاچاق دستگاه‌های دیگری هستند.

وی تاکید کرد: البته این به آن معنی نیست که ما هیچ نقش و وظیفه‌ای در برابر قاچاق حیوانات نداریم. به استناد ماده ٧ قانون شکار و صید، خرید و فروش، تکثیر و پرورش و صدور و ورود حیوانات وحشی و اجزای آن‌ها که غیربومی ایران بوده و از خارج به کشور وارد شده نیاز به کسب اجازه و مجوز از سازمان محیط زیست دارد و ورود جانوران وحشی که در فهرست کنوانسیون تجارت بین‌الملی گونه‌های در معرض خطر انقراض ثبت شده‌اند باید برابر مقررات کنوانسیون مذکور صورت بگیرد.

وی با اعلام این که سازمان می‌تواند گونه‌هایی که بر خلاف مقررات کنوانسیون به کشور وارد شده، ضبط و در صورت لزوم با هزینه وارد کننده به کشور مبدا عودت بدهد گفت: در تهران اقدامات خوبی را در زمینه مبارزه و برخورد با قاچاق و خرید و فروش حیات وحش اغاز و پیگیری کردیم ولی چون امکانات و نیروى کافی نیست و اولویت با حفظ عرصه‌های طبیعی و حیات وحش بومی و مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت است تا گرفتن نتیجه مطلوب فاصله داریم.

میرزاکریمی با اعلام این که ساماندهی بازار خرید و فروش پرندگان خلیج برابر دستور مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است گفت: هفته گذشته اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با همکاری ساماندهی مشاغل شهرداری برای شناسایی و آموزش غرفه‌داران کلاس آموزشی را برگزار و رئیس اداره محیط طبیعی و رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست تهران گونه‌های ممنوعه و غیرقابل خرید و فروش و همچنین قوانین و مقررات مربوطه را آموزش دادند و مجازات‌های اقدامات غیرقانونی ابلاغ شده و تمام تلاش برای ساماندهی این مرکز صورت می‌گیرد و با هماهنگی با مراجع محترم قضایی با غرفه‌داران متخلف برخورد قانونی می‌شود.

یگان حفاظت محیط زیست شهر تهران ۲ نیرو دارد


فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست تهران افزود: امسال در استان تهران با موارد زیادی خرید و فروش و نگه‌داری غیرمجاز گونه‌های داخلی و خارجی برخورد قانونی داشتیم که اخبار آن را در رسانه‌ها منتشر کردیم و مهمترین آن‌ها دستگیری قاچاقچیانی بود که قصد داشتند ۴ بالابان و یک شاهین را با چشمان دوخته از کشور خارج کنند. مورد بعدی هم برخورد با مرکزی بود که تعداد زیادی گونه‌های سایتیسی [کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض] را نگهداری و خرید و فروش می‌کرد.

میرزاکریمی با بیان این که محدودیت نیروها و امکانات باعث می‌شود که ما بر اساس اولویت‌ها جلو برویم گفت: تلاش ما این است که اول گونه‌های در حال انقراض بومی از خرید و فروش‌ها حذف شود و بعد گونه‌های لیست ١ سایتیس [گونه‌های خارجی] و بعد هم اولویت‌های بعدی پس از آن دنبال شود.

وی در توضیح نیروهای موجود یگان حفاظت و محدودیت‌های آن گفت: در سطح استان تهران در حال حاضر ١٧ پاسگاه محیط بانی فعال داریم و در این پاسگاه‌ها دو یا سه نفر محیط‌بان به صورت شیفتی مشغول انجام وظیفه‌اند. کلا در ستاد یگان حفاظت استان ٣ نفر نیرو داریم که وظیفه برنامه‌ریزی، پشتیبانی، نظارت، گشت و کنترل، عملیات‌های دستگیری و ... را بر عهده دارند و یگان حفاظت شهر تهران نیز ۲ نفر بیشتر نیستند!

میرزاکریمی با اعلام این که در خیلی از عملیات‌ها مثل دستگیری قاچاقچیان پرندگان شکاری خود من سه شبانه‌روز حضور داشتم، گفت: این میزان نیرو و امکانات را مقایسه کنید با این همه تخلف و قاچاق و… در وسعت استان تهران. البته باید اعلام کنم خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان استان تهران ما در اکثر مناطق استان امسال افزایش جمعیت حیات وحش را داشتیم.

نیروهایمان اگر طی‌الارض هم بکنند کم می‌آورند


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به این که آیا این کمبود نیرو را به مقامات مربوطه گزارش کرده است یا خیر گفت: تعداد عزیزان محیط‌بان در یگان حفاظت در کل ایران کمتر از 2500 نفر است. یعنی با توجه به گستردگی کشور و تعداد شکارچیان، اگر همه 2500 نیروی یگان حفاظت توان طی‌الارض هم داشته باشند باز کم می‌آورند.

میرزاکریمی درباره امکان استفاده از نیروهای داوطلب توضیح داد: امکان استفاده از نیروهای داوطلب در عملیات‌ها وجود ندارد چون باید نیروها زیر نظر دادستانی آموزش ببینند و ضابط قضایی باشند تا بتوانند در عملیات دستگیری و برخورد قانونی شرکت کنند ولی می‌شود برای آموزش یا ارائه اخبار و اطلاعات و پایش‌های نامحسوس و... از نیروهای داوطلب استفاده کرد.

وی در پاسخ به این که آیا امکان استفاده از نیروهای انتظامی برای برخورد با متخلفان هست یا نه گفت: ما همکاری خوبی با نیروی انتظامی داریم و از امکانات و نیروهای انتظامی هم در ماموریت‌ها استفاده می‌کنیم ولی در هر ماموریت نیاز است که یک نیروى تخصصی در کنار نیروی انتظامی باشد و بیشتر در ماموریت‌های شهری از نیروی انتظامی استفاده می‌شود.

وی افزود: در خصوص جذب نیرو در آینده نیز ما درخواست‌ها و نیازها را اعلام کرده‌ایم و در چارت مصوب سازمانی برای هر پاسگاه محیط بانی، ٨ نیرو پیش‌بینی و مصوب شده است که امیدواریم در آینده اعتبار و مجوز لازم را در اختیار سازمان قرار دهند.

میرزا کریمی از دوست‌داران محیط زیست و حیات وحش درخواست کرد که بر اساس اولویت‌ها در کنار سازمان و محیط‌بانان باشند و گفت: اولویت اول حفظ عرصه‌های طبیعی کشور و حیات وحش بومی است. خواهش من این است که زحمات محیط‌بانان در رسانه‌ها منعکس شود و اخبار و اطلاعات تخلفات را به ما گزارش بدهند. در حال حاضر یگان در سازمان محیط زیست مظلوم واقع شده است و درخواست ما این است که اهمیت و اقتدار یگان را منعکس کنند زیرا هرچه قدر هم که ما فرهنگ‌سازی کنیم، تا یگان مقتدر و کارآمد نداشته باشیم بی‌فایده خواهد بود.

وی با اعلام این که آمار اخیر دستگیری متخلفان در مناطق قبل از اقدام به شکار بسیار عالی بوده است، خبر داد: امسال در شهرستان فیروزکوه با این که در بین دام‌های اهلی منطقه بیش از ٦٠ راس تلفات داشتیم توانستیم از شیوع بیماری طاعون در بین حیات وحش منطقه شکار ممنوع کاوده فیروزکوه پیشگیری کنیم. جمعیت جبیر منطقه حفاظت شده کویر ورامین افزایش چشمگیر داشت و به ۱۴۰ راس رسید. در آخرین سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده ورجین شمیرانات افزایش جمعیت قوچ و میش را شاهد بودیم و جمعیت قوچ و میش و کل و بز منطقه کاوده فیروزکوه از ٢٢٠٠ راس به بیش از ٤٠٠٠ راس رسید.

وی در پایان در خصوص وضعیت تخلفات باغ پرندگان تهران نیز گفت: ما اقدامات قانونی را در خصوص پرونده باغ پرندگان تهران انجام داده‌ایم. پرونده تشکیل شده است و در بخش‌های مربوطه مجوزهای صادر شده در دست بررسی است و بعد از این که تخلف اثبات شود بخش حقوقی باید پیگیری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل