بازدید 15166
مرور روزنامه‌های چهارشنبه 28 بهمن؛

پایان گلایه ها، آغاز رقابت ها/ توافق در رياض، تفاهم در تهران!

سخنان دیروز رهبر انقلاب درباره موضوع انتخاباتی و همچنین قراردادهای نفتی در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و دعواهای سیاسی بر سر لیست ها و جناح بندی ها از دیگر موضوعات مهم دیگر امروز است.
کد خبر: ۵۶۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 18 February 2016

سخنان دیروز رهبر انقلاب درباره موضوع انتخاباتی و همچنین قراردادهای نفتی در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و دعواهای سیاسی بر سر لیست ها و جناح بندی ها از دیگر موضوعات مهم دیگر امروز است.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز پنجشنبه 29 بهمن را بخوانید.

«روزنامه ایران» در گزارشی با تیتر «رمزگشایی از پروژه تخریبی مخالفان اعتدال» به موضوع جنجال اخیر در رابطه با موضوع شرمندگی که معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «معاون اول رئیس جمهوری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به حمله برخی مخالفان علیه دولت در آستانه انتخابات نوشت: بنای کار دولت یازدهم بر سیاسی کاری و پاسخگویی به تخریب‌کنندگان بی‌انصاف نیست، براستی چه کسی شرمنده است؟ به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری افزود: براستی چه کسی شرمنده است؟ می‌دانید که بنای کار دولت یازدهم بر سیاسی کاری و پاسخگویی به تخریب‌کنندگان بی‌انصاف نیست؛ اما گاهی اوقات اظهارنظرهای مغرضانه‌ای طرح می‌شود که نه تنها نسبتی با نقد ندارد، بلکه نوعی پریشان گویی است و هر انسان منصفی از شنیدن آن متأثر می‌شود. وی ادامه داد: از جمله اینکه بتازگی از دولت خواسته شده به خاطر انتشار ندادن گزارش سه ماه در خصوص یک شاخص اقتصادی شرمنده باشد! جهانگیری یادآور شد: اینکه مسئولان بابت رفتار ناشایست خود شرمنده شهروندان باشند محل خدشه نیست؛ با این حال در هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز به صراحت گفتم اگر قرار به شرمندگی باشد چه کسانی باید شرمنده باشند. وی اضافه کرد: افرادی باید شرمنده باشند که بی‌حساب و کتاب خرج کردند و بدهی‌هایی بزرگ بر عهده دولت بعد قرار دادند و یک دولت به معنای واقعی بدهکار ایجاد کردند. معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: شرمندگی برای کسانی است که 22 میلیارد دلار در 17 ماه از پول‌های کشور را به بهانه واهی جلوگیری از نوسان قیمت ارز به استانبول و دوبی برده و فروختند که نه تنها از نوسان ارز جلوگیری نکردند که وضع ارز به مراتب بدتر شد. جهانگیری در ادامه نوشت: کسانی باید شرمنده باشند که بابک زنجانی درست کرده و دکل نفتی گم کردند، ده‌ها فساد در کشور شکل داده و فساد را نهادینه کردند. موضوع واقعاً خیلی روشن است و به نظرم افرادی که آدرس غلط می‌دهند را نباید جدی گرفت.»


«روزنامه کیهان» در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری با عنوان «دیکته از انگلیس !» می نویسد: « این روزها شبکه فارسی‌زبان بی.بی.سی که تحت نظارت و مدیریت مستقیم وزارت خارجه و سرویس اطلاعات خارجی انگلیس - MI6 - اداره می‌شود، با جدیت! از مردم ایران می‌خواهد که در انتخابات خبرگان رهبری به لیست مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی رأی بدهند و تاکید می‌کند که نباید به شخصیت‌های انقلابی، مخصوصا حضرات آیات جنتی، یزدی و مصباح رأی بدهند! همین خط خبری و توصیه سیاسی با همان سمت و سو از شبکه فارسی‌زبان آمریکا VOA و رادیو فردا که وابستگی خود به سازمان «سیا» را انکار نمی‌کند نیز دنبال می‌شود.

گفتنی است، چند ماه قبل از فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88، رسانه‌های بیگانه که فتنه 88 از سوی دولت‌های متبوع آنها طراحی شده و می‌دانستند چه توطئه‌ای در پیش است، برای مدیریت بیرونی فتنه و ارسال دستورالعمل سرویس‌های اطلاعاتی مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل به فتنه‌گران، دقیقا همین خط را تدارک دیده و عملیاتی کرده بودند. رادیوهای آمریکا و بی‌بی‌سی، شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان خود را راه‌اندازی کردند، «توئیتر» که قرار بود و اعلام کرده بود به منظور تغییر ساختار و پاره‌ای از تعمیرات برای مدتی تعطیل خواهد بود، با سفارش رسمی و اعلام شده وزارت خارجه آمریکا، این تعمیرات و تغییرات را به تأخیر انداخت. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی یک شبکه فارسی‌زبان ایجاد کرد. شبکه تلویزیونی و انگلیسی‌زبان «یورونیوز» که دامنه فعالیت آن، کشورهای اروپایی بود، در اقدامی غیرمنتظره، یک شبکه فارسی‌زبان راه‌اندازی کرد و تمامی این رسانه‌ها در جریان فتنه 88 به طور تمام قد و با همه توان در اختیار فتنه‌گران بود تا آنجا که حتی شعارهای ساختارشکنانه، نظیر «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»!، «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است»! و... را نیز به سران وطن‌فروش و فریب‌خوردگان میدانی فتنه دیکته می‌کردند و بخش مدیریت رسانه‌ای فتنه را برعهده داشتند. اما، اصحاب و سران نه فقط فتنه هرگز با این دشمنان بیرونی مرزبندی نکردند، بلکه آشکارا از آنها دستور می‌گرفتند و دستورات دیکته شده را به میدان می‌آوردند.

این روزها هم دستورالعمل توصیه شده - بخوانید دیکته‌شده - سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس، بدون کم و کاست و دقیقا همان‌گونه که دیکته شده است از سوی برخی مدعیان اصلاحات و اعتدال و کارگزاران و رسانه‌های مجازی و مکتوبی که در اختیار دارند دنبال می‌شود. آیا این همخوانی تصادفی است و فقط در حد و اندازه یک اتفاق ساده و بدون هماهنگی قبلی و پشت پرده قابل ارزیابی است؟! اگر اینگونه نیست - که ان‌شاءالله نباشد! - کمترین انتظار آن است که آقای رفسنجانی و برخی دیگر از مدعیان اصلاحات و اعتدال با صراحت و به گونه‌ای خالی از ابهام، علیه بلندگوهای وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس موضع گرفته و به وضوح نشان بدهند که با دشمنان تابلودار بیرونی مرزبندی مشخصی دارند و بسیار بدیهی است که اگر آشکارا علیه سرویس‌های اطلاعاتی یاد شده و بلندگوهای نشان‌دار آنها موضع‌ نگیرند باید به مردم حق بدهند که در این ماجرا «کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه» ببینند! این توصیه از سر دلسوزی و خیرخواهی برای خود آقایان مورد اشاره است، چرا که اقدام یاد شده از سوی رسانه‌های دولتی آمریکا و انگلیس مصداق اقدام احمقانه دشمنان است که به قول امام سجاد علیه‌السلام، جای شکر دارد و مانند همیشه، نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت، زیرا کدام یک از مردم این مرز و بوم - غیر از گروهی اندک و فریب خورده و یا خودفروخته- را می‌توان یافت که خشم و غضب دشمنان قسم خورده اسلام و ایران و انقلاب نسبت به این یا آن شخصیت درون نظام را نشانه صحت و درستی بینش و منش آنان نداند؟ و یا حمایت همان دشمنان بیرونی از فلان و بهمان شخص را، دلیل محکم و قابل استنادی برای نامطلوب بودن و ضرورت طرد آنها تلقی نکند؟ از امام صادق علیه‌السلام نقل‌است که می‌فرمایند؛ «از میان دونفر، آن را که مطلوب دشمنان ماست کنار بگذارید و آن را که مورد خشم و غضب دشمنان ماست ترجیح بدهید».


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «پایان گلایه هاآغاز رقابت ها» می نویسد: «استارت تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور زده شد. حال کاندیداهای این انتخابات در سراسر کشور در قالب لیست‌های انتخاباتی و مستقل‌ها به صورت فردی تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند. یک هفته ماراتن سخت و نفسگیر میان گروه‌های سیاسی و کاندیداهای این انتخابات شروع و گروه‌های سیاسی به دنبال سهم بیشتر از کرسی‌های مجلس هستند. اما برگزاری انتخابات در کشور الزاماتی در اجرا نیز دارد. از سوی قریب به یک میلیون نفر در جریان برگزاری انتخابات در قالب اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت، اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای، ناظران شورای نگهبان، نمایندگان فرماندار و بخشدار، بازرسان وزارت کشور، ماموران محافظ صندوق، ستاد انتخابات کشور، ستاد انتخابات استان‌ها، که بخش اعظم آنان نیرو‌های مردمی هستند، سازماندهی می‌شوند تا کار اجرا، نظارت و پشتیبانی انتخابات را به عنوان معتمدان مردم آرا را اخذ و قرائت و شمارش كنند. همه چیز در کنار هم آماده می‌شود تا انتخاباتی با حضور تمام سلیقه‌ها برگزار شود

نوبت به عمل رسيد

صاحب‌ليست‌ها و گروه‌هاي سياسي و همچنين نامزدهاي انتخاباتي بايد بدانند كه جدل‌هاي زمان تاييد صلاحيت‌‌ها و نيز حرف و سخن‌هاي زمان تهيه ليست‌ها گذشت و امروز نوبت ارائه برنامه براي مجالس است.اين افراد بايد بدانند كه مردم از نزاع‌هاي سياسي و تبليغاتي خسته‌اند و نامزدها در تبليغات خود برنامه‌هايي را براي حل مشكلات مردم به بازار سياسي بفرستند كه مشكلي از ملت حل كند چرا كه وقت نطق‌هاي سياسي و نمايشي گذشته و امروز نوبت عمل است


«روزنامه شرق» در گزارشی به سخنان دیروز رهبر انقلاب می پردازد و در گزارشی با عنوان «مردم در انتخابات درست عکس خواست دشمن عمل کنند» می نویسد: «پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار پرشور ‌هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم آذربایجان شرقی، ضمن تشکر صمیمانه از ملت بزرگ ایران به دلیل خلق حماسه پرشکوه ۲۲ بهمن امسال، آن را نشانه عزم راسخ و ایستادگی و بیداری مردم دانستند و با تأکید بر اینکه انتخابات هفتم اسفند نیز مظهر بیداری ملت و دفاع از نظام و استقلال و عزت ملی است، گفتند: «مردم با حضور همه‌جانبه و آگاهانه و همراه با بصیرت و دانایی در انتخابات، درست عکس خواست دشمن عمل کنند». مقام معظم رهبری در این دیدار که در آستانه سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ برگزار شد، ضمن تجلیل از ایمان عمیق، بیداری، نشاط و ایستادگی مردم آذربایجان در مقاطع مهم و سرنوشت‌ساز تاریخ کشور، به‌ویژه در دوران انقلاب اسلامی، بر لزوم زنده نگه‌داشتن روزهای تاریخی انقلاب تأکید کردند و با اشاره به ۲۲ بهمن به‌عنوان یکی از این روزهای بسیار مهم افزودند: «براساس گزارش‌های مستند از مراکز معتبر، حضور مردم در حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در سراسر کشور، نسبت به سال گذشته، به میزان قابل توجهی افزایش داشته است».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با تشکر صمیمانه از حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تأکید کردند: «این افزایش حضور نشان‌دهنده آن است که به‌رغم تلاش گسترده و پرحجم جبهه استکبار برای به فراموشی سپرده‌شدن یا کم‌رنگ‌شدن انقلاب در ذهن مردم، اما اندک خللی در عزم راسخ ملت به وجود نیامده است»


«روزنامه خراسان» در گزارشی با عنوان «سه خط قرمز سازمان بازرسی برای قراردادهای جدید نفتی» می نویسد: « قراردادهای جدید نفتی با حضور کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور و وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت.به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نشست که با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، معاونین و کارشناسان وزارت نفت و معاون اقتصادی و بازرسان کل حوزه نفت سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، با اشاره به هدف برگزاری این نشست گفت: هدف از تشکیل جلسه حاضر بررسی قراردادهای جدید نفتی است، قرار است قراردادهای نفتی مورد چکش‌کاری بیشتر قرار گیرد تا خروجی آن به نفع نظام و مردم باشد.سراج با اشاره به اشکالات سازمان بازرسی کل کشور به قراردادهای جدید نفتی گفت: تأکید می‌کنم که هدف سازمان بازرسی رفع اشکالات این قراردادها به نفع نظام و مردم است. هدف ما این نیست برای مدیران وزارت نفت پرونده تشکیل دهیم، قطعاً دنبال آن هستیم که مدیران را به انجام ریسک عادت دهیم چراکه معتقدیم مدیری که نتواند ریسک کند، مدیر نیست.

خط قرمز اول: تولید صیانتی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مغایرت‌های قراردادهای جدید نفتی گفت: خط قرمز سازمان بازرسی در قراردادهای نفتی، موضوع صیانت از ذخیره‌های هیدروکربوری(ذخایر نفت و گاز) است. مجموع عملکرد شرکت ملی نفت به‌ویژه در 15 سال اخیر( تا قبل از کاهش تولید اجباری ناشی از شرایط تحریم) با ضوابط تولید صیانت شده، منطبق نبوده است.

بیم تداوم تولید غیرصیانتی در پسابرجام

سراج تصریح کرد: مطابق گزارش‌های رسمی شرکت ملی نفت و گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور، بعضاً به‌طور میانگین روزانه تا حدود 450 هزار بشکه نفت خام، تولید غیرصیانتی داشته‌ایم و قطعاً بیم آن می‌رود که در شرایط پسابرجام مجدداً این شرایط شکل بگیرد. وی افزود: تولید غیرصیانتی در حجم بالا، چون منجر به حبس منابع نفت در زیرزمین می‌شود، لذا در بلندمدت، منافع اقتصادی و در نهایت منافع ملی را شدیداً تهدید می‌کند. اصلاح این وضعیت، مستلزم تزریق گاز کافی و مستمر به مخازن نفتی و توسعه روش‌های ازدیاد برداشت است.

برنامه های تولید صیانتی روی کاغذ مانده است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که«حتی از منظر قانون نیز فروش نفت ارزان برخلاف تولید صیانت شده است»، متذکر شد: یعنی ارزان‌فروشی و خام‌فروشی نیز به‌نوعی معادل عدم صیانت است. طبق بند 7 ماده 1 قانون اصلاح قانون نفت«تولید صیانت شده از منابع نفت عبارت است از کلیه عملیاتی که منجر به برداشت بهینه با حداکثر ارزش اقتصادی تولید از منابع نفتی کشور در طول عمر منابع مذکور می‌شود و باعث جلوگیری از اتلاف ذخایر در چرخه تولید نفت بر اساس سیاست‌های مصوب می‌شود.» وی با طرح این سؤال که «برای این موضوع یعنی تولید صیانت شده چه برنامه جامعی تدوین و اجرا شده است؟!» افزود: البته برنامه روی کاغذ زیاد است، اما در عمل هیچ کار اساسی نشده است.

خط قرمز دوم: کنترل خام فروشی

سراج با تأکید بر این‌که «خط قرمز دیگر سازمان بازرسی کل کشور، توسعه خام فروشی است که خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی بخش انرژی است» گفت: جهت‌گیری اصلی برنامه‌های کشور در حوزه نفت، عموماً مبتنی بر توسعه اقتصاد بر مبنای صادرات نفت و گاز است. یعنی عموماً تجارت در حوزه نفت را با صادرات نفت تولیدی برابر می‌دانیم درحالی‌که تجارت نفت مفهومی به‌مراتب فراتر از تولید نفت دارد و شامل ترانزیت و سوآپ و تبدیل و صادرات و غیره می‌شود.

لزوم تفکیک میادین مستقل و مشترک در قراردادها

وی تصریح کرد: در قراردادهای جدید باید میان میادین مستقل و میادین مشترک تفکیک قائل شد. یعنی فرمت‌ها و تیپ‌های قراردادی مختلف داشت. در میادین مشترک نیز شرایط منطقه خزر(آب‌های عمیق) با خلیج‌فارس(آب کم‌عمق) و شرایط میادین دریایی با مناطق خشکی متفاوت است و بایستی دقیقاً موردتوجه قرار گیرد.

خط قرمز سوم: پیشگیری از فساد

وی خط قرمز دیگر سازمان بازرسی کل کشور را موضوع سلامت و جلوگیری از فساد در مراحل مختلف قراردادهای نفتی عنوان کرد و افزود: به‌هرحال تجارب نامطلوبی در برخی قراردادهای خارجی نفتی از جمله قرارداد «استات اویل» و قرارداد «کرسنت» و برخی قراردادهای دیگر وجود دارد. قویاً پیشنهاد داریم یک بند در قراردادهای خارجی گنجانده شود که چنانچه در هر مرحله‌ای از اجرای قرارداد ثابت شد که طرف مقابل مثلاً سعی در اعمال نفوذ داشته یا اقدام به پرداخت رشوه تحت هر عنوانی نموده یا یکی از عناوین مندرج در کنوانسیون ملل متحد در مقابله با فساد را مرتکب شده است، حق فسخ یا تجدیدنظر در قرارداد با یک سازوکار مناسب و مؤثر برای کارفرما ایجاد شود. این کار باعث می‌شود پای دلالان و مفسدان تا حدود زیادی کوتاه شود. یعنی هزینه فساد بایستی بالا رود.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان «توافق در رياض، تفاهم در تهران» به نشست وزيران نفت ايران، عراق، ونزوئلا و رئیس دوره ای اوپك براي تثبيت سقف توليد می پردازد. در بخشی از این گزارش آمده است: «نشست چهارجانبه قطر در برابر نشست چهارجانبه تهران. تنور رايزني‌ها در خصوص نفت داغ است. حالا آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه توليد نفت را كاهش دهند. مصاحبه پشت مصاحبه كه ما نيز موافقيم. اين توافق را كشورهايي اعلام مي‌كنند كه اين اقدام را منوط به همراهي همه كشورها مي‌دانند. ايران اما نقش‌آفريني متفاوتي در اين بازار دارد. ايران هر چند از كاهش سقف توليد نفت حمايت مي‌كند اما خواستار باز پس گرفتن سهم بازار خود است. حالا عربستان، روسيه، ونزوئلا و قطر در دوحه گرد هم آمدند تا براي قيمت‌ها چاره‌اي بينديشند و ديروز نيز وزير انرژي قطر و ونزوئلا همراه با وزير انرژي عراق ميهمان زنگنه شدند تا دومين نشست چهارجانبه و با اهميت در خصوص آينده نفت در تهران برگزار شود. در جلسه مشترك چهارجانبه عربستان، روسيه، قطر و ونزوئلا در دوحه قطر اين توليد‌كننده‌ها اعلام كردند در صورتي كه ديگر توليدكنندگان نفت همراهي كنند حاضر هستند سطح توليد خود را در سال ٢٠١٦ افزايش ندهند. به همين سبب الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه رسما گفته بود: «ما اين آمادگي را داريم تا سطح توليد نفت خود را در متوسط توليد شده ماه ژانويه نگه داريم و از آن تجاوز نكنيم.»اين تاكيدات در حالي است كه ايران به هيچ‌وجه قصد ندارد توليد خود را كاهش دهد و بارها تاكنون اعلام كرده است كه حتي با تداوم كاهش قيمت نفت باز هم قصد دارد توليد و صادرات نفت خود را افزايش دهد و بازاري كه روزي توسط عراق، عربستان و قطر تصاحب شده است را دوباره در اختيار بگيرد؛ موضوعي كه همه اعضاي اوپك به آن واقف هستند و به خوبي مي‌دانند ايران از اين سهم خود كوتاه نخواهد آمد. چرا كه طي سال‌هاي گذشته ايران بارها با ارسال نامه‌ها و درخواست‌هاي شفاهي از اعضاي اوپك خواست تا با بازگشتن به سهميه‌هاي تعيين شده قبلي اجازه دهند ايران بازار خود را دوباره به دست آورد و بعيد به نظر مي‌رسد با وجود همه تلاش‌هايي كه تاكنون براي افزايش برداشت از ميادين نفتي ايران انجام شده است اين كشور زير بار توافق كاهش صادرات نفت به بازار برود. گويا اين عدم پايبندي ايران به اين تصميم جديد در عدم دعوت از ايران براي حضور در اين نشست چهارجانبه به خوبي مشهود است. آنها به خوبي مي‌دانند كه ايران با همه آلارم‌هايي كه در مورد حضورش در بازار داده است قصد ندارد به همين راحتي زير بار توافقي جديد برود و به همين اساس هم نشست نخست خود را در كشوري نزديك جغرافياي ايران برگزار كردند و حالا بعد از توافق يك سوم اعضا كه اتفاقا سهم قابل توجهي هم دارند به سراغ پنجمين سهم‌دار بازار آمده‌اند تا اين‌بار با گفتماني متفاوت در مورد توافق مقطعي براي ثبات قيمتي در بازار صحبت كنند. البته برخي تحليلگران معتقدند كه تاثير اين اقدام- توافق كاهش توليد - بر قيمت نفت در بازار جهاني مشخص نيست و اين مساله به سياست نفتي بسياري از توليدكنندگان نفت در جهان وابسته است، چرا كه ديدگاه اين كشورها نسبت به شرايط كنوني بازار با توجه به تلاش در راستاي حفظ سهم از بازار تقاضا با يكديگر متفاوت است، چرا كه ايران قصد دارد با لغو تحريم‌ها توليد نفت خود را طي ماه‌هاي آينده ٥٠٠ هزار بشكه افزايش دهد. و حالا بنا به گفته ميسوين ماهش و كوين نوريش كارشناسان موسسه باركليز، ايران و عراق از جمله مهم‌ترين اعضاي اوپك هستند كه بايد در اين زمينه با روسيه و عربستان همراه شوند چرا كه طي سال جاري بيشترين افزايش توليد در بازار نفت جهاني را از اين كشورها خواهيم داشت اما در زمينه همراهي اين دو كشور با اين تصميم عدم اطمينان بالايي وجود دارد. تلاش‌ها در اجراي اين سياست به‌شدت تحت‌تاثير عدم اطمينان متقابل بين دو رقيب منطقه‌اي ايران و عربستان است. اين دو كشور در بحران‌هاي منطقه‌اي يمن و سوريه سياست‌هاي كاملا متقابلي را در پيش گرفته‌اند. وزير نفت عربستان نيز پس از اين ديدار اعلام كرد كشورهاي توليدكننده نفت طي ماه‌هاي آينده به ارزيابي بازار ادامه خواهند داد. ثابت نگه داشتن ميزان توليد نفت و عدم افزايش آن در شرايط كنوني كافي خواهد بود. در ماه دسامبر سال گذشته اوپك روزانه ٣٩ ميليون بشكه نفت و به عبارت ديگر دو پنجم از نفت جهان را توليد كرده است. كارشناسان موسسه كاپيتال اكونوميكس لندن نسبت به اين تصميم عربستان و روسيه اعلام كردند كه بدون اين تصميم نيز بعيد به نظر مي‌رسيد عربستان و روسيه توليد نفت خود را بيش از حد كنوني افزايش دهند. بنا به گفته جوليان جسوپ و توماس پاگ دو كارشناس بازار نفت بين‌المللي براي اينكه اين توافق موثر واقع شود عربستان بايد توليد نفت خود را كاهش دهد. به هر روي عراق، ونزوئلا و قطر به ايران آمده‌اند تا با بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران پاي ميز مذاكره بنشينند تا شايد بتوانند ايران را متقاعد به كاهش توليد كنند. ظاهرا قرار است وزراي سه كشور حاضر جاي خالي عربستان و روسيه را در متقاعد كردن ايران براي عقب‌نشيني از برنامه‌هاي اعلامي‌اش پر كنند. نشست چهارجانبه تهران در عصر روز گذشته بدون روسيه و عربستان در حالي برگزار شد كه تا آخرين ساعات برگزاري اين نشست حضور وزير نفت قطر با اما و اگر همراه بود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار