بازدید 11101

توضیحات آخوندی درباره خریداری هواپیماهای جدید

کد خبر: ۵۶۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 02 February 2016
وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه ۱۱۸ فروند هواپیما از ایرباس و ۲۰ فروند هواپیما نیز از ATR خریداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس که به درخواست جمعی از نمایندگان پیرامون ارائه توضیحاتی درباره قراردادهای جدید هواپیمایی حضور یافته بود، به تشریح اقدامات این وزارتخانه در خرید هواپیماها اشاره کرد و گفت: در گام اول ما برای ناوگان هوایی ایران اقداماتی را انجام داده‌ایم که 118 هواپیما از سری ایرباس برای ایران خریداری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه خرید هواپیماها به شکل اجاره به شرط تملیک است، افزود: مبلغ قرارداد حدود 10.5 میلیارد یورو است که ما از ایرباس 45 هواپیمای ای320 و 45 ایرباس ای‌330 و 16 ایرباس ای‌350 و 12 ایرباس ای‌380 خریداری کردیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: علاوه بر این قراردادی با شرکت هواپیمایی ATR منعقد شده که براساس آن 20 فروند هواپیمای جت ملخی با ظرفیت 70 نفر برای فرودگاه‌های کوچک و متوسط ایران خریداری شده است که با این حساب 138 فروند هواپیما برای کل ناوگان هوایی ایران خریداری کرده‌ایم.

آخوندی با تاکید بر اینکه با قراردادهای منعقد شده جهت خرید هواپیما ظرفیت ناوگان هوایی کشور به دو برابر افزایش یافته، گفت: نحوه تحویل این هواپیما این‌گونه است که از سال 2016 میلادی تحویل آنها آغاز خواهد شد و به مدت 8 سال تمام این هواپیماها به صورت قراردادهای اجاره به شرط تملیک در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی زمان تحویل هواپیماهای کوچک ملخی به ایران را در 3 سال آینده اعلام کرد و افزود: قرارداد خرید هواپیمای کوچک نیز اجاره به شرط تملیک است و منبع تامین مالی اولیه آن توسط شرکت‌های ایرباس و ATR صورت گرفته و شرکت ATR متعهد شده 15 درصد مبلغ قرارداد را تامین کرده و مابقی 85 درصد را نیز از منابع مالی اروپایی شرکت سازنده و فروشنده تامین کند که این در جهت تامین مالی از منابع بین‌المللی است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما برای خرید این هواپیماها هیچ تضمینی نه از بانک  مرکزی و نه از دولت کرده‌ایم و منبع بازگشت این خریدها عملیات هواپیماهاست و از محل عملکرد هواپیما کل این مبلغ بازگشت داده می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: ما برای خرید این هواپیماها هیچ تضمین رسمی نه از سوی بانک مرکزی و نه از وزارت دارایی به طرف مقابل نداده‌ایم که این یک اتفاق بی‌نظیر در تاریخ مالی ایران است که حجم قرارداد در این سطح و بدون کوچک‌ترین تضمینی از سوی دولت ایران صورت گرفته که نه قبل و نه پس از انقلاب اسلامی چنین چیزی سابقه نداشته که یکی از افتخارات بزرگ دولت یازدهم است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی 3 یادداشت تفاهم برای توسعه فرودگاه‌ها امضا کرده، گفت: یکی از این یادداشت تفاهم‌ها در زمینه توسعه فرودگاه امام است که ناظر بر این است که ما یک ترمینال سریع ظرف یکسال با منافع سرمایه‌گذار ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از ساخت همزمان ترمینال سلام در فرودگاه امام خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم ترمینال سلام در فرودگاه امام پاییز سال آینده به بهره‌برداری برسد که با ترمینال‌های موجود، ترمینال‌های فرودگاه امام به منظور بازسازی و نوسازی اساسی از فعالیت خارج می‌شود.

آخوندی ظرفیت فعلی ترمینال فرودگاه امام را 6 میلیون مسافر در سال دانست و تصریح کرد: با بازسازی و نوسازی ترمینال سلام این ظرفیت به 12 میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: ما ترمینال دیگری تحت عنوان ایرانشهر را با ظرفیت 30 میلیون مسافر در سال در فرودگاه امام در حال ساخت داریم که امیدواریم ظرف 40 ماه آینده ظرفیت فرودگاه امام را به 45 میلیون مسافر در سال برسانیم تا بتوانیم هاب منطقه را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی به یادداشت تفاهمی برای نوسازی فرودگاه مشهد اشاره کرد و افزود: براساس یادداشت تفاهم می‌خواهیم ظرفیت فرودگاه مشهد را به 4.5 میلیون مسافر در سال برسانیم  واین امکان عملیات‌های هوایی، بین‌المللی از فرودگاه مشهد به اقصی نقاط جهان را فراهم می‌کند.

آخوندی به یادداشت تفاهم دیگری برای توسعه فرودگاه اصفهان اشاره و تاکید کرد: ما معتقدیم که فرودگاه اصفهان در تنگنای سختی قرار دارد و می‌خواهیم این فرودگاه توسعه یافته و طبق این یادداشت تفاهم به فرودگاه بین‌المللی تبدیل شود.

وی از توسعه 4 فرودگاه تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز برای توسعه و بهسازی کامل در یادداشت تفاهم‌های منعقد شده خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم با این مجموعه قراردادها بتوانیم 7 فرودگاه بین‌المللی ایران را به شکل کامل بازسازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه را نوسازی سیستم ناوبری هوایی ایران دانست و افزود: ایران یک کریدور طبیعی برای عبور هواپیماها از شرق به غرب و شمال به جنوب است که متاسفانه از سال 1383 تاکنون سیستم ناوبری ایران بازسازی و نوسازی نشده است.

آخوندی بابیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران برنامه دارد و می‌خواهد 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشیم گفت: همزمان با این طرح‌ها اتفاقی که در حال انجام است این است که مذاکرات تمام شرکتهای خصوصی هواپیمایی برای خرید هواپیما مورد حمایت دولت است.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر 256 هواپیما در کل کشور داریم که بدون اینکه یک زنجیره ارزشی ایجاد کرده باشند، بیش از 100فروند از این تعداد نیز زمین‌گیر است. 150 فروند هواپیما با عمر حدود 20 سال داریم که این وضعیت واقعی صنعت هوانوردی کشور است و باید اقداماتی جهت نوسازی آن صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی به وضعیت فرودگاه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: ما در مجموع 54 فرودگاه در کشور داریم که از این تعداد 80 درصد پروازها فقط در 8 فرودگاه صورت می‌گیرد و 46 فرودگاه نیز با ظرفیت بسیار پایین و نازل عملیات انجام می‌دهند و 80 درصد پروازهای بین‌المللی ایران نیز فقط از 3 فرودگاه صورت می‌گیرد که این وضعیت اصلا مطلوب نیست.

آخوندی تصریح کرد: درآمد فرودگاه امام به تنهایی با کل 54 فرودگاه کشور برابر است که این نشان دهنده عدم تعادل مطلق در وضعیت هوانوردی و ضعف سیستم و نیز عدم تعادل جغرافیایی و توجه به مناطق محروم است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان