بازدید 14136
گام لرزان بانکداران در پسابرجام

پشت پرده روابط سرد بانک های ایرانی با دیگر کشورها

مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی ایران برای برقراری سریع تر روابط با بانکهای خارجی کوتاهی می کنند یا منتظر به ثمر نشستن دیپلماسی بانکی مدیران ارشد بانک مرکزی نشسته اند؟ پشت پرده روابط سرد بانکی ایران با دیگر کشورها چیست و چرا هنوز برخی کشورها حاضر به درک پیام برجام و برقراری رابطه کارگزاری بانکی با بانک های ایران نیستند؟
کد خبر: ۵۸۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 12 April 2016

مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی ایران برای برقراری سریع تر روابط با بانکهای خارجی کوتاهی می کنند یا منتظر به ثمر نشستن دیپلماسی بانکی مدیران ارشد بانک مرکزی نشسته اند؟ پشت پرده روابط سرد بانکی ایران با دیگر کشورها چیست و چرا هنوز برخی کشورها حاضر به درک پیام برجام و برقراری رابطه کارگزاری بانکی با بانک های ایران نیستند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، هرچند پیش از این بانک های بزرگ اروپایی از ترس تحریم های احتمالی آمریکا حاضر به عادی سازی روابط بانکی با ایران نبودند، اما مروری بر دستکم مذاکرات چند روز اخیر به ویژه مذاکرات بین رئیس کل بانک مرکزی با وزیر نفت و گاز هند و یا مذاکرات محمود واعظی به نمایندگی از دولت ایران با مقامات اقتصادی ترکیه نشان می دهد که گویا برخی کشورهای همسایه و منطقه هم حاضر نیستند به راحتی سطح روابط بانکی خود با ایران را افزایش دهند و به روال قبل از تحریم ها برگردانند!

دیپلماسی بانکی نیمه تعطیل است

بانکداران بزرگ در حاشیه

برگرداندن سطح روابط بانکی با دیگر کشور اگرچه نیازمند مذاکرات و تحرک جدی دیپلماسی مدیران ارشد بانک مرکزی و در تعامل تنگاتنگ با وزارت خارجه است، اما این مهم نباید به بهانه ای برای حاشیه نشینی مدیران شبکه بانکی و به ویژه بانک های بزرگ دولتی و نیمه دولتی ایران تبدیل شود. چه اینکه بخش های بین الملل و مدیران ارشد بانک هایی چون بانک ملی ایران، بانک سپه، بانک تجارت و بانک ملت و دیگر بانک ها باید از حاشیه به متن آورده شوند و در مذاکرات دو جانبه با بانک های دیگر کشورها سطح کارگزاری بین بانکی و تنوع بخشیدن به خدمات مورد نیاز بازرگانان و فعالان اقتصادی افزایش دهند و از فرصت های بانکی پسابرجام نهایت استفاده را ببرند. البته این چالش جدی را نباید نادیده گرفت که بدنه مدیریتی امور بین الملل بانک ها و تیم مذاکره کننده آنها با بانکهای خارجی که در سالهای اعمال تحریم ها حاشیه نشین و یا تضعیف شده اند، هم باید تقویت شده و هر کدام از بانکها نقشه راهی روشن برای برقراری و عادی سازی روابط با بانکها و کارگزاری بانکهای خارجی تدوین و به اجرا گذارند. حتی انتظار می رود به همراه هر هیات اقتصادی ایرانی برجسته ترین و شناخته شده ترین کارشناسان و مدیران بانکی آگاه و خبره نسبت به پیچیدگی های روابط بین بانکی جهان در مذاکرات حضوری فعال و اثرگذار داشته باشند تا بتوان زودتر و سریع تر و البته دقیق تر موانع موجود را برداشت و بهانه را از دست دولت هایی که هنوز پیام برجام را و فرصت های پسابرجام را درک نکرده اند، گرفت.

سفر سیف به اروپا در سکوت خبری

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت 17 فروردین ماه امسال خبر از سفر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فرانکفورت آلمان و مذاکره با روسای بانک مرکزی اروپا و آلمان داد، اما ولی اله سیف به ایران برگشت بدون اینکه خبری از جزییات این مذاکرات و نتایج آن رسانه ای شود. خبری که تنها در رسانه های داخلی انعکاس پیدا کرد و حتی روابط عمومی بانک مرکزی واکنشی نسبت به آن نشان داد در حالی که بر اساس خبری که ایرنا به نقل از خبرنگار خود در برلین آلمان مخابره کرده بود، قرار بود تا رئیس بانك مركزی ایران با سران بانكی اتحادیه اروپا و آلمان در چارچوب ‏تلاش برای عادی‌سازی روابط بانكی با ایران بحث و گفت‌وگو کند.

تعلل دولت هند در رفع تحریم ها

روابط بانکی ایران و هند هم هنوز عادی نیست و حتی دولت دهلی نو حاضر نشده به بانک های این کشور اعلام کند که تحریم های بانکی علیه ایران برداشته شده است. چه اینکه ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه همین هفته در دیدار با وزیر نفت و گاز هند از او درخواست کرده بود دولت این کشور به صورت رسمی، رفع تحریم‌ها علیه بانک‌های ایران را به شبکه بانکی اعلام کند. سیف به درامندرا پرادان گفته که شرط تحقق اهداف تجاری و اقتصادی بین دو کشور در گروه آسان تر شدن روابط بانکی است و توافق برجام و قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت شفاف دامنه مجاز فعالیت‌های بانکی را اعلام کرده است و بانک‌های هندی براین اساس می توانند روابط خود را با بانک های ایران آغاز کنند. راستی چرا با گذشت بیش از 2 ماه از اجرای برجام دولت هند حاضر نیست به بانک های این کشور اعلام کند، دیگر بانک های ایران تحریم نیستند و می توانند روابط کارگزاری و همکاری های بین بانکی را به حالت عادی برگردانند؟

دبه بانکی ترکیه !

نشانه آشکار دیگر از کندی و سردی روابط بانکی بین ایران و کشورهای منطقه و همسایه را می تواند در مذاکرات اخیر تیم ایرانی به سرپرستی محمد واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مقامات اقتصادی دولت ترکیه جستجو کرد. البته واعظی در مقام رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه مسئولیت این مذاکرات را به عهده داشته است ولیکن اظهارات حسین یعقوبی، مدیر امور بین الملل بانک مرکزی در جریان این مذاکرات هم نشان از «دبه» دولت و البته بانکهای ترکیه برای عادی سازی روابط بانکی با ایران دارد. او با اشاره به مذاکرات هیات ایرانی و ترکیه ای گفته بود: تاكید براین است هزینه هایی كه در شرایط تحریم برخی بانكها نرخ های غیر متعارف را دریافت می كردند، دیگر قابل قبول نخواهد بود، از طرف دیگر در طول مذاكرات متوجه شدیم كه در نظام تركیه شناخت كافی از متن برجام و فرصتها و ظرفیت های آن نیست، یعنی هنوز هم نگرانی هایی هم دارند كه پایه و اساسی ندارد. اظهارنظر این مقام بانک مرکزی دستکم نشان از زیاده خواهی مقامات بانکی ترکیه می تواند داشته باشد و مقامات ترکیه هنوز اصرار دارند تا برای همکاری بیشتر و عادی سازی روابط بین بانکی، هزینه بیشتری از بانک های ایرانی بگیرند. جزییات بیشتر از اختلاف نظر بین هیات ایران و ترکیه در اظهارنظر یعقوبی روشن است آنجا که او می گوید: در مذاكرات از مخاطبان خود پرسیده است كه ابهامات آنها چیست؟ كه البته دیدیم كه از برجام اطلاعی ندارند. لذا برجام را تشریح كردیم كه در متن برجام تصریح دارد كه هیچ محدودیت و مانعی برای كار با تعامل بانكی با ایران وجود ندارد. در شرایط پسا تحریم حتی بانكهای بزرگ دنیا حتی بانكهای تراز اول دنیا هم ارتباطاتی را با ایران شروع كرده اند. (گزارش ویژه تابناک اقتصادی با عنوان ماموریت بانکی واعظی و دلواپسی ترکیه! ) را بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۱
روزهاي رفته ي سال را ورق مي زنم ...

چه خاطراتي كه زنده نمي شوند..

چه روزهايي كه دلم مي خواست تا ابد تمام نشوند ..

و چه روزها كه هر ثانيه ش يك سال زمان ميبرد..

چه فكرها كه ارامم كرد و چه فكرها كه روحم را ذره ذره فرسود ..

چه لبخندها كه بي اختيار بر لبانم نقش بست ..

و چه اشك هايي كه بي اراده از چشمانم سرازير شد ..

چه ادم ها كه دلم را گرم كردند

و چه ادم ها كه دلم را شكستند ..

چه چيزها كه فكرش را هم نميكردم و شد

و چه چيزها كه فكرم را پر كرد و نشد ..

چه ادم ها كه شناختم

و چه ادم ها كه فهميدم هيچگاه نميشناسمشان..

و چه..

و سهم يك سال ديگر يادش بخير ميشود..

كاش ارمغان روزهايي كه گذشت ارامشي باشد از جنس خدا...

ارامشي كه هيچگاه تمام نشود...
حالا جناب صالحی میتوانند به سرعت سانتریفیوژ بسازند و تعداد سانتریفوژها را به قبل از برجام نا فرجام برسانند؟ یا چطور قرار است کیک زرد را به اورانیوم غنی شده تبدیل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
کیک زرد رو شما بزار لای نون بخور.
استدلالهای صد من یه غاز
ناشناس
| Romania |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
دقیقا برا چی باید این کار رو بکنیم؟ شما ظاهرا منظور مقاله رو نگرفتی!؟ منظور مقاله اینه که اونروزها با وضع تحریم ها یه عده حال می کردند باید فکر اینجا شو می کردیم!
ما از پشت پرده چیزی ندیدیم همش روی پرده بود
يك اتفاقي در امريكا افتاده است در رابطه با ايران براي مثال امروز من بسته اي را به اداره پست بردم براي فرستادن ان به ايران هميشه ما بايد يك فرمي را پر ميكرديم كه فرم گمركي بود و تمام اجناسي را كه ميفرستاديم بايد انجا مينوشتيم و بسيار از اجناس را اجازه نميدانند به ايران بفرستيم ولي امروز منكه فرم را از قبل پر كرده بودم تا اماده باشد در اداره پست گفتند از همين امروز قانون جديدي براي ارسال بسته به ايران بر قرار شده كه ديگر احتياج به فرم گمركي ندارد و اصلا از من سوْال هم نكردند در ان بسته بزرگي كه فرستادم چه چيزهايي هست بسيار تعجب كردم از كارمند پست پرسيدم من اين بسته را به ايران ميفرستم مطمن هستيد كه فرم لازم ندارم دو باره بررسي كرد و گفت نه از امروز به بعد ديگر احتياجي به ان نيست و هم چنين گفت قيمّت پست براي ايران هم از امروز بسيار ارزانتر شده و بسيار بسيار كمتر از انچه من در نظر داشتم براي بها پست از من گرفت كه حيرت اور بود احساس بسيار خوبي بود جون هميشه همه چيز براي ما ايرانيان فرق ميكرد و امروز همه چيز مثل بقيه بود كه اين موجب خوشحالي شد ، گمان من بر اين است كه اين يكي از تغييراتي است كه در اثر برجام بوجود امده كه من خود انرا با چشمان خودم ديدم انشاالله بقيه كارها هم همينگونه بصورت عادي در بيايد ، احساس بسيار بسيار خوبي بود خدا را شكر ،
جانم فداي ايران عزيز ،
پاسخ ها
احمدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
خدارو شکر که بعد از نتایج برد برد شما توانستید مرسوله ارسال کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
عزیزم مستقیم به برجام نگا کنی چشات کور میشه ها بعدا نگی فلان و بسار
مدیران عاملی که همه گزینه‌های ممکن را پیش روی خود نگاه می‌دارند معمولا هیچ‌کدام را اجرا نخواهند کرد.

بنگاه‌هایی که همه قسمت‌های بازار را هدف می‌گیرند معمولا دست‌آخر به هیچ‌کدام دست نمی‌یابند.

فروشنده‌ای که همه معامله‌ها را تعقیب می‌کند در انتها هیچ معامله‌ای را جوش نخواهد داد.
در حقیفت....
ما گرفتار یک اجبار وسواسی برای برداشتن هر تعداد هندوانه ممکن با یک دست هستیم و سوار هیچ کاری نیستیم؛ ولی گزینه‌ها را پیش رویمان باز نگه می داریم. این موضوع به‌راحتی می‌تواند به‌قیمت موفقیت‌مان تمام شود. باید یاد بگیریم که درها را ببندیم.

یک استراتژی کسب‌و‌کار در درجه اول بیانیه‌ای است برای چیزهایی که نباید مشغول‌شان شویم. یک استراتژی مشابه برای زندگی‌تان قرار دهید: چیزهایی را که نباید در زندگی دنبال کنید، روی کاغذ بیاورید. به عبارت دیگر به یک تصمیم حساب‌شده برای آزادکردن برخی امکانات برسید و هر وقت گزینه‌ای مطرح شد آن را با فهرست آنچه که نباید سراغ‌شان بروید و درگیرشان شوید بسنجید. این کار نه‌تنها شما را از به دردسر افتادن حفظ می‌کند، بلکه کلی از زمانتان را برای اندیشیدن آزاد خواهد کرد.

یک بار این فکر سخت را به سرانجام برسانید و بعد به‌جای آنکه هر بار که دری گشوده‌شد بنشینید و ذهن‌تان را مشغول کنید، فقط به این لیست مراجعه کنید.

بسیاری از دروازه‌ها ارزش وارد شدن را ندارند حتی وقتی که دستگیره‌های درشان به‌راحتی بچرخد و باز شود.
ايران در روابط بين الملل مثل ادمي است كه تازه از زندان ازاد شده كسي به او اعتماد نمي كند بايد سالها پاك بمونه تا به او اعتماد كنند كاش از اول به زندان نمي رفت حالا هر جا برود از او عدم سو پيشينه مي خواهند كه همان برجام است
چرا ما ذوق زده شده ایم و تفاهم نامه ها و قرارداهای متعدد با هیاتهای عالیرتبه که از کشورهای بسیار وارد ایران میشوند امضاء میکنیم بی آنکه آنهارا مقید به رفع مشکلاتی مابنند مسئله عادی سازی رابطه بانکها بنماییم -چرا قرار داد نفتی و بندری با هند می بندیم بی اینکه مشخص کنیم رابطه پولی آن بر چه اصولی باید بر قرار شود ویا حسابهای عقب افتاره را تسویه نمایند ؟
که باهاش چیکار کنیم؟
خداوند از ادمهای نا امید بدش میاید.
ای کاش یه آماری میدادن که چند میلیون نفر تو ۸ سال کذایی از وطن مهاجرت کردن فقط بخاطر ........!!
شما چه انتظاري داريد بزرگترين بانك ايران عضو هيات مديره ارزش زبان بلد نيست چگونه مي تواند مذاكره كند
اگر این روند ادامه پیدا کنه
واویلا بر ملت ایران
روزهای بسیار سخت در انتظار مردم ایرانه
دست خالی نظام برای مذاکره به دلیل از بین رفتن زیر ساخت های هسته ای
و دست پر دشمن برای از بین بردن اقتصاد کشور
در خصوص کوتاهی مدیران عامل بانکها

چون بیش از ۲۰ سال در اروپا بروکر تجارات بین المللی بوده ام و پس از بازگشت به ایران

در جلساتی با میران ارشد مختلف بخش تجارات بین کشوری نیز حضور داشته ام

دو مهم : را به عرض برسانم.

یک : نبود آگاهی از فرهنگ تجاری ملل دیگر

و دوم ضعف شدید مدیران ارشد سازمان های( اقتصادی / تجاری ) ما در بر قراری ارتباطات بین فردی با تجار و همینطور مسئولین اقتصادی دیگر ملل جهان مهمترین خلع ای است که روند پیشرفت تجارات بین الملل در ایران را سبب ساز است



ایجاد روابط بین فردی ( کاری / دوستانه ) جلب اعتماد و رضایت فردی تصمیم گیرنده اصلی کشور مقابل( که آگاهی وسیع از فرهنگ ها و تفاوت های فرهنگی را نیازمند است ) و به دست آوردن اطلاعات صحیح با بیشترین سرعت ممکن چهار عنصر کلیدی موفقیت در عرصه تجارات بین المللی است

و نیاز به آموزش دارد. ( نیاز به آموزش دارد )

نه به عنوان انتقاد ٬ صمیمانه به ریاست محترم دولت عرض کنم ٬

در ادارات و سازمان های دولتی ونیمه دولتی که نقش آنها پیشبرد روابط تجاری کشورمان با دیگر دول جهان است

به شدت کمبود مدیران ارشد کار آمد وجود دارد . که مسبب این خلع روشن و واضح هستند

و نتیجتاً اول مانع در رشد سریع تر اقتصادی کشور.
اون موقع که بعضیا میگفتن بذارین اونقدر قطعنامه بدن تا قطعنامه دانشون پاره بشه، ما هیچ نگرانی نداریم، باید فکر اینجاشو میکردن که لااقل اجازه ندن آبرو و حیثیتمون بره! (یا همون واژه معروف و کاربردی "عزّت" که مثل نقل و نبات از دهان دلواپسان میریزه)
بانک ها فعلا به وام دادن و پاداشهای انچنانی به مدیران و کارمنداد خودشون بپردازند چکار به ارتباط با بانکهای دیگه دارن.در ضمن این عدم ارتباط منفعت خیلی از صرافان رو هم در بر داره.
لطفا در مورد منافع داخلي كناره بانكها در جابجايي پول از طريق اشخاص پشت پرده هم بنويسيد.
اول اینکه تحریم به نفع بانک ها ست .دوم اینکه تجربه ثابت کرده اگر از کسی طلب داری تا مجبورش نکنی وتعهدی الزام آور ازاو در دست نداشته باشی پول شما را نمی دهد .سوم اینکه اقتصاد ایران معجونی است از اقتصاد دولتی شبه دولتی شبه خصوصی و آزاد که کشورهای دیگر را وادار به احتیاط می کند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل