بازدید 42984
گزارش کامل دومین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛

یاس در بارکد می‌خواند / دلالی بلیت رونق گرفت / جنجال بر سر همراه آقای بازیگر / انتقاد حامد بهداد از راه ندادنش به تلویزیون + ویدیو

تبریزی تولید فیلم جدیدش به سفارش وزارت اطلاعات را تکذیب کرد و عنوان کرد تنها از کارشناسان این وزارتخانه کمک گرفته شده است... آگهی فروش بلیت سینمای فلسطین نیز توسط یکی از اعضای خانواده یکی از کارگردانان سینما و تلویزیون ایران منتشر شده است... با چراغ سبز ایوبی، دبیری محمد حیدری برای دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر ماندنی شد...
کد خبر: ۵۶۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲ 02 February 2016
آغاز روز دوم جشنواره به امید انتهای شب!یاس در بارکد می‌خواند / دلالی بلیت رونق گرفت +ویدیو / گشت ارشاد در کاخ جشنواره / انتقاد حامد بهداد از راه ندادنش به تلویزیون
دومین روز از سی و چهارمین جشنواره فجر با نمایش پنج فیلم در کاخ جشنواره پی گرفته می‌شود اما عمده تمرکز رسانه‌ها بر روی دو فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و «یک شهروند معمولی» است اما آیا فرزاد موتمن و مجید برزگر که دو کارگردان صاحب سبک از دو نسل متفاوت هستند، می‌توانند نگاه منتقدان را جلب کنند؟

به گزارش «تابناک»؛ صبح روز دوم از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مصادف با سیزده بهمن ماه 1394 با برگزاری نخستین نشست‌های نقد و بررسی همراه شد؛ «گیتا» نخستین تجربه کارگردانی مسعود مددی، «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه و «نیمه شب اتفاق افتاد» اثر تینا پاکروان سه فیلم به نمایش درآمده در عصر روز نخست هستند که در صبح روز دوم مورد نقد قرار می‌گیرند.

پس از نقد این سه فیلم، با فاصله‌ای اندک نمایش فیلم‌های روز دوم آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه قبلی، نمایش‌های روز دوم با فیلم مستند «مجتبی» به کارگردانی محمدحسن دامن‌زن آغاز می‌شود؛ رویه‌ای که در روزهای آتی نیز استمرار خواهد داشت و هر روز آپارات کاخ جشنواره با پخش مستند، روشن خواهد شد.

سپس فیلم سینمایی «یک شهروند معمولی» به کارگردانی مجید برزگر در بخش هنروتجربه به نمایش در خواهد آمد که احتمالاً با اقبال نسبی مواجه خواهد شد. در ادامه «جشن تولد» نخستین اثر عباس لاجوردی به عنوان سومین فیلم به نمایش درآمده در کاخ جشنواره در بخش نگاه نو رونمایی خواهد شد.

از ساعت 21 نوبت به اکران‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره می‌رسد و «دلبری» اثر سیدجلال دهقانی اشکذری و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد موتمن به نمایش در خواهند آمد. فرزاد موتمن کارگردان توانمند و صاحب سبک سینمای ایران ظاهراً این بار برخلاف آثار پیشینش، یک فیلم حادثه‌ای را خلق کرده و به همین دلیل بسیاری منتظر رونمایی از این اثر هستند.

10:30- نشست خبری فیلم «گیتا» با سی دقیقه تاخیر آغاز شد. در حالی که تصور می‌شد از نشست صبح استقبالی نشود اما در نخستین نشست، رسانه‌ها و سینماگران حضور پررنگی دارند.

در این نشست مجید شیخ انصاری تهیه کننده فیلم، مسعود مددی کارگردان، مریلا زارعی بازیگر، میترا تیموریان فیلمنامه‌نویس، سعید شهرام آهنگساز و الهام حسامی منتقد حضور داشتند.

شیخ انصاری در ابتدای این نشست عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر مانند قایقی است که آثار سینمای ایران به مدت ۱۰ روز بر این قایق سوار هستند و ممکن است اشکالاتی در طول مسیر پیش آید. مشکلات پیش آمده در نمایش فیلم «گیتا» که شب گذشته رخ داد یک مشکل فنی است. در واقع سینمای ایران در حال تجربه کردن یک فرآیند تکنیکی است که این فرآیند به ظاهر ساده می آید اما نیاز به نظم خاصی دارد که اگر این نظم وجود نداشته باشد، قطعا این فرآیند تکنیکی ناکارآمد خواهد بود.

شیخ انصاری تاکید کرد: سالن برج میلاد مناسب نمایش فیلم نیست اما این مسئله فی النفسه دارای اشکال نیست بلکه مشکل از جایی شروع شد که روش انتقال اطلاعات به درستی اتفاق نیفتاد. DCP این فیلم ساعت ۱۸ به برج میلاد رسید و مسئولان سالن در صدد بودند تا اطلاعات فایل را باز کنند، منتها زمان گذشت و به دلیل فرآیند تکنیکی موجود این اتفاق نیفتاد و فایل پخش نشد اما مشکل، پخش سیستم DCP نبود، بلکه مسئله در روش انتقال اطلاعات بود به این معنی که اطلاعات به درستی کپی نشده و فیلم به صورت آنلاین روی پرده رفت و همین مسئله برایمان مشکل ایجاد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: مسئولیت مشکلات پیش آمده در نمایش فیلم «گیتا» در نهایت متوجه تهیه‌کننده است و من از اهالی رسانه در برج میلاد عذرخواهی می‌کنم.

در ادامه مسعود مددی کارگردان این فیلم سینمایی بیان کرد: در ابتدا تشکر می کنم از برگزار‌کنندگان جشنواره، چون می دانم که برگزاری این رویداد سینمایی کاری دشوار است، اما انتظار داریم هر سال بهتر از سال گذشته برگزار شود. البته من از اینکه این فیلم جزو اکران های اولیه بود، گلایه نداشتم اما به مسئولان دبیرخانه تاکید کردم فیلم «گیتا» از جمله آثار ناآماده در میان فیلم ها است و خواهش کردم که روز اول نمایش را به این فیلم اختصاص ندهند، اما در میان همه فیلم‌های ناآماده قرعه به نام «گیتا» افتاد.

این کارگردان فیلم اولی تاکید کرد: سوال من این است که چرا وقتی تعدادی فیلم مشخص آماده نمایش داریم، این فیلم باید در اولین ساعات نمایش جشنواره فیلم فجر روی پرده رود که البته از بدشانسی من است.

- میترا تیموریان نویسنده فیلمنامه این فیلم نیز در این زمینه عنوان کرد: فیلم «گیتا» یک تصویر ذهنی از مادری است که همه زندگی خود را برای فرزندش گذاشته است. در واقع بزرگترین شغلش عشق ورزیدن به فرزندش است و حالا که فرزندش رفته نمی داند چه کند و دچار بحران شده است.

در ادامه این نشست مریلا زارعی درباره فیلم «گیتا» گفت: من به عنوان بازیگر قصه های مختلفی را مطالعه می کنم و بنا بر سیاست‌هایی که در نظر می گیرم دست به انتخاب می زنم و فیلم «گیتا» نیز یکی از انتخاب های خوب من است. در ابتدا به واسطه فیلمنامه خوبی که «گیتا» داشت به کار جذب شدم و بعد در جریان کار یک فیلمساز فیلم اولی قرار گرفتم که کار کردن با این فیلمساز برای من لذت بخش بود.

وی درباره نقش خود در فیلم «گیتا» گفت: در این فیلم نقش متفاوتی را بازی کردم. بازی کردن نقش مادر برای من یک تجربه تازه بود به خصوص اینکه این فیلم با قلم زنانه ای درباره مادر نوشته شده است. همین مسئله من را ترغیب کرد تا به این شخصیت بپردازم و بعد از پایان فیلمبرداری سه ماه درگیر این فیلم سینمایی بودم.

بازیگر نقش گیتا درباره انتخاب های جدید سینمایی خود گفت: من در سال جدید ۳ انتخاب داشتم. انتخاب اولم فیلم «گیتا» بود که نقش یک مادر را بازی می کردم درواقع نقش مادرانگی کار در این فیلم قالب بود. فیلم دوم «بادیگارد» نام داشت که در این فیلم نقش یک همسر را بازی کردم و فیلم «دختر» هم در نقش یک خواهر ظاهر شدم. در واقع امسال سه نقش متفاوت از جنس زنانه را بازی کردم و همین مسئله برای من چالش های خوبی را به وجود آورد و تجربه ارزنده ای بود.

تعداد بازدید : 179

10:35- کتایون ریاحی بازیگر سینمای ایران و بنیانگذار بنیاد نیکوکاری «کمک» که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به عنوان حامی معنوی حضور دارد درباره دلایل حضور خود در جشنواره به خبرنگار مهر گفت: سینما هنری جذاب، پر مخاطب، دوست داشتنی و تاثیرگذار است که علاوه بر نشان دادن قصه آدم ها، کارکرد رسانه ای نیز دارد و می توان از طریق آن پیام های انسانی را به گوش مخاطب رساند که یکی از این پیام ها مسایل انسان‌های نیازمندمند است.

این بازیگر سینمای ایران درباره نسبت سینما و سینماگران با امور خیریه بیان کرد: سینماگران در جامعه شناخته شده و چهره های محبوب مردمی هستند و حضورشان در بنیادهای خیریه می‌تواند موثر واقع شود و من امیدوارم سینماگران به درستی بتوانند با بنیادهای خیریه مردم نهاد همراه شوند.

بنیاد کمک که توسط کتایون ریاحی راه اندازی شده، اقدامات پزشکی را انجام داده که باعث شده تاکنون طیف وسیعی از کودکان بتوانند شنوایی شان را در همان دوران طفولیت به دست بیاورند. این بنیاد در جشنواره فجر سی و چهارم مشارکت دارد.

10:43- نتایج شمارش آرای مردمی فیلم های به نمایش در آمده بخش سودای سیمرغ در اولین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی منتشر شد که تعداد آرای شمارش شده در جدول انتشار یافته گنجانده نشده است. طبق داوری انجام گرفته در روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه فیلم های (به ترتیب حروف الفبا) «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده درغبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی، «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد و «آااادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته است.

آغاز روز دوم جشنواره به امید انتهای شب!

10:50- جهانگیر الماسی‌، درباره‌ی روابط این روزهای تلویزیون و سینما و لزوم تعامل این دو با هم، می‌گوید: نمی‌دانم تلویزیون در حال حاضر چقدر به سینما کمک می‌کند، اما فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی این یک الزام و التزام است که باید سینما را حمایت کرد. حتی اگر فکر می‌کنید مدیران سینمایی اشتباه می‌کنند، به نظرم به هر شکل ممکن باید سینما را تقویت کرد؛ چون جبر زمان و جبر موقعیت علمی و بایسته‌های دنیا، این راه را ناخودآگاه و خودآگاه هموار خواهند کرد.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش ایسنا که در حال حاضر برنامه‌های سینمایی تلویزیون تا چه میزان توانسته‌اند به سینما کمک کنند؟ توضیح داد: نمی‌دانم تلویزیون در حال حاضر چقدر به سینما کمک می‌کند اما فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی، یک الزام و التزام وجود دارد که باید سینما را حمایت کرد. متاسفانه شاید ظرفیت برنامه‌ها اجازه نمی‌دهد، آن‌ طور که باید باشند.

او با انتقاد از دکور برخی برنامه‌های سینمای تلویزیون تصریح کرد: در یک برنامه تخصصی سینمایی راجع به سینمای دیجیتال حرف می‌زنند‌، اما دکور به گونه‌ای طراحی شده است که هرچقدر هم همه مهمانان در این برنامه راحت باشند‌، آن صحنه و دکور ذهن مخاطب را بر هم می‌ریزد. به هر جهت به هدفی که بهروز افخمی در این برنامه دنبال می‌کند احترام می‌گذارم شاید در همین حد هم برای یک عده‌ای کفایت کند ولی عده دیگری هم هستند که مشتاق شنیدن‌های دقیق‌تری هستند.

10:55- کمال تبریزی که امسال با فیلم «امکان مینا» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ خبر یک روزنامه درباره نقش وزارت اطلاعات در تولید آخرین فیلمش را تکذیب کرد و به آی‌سینما گفت یکی از شخصیت‌های فیلم مامور اطلاعاتی‌ست و به همین دلیل از کارشناسان این وزارتخانه کمک گرفته شده است.

پیش از این یک روزنامه، خبری درباره این که «سیانور» ساخته بهروز شعیبی به سفارش وزارت اطلاعات و «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی با نظارت مستقیم این وزارت‌خانه ساخته شده است، منتشر کرده بود. کمال تبریزی در این‌باره به آی‌سینما می‌گوید: «کاملا این موضوع را تکذیب می‌کنم چون این فیلم هیچ ربطی به این وزارت‌خانه ندارد. بالاخره نمی‌توان خبرها را مخفی نگه داشت، در فیلم من یکی از نقش‌ها یک مامور اطلاعاتی است که به این دلیل مجبور بودیم از دانش و اطلاعات کارشناسان این وزارتخانه نیز استفاده کنیم. اما حامی مالی این فیلم بنیاد سینمایی فارابی است. البته برخی از خبرنگاران که فکر می‌کنند مدام در حال کشف موضوعات پنهان هستند و با خبر داشتن از برخی جزئیات چنین مطالبی را منتشر می‌کنند که درست از آب در نمی‌آید.»

آغاز روز دوم جشنواره به امید انتهای شب!

11:02- عباس لاجوردی کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» درباره تامین هزینه های تولید این فیلم سینمایی به مهر گفت: نصرت نوری و عباس فاتح سرمایه گذاری این فیلم سینمایی را به عهده داشتند. اما بعد از اینکه فیلمبرداری به پایان رسید، انجمن انقلاب و دفاع مقدس مجموع راش ها را دید و درخواست مشارکت در تولید کرد و ۵۰ درصد از هزینه های تولید را نیز متقبل شد.

کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» متذکر شد: مجموع صحنه های این فیلم سینمایی در سوریه و در مناطق پر خطر فیلمبرداری شده است. شرایط سختی برای فیلمبرداری داشتیم به عنوان نمونه در برخی از صحنه ها، گروه و عوامل تولید در ۴۰۰ متری تکفیری ها قرار داشتند بنابراین سعی کردم در دل جنگ مباحث انسانی را مطرح کنم.

وی افزود: به خوبی به یاد دارم هنگام فیلمبرداری برخی از صحنه ها، پرواز هواپیماها و جنگنده ها را از نزدیک می دیدیم و به معنای واقعی وحشت زده می شدیم. با وجود وحشت بسیاری که هنگام فیلمبرداری در برخی از صحنه ها حاکم بود سعی کردیم تولید فیلم را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و اتفاقا در این شرایط سخت پلان های هوایی بسیاری از حرم حضرت زینب (س) فیلمبرداری کردیم.

آغاز روز دوم جشنواره به امید انتهای شب!

لاجوردی با اشاره به چگونگی تولید این فیلم سینمایی گفت: مجموع عوامل این فیلم سینمایی ایرانی هستند و احمد کاوری و علیرام نورایی نیز از بازیگران اصلی هستند و چند بازیگر کودک سوری نیز در فیلم حضور دارند. زبان فیلم عربی است و با زیرنویس انگلیسی پخش می شود.

این کارگردان درباره داستان فیلم «جشن تولد» گفت: داستان این فیلم سینمایی درباره یک خانواده سوری است که در یک روز آرام جشن تولدی برای فرزند خود می گیرند اما این جشن تولد با آتش گلوله تکفیری ها به خاک و خون کشیده می شود و در نهایت می بینیم شهر زیر و رو می شود.

11:15- محمدحسن دامن‌زن کارگردان مستند «مجتبی» که به بخش مستند سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر راه یافته در گفت‌وگو با فارس، گفت: فیلم درباره یک هنرپیشه تئاتر عروسکی است. البته من دو تا سوژه درباره جنگ داشتم که هر دو را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رد کرد و گفتند این دو موضوع در اولویت ما نیست و به خاطر همین این موضوع را نوشتم و دادم به آنها و آن را تصویب کردند و به نوعی این سومین طرح من بود که دو طرح قبلی درباره دفاع مقدس بود و شاید نگاهم متفاوت بود و مسائل جنبی ایجاد می‌کرد و من قبول داشتم که رد کردند.

این مستندساز با بیان اینکه با سوژه مستند «مجتبی» می‌توانستم شرایط یک هنرمند را در جامعه معاصر ایران به تصویر بکشم، تاکید کرد: سوژه من آدمی بود که از طرف خانواده در فشار بود تا به خارج از کشور برود اما نمی‌خواست برود به آنها می‌گفت اگر بروم خارج از کشور نابود می‌شوم و هنر من برای مردم است و از طرف دیگر شاگردی داشت که می‌گفت که بیاییم تئاتر عروسکی‌مان را با نور و صدا تقویت کنیم و او در این میان مانده بود و نه با آن ایده خروج از کشور همراه بود و نه با ایده شاگردش و این شرایط برزخ‌گونه که برای خیلی از هنرمندان امروزی پیش می‌آید خیلی مهم بود.

وی افزود: در این مستند بیشتر تنهایی آدم‌ها در تضادها و دنیای امروز مد نظرم بود؛ اینکه در جهان پر زرق و برق آدمی که نمی‌خواهد تازه به دوران رسیده باشد ناچاراً از جامعه طرد می‌شود و گوشه تنهایی را انتخاب می‌کند.

11:30- یاسر بختیاری ملقب به یاس، خواننده مشهور سبک رپ ترانه تیتراژ فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی را خوانده و این ترانه نخستین بار در نمایش این فیلم در جشنواره شنیده خواهد شد. یاس که به خاطر مضامین انتقادی و اجتماعی ترانه‌هایش شهرت دارد،‌ از دهه 1380 به تدریج شناخته شد و اکنون یکی از مشهورترین رپرهای ایرانی‌ست که در داخل و خارج از ایران طرفداران زیادی دارد.

وزارت اطلاعات نقشی در تولید «امکان مینا» ندارد / یاس در بارکد می‌خواند+ویدیو

«بارکد» که پنجمین فیلم بلند کیایی‌ست، در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و چهارم حضور دارد و بهرام رادان، محسن کیایی، پژمان بازغی،‌سحر دولتشاهی و بهاره کیان افشار در آن مقابل دوربین رفته‌اند.  کیایی برای فیلم «خط ویژه» هم سینا حجازی را به عنوان خواننده تیتراژ انتخاب کرده بود که در آن زمان هنوز آلبوم رسمی نداشت.

11:40- نشست خبری فیلم «نقطه کور» با حضور مهدی گلستانه کارگردان و نیکی مظفری بازیگر این فیلم برگزار شد. مهدی گلستانه یادآور شد: شغل مرد فیلم ما جوشکاری زیر آب بود و ما با شرکت نفت صحبت کردیم تا اجازه بدهند بازیگر ما روی سکوهای نفتی کار کند و هیچ پولی هم از آنها نمی‌خواستیم اما متاسفانه شرکت نفت، چهار ماه در کار ما مشکل سازی کرد و مدام می‌خواستند نظرات خود را بر فیلمنامه ما اعمال کنند.
آنها به دنبال این بودند تا فیلمی سفارشی ساخته شود که خودشان را تبلیغ کند و همین مساله باعث شد تا ما تغییراتی در شغل شخصیت فیلم بدهیم چون نمی‌خواستیم فیلمی سفارشی بسازیم که ما را به بابک زنجانی بچسبانند.

او با انتقاد از نگاه غیرهنری مسئولان شرکت نفت اضافه کرد: احتمالا آخرین باری که سینما رفته‌اند، بیش از 10 سال پیش بوده که چنین نظراتی را اعمال می‌کردند، به همین دلیل متوجه شدیم با جلسات فرسایشی که با آنان داریم کاری از پیش نمی‌رود.

این کارگردان جوان سینما در ادامه درباره موضوع فیلمش که توجه به بنیان خانواده است با انتقاد از افزایش آمار طلاق در سال‌های اخیر یادآور شد: سال 93 در هرساعت اداری در ثبت احوال 15 درخواست طلاق ثبت شده که مرداد امسال این آمار به 19 تا افزایش یافته است و افزایش این آمار مسئولیت ما را سنگین می‌کرد تا به بحث طلاق بپردازیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تکراری بودن موضوع فیلمش تصریح کرد: بحث خانواده هرگز تاریخ مصرف ندارد. متاسفانه در حال حاضر پایه و اساس 70 درصد طلاق‌ها هیچ است چون افراد براساس منیت شخصی خود تصمیم‌گیری می‌کنند. نمی‌خواستیم راهکار بدهیم چون کار سینما راهکار دادن نیست. بلکه وظیفه خود دانستیم تلنگری بزنیم و فرهنگ عذرخواهی را مطرح کنیم. ضمن اینکه نشان دهیم مراجعه به روانشناس در زندگی لازم است و قرار نیست هر کس که سراغ روانشناس می‌رود، دیوانه باشد.

وی اضافه کرد: می‌خواستم این فیلم را خودم تهیه کنم و خوشبختانه نسخه‌ای که در جشنواره نمایش داده شد‌، همان نسخه‌ای بود که خودمان به دفتر جشنواره ارائه کرده بودیم و تنها فیلم بدون اصلاحیه جشنواره بود.

در این نشست نیکی مظفری یکی از بازیگران فیلم‌، آنیتا جواهرچی طراح صحنه نیز حضور داشتند و منتقد جلسه نیز مسعود نجفی در سخن کوتاهی گفت: تلاش این فیلم برای حفظ بنیان خانواده از جمله نقاط مثبت آن است. همچنان که رشد آمار طلاق نشان می‌دهد، در این زمینه کم کاری داریم و باید فیلم‌های بیشتری با این موضوع بسازیم.البته این فیلم هم کامل نیست و اشاراتی به موضوع خانواده دارد.

تعداد بازدید : 178
دانلود گزیده نشست خبری فیلم «نقطه کور»
12:15- رییس سازمان سینمایی همزمان با آغاز به کار سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دیدار پیشکسوتان سینما رفت. حجت الله ایوبی عصر روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه با حضور در منزل محمد علی کشاورز از این بازیگر پیشکسوت سینما از وی عیادت کرد.  رییس سازمان سینمایی همچنین به دیدار جمشید مشایخی رفته و با وی دیدار و گفتگو کرد. محمدعلی کشاورز در فیلم هایی چون «مادر»، «سر به داران»، «هزار دستان»، «دلشدگان»، «ناصرالدین شاه اکتور سینما» بازی کرده است. ایوبی پیش از این نیز به دیدار عزت الله انتظامی رفته بود.


12:57- چند روز پیش در برخی از سایت های تبلیغاتی، آگهی فروش بلیت فیلم های جشنواره در سینمای هنرمندان منتشر شده است که با پیگیری های انجام شده از سوی مهر مشخص شد تعدادی از عوامل سینمای ایران بلیت هایی که برای جشنواره فیلم فجر به دست‌شان رسیده به افرادی خارج از سینما هدیه داده‌اند و این افراد نیز بلیت های جشنواره را به مردم می فروشند.

به عنوان مثال فروش بخشی از بلیت‌های سینما سروش توسط یک ناظر اداره گاز انجام می شود که او هم بلیت‌های جشنواره را با واسطه از فرد دیگری خریده است. همچنین آگهی فروش بلیت سینمای فلسطین نیز توسط یکی از اعضای خانواده یکی از کارگردانان سینما و تلویزیون ایران منتشر شده است. این فرد نیز سری بلیت های سودای سیمرغ ۱ و ۲ را ۸۰ هزار تومان و نگاه نو را ۵۰ هزار تومان فروخته است.

13:00- فرزاد موتمن کارگردان «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» با اشاره به این مهم که نیاز قصه استفاده از بازیگران در گروههای مختلف سنی بود گفت: فیلم دست روی معضلی می گذارد که جامعه امروز باید نسبت به آن حساس باشد. احساسم این است که فیلم اکران خوبی خواهد داشت باید ببینیم که چه پیش می آید و امیدوارم مردم این کار را دوست داشته باشند.

موتمن همچنین درباره نحوه تامین سرمایه فیلم گفت: فیلم در بخش خصوصی ساخته شده و یک کف وام  به فیلم تعلق گرفت و بنیاد فارابی به این فیلم داد که باید باز پس داده شود که همین هم خوب است.

یاس در بارکد می‌خواند / دلالی بلیت رونق گرفت / گشت ارشاد در کاخ جشنواره / انتقاد حامد بهداد از راه ندادنش به تلویزیون + ویدیو

13:10- مهران میری بازیگر فیلم «برداشت دوم از قضیه اول» به فارس گفت: نکته جالبی که پیرامون این فیلم باید بیان کنم این است که از ابتدای این پروسه فیلمنامه در اختیار نداشتیم و شکل‌گیری این فیلم صرفاً از یک ایده تک‌خطی که از سوی کارگردان به ما اعلام شده بود، شکل گرفت. اما به‌مرور زمان به این ایده متن اضافه شد و بازیگران این فیلم با دیالوگ‌های خود به این متن شاخ و برگ دادند و بعد از 6 ماه، فیلمنامه کامل «برداشت دوم از قضیه اول» شکل گرفت.

13:30- نشست پرسش و پاسخ فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. در بخشی از این نشست این پرسش مطرح شد که چرا عوامل این فیلم شامگاه گذشته نتوانسته‌اند در استودیو برنامه تلویزیونی «نقد سینمای ایران» حاضر شوند و در حالی که تینا پاکروان کارگردان فیلم در حال پاسخ به این پرسش بود، حامد بهداد بازیگر فیلم به میان سخن او پرید و با عصبانیت گفت: تلویزیون ما یک رسانه ورشکسته است و هیچ‌کس آن را نمی‌بیند.

او ادامه داد: برای من به عنوان یک ایرانی جذاب نیست که تلویزیون کشور خودم را نمی‌بینم. شاید در وهله اول ندیدن تلویزیون جالب باشد و نوعی کج کردن به حساب بیاید اما بعد از آن به این فکر می‌کنیم که اینجا خانه ماست، چرا نباید مخاطب داشته باشد.

این بازیگر سینما یادآور شد: من به عنوان ایرانی دوست دارم هنرمندان، مردم و دولتمردانم را در تلویزیون خودمان ببینم و با آن‌ها تشریک مساعی کنم اما تلویزیون دچار سوءتفاهم است و دست ما در دست یکدیگر نیست و به درد هم نمی‌خوریم. مهم نیست که مرا به تلویزیون راه ندهند اما باید به این نکته توجه کنید که چرا سریال‌های ترکی این همه در میان مردم ما تماشاگر دارند. سریال‌هایی که اگر داستان تمام آن‌ها را در هاونگ بکوییم چیزی از آن درنمی‌آید.

وی با ابراز تأسف از کم توجهی تلویزیون به فیلم‌های سینمایی اضافه کرد: فیلم‌های سینمایی ما تمام معضلات و دغدغه‌های مردم را به خوبی نشان می‌دهند اما همین فیلم‌ها هیچ جایی در تلویزیون ندارند.

بهداد با انتقاد از افزایش برنامه‌های سطحی تلویزیون افزود: مشکل من این است که چرا جریان خرد، اندیشه و فرم در تلویزیون ما رعایت نمی‌شود؟! این بی‌توجهی‌ها سطح سلیقه مردم را پایین می‌آورد. چرا ما نباید به عنوان هنرمندان در تلویزیون حضور داشته باشیم و با توده 70 میلیونی جمعیت کشورمان ارتباط برقرار کنیم؟

حامد بهداد در پایان صحبتش خواستار نزدیکی و دوستی تلویزیون و سینما شد و گفت: با همه این حرف‌ها اعلام دوستی می‌کنیم و آنچه در شب گذشته رخ داد یک لحظه بود که ما تصمیم گرفتیم به این برنامه نرویم.

همچنین گوهر خیراندیش گفت: اگر به اصحاب هنر اعتماد نکنند کلاهشان پس معرکه است. شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغات مجانی برای فیلم‌ها نشان می‌دهند و واقعاً‌ باعث تأسف است. البته باید آگاه باشیم که برخی از این شبکه‌ها خوب و پخته و حساب‌شده عمل می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت:‌ شب گذشته مگر پوشش من چه اشکالی داشت پوشش من عین کلاه پهلوی و معمای شاه بود آمدم تا اعتماد دوستانم را جلب کنم اما در ادامه خودم از برنامه انصراف دادم. من یک کلاه بر سر داشتم و این در شرایطی بود که بیمار نیز بودم. در شرایطی که بازیگر باید به زیبایی‌شناسی خود دقت داشته باشد.


تعداد بازدید : 170

دانلود گزیده نشست خبری فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد»

14:30- فیلم مستند «مجتبی» به کارگردانی محمدحسن دامن زن اولین اثری است که در دومین روز جشنواره در بخش «سینما حقیقت» و در ساعت ۱۴:۳۰ به نمایش درآمد.

یاس در بارکد می‌خواند / دلالی بلیت رونق گرفت +ویدیو / نمی‌خواستیم ما را به بابک زنجانی بچسبانند / انتقاد حامد بهداد از راه ندادنش به تلویزیون

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مجتبی هنرپیشه تئاتر است که با اجرای نمایش عروسکی در مهدکودک‌ها، جشن‌ها و مهمانی‌ها زندگی خود را اداره می‌کند اما همسر و فرزند او درصدد رفتن به خارج از کشور هستند و شاگردش نیز خواهان مدرن‌تر شدن وسایل صوتی و نوری است. او بین انتخاب نمایش سنتی عروسکی و استفاده از نور و صدا و موسیقی مردد است و از طرف دیگر همسر و فرزندش هم در تدارک مهاجرت هستند و باعث اضطراب و ناراحتی‌اش شده‌اند... .

14:56- لحظاتی پیش گشت ارشاد در محوطه کاخ جشنواره حضور پیدا کرد. از روز گذشته این ورودی خانم‌ها و آقایان جدا شده است و در هنگام ورود کیف‌ها نیز کنترل می‌شود. گویا پیش از حضور گشت ارشاد هماهنگی صورت نگرفت. پیش از این محمد حیدری دبیر جشنواره وعده داده بود اتفاقات سال گذشته از جمله حضور گشت ارشاد در مهم ترین رویداد فرهنگی کشور تکرار نخواهد شد.

تعداد بازدید : 172
حضور گشت ارشاد در محوطه کاخ جشنواره

15:10- غلامرضا موسوی دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه‌کنندگان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه تا امروز هیچ قراردادی برای نمایش فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌های کشور امضا نشده است، گفت: در حال حاضر مذاکراتی با مسئولان شهر شیراز و یک شهرستان دیگر در حال انجام است که البته هنوز به نتیجه نهایی در این زمینه نرسیده ایم. هر زمان که قرارداد با هر کدام از شهرهای علاقمند به نمایش فیلم های جشنواره بسته شد و آنها مفاد قرارداد را اجرا کردند، فیلم های مورد نظر برای نمایش به آن شهر ارسال می شود.

دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان در پاسخ به این پرسش که شهرهایی مانند مشهد و شیراز در حال فروش بلیت برای نمایش فیلم های جشنواره از روز شنبه ۱۷ بهمن هستند، تاکید کرد: با شیراز در حال گفتگو هستیم، اما مشهد چندی پیش انصراف خود را اعلام کرد. در چنین شرایطی شورای عالی تهیه کنندگان هیچ تعهدی نسبت به فروش بلیت فیلم های جشنواره فجر در استان ها ندارد.

15:26- احسان محمد حسنی تهیه کننده فیلم سینمایی «بادیگارد» روی چهار فیلم سازمان هنری رسانه ای اوج نوشتاری را منتشر کرد و در نهایت سینماگران را در انتهای متنش اینچنین نواخت: «احسنت بر این انصاف جماعتِ تاواریش‌ها! که در قاموسشان «سینمای سفارتی» که با پُمپاژ دلارهای سفارتخانه‌ها ارتزاق می کند، ترجیح دارد بر سینمای نجیبِ آرمانی و میهنی که ولو با پشتیبانی نهادهای حکومتی این آب و خاک به تولید برسند...»

16:00-
نمایش فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به نویسندگی و کارگردانی‌ مجید برزگر و تهیه کنندگی سعید آرمند آغاز شد. این فیلم درباره مردی ۸۳ ساله کارمند بازنشسته اداره پست است که در شهرکی قدیمی در تهران زندگی می‌کند. او پس از مرگ همسرش تنها شده است و تنها پسرش که خارج از ایران است تصمیم دارد او را برای دیدار و مداوا به کانادا دعوت کند. مقدمات این سفر زندگی آرام و معمولی او را کمی به هم می‌ریزد.

16:10-
نشریه سینمایی ورایتی، فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» را به فیلم قبلی «مجید برزگر»، تحت عنوان «پرویز» بسیار شبیه دانسته و در این رابطه می‌نویسد: یک فیلم یک درام شیب دار است که در خلال آن یک تراژدی معمول با ریتمی بسیار کند و آهسته به وقوع می‌پیوندد. جزئیات مربوط به داستان فیلم به صورت یک پازل آرام آرام در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد ولی حتی زمانی‌که این پازل تکمیل می‌شود، نتیجه چندان رضایت‌بخش نیست.

این نشریه درباره داستان «یک شهروند کاملا معمولی» می‌‌افزاید: داستان فیلم در تهران پاییززده اتفاق می‌افتد. «آقای صفری»، با حدود 80 سال سن، فردی بازنشسته که به مرور دچار فراموشی می‌شود. او به تنهایی زندگی می‌کند و سرنوشت همسرش نیز مبهم است. پسرش، پرویز، نیز به کانادا مهاجرت کرده و نمی‌تواند به ایران بازگردد، ولی از همسایه‌اشان خانم «پروین» خواسته تا از پدرش چشم برندارد ولی پس از مدتی مجبور می‌شود که دختری جوان به نام سارا را به عنوان پرستار پدرش استخدام کند، و به مرور آقای صفری به این پرستار جوان علاقمند می‌شود تا آنجا که شروع به تغییر ظاهر خود از جمله رنگ کردن موهایش می‌کند تا شاید بتواند نظر این پرستار جوان را به خود جلب کند..

منتقد ورایتی با گذری به داستان فیلم، بر این نکته تأکید می‌کند: «برزگر» در آثارش ریتمی کند و خالی از هر گونه لحظات درام را برگزیده و همچنان به همین روش ادامه می‌دهد. این نوع فیلمسازی بدون شک، حتی در جشنواره‌های جهانی، تنها می‌تواند عده قلیلی را به عنوان مخاطب خاص جذب کند. بازی «سورن مناساکانیان»، بازیگر نقش آقای صفری، نیز اگر کمی با احساس‌تر ‌بود، می‌توانست در جذب مخاطب تأثیر بیشتری داشته باشد. به علاوه اینکه پیرمردی چون او در صحنه‌ای که در آپارتمان پروین روی می‌دهد، بدون هیچ مشکلی حرکت می‌کند و حرف می‌زند، رقص اندک او با چوب، یادآور رقص «چارلی چاپلین» در فیلم «موسیو وردو» دارد.

17:30- به مناسبت دهه مبارک فجر و سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، هفته سینمای ایران با معرفی سینمای ایران در بارسلون برگزار شد. در این برنامه که با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، رایزنی فرهنگی و خانه آسیا در محل سینما «جیرونا» بارسلون و همچنین سینمای مرکز تجاری فرهنگی «لافارگا» برگزار شد، دوفیلم «شیفت شب» به کارگردانی «نیکی کریمی» و «خداحافظی طولانی» به کارگردانی «فرهاد موتمن» به نمایش درآمد.

18:30- فیلم «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی ساعت ۱۸:۳۰ در کاخ جشنواره به نمایش درآمد. «جشن تولد» داستان خانواده ای اهل سوریه را روایت می کند که شب جشن تولد فرزندشان (رقیه) با حمله تکفیری‌ ها به دمشق و حرم حضرت زینب (س) مواجه می شوند و این باعث می شود تا به مقصد حرم حضرت زینب (س) به عنوان یک محل امن فرار کنند.

آنها در این مسیر با دو ایرانی که به اتفاق خانواده برای زیارت آمده‌اند آشنا می‌شوند، اینها که زمانی در جنگ ایران و عراق در خرمشهر از شهرشان دفاع می‌کردند در مسیر رسیدن به حرم در بین راه به یک کلیسا پناه می‌برند و در مسیر اتفاقاتی برای این گروه رخ می‌دهد.
در این فیلم بازیگران ایرانی و بازیگرانی از سوریه در کنار هم قرار گرفته اند که از جمله بازیگران ایرانی می توان به علیرام نورایی و احمد کاوری اشاره کرد.

یاس در بارکد می‌خواند / دلالی بلیت رونق گرفت / گشت ارشاد در کاخ جشنواره / انتقاد حامد بهداد از راه ندادنش به تلویزیون + ویدیو

18:47- جلال دهقانی اشکذری کارگردان فیلم سینمایی «دلبری» درباره فیلمش به مهر گفت: با ترکیب تخیل نویسنده و اجرا در کارگردانی سعی کردیم فیلمی بسازیم از جنس زندگی مردمی که با چنین پیشینه ای بیگانه نیستند. در جامعه ما کسانی که زندگی شان بیشتر از سایر مردم تحت تاثیر جنگ قرار گرفت وجود دارد که این افراد در زندگی مثل یک تکیه گاه عمل می کنند و محور تمام اتفاقات هستند.

وی درباره کاراکتر طوبی در این فیلم گفت: طوبی زنی است که زندگی اش را عاشقانه دوست دارد و با اینکه راه زیادی برای دریافت عاشقانگی ندارد با یک جفت چشم هم عشقبازی می کند و به همین راضی است. جو پرنشاطی که بچه ها برای آماده شدن و به عروسی رفتن درست می کنند همه به خاطر حال خوش مادرشان است. این دقیقا همان اهمیتی است که نقش زن دارد. انرژی و روحیه او باعث می شود یادمان برود این خانواده معمولی نیست و در پس ظاهر غم سنگینی به سینه دارد. از طرفی سعی کردم طوبی را از زاویه ارتباط نزدیکانش با او هم بشناسانم.

19:50- بهروز افخمی با اعلام اینکه برنامه 'هفت' از امشب مجددا به صورت زنده پخش خواهد شد، اظهار کرد: تنها دلیل اینکه این برنامه شب گذشته به نمایش درنیامد پخش برنامه «نود» بود. امشب در برنامه «هفت» با حجت الله ایوبی مصاحبه زنده داریم اما این برنامه درمورد جشنواره نخواهد بود.

افخمی که در حاشیه حضور در محل اکران فیلمهای جشنواره فجر سخن می گفت درباره کیفیت فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: من هنوز هیچ فیلمی در برج میلاد ندیده ام و نمی توانم درباره هیچ اثری قضاوت کنم. روز گذشته موفق به تماشای سه فیلم «ابد و یک روز»، « زاپاس» و «نقطه کور» در سینمای تهیه کنندگان شدم. فیلم «زاپاس» کمدی خوبی بود. نیمه دوم فیلم «ابد و یک روز» را هم دیدم که به نظرم فیلم خوبی ساخته شده است.

او درباره ارزیابی اش از جشنواره امسال اظهار کرد: هنوز موفق به دیدن همه فیلم ها نشده ام اما با توجه به فیلم هایی که دیشب تماشا کردم، حدس می زنم امسال فیلم های خوبی در جشنواره حضور داشته باشند.

21:00- نمایش «دلبری» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری اختصاص دارد که در بخش «سودای سیمرغ» آغاز شد. این فیلم ملودرام اجتماعی است و در آن بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی و محمدرضا شیرخانلو به ایفای نقش پرداخته اند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: امشب عروسی امیرحسینِ، دوتامون خوشحالیم... من نباید اون حرف ها رو می زدم فقط بهم بگو چرا چهار بار چشمت و باز و بسته کردی... منظور خاصی داشتی میثم؟

22:35-
نمایش «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد موتمن آخرین فیلمی بود که در روز دوم و در بخش «سودای سیمرغ» آغاز شد. در خلاصه داستان آن به قلم امیر عربی آمده است: صبح است، مادری سراسیمه وارد کلانتری می‌شود و به افسر نگهبان می‌گوید دختر جوانش سحر، دیشب به خانه بازنگشته است.

یاس در بارکد می‌خواند / دلالی بلیت رونق گرفت / گشت ارشاد در کاخ جشنواره / انتقاد حامد بهداد از راه ندادنش به تلویزیون + ویدیو

فریبرز عرب‌نیا، سیامک صفری، آتیلا پسیانی، ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، بهاران بنی‌احمدی، آناهیتا درگاهی، روشنک گرامی، مجتبی سلمانی، شیوا کریمی، عمار تفتی، شبنم فرشادجو، علیرضا ثانی‌فر، امیرحسین فتحی و آناهیتا درگاهی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

23:00- «پرویز پرستویی» فیلم سینمایی «بادیگارد» را در سالن سینما استقلال به تماشا نشست، «حبیب رضایی» از دیگر هنرمندانی بود که برای فیلم «وارونگی» به سالن سینما آزادی آمد همچنین جواد طوسی، طهماسب صلح جو هم فیلم «وارونگی» را در آزادی به تماشا نشستند.

23:10-
از حواشی جالب روز دوم که مورد توجه فارس قرار گرفته، پر کردن وقت تماشای فیلم‌ها توسط خبرنگاران است و در این باره گزارش داده است: تا سال گذشته وقتی تماشاگران از دیدن فیلم‌های جشنواره خسته می‌شدند در سالن سینما با شبکه‌های اجتماعی خود را سرگرم می‌کردند اما امسال بازی «کلش» در صدر توجهات خبرنگاران و منتقدان حاضر در سالن است. با توجه به وجود اینترنت وای فای امکان شبکه‌ای بازی کردن نیز هست که توصیه می‌گردد اهالی رسانه در جهت تقویت بازیهای گروهی به  این شیوه از بازی اهتمام بیشتری داشته باشند.

23:12-
حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم‌اکنون در کاخ جشنواره محل نمایش سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ پرسش خبرنگار سینمایی فارس مبنی بر اینکه دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر که محمد حیدری است آیا در دوره بعدی نیز دبیر خواهد بود، گفت: بله حتماً اگر خودشان دوست داشته باشند در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز دبیر خواهند بود مگر اینکه شما کاری کنید که دیگر نخواهد.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر با کلی انرژی به کاخ جشنواره آمده‌ام امیدوارم که جشنواره باشکوه برگزار شود و آرزو می‌کنم آنهایی که ته دل‌شان دوست ندارند جشن انقلاب خوب برگزار شود، ته دل‌شان را عوض کنند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به آمار حضور موفق سینمای ایران در جهان و استقبال از آن افزود: این بدان معنی است که افزون بر 320 مرتبه نام ایران در جشنواره های جهانی تکرار شده و به عبارت دیگر افزون بر 320 بار نام ایران که دارای مردمی با عظمت و صاحب فرهنگ و تمدن است بر زبان ها جاری شده است که این موفقیت را به مردم، سینماگران و همه ی کسانی که برای سینمای ایران تلاش می کنند تبریک می گوییم.

23:16- محمد حیدری شامگاه سه شنبه که به همراه حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در کاخ مردمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور یافته بود، در خصوص پر رنگ تر شدن حضور بازیگران تئاتر در فیلم های جشنواره امسال نیز گفت: اصولا تفاوتی بین تئاتر و سینما قائل نیستم و این دو هنر بسیار به هم وابسته هستند. البته بحث مدیریت فرهنگی و هنری، موضوعی است که می تواند هم در تئاتر و هم در سینما اتفاق بیافتد. به طوری که تجربه ای که در تئاتر داشتم، در جشنواره امسال بسیار به کمک آمد. بستر اصلی سینما در تئاتر است و کسانی که توانایی زیادی دارند و با تجربه تئاتر وارد سینما می شوند، به نظر می رسد ماندگار خواهند بود.

حیدری همچنین درباره تاثیر نگاه مخاطبان در رویکرد کارگردانان و فیلم سازان اظهار کرد: اصل مردم هستند و این یک جشن ملی برای سینمای ایران است و هر چقدر مردم حضور پر رنگ تری داشته باشند، قطعا تاثیر آن در سال آینده سینمای ایران، بسیار پر رنگ خواهد بود و این مسئله تاثیر زیادی در فروش فیلم ها طی سال آتی خواهد داشت.

23:25- یکی از اشخاصی که مورد برخورد گشت ارشاد قرار گرفت و اجازه ورود به برج را به واسطه ظاهر بسیار عجیبش نمی‌یافت، از همراهات علیرام نورایی بود که این بازیگر پس از اصرار فراوان، توانست همراه خانمش را از دست گشت ارشاد خلاص کند و وارد کاخ جشنواره کند.

یاس در بارکد می‌خواند / دلالی بلیت رونق گرفت / گشت ارشاد در کاخ جشنواره / انتقاد حامد بهداد از راه ندادنش به تلویزیون + ویدیو

23:40- امشب جمعیت زیادی جلوی در سینما استقلال خواهان دیدن فیلم «بادیگارد» بودند، همچنین فیلم «ابد و یک روز» مورد توجه قرار گرفت، «لانتوری» نیز با اقبال از سوی مخاطب مواجه شد. فیلم سینمایی «ابد و یک روز» در سینما آزادی، فیلم سینمایی «بادیگارد» در استقلال و فیلم سینمایی «لانتوری» در کوروش به سانس فوق العاده رسیدند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان