بازدید 8753

روایت محسن رضایی از سه چالش غرب با جمهوری اسلامی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در سال های اولیه دفاع مقدس هم پیش بینی کرده بود غرب پس از مواجهه نظامی با ایران، محاصره اقتصادی و تحریم ایران را در سال های پس از جنگ دنبال خواهد کرد، تقابل غرب با نظام جمهوری اسلامی را برخوردی اندیشه ای می داند که در آن نظام های جمهوری که دین را کنار گذاشته اند، سه چالش عمده برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده اند.
کد خبر: ۵۷۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹ 10 April 2016
این روزها تبیین اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب، دغدغه همه کسانی است که دل در گروه استقلال سیاسی و اقتصادی کشور دارند؛ اقتصادی که بناست خود را نسبت به مخاطرات و فشارها و تهدیدها و تحریم ها مصون سازد تا مردمی که با انقلاب استقلال سیاسی خود را به دست آورده اند و در طول جنگی هشت ساله آن را حفظ کرده اند، در نبردی که این روزها با حربه اقتصاد شروع شده است، آزادگی و استقلال خود را از دست ندهند.

به گزارش «تابناک»، امروز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه میز مطالعاتی «اقتصادی مقاومتی» در مرکز پژوهش ها و سنجش افکار صداوسیما به تبیین برخی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: مقاومت بدون اقتصاد مقاومتی امکان پذیر نیست. اگر در مسائل داخلی و خارجی می خواهیم مقاومت کنیم باید اقتصاد ایران مقاومتی شود. این یک انتخاب صرف نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است در کنار یک انتخاب حکیمانه.
انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از آغاز پیدایش خود در جامعه جهانی و روابط بین المللی به عنوان یک پدیده جدید به ظهور رسید و از آن زمان چالش هایی با آن آغاز شده است.

عده اي از صاحبنظران وصاحب منصبان غربي از اين پديده استقبال كردند ولي عده ديگري در تعاملات اجتماعی و اقتصادی و دیگر پارادایم ها با ایران وارد تقابل شدند. حاکمیت اکثریت در چارچوب قانون که همان جمهوری بدون دين است با پدیده جمهوری اسلامی مواجه شد.

 در مواجهه با این پدیده جدید، غرب که مدعی اندیشه و تفکر بود،با جمهوری اسلامی چالش سیاسی، امنیتی و اقتصادی را آغاز کرد. جمهوری اسلامی به عنوان یک اندیشه سیاسی است که غرب در بعد استفاده از ابزار نظامی، اقتصادی و رسانه ای با آن به چالش برخواسته است.

این سه مسیر را غرب با جمهوری اسلامی در پیش گرفته جديدترين انها دستکاری افکار عمومی و سراب سازی دموكراسي را در پیش گرفته اند و حالا این سه شیوه، از جنگ و تحریم و دستکاری افکار عمومی اقتصاد ما را هدف قرار داده اند و تردید افکنی را ایجاد کرده است.

محسن رضایی بر این باور است، بیشتر انقلاب ها در بزنگاه های اقتصادی تحمل فشارها را نداشته اند و حتی در برخی انقلاب ها، فشارهای اقتصادی وارده آن انقلاب ها را از مسیر خود دور کرده است. او می گوید که برای گذراندن پیچ اقتصادی انقلاب باید دست به کار شد و نهضتی برای ایجاد اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد:

«اقتصاد همان ایستگاهی است که غرب توانسته سایر انقلاب ها را در آن متوقف کند. اقتصاد مقاومتی می گوید انقلاب اسلامی می تواند  و باید مقاومت کند و اهدافش را به سر انجام برساند. عبور انقلاب از ایستگاه اقتصاد خودش یک انقلاب و نهضت و تحول است که با چند بخشنامه و دستور العمل انجام نمی شود. یک انقلاب به معنای کامل باید صورت بگیرد. اگر نتوانیم از اقتصاد عبور کنیم با یک شکست سنگین روبه رو می شویم. در این نهضت رسانه ها نقش بسیار بسزایی دارند. در شرایط امروز گفتمان انقلاب گفتمان اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی باید به یک گفتمان تبدیل بشود و ربطی به چپ و راست و این و آن ندارد. یک مسأله انقلابی است که با زندگی همه مردم ما سر و کار دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سال های اولیه دفاع مقدس هم پیش بینی کرده بود که غرب پس از مواجهه نظامی با ایران، محاصره اقتصادی و تحریم ایران را در سال های پس از جنگ دنبال خواهد کرد، تقابل غرب با نظام جمهوری اسلامی را برخوردی اندیشه ای می داند که در آن نظام های جمهوری که دین را کنار گذاشته اند، سه چالش عمده برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده اند:

«انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از آغاز پیدایش خود در جامعه جهانی و روابط بین المللی به عنوان یک پدیده جدید به ظهور رسید و از آن زمان چالش هایی با آن آغاز شده است. عده اي از صاحبنظران و صاحب منصبان غربي از اين پديده استقبال كردند، ولي عده ديگري  در تعاملات اجتماعی و اقتصادی و دیگر پارادایم ها با ایران وارد تقابل شدند.

در جهان بعد از عدم استقرار دموکراسی های یونانی، نظام دیگری با عنوان جمهوریت شکل گرفت که با دموکراسی متفاوت بود. در یک روند دویست ساله جمهوریت به عنوان یک نظام پذیرفته شده در دنیا، دین را از صحنه اداره جوامع حذف کرد. حاکمیت اکثریت در چارچوب قانون که همان جمهوری بدون دين است با پدیده جمهوری اسلامی مواجه شد. در مواجهه با این پدیده جدید، غرب که مدعی اندیشه و تفکر بود،با جمهوری اسلامی چالش سیاسی، امنیتی و اقتصادی را آغاز کرد.

 جمهوری اسلامی به عنوان یک اندیشه سیاسی است که غرب در بعد استفاده از ابزار نظامی، اقتصادی و رسانه ای با آن به چالش برخاسته است. این سه مسیر را غرب با جمهوری اسلامی در پیش گرفته؛ جديدترين آنها دستکاری افکار عمومی و سراب سازی دموكراسي را در پیش گرفته اند و حالا این سه شیوه، از جنگ و تحریم و دستکاری افکار عمومی اقتصاد ما را هدف قرار داده اند و تردید افکنی را ایجاد کرده است».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره ای هم به شرایط پس از برجام دارد و معتقد است که نباید صرفا نشست و به برجام دل بست: «در همین ماجرای برجام،آن طور فضاسازی كردند که دست به کاري نزنيد تا سه سال كشور به آسمان مذاكرات چشم دوخته بود نه تولید به سرعت  اضافه شد نه اشتغال گسترش یافت و نه جنس ها ارزان شد. این فردای وعده داده شده از طریق رسانه ها، هیچ گاه نرسید. این احاله به آینده و سراب سازی در موضوع برجام، به کاهش بيشتر تولید و رکود منجر شده و به اقتصاد ما آسیب زد. بطوريكه رشد اقتصادي درسال گذشته به يك درصد رسيد.»

وی معتقد است با توجه به ابعاد نظری و کاربردی اقتصاد مقاومتی، نقش رسانه ها به عنوان ابزار ارتباطی و اقناعی در این باره بیش از هر زمان دیگری دارند. رضایی برای تبین این مسأله به بررسی نقش نقدینگی و رابطه آن با اقتصادی مقاومتی می پردازد و معتقد است، این رسانه ها هستند که در این زمینه ها باید روشنگری کنند؛


نقدینگی سه آسیب دارد. برخي از نقدينگي كشور هرز مي رود. 30 درصد پول در این مملکت هرز می رود. این پول ها ده برابر مفاسد اقتصادی است.

آسیب دوم حساب سازی است. امروز در بانک های ما صد هزار میلیارد تومانش به موقع نیامده و مطالبات معوق بانكها را شكل مي دهد بانك ها ناچار به مردم وسپرده گذاران سود بدهند اما درآمد بانك به موقع دریافت نمی شود. بانک ها حساب سازی می کنند. لذا نقدینگی بیش از واقعیت خودش را نشان می دهد.

مسأله سوم بانکی ما به قیمت دلار وتورم برمی گردد. الان که دلارسه هزار تومان است، نقدینگی ما اگر بخواهد به وضع سال 86 باشد، نقدینگی باید سه برابر شود، در حالي كه دو برابر است. نقدينگي بايد وارد بنگاه ها وبه دست مردم برسد ولي توزیع نقدینگی در سطح بنگاه ها را باید اصلاح کرد. اگر این آسیب ها بر طرف نشود، فایده ای ندارد.
  «به عنوان مثال مسأله پول و نقدینگی و بانک ها را شنیده اید. همه می گویند پول نیست و از طرفی می گویند نقدینگی از 900 هزار میلیارد تومان عبور کرده است. باید در بررسی کارشناسی این مسأله واکاوی بشود و رابطه نقدینگی و اقتصاد مقاومتی معلوم شود.

پول که گفته می شود فراوان است و تولیدش امکان پذیر است. نقدینگی سه آسیب دارد. برخي از نقدينگي كشور هرز مي رود. پول های رونده  مانند جوی آبی که در میانه راه ، هرز می رود از دست می روند. از هر که سؤال می کنیم آب هست، می گوید آب هست. ولی بخشي از اين آب قبل از استفاده هرز می رود. سی درصد پول در این مملکت هرز می رود. این پول ها ده برابر مفاسد اقتصادی است. آسیب دوم حساب سازی است. امروز در بانک های ما صد هزار میلیارد تومانش به موقع نیامده و مطالبات معوق بانكها را شكل مي دهد بانك ها ناچار به مردم وسپرده گذاران سود بدهند  اما درآمد بانك به موقع دریافت نمی شود. بانک ها حساب سازی می کنند. لذا نقدینگی بیش از واقعیت خودش را نشان می دهد. بخشی از آب نهر، سراب است. مساله سوم بانکی ما به قیمت دلار وتورم برمی گردد. الان که دلارسه هزار تومان است، نقدینگی ما اگر بخواهد به وضع سال 86 باشد، نقدینگی باید سه برابر شود، در حالي كه  دو برابر است . دولت نبايد براي مقابله با تورم از راه کاهش ورود آب به مزرعه اقدام كند. نقدينگي بايد وارد بنگاهها وبه دست مردم برسد ولي توزیع نقدینگی در سطح بنگاه ها را باید اصلاح کرد. اگر این آسیب ها بر طرف نشود، فایده ای ندارد. چرا این آب را به مزرعه نمی رسانید. صداوسیما بیاید و روی این مساله تمرکز کند. گروه های مختلف با هم در این موضوع چالش کنند. باید پیدا شود که چرا این پول به بنگاه های تولیدی نمی رسد.»

رضایی در پایان  با اشاره به راه اندازی میز اقتصاد مقاومتی در صداوسیما گفت: باید تشکر کنیم از رسانه ملی که یک اقدام عملی را در سال جدید نشان داده است. البته کل صداوسیما باید اقتصاد مقاومتی را درک کند و تولیدات و تجهیزاتش باید در دنیا خریدار پیدا کنند. اگر صداوسیما بخواهد از جاهای دیگر تغذیه کند، باید اقتصاد مقاومتی به معنای اعم در آن اجرایی شود. بالاخره این اقدام عملی را در صداوسیما به فال نیک می گیریم و به عنوان یک نقشه راه  آن را ضروری می دانیم.

وی همچنین  پیشنهاد داد: جلسات مشترک بین دبیرخانه و صداوسیما برگزار شود تا این سازمان الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور بشود چرا که رسانه ملی می تواند گره ها را شناسایی کند و به مسولان اجرایی نشان دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر