بازدید 40196

تجارت خارجی باید با انتقال دانش و فناوری همراه باشد

کد خبر: ۵۶۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹ 13 February 2016
رییس مرکز پژوهش های مجلس با تأکید براینکه مراودات اقتصادی سایر کشورها با ایران نباید به واردات کالاها محدود شود، گفت: سرمایه گذاری سایر کشورها در ایران و گسترش تجارت خارجی باید با انتقال دانش و فناوری همراه باشد و به سرمایه گذاری صادرات محور بینجامد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دکتر کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه 20 بهمن ماه) در نشستی مشترک با جمعی از روسا و اعضای تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، دیدار و گفتگو کرد.

دکتر کاظم جلالی در این نشست که هومن حاجی‌پور معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز حضور داشت با اشاره به لزوم همکاری و تعامل بیشتر بخش‌خصوصی و سیاستگذاران کشور، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی مشورتی قوه مقننه تلاش دارد تا با بهره‌مندی از توان و تجربه بالقوه بخش خصوصی، از این پتانسیل ارزنده در جهت فرایند قانونگذاری به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

وی با اشاره به روند همکاری‌های مرکز پژوهش‌های مجلس با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و بخش‌های مختلف خصوصی، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای استفاده از تجارب بخش‌های مختلف علمی، پژوهشی و تجربی، به دنبال ارتقا سطح همکاری‌ها با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است تا از این تعامل در جهت قانونگذاری کارآمدتر بهره ببرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با تاکید بر اهمیت حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: بخش دولتی در صحنه اقتصاد باید فضا را برای حضور هرچه پررنگ‌تر بخش خصوصی فراهم کند نه آنکه این بخش را به عنوان رقیب خود ببیند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر لزوم حضور بخش خصوصی و تقویت آن در صحنه اقتصاد کشور تاکید دارد و مجلس شوررای اسلامی نیز با همین رویکرد به بررسی طرح‌ها و لوایح می‌پردازد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص بستن در چاه‌های نفتی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، با توجه جدی و عملیاتی به بخش خصوصی محقق خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی‌ از اولویت‌های کاری مجلس دهم و همکاری‌های مجلس و دولت باید تاکید بر تقویت حضور بخش‌خصوصی در اقتصاد باشد.

دکتر جلالی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و روند اجرای برجام، گفت: پس از اجرای برجام، فضای جدیدی در کشور به ویژه در حوزه اقتصاد فراهم آمده است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و مدون به بهترین شکل ممکن از آن بهره برد.

وی با اشاره به حضور هیات‌های خارجی علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران در فضای پسا برجام، تصریح کرد: همکاری‌های اقتصادی با سایر کشورها و سرمایه‌گذاری در ایران نباید به واردات کالاهای مصرفی محدود شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری سایر کشورها در ایران و گسترش تجارت خارجی باید با انتقال دانش و فناوری همراه باشد و به سرمایه‌گذاری صادرات محور بینجامد.

شایان ذکر است در این نشست که در ادامه سلسله نشست‌های آموزشی ویژه تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی بود، جمعی از حاضران پیشنهاداتی در خصوص سازوکارهای سیاستگذاری کارآمد در حمایت از بخش خصوصی و راهکارهای گسترش و تقویت همکاری‌ها با مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور تهیه گزارش‌های کارشناسی و پژوهشی کارآمدتر، ارائه کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار