بازدید 10588

سفر قریب الوقوع رییس جمهور به اروپا

سخنگوی دولت از اختصاص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار مرتبط با اقدامات وزارت نیرو و وزارت کشاورزی برای خوزستان در برنامه ششم خبر داد.
کد خبر: ۵۷۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 27 March 2016
سخنگوی دولت از اختصاص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار مرتبط با اقدامات وزارت نیرو و وزارت کشاورزی برای خوزستان در برنامه ششم خبر داد.

به گزارش ایسنا محمدباقر نوبخت در اولین جلسه شورای اداری استان خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: به نمایندگی از هیات محترم وزیران در راستای تجدید میثاق و پیمان با شهدای گرانقدر فرصتی شد تا به استان خوزستان سفر کنم.

وی افزود: همچنین فرصتی بود تا با زائران گرانقدر، فهیم و قدرشناس در یادمان های شهدا دیدار داشته باشم و از دغدغه و اظهار محبت آنها نسبت به دولت برخوردار شوم که در نخستین جلسه هیات وزیران پیام ها و محبت های مردم را در کنار دغدغه ها و نگرانی هایشان به خادمان جامعه منعکس می کنم.

نوبخت گفت: برنامه ما در یک شرایط متفاوت از سال گذشته قرار است اجرایی شود. اکنون در شرایطی سخن می گویم که رییس محترم جمهور و جمعی از اعضای کابینه در کشور همسایه، دوست و برادرمان پاکستان به سر می بردند که این سفر جهت توسعه مناسبات بود و پس از آن نیز سفر قریب الوقوعی به اروپا و اتریش انجام می شود که این سفر در راستای بازدیدی است که باید بعد از حضور رییس جمهور محترم اتریش به ایران انجام شود.

وی ادامه داد: این سفر در کنار حضور هیات های بلندپایه خارجی در ایران، نشانگر یک فضای متفاوت از گذشته است. برای برخورداری از این فرصت نیاز به برنامه ریزی است؛ طی ماه ها فعالیت، برنامه ای برای پنج سال آینده کشور در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه و در هیات وزیران به تصویب رسید و اکنون هم در دستور کار مجلس محترم قرار دارد.

معاون رییس جمهور عنوان کرد: با عنایت به شرایطی که قوه مقننه در آن قرار دارد و با توجه به تغییر جایگاه و مسئولیتی که برخی از نمایندگان دارند، احتمالا این برنامه با چند ماه تاخیر به دولت ابلاغ شود ولی تا اجرایی شدن این برنامه لزوما برای همه بخش ها نیاز به استیجازه قانونی نداریم و قبلا مجلس محترم اختیارات قانونی را به دولت داده است و می توانیم از این اختیارات برای اجرای برنامه ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به چهار سرفصل این برنامه گفت: محور اول این برنامه پرداختن به موضوعات خاص است که می توانند بحران آفرین شوند؛ محیط زیست و مبحث صندوق بازنشستگی جزو مسائل و موضوعات و مشکلاتی است که اگر طی پنج سال آینده و با فوریت و با اهمیت روی آن تحقیق نکنیم، ممکن است به بحران برسیم. از این رو در برنامه پنج سال آینده این مسائل از اهمیت و توجه خاصی در این برنامه برخوردار هستند.

نوبخت اظهار کرد: از این جهت شما در استان خوزستان می توانید بر موضوع آب که یک موضوع ملی در برنامه ششم است، متمرکز شوید آن هم با توجه به اعتبارات خاصی که برای آن در پنج سال آینده در کشور هزینه و منظور خواهد شد.

وی افزود: البته خوزستان از قبل هم در زمینه آب و کشاورزی از یک امتیاز منحصر به فرد برخوردار بوده است و در سفر پیشین مقام معظم رهبری به این استان برای قوه مجریه تعیین کردند که برای احیای اراضی کشاورزی بیش از 550 هزار هکتار مورد توجه و بازسازی قرار گیرد و از این جهت برای اینکه در این کار اقدام شود، سالانه 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای دولت قرار داده شده است.

نوبخت ادامه داد: از همین الان نیز بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان مرتبط با وزارت نیرو و وزارت کشاورزی وجود دارد تا بتوانیم در جهت استمرار احیای 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی در خوزستان استفاده کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: شاید برای برخی از اقدامات باید منتظر پایان ماه و تخصیص از سوی خزانه باشیم ولی در خصوص این 6 هزار میلیارد تومان هیچ نیازی به این مکانیزم نیست و اساسا این مبلغ به خزانه هم واریز نمی شود و مستقیما در حساب هایی در بانک کشاورزی قرار می گیرد تا این دو دستگاه بتوانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: بنابراین از آغازین سال برنامه، 6 هزار میلیارد تومان در اختیار استان خوزستان است که باید به این اضافه کنید که چند ردیف دیگر نیز پیرو جلسه شورای برنامه ریزی استان که چند ماه پیش در خوزستان برگزار شد، مورد تاکید قرار گرفت و یکی این ردیف ها مرتبط با توسعه پایدار در استان خوزستان است.

نوبخت افزود: این ردیف مضاف بر اعتبارات دیگری است که به استان خوزستان تعلق می گیرد؛ 100 میلیارد تومان برای شروع این کار کنار گذاشته شده است و در کنار این ردیف، برای کارون هم 100 میلیارد تومان بودجه با همین نام برای احیای بهبود و وضعیت کارون در نظر گرفته شده است. این ردیف ها غیر از 50 میلیارد تومان دیگری است که در یک ردیف ویژه برای توسعه خرمشهر در نظر گرفته شده است و همچنین 50 میلیارد تومان دیگر نیز برای اتصال راه آهن خرمشهر به بصره منظور شده است.

وی عنوان کرد: همچنین 30 میلیارد تومان دیگر نیز برای خارج کردن مغروقه ها از اروند برای استان خوزستان در سال 95 در بودجه سال در نظر گرفته شده است و اینها همگی علاوه بر بودجه های عمرانی و جاری است.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: غیر از محور اول، موضوع دیگری مساله پیشران های توسعه است و بحث گردشگری نیز از مسائل اساسی در برنامه ششم است و استان خوزستان از این طرح ملی نیز سهم می برد چرا که استانی است که به نحو شایسته از گردشگران استفاده می کند و در این زمینه استان خوزستان هم می تواند از این ردیف های خاص گردشگری استفاده کند.

سخنگوی دولت گفت: جا دارد از اقدام شایسته خوزستان و مدیریت عالی استان جهت تکمیل ترمینال های کنار کارون تشکر کنم. موضوع نفت و صنایع نفتی و معدن هم مسائلی است که این استان می تواند از آنها استفاده کند.

نوبخت اظهار کرد: محور سوم که در برنامه ششم روی آن متمرکز هستیم، مسائل فرابخش های اشتغال، تامین مالی و فن آوری های نو است. محور چهارم نیز موضوع سواحل خلیج فارس و عمان است که باز هم خوزستان می تواند در ارتباط با بخشی از سواحل از این اعتبارات خاص بر خوردار شود و البته اینها محصول کار و برنامه ریزی است.

وی بیان کرد: انتظار ما از شما، توجه به موضوع خاص اشتغال و تولید داخلی است. ما از دو مسیر ناگزیر هستیم برای اشتغال و تولید، هزینه و سرمایه گذاری کنیم و یکی از این اقدامات، سرمایه گذاری های زیربنایی است که بخشی از آن دولتی و بخشی دیگر غیردولتی و بخش دیگری از آن از سرمایه گذاری های مشترک است.

نوبخت عنوان کرد: از استاندار خوزستان انتظار داریم که مانند مسائل دیگر که با مدیریت پیگیری می کند و استان خورستان را به عنوان یک پایلوت مطرح می کند، در این رابطه نیز گام به پیش بردارد که نیاز آن، داشتن یک شناسنامه از تک تک واحدهای تولیدی است. با یک سرمایه گذاری در گردش که نسبت به سرمایه گذاری ثابت کمتر است، می توانیم هر چه سریعتر واحدهای تولیدی نیمه فعال را به فعالیت برسانیم و حداقل می توانیم 5 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه و کمک به تسهیلات ارزان قیمت در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم.

معاون رییس جمهور گفت: می توانیم واحدهای دانش بنیان را در خوزستان تقویت کنیم که در این راستا صندوق های نوآوری و شکوفایی با اعتبارات ویژه می توانند برای این بخش از تولیدات دانش بنیان اقدام کنند و انتظار من از همکاران در استان خوزستان این است که تا آماده شدن برنامه، به صورت فوری و ضربتی در چارچوب توصیه هایی که مقام معظم رهبری در نخستین روزهای سال به عنوان رهنمودها روی آن تمرکز داشتند، اقدامات را آغاز کنند.

سخنگوی دولت افزود: انتظار این است که از واحدهای اقتصادی نیمه فعال گزارش گیری شود و هر چه سریعتر آنها را فعال کنیم.

وی عنوان کرد: پس می توانیم این کار را از خوزستان آغاز کنیم و این آمادگی وجود دارد که اگر این لیست تا یک ماه آینده در اختیار ما قرار داده شود، بتوانیم مانند سایر موارد که خوزستان پایلوت بوده است در این راستا نیز از این استان اقدام کنیم و اگر این موضوع تا ماه آینده آماده باشد این آمادگی را داریم که جلسه شورای اداری و یا برنامه ریزی استان را تشکیل دهیم و اقداماتمان را از خوزستان آغاز کنیم.

نوبخت ادامه داد: با یک فرصت جدیدی دور هم جمع شده ایم تا ضمن برخورداری از برنامه میان مدت برنامه ششم و کوتاه مدت یک ساله آن، خاص برای راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه فعال اعلام آمادگی کنیم و اعتبارات به صورت وام های ارزان قیمت در اختیار این عزیزان قرار گیرد.

وی افزود: موضوع دیگر هم واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده است و دولت برای کسانی که در هر جایی در عرصه مسکن و در ساخت و ساز مسکن سرمایه گذاری کنند، وام های ارزان قیمت تا 10 درصد سود بانکی را در نظر گرفته است. امروز نیاز به ساخت و ساز در بخش مسکن داریم و ما در این راستا نیز اعلام آمادگی می کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: اقدم دیگری که دولت در دست اجرا دارد، تسهیلات خاص برای پرورش ماهی است. در زمینه کشت گلخانه ای نیز آمادگی داریم و این هم در دست اجرا است و باز هم استان خوزستان می تواند در این زمینه به عنوان پیشتاز عمل کند. همچنین در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی از شهر در نظر داریم بیش از 90 هزار واحد خوردو فرسوده را از دور خارج کنیم می توانیم اقدام عملی را از این استان آغازکنیم. امروز نیاز به اقدام داریم و دولت در این موارد آمادگی اجرا دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان