بازدید 3149

تعهدهای محیط زیستی ایران از زبان ابتکار

رییس سازمان محیط زیست کشور درباره محدوده تعهدات ایران در توافق پاریس، گفت: ایران متعهد شد تا سال 2030 ، چهار درصد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به صورت غیرمشکوک و هشت درصد در صورت رفع کامل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران کاهش دهد.
کد خبر: ۵۶۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴ 02 February 2016
رییس سازمان محیط زیست کشور درباره محدوده تعهدات ایران در توافق پاریس، گفت: ایران متعهد شد تا سال 2030 ، چهار درصد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به صورت غیرمشکوک و هشت درصد در صورت رفع کامل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در آیین افتتاح واحد سوم مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش نفت اصفهان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر با سپاسگزاری از همه سرمایه گذاران بخش خصوصی و بخش دولتی برای همکاری درخصوص تولید کامل و ملی یورو 4 در کشور، اظهار کرد: امیدواریم شاهد هم پیمانی میان بخش دولتی و خصوصی برای ارتقاء اقتصاد سبز که باعث ایجاد رشد و پیشرفت در کشور می‌شود باشیم. همچنین از فناوری‌های نوین و سبز که با آلودگی و تخریب محیط زیست همراه نباشند استفاده کنیم و شاخص‌های زیست محیطی را روز به روز در کشور ارتقاء بخشیم.

وی حرکت کشورها به سمت اقتصاد سبز را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جوامع جهانی عنوان کرد و افزود: واجب است که اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به بخش انرژی از نوع نفت و گاز در این راستا حرکت کند. بر این اساس شاخص‌های اهداف توسعه پایدار حدود شش ماه پیش در سال 2015 به تصویب کشورهای جهانی رسید تا ملل مختلف رشد سبز، کاهش آلودگی، اعم از آب، خاک، هوا و اقتصاد سبز را در دستور کار خود قرار دهند.

رییس سازمان محیط زیست کشور درعین حال به توافق پاریس اشاره کرد و گفت: در این توافق که به امضای سران 195 کشور جهان رسید، قرار است انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل تهدید جدی کره زمین بیش از پیش محدود شود. جلسات متعدد تخصصی و فنی در این راستا در پاریس صورت گرفت و کشورهای مطرح جهانی ساز و کار جدیدی را برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در دستور کار خود قرار دادند.

ابتکار با بیان اینکه گازهای گلخانه‌ای علاوه بر تهدید امنیتی مشکلات اجتماعی بسیاری را نیز برای جوامع ایجاد کرده و می‌کند، اضافه کرد: اگرچه بسیاری از کشورهای جهان بیش از این به صورت داوطلبانه به برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد بودند، اما باید برنامه دقیق‌تری در این راستا تدوین شود.

وی در توضیح محدوده تعهدات ایران در توافق پاریس، گفت: ایران متعهد شد تا سال 2030 چهار درصد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به صورت غیرمشکوک و هشت درصد در صورت رفع کامل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران کاهش دهد. ایران با استفاده از تجارب بین‌المللی و به کارگیری تکنولوژی‌های روز جهانی می‌تواند تا سال 2030 مجموعاً 12 درصد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد. اگرچه برخی کشورهای جهان نیز در این راستا متعهد شده‌اند که 30 تا 40 درصد با جامعه جهانی همکاری کند.

رییس سازمان محیط زیست کشور افزود: اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از هدر رفتن انرژی در سیلرها و کاهش آلودگی هوا از جمله گام‌های بلندی است که باید در سطح ملی انجام شود؛ این در حالی است که در سال جاری سران سه قوه و مجموعه مدیریت کشور بر انجام سند سیاست‌های کلی نظام در مسأله محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، متعهد شده‌اند.

ابتکار درباره خط مشی کلی کشور در راستای اهداف محیط زیستی، ادامه داد: ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی در حوزه موضوعات مختلف زیست محیطی از جمله تغییر اقلیم و آلودگی‌ها و گرم شدن هوا در دستور کار همه دستگاه‌های کشور قرار گرفته است و معاون اول رییس جمهور چندی پیش این سیاست‌ها را برای اجرا شدن به تمام دستگاه‌های دولتی ابلاغ کردند.

وی با اعتقاد به اینکه چشم اندازهای محیط زیستی در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 اعمال شده است، افزود: برنامه اقتصاد کم کربن و کاهش آلودگی هوا از سال 1393 از طریق مصوبه دولت در کشور اجرایی شده است با این وجود برنامه‌های کامل بازنگری شده در این راستا برای تکمیل در دست انجام خواهد بود.

رییس سازمان محیط زیست کشور اقدامات استاندار اصفهان در زمینه مسائل زیست محیطی را مثبت ارزیابی و اضافه کرد: توزیع کامل سوخت پاک در سطح همه شهرستان‌ها از جمله شهرستان اصفهان می‌تواند به ارتقاء شاخص‌های آلایندگی، مدیریت گرد و غبارو توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند. همچنین در این راستا اجرای پروژه‌هایی همچون یکپارچه سازی شبکه معاینه فنی خودروها و استانداردسازی آن‌ها نیز می‌تواند مؤثر باشد.

ابتکار با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها و نقش مؤثر آن‌ها در کاهش آلودگی هوا، تصریح کرد: تالاب‌ها علاوه بر بهبود کیفیت هوا در کاهش گرد و غبار از طریق طوفان‌های گسترده نیز می‌تواند مؤثر باشد و کیفیت هوا را به شکل ویژه‌ای بهبود ببخشد. دولت یازدهم بارها اعلام کرده که دولتی محیط زیستی است و از همین رو از همه دستگاه‌های مختلف دست اندرکار در کاهش آلودگی هوا از جمله وزارت نفت، صنعت و معدن، نیرو و کشور خواسته است که به طور کامل به تکالیف خود در این راستا عمل کنند.

وی همچنین راه اندازی واحد تبدیل کاتالیستی احیای پیوسته را اقدامی در راستای رسیدن به فناوری‌های سبز و نوین ارزیابی کرد و گفت: رقابت امروز جهان بر سر رسیدن به فناوری‌های نوین محیط زیستی و بهبود شاخص‌های مرتبط با آن است و به همین دلیل نیز کشورهای صنعتی اروپا، سرمایه گذاری‌های ویژه و مهمی را در بخش تحقیق و توسعه (R&D) انجام داده‌اند.

رییس سازمان محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه ایران به عنوان یک کشور دارای مزیت‌های خاص در حوزه انرژی محسوب می‌شود، اظهارکرد: کشور باید در رسیدن به فناوری‌های نوین سبز به خصوص در شرایط پسابرجام و پس از پیروزی تیم دیپلماسی کشور گام بردارد و برای بهبود شاخص های کیفیت هوا و ارتقاء سوخت و استانداردهای پیشگام در حوزه تکنولوژی مؤثر واقع شود. ایران باید در بخش‌های مختلف انرژی به سمت تعامل با دنیا حرکت کرده و با آن‌ها رقابت کند.

ابتکار ادامه داد: استانداردهای مدیریت زیست محیطی در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در دنیا می‌تواند ایران را به عرصه معاملات بین‌المللی بزرگ برای رقابت در صحنه‌های مهم وارد کند و کشور را به یکی از پیشگامان عرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی تبدیل کند. ما می‌توانیم به عنوان یک نوآور توانمندی‌های خوب خود در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های مفید معاونت علمی و فناوری را به جهان عرضه کنیم و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این راستا متعهد می‌شود که همه تلاش خود را برای کیفی سازی و ارتقاء استانداردها در سایر پالایشگاه‌های کشور مانند اصفهان فراهم کند و زمینه رسیدن به تولید بنزین یورو 5 و حذف کامل مازوت را به عنوان یک هدف گذاری بزرگ فراهم کند.

وی با بیان اینکه مدیران حوزه نفت کشور در کنار توجه به پیشبرد اهداف اقتصادی نگاه زیست محیطی نیز به همه مسائل دارند، افزود: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، اصلاح الگوی مصرف و حفاظت از منابع محیط زیستی به شکل پیچیده‌ای با اقتصاد گره خورده است. همه این موارد باید در یک راستا حرکت کنند تا دستاوردهای مهم محیط زیستی تا رسیدن به اقتصاد سبز محقق شود، چرا که اقتصاد سبز همان اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند به توسعه و گسترش کشور در همه زمینه‌ها کمک کند.

معاون رییس جمهور با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های زیست محیطی در اصفهان تعداد روزهای پاک هوا را تا سه برابر افزایش داده است، خاطرنشان کرد: این مسیر همچنان ادامه دارد و باید با اعمال نگاه علمی و تخصصی و نیز با استفاده از برکات پسابرجام و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین زیست محیطی و تبادل اطلاعات برای رسیدن به شاخصه‌های مطلوب زیست محیطی و از بین بردن کامل آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از آن تلاش کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان