بازدید 7313
۶

قیمت خون هر آمریکایی چند برابر یک افغان است؟

در انفجار برج الخبر عربستان 19 آمریکایی کشته شدند. تمام اسنادی که در این پرونده به دست آمد دست داشتن القاعده در این بمب گذاری را ثابت می کرد اما پلیس فدرال آمریکا (FBI)، ایران و سازمان های مرتبط با آن را به دست داشتن در این عملیات تروریستی متهم کرد.
کد خبر: ۵۸۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ 26 April 2016
آمریکایی ها برای هر کدام از تفنگداران خود که در آن ماجرا کشته شده اند رقمی نزدیک به 10 میلیون دلار از دارایی های ایران برداشته اند اما قصه وقتی تلخ تر می شود که برای هر شهروند افغانی و یمنی که در حملات پهپادهای آمریکایی ها کشته می شوند، غرامت بین 40 هزار تا 80 هزار دلار پرداخته می کنند.

به گزارش همشهری، از طنزهای تلخ روابط بین الملل هم همین حکم دیوان عالی آمریکا در برداشت تقریبا دو میلیارد دلار از اموال ایران برای قربانیان بمب گذاری بیروت در سال 1983 است. آمریکایی ها برای هر کدام از تفنگداران خود که در آن ماجرا کشته شده اند رقمی نزدیک به 10 میلیون دلار از دارایی های ایران برداشته اند اما قصه وقتی تلخ تر می شود که برای هر شهروند افغانی و یمنی که در حملات پهپادهای آمریکایی ها کشته می شوند، غرامت بین 40 هزار تا 80 هزار دلار پرداخته می کنند، یعنی 125 تا 250 برابر کمتر از پولی که هم اکنون برای خون بهای تفنگداران خود از  ایرانی ها می گیرند.
 
گنه کرد در بلخ آهنگری


بماند آنکه در ماجرای غرامت دو میلیارد دلاری،  یک کشور با قوانین دادگاههای داخلی خودش رای به مصادره اموال کشور دیگر داده است که این به زعم سخنگوی وزارت خارجه مصداق دستبرد به اموال ایران است.  قصه ایران و این هزینه دو میلیارد دلاری مصداق همان مثل «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری» است؛ در آن بمب گذاری، 241 تفنگدار آمریکایی کشته شدند و حدود 181 نفر از بازماندگان آن کشته شدگان آن حادثه از ایران شاکی شده و درخواست غرامت کرده اند.

 ایران بارها هرگونه دخالت در بمب گذاری مقر تفنگداران را رد کرده و دادگاههای آمریکا بدون هیچ مستندی و براساس شهادت های دروغین هزینه دو میلیارد دلاری به ایران تحمیل کرده اند.

همچنین عده ای از بازماندگان کشته شدگان امریکایی در انفجار برج الخبر در عربستان سعودی در سال 1375 (1996) نیز جزو مدعیان این پرونده دو میلیارد دلاری هستند.

در انفجار برج الخبر عربستان 19 آمریکایی کشته شدند. تمام اسنادی که در این پرونده به دست آمد دست داشتن القاعده در این بمب گذاری را ثابت می کرد اما پلیس فدرال آمریکا (FBI)، ایران و سازمان های مرتبط با آن را به دست داشتن در این عملیات تروریستی متهم کرد.

جالب آن در سال 1386 ویلیام پری وزیر دفاع آمریکا در دولت بیل کلینتون اعتراف کرد: ایران در حادثه بمب گذاری سال 1996 در یک پایگاه نظامی آمریکا دست نداشته است. وی گفت معتقد است القاعده به جای ایران عامل این حادثه بوده است. با این حال هم اکنون دیوان عالی آمریکا ایران را متهم به پرداخت دو میلیارد دلار کرده است.
 
چه کسی خونش رنگین تر است


تیرماه سال 1367 پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران ایر از تهران به مقصد دبی با شلیک موشکی از ناو وینسنس آمریکایی ساقط شد. تمامی 290 سرنشین آن که شامل 66 کودک هم بودند جان باختند.46 مسافر غیرایرانی هم در آن پرواز حضور داشتند.

ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

دولت آمریکا مبلغ 61.8 میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان پرداخت کرد. این رقم برای هر مسافری که در داخل آن هواپیما نشسته بود چیزی معادل 21 هزار دلار است که در مقایسه با خون بهای حدودا 10 میلیون دلاری که دادگاه آمریکایی برای تفنگدرانش تعیین کرده است، اصلا دیده نمی شود. این تنها مصداق از رویکردهای نژادپرستانه کشوری نیست در قرن 21 درگیر شورش های نژادی است.

مردادماه سال گذشته واشنگتن پست در گزارشی نوشت که آمریکایی ها به خانواده های یمنی قربانیان حمله پهپاد آمریکایی غرامت می دهند.

 در جریان حمله پهپادهای آمریکایی به وسایل نقلیه یک کاروان عروسی در یمن عده ای شهروند غیرنظامی کشته شدند. واشنگتن پست با آب و تاب گزارش داد که غرامتی که آمریکایی ها می پردازند بسیار بیشتر از آن چیزی که مقامات یمنی به خانواده قربانیان داده بودند.

این روزنامه نوشت این مبلغ حتی از غرامت‌هایی که دولت آمریکا طی یک سال گذشته به دلیل حملاتش به مردم افغانستان پرداخت کرده، بیشتر است. به نوشته این روزنامه این مبلغ معادل 60 هزار دلار بود و مبلغ کمتری هم به مجروحان و خسارت دیدگان پرداخت شد. این 60 هزار دلار را در کنار ده میلیون دلاری که آمریکا برای تفنگداران خود از جیب ایرانی‌ها برداشته است قرار دهید.
 
مصادیق دیگری هم از این تبعیض های نژاد پرستانه وجود دارد. در سال 91 رابرت بیلز یک سرباز آمریکایی در روستای اَلکوزای شهرستان پنجوای قندهار به روی شماری از غیرنظامیان افغانستان آتش گشود. در جریان این حمله 17 نفر که شامل 8 بزرگسال و 9 کودک بودند کشته شدند.
 
آمریکا اعلام کرد به خانواده قربانیان حمله یک سرباز آمریکایی به شماری از غیرنظامیان در افغانستان، غرامت پرداخت کرده است.خبرگزاری رویترز، رقم این قرارداد را فاش کرد: آمریکا برای هرقربانی این حمله که کشته شده، مبلغ 46 هزار دلار و برای کسانی که در پی این حمله زخمی شده‌اند، 10 هزار دلار پرداخته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۶
اینو بزنید صفحه اصلی

غیرت داشته باشید
سلام
وقتی هزینه غرامت پرداختی به سرنشینان هواپیمای ایرانی کمتر است بهتر است همون کمتر را با دو میلیارد مقایسه کنید. تتر مطلب گمراه کننده است.
در تیتر بجای افغان..از ایرانی استفاده کنید

چون این مطلب ب واقعیت ما نزدیک تره

قیمت خون هر امریکایی چند برابر خون یک ایرانی است
40هزاردلارتقریباهمان خونبهایافدیه است . برخی کشورهی درمرزهاغیرنظامیان افغان رابه بهانه تعرض مرزی تیراندازی کرده ومی کشند.وغرامت هم نمی دهند
بایک محاسبه ساده مشخص میشود مبلغ غرامت پرداختی براساس نرخ دیه مسلمانان محاسبه شده ولی امریکائی ها خون بهای شهروندانشان را با گاو وشتر محاسبه نمیکنند .
ارزشها مثل دلاريا نفته بالا پايين ميشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل