بازدید 13141

میانجیگری کره جنوبی برای لغو تحریم مالی ایران

کره جنوبی برای رفع مسدودیت از حساب بانکی سفارت ایران در سئول نقش میانجی را ایفاء نمود.
کد خبر: ۵۸۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 17 April 2016
کره جنوبی برای رفع مسدودیت از حساب بانکی سفارت ایران در سئول نقش میانجی را ایفاء نمود.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری کره تایمز،‌ روز یکشنبه به دنبال افشای اسناد دیپلماتیک مربوط به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی (۱۹۷۹) آمریکا واقع در تهران مشخص شد که دولت کره جنوبی برای لغو دستور آمریکا مبنی بر انسداد حساب سفارت ایران در سئول که به عنوان یک اقدام تنبیهی صورت گرفت؛ میانجیگری نمود.

روز نوزدهم نوامبر ۱۹۷۹، دو هفته پس از آغاز تسخیر لانه جاسوسی در تهران، واشنگتن حساب سفارت ایران در یکی از شعبات بانک آمریکا (BOA) واقع در سئول را مسدود نمود. دولت ایران بلافاصله به سئول مراتب اعتراض خود را اعلام کرد و از دولت این کشور خواست تا بررسی نماید که آیا انسداد حساب در یک کشور ثالث اقدامی قانونی است یا خیر.

مسدود نمودن حساب سفارت ایران در یکی از شعبات بانک آمریکا در سئول نیز بخشی از تحریمهای آمریکا علیه ایران بود،‌ اما کره جنوبی وظیفه داشت تا از سفارتهای خارجی و کارکنان این سفارتخانه ها در داخل قلمرو خود محافظت نماید. دولت کره جنوبی پس از بررسی حقوق داخلی و بین المللی به این نتیجه رسید که این تحریم مالی غیرقابل توجیه و نابجاست.

سئول درتبعیت از اصول حاکمیت ارضی تحت لوای حقوق بین الملل معتقد بود که شعبه این بانک آمریکایی در سئول بایستی از حقوق کره پیروی نماید و اینکه طبق کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین، ‌حسابهای سپرده سفارت ایران در بانک نبایستی مشمول تحریمهای واشنگتن قرار گیرند.

افزون بر این،‌ سئول طبق قانون ملزم بود تضمین نماید که سفارت ایران در آرامش به فعالیتهای دیپلماتیک خود در کره می پردازد. بنا بر ملاحظات مذکور، دولت کره جنوبی از سفارت آمریکا در سئول خواست تا توضیحی برای مسدود نمودن حساب ایران ارائه نماید. سفارت آمریکا نیز در توضیح خود، تحریمهای وضع شده را «حداقل اقدام ممکن» برای حفاظت از منافع اتباع خود دانست.

طبق اسناد دیپلماتیک افشاء شده، تنها دو روز پس از شکایت تهران به سئول یعنی در بیست و یکم نوامبر ۱۹۷۹‌ از حساب سفارت ایران در آن بانک آمریکایی رفع انسداد شد.  

کمی پس از آن،‌ سئول با اشاره به اینکه انسداد دارایی های یک هیأت دیپلماتیک خارجی در کره جنوبی بدون اطلاع سئول صورت گرفته است،‌ از سفارت آمریکا خواست تا در اقدامات خود «با احتیاط بیشتری» عمل نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل