بازدید 17433
مروری بر روزنامه‌های پنج شنبه ۹ اردیبهشت؛

ادامه دوئل احمدی نژاد و جهانگیری/ پایش شکست، قلبش ایستاد!

روزنامه‌های آخر هفته، همچنان موضوع دو میلیارد دلار مصادر شده توسط امریکایی‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند. البته سهم روزنامه‌های اصلاح طلب در این باره بیشتر است. در حالی که روزنامه‌های اصلاح طلب پاسخ دفتر احمدی‌نژاد به اظهارات جهانگیری را به شدت بازتاب داده‌اند، رونامه‌های اصولگرا این موضوع را مورد توجه قرار نداده‌اند.
کد خبر: ۵۸۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 28 April 2016

روزنامه‌های آخر هفته، همچنان موضوع دو میلیارد دلار مصادر شده توسط امریکایی‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند. البته سهم روزنامه‌های اصلاح طلب در این باره بیشتر است. در حالی که روزنامه‌های اصلاح طلب پاسخ دفتر احمدی‌نژاد به اظهارات جهانگیری را به شدت بازتاب داده‌اند، رونامه‌های اصولگرا این موضوع را مورد توجه قرار نداده‌اند.

در این میان، سخنان دیروز مقام معظم رهبری در جمع کارگران نیز در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه روزنامه کیهان با بزرگنمایی این جمله رهبر انقلاب در تیتر یک خود با تیتر «واردات اجناسی که مشابه داخلی دارند مطلقا ممنوع» نوشته: «حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در آستانه‌ روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران، با تجلیل از وفاداری و ثبات قدم جامعه کارگری در قبال انقلاب و نظام، بر «حل مشکلات جامعه کارگری»، «تقویت تولید داخلی»، «ضرورت مقابله جدی با قاچاق کالا» و «ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه ایرانی» تأکید کردند و با اشاره به ادامه خصومتهای آمریکا افزودند: آمریکایی‌های غیر قابل اعتماد، با اصرار بر تحریم های مختلف ایران تلاش می کنند با ایجاد «ایران‌هراسی»، عملاً در راه تعاملات اقتصادی کشور با خارج، مانع تراشی کنند .ایشان همچنین با اشاره به انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در جمعه همین هفته، همه واجدان شرایط شرکت در این مرحله را، به حضور در انتخابات فراخواندند».


این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب از جمله آرمان، شرق و اعتماد تیتر یک خود را به پاسخ دفتر احمدی نژاد به اظهارات اخیر دولتی های در موضوع مصادره دو میلیارد دلار پرداخته اند.


آرمان در گزارشی با تیتر «بیانیه احمدی‌نژاد با طعم طلبکاری!» در این باره نوشته: «در ادامه این بیانیه بدون ذکر نام به اظهارات جهانگیری مبنی بر بی احتیاطی دولت قبل، آمده است: «اولا دولت آمریکا در نتیجه برخورد عالمانه و عزت‌مدار دولت‌های نهم و دهم جرات نزدیک شدن و دست اندازی به منابع ملت ایران را نداشت، بنابراین سوال این است که آیا غارت صورت گرفته، ناشی از ضعیف نشان دادن ملت ایران در عرصه بین‌المللی و در نتیجه تجری دولتمردان آمریکایی طی سالیان اخیر نیست؟ ثانیا دولتمردان فعلی طی چند روز اخیر و بارها از غیرقابل اعتماد بودن مدیران آمریکایی و حتی بی اعتمادی به مقررات بین‌المللی سخن به میان آورده اند، بنابراین سوال این است که مدیران ارشد امروز کشور چرا به صرف اقوال شفاهی وزیر امور خارجه آمریکا، انواع و اقسام وعده‌های اقتصادی و امثال آن را به ملت ایران می‌دهند؟ »

ادامه دوئل احمدی نژاد و جهانگیری/ پایش شکست، قلبش ایستاد!

در حالی این ادعا از سوی دفتر احمدی‌نژاد مطرح می‌شود که روز گذشته ایران نوشت؛ یک منبع آگاه در بانک مرکزی ضمن تأیید اینکه در دولت گذشته ما در برابر حکم دادگاه آمریکایی پیگیری قضائی کرده و با اخذ وکیل در دادگاه‌های مربوطه تلاش کردیم صلاحیت دادگاه مذکور را زیر سؤال ببریم، می‌گوید: «پیگیری قضائی این مسأله در دولت قبل و با مجوز شورای عالی امنیت ملی وقت (با ریاست احمدی‌نژاد و دبیری سعید جلیلی) انجام شده است. بدین نحو که با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تحت مدیریت سعید جلیلی دبیر سابق این شورا به مرکز امور حقوقی ریاست جمهوری، دستور پیگیری قضائی این موضوع به بانک مرکزی داده می‌شود و بر اساس این مجوز هم زمینه پیگیری قضائی آن فراهم می‌شود.»


روزنامه قانون در گزارشی مستند با تیتر «پایش شکست، قلبش ایستاد» نوشته: « مردی ۷۴ ساله، پای شکسته خود را به تیغ جراحي سپرد اما پزشکان به اشتباه، به جای پای چپ ، پای راست او را شکافتند كه در نهايت، این امر جان او را گرفت ب یمارستان دولتي اراك یکی از مراکز قدیمی درمانی اين شهر بوده که به لحاظ امکانات و خدمات پزشکی وضعیت مطلوبی ندارد. بسیاری از خطا‌ها و اشتباهات پزشکی گزارش نمی‌شوند و همین موضوع ارائه آمار دقیقی از میزان خطا و اشتباهات در حوزه پزشکی و درمانی را دشوار‌تر می‌کند. باز هم اشتباه پزشکی دیگر، حادثه‌ای غم انگیز آفرید. پس از آنکه در سال گذشته اشتباهات پزشکی و کشیدن بخیه از صورت کودکی در اصفهان، خبرساز شد، این بار در اتفاقی عجیب، اشتباه پزشکی جان بیماری را در یکی از بیمارستان‌های اراک گرفت. در این حادثه، مردی ۷۴ ساله، پای شکسته خود را به تیغ پزشکان سپرد، اما پزشکان، به اشتباه، به جای پای چپ شکسته بیمار، پای راست او را شکافته و جراحی کردند که در ‌‌نهایت پس از چند روز، مرگ این مرد را به دنبال داشت. این اتفاق، در عین ناباوری باز هم در بیمارستانی دولتی رخ داد تا نقص نظارت و امکانات در بیمارستان‌های دولتی بیش از پیش احساس شود».

ادامه دوئل احمدی نژاد و جهانگیری/ پایش شکست، قلبش ایستاد!


آیدین سیار سریع در ستون طنز روزنامه ایران در مطلبی با تیتر «کبوتر ما قبل برجام هم حرف نمی‌زد» نوشته: «آقای دلواپیش سردبیر سایت دلسوزنیوز از دفترش بیرون آمد و کنار میز آقای فشارآوران دبیر سرویس سیاسی ایستاد. پریشان بود و چهره‌اش از عصبانیت سرخ شده بود. دستانش را گذاشت روی میز و گفت: تا کی باید آثار سوء برجام را با گوشت و پوست خود احساس کنیم؟ فشارآوران که نمی‌دانست دلواپیش از چه چیزی حرف می‌زند به دلیل بدهکاری سه ماهه‌اش به دلواپیش خودش را ناراحت نشان داد و گفت: واقعاً... دیگه تا کی؟ خسته شدیم به خدا. من که با عنوان طنزنویس هنوز در سایت مشغول بودم گفتم: دلواپیش یه سؤال! چهره در هم کشید و در حالی که آثار انزجار از بنده حقیر در چشمانش موج می‌زد، گفت: اصلاح طلبان امریکایی و اعتدالیون سازشکار باز چه سؤالی در سر دارند؟ گفتم: اصولاً شما تو زندگی تون به جز برجام به چیز دیگه‌ای هم فکر می‌کنید؟ دلواپیش گفت: همین برجام دو میلیارد دلار از پول کشور رو تقدیم امریکا کرد. بعد زد روی دستش و گفت: عه عه! چقدر به دولت گفتیم این امریکا قابل اعتماد نیست! گوش ندادن. گفتم: به کدوم دولت گفتین؟ گفت: همین دولت به اصطلاح تدبیر و امید. گفتم: خب اشتباهتون همینه دیگه. باید به دولت مهرورز می‌گفتین که امریکا قابل اعتماد نیست. دلواپیش باز چهره مشکوک به خودش گرفت و گفت: هتاکان مدعی اعتدال بگویند چه در سر دارند؟ گفتم: دلواپسکم! دوستانِ علاقه‌مند به مهرورزی در دولت قبل دو میلیارد دلار اوراق امریکایی خریدن، بعد همه گفتن آقا اینا گرگ وال استریتن! بالا می‌کشن. ولی گوش نکردن و به قول وزیر اطلاعات گوشت را گذاشتند دهان گربه. فشارآوران درحالی که حرص می‌خورد زیر لب گفت: بر فرض که ما اوراق خریدیم و آنها هم به بهانه واهی بالا کشیدند. اینجا وظیفه برجام چیست؟ گفتم: عزیز دلم چرا فکر می‌کنی برجام تمام مشکلات زندگی ما رو باید حل کنه؟ برجام توافق هسته‌ایه، چه ربطی به این داره؟ فشارآوران از در دفاع از دلواپیش در آمد که: وقتی اسمش توافق جامع هسته‌ایه باید جامع باشه دیگه. این چه برجامیه که تا اومد نفت کشید پایین؟ کل تحریریه گفتند: راست میگه! آقای دلواهنگ دبیر بخش موسیقی هم گفت: من اصلاً تأثیر برجام رو تو زندگیم حس نمی‌کنم. من یه کفتر دارم، باور بفرمایید قبل از برجام حرف نمی‌زد، الان هم که در پسابرجام هستیم باز هم حرف نمی‌زنه. آقای تحت فشارزاده با تأکید عرایض دلواهنگ گفت: همینه که آمار ازدواج اومده پایین. یکی گفت: پدر من هنوز تو خواب خروپف می‌کنه! آن یکی گفت: از دوره سازندگی این پشت کمر من یه جوش زده، برجام همین رو هم نتونسته خوب کنه! دلواپیش گفت: رنک سایت ما سیزده هزار بود، بعد از برجام بدتر شده. دو میلیارد دلار را هم که از دست دادیم! بعد به فشارآوران اشاره کرد و گفت: برو یه گزارش مردمی تهیه کن که مردم نتایج برجام را حس نمی‌کنند. فشارآوران گفت: الان یه کم برای گزارش میدانی دیر نیست؟ دلواپیش گفت: همین هایی که الان گفتیم رو بنویس، ما هم مردمیم دیگه!».


نعمت احمدی حقوقدان نیز در یادداشتی در شرق با تیتر « خطرات رأی دیوان‌عالی آمریکا » به اثرات حکم دادگاه مبنی بر مصادره اموال ایران پرداخته و نوشته: «لابی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عرب و غیرعرب منطقه در خارج و حزب تندرو جمهوری‌خواه خصوصا گرایش «نئوکان» آن در آن‌سوی آب‌ها، از جمله خسارت‌دیدگان برجام هستند. از یک‌ سو گروه‌های تندرو داخل هم این توفیق و پیروزی را به بهانه‌های مختلف که اثرات برجام بعد از صد روز مشاهده نمی‌شود، هر روز از تریبون‌های مختلف بر طبل مخالفت کوبیده و اقدامات تحریک‌آمیزی انجام می‌دهند. اینها فضا و بستری را فراهم آورده که در آن‌سوی مرزها پرونده‌ای که بازگشایی آن به سال ١٩٨٣ برمی‌گردد - درست در زمانی که فضای مطلوبی بعد از خاتمه‌ یافتن منازعات اتمی در روابط بین‌الملل به دست آمد- بسترساز تصمیماتی علیه ایران شود. این پرونده و سمت‌وسوی آن می‌تواند به بزرگ‌ترین چالش سیاست خارجی ایران در آینده تبدیل شود. ممکن است بعد از این با پرونده‌های مختلفی روبه‌رو شویم که عده‌ای مخالف و شکات حرفه‌ای، به بهانه واهی حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و واردآمدن صدمه به خود، مطالبات مختلفی از ایران داشته باشند و دادگاه‌هایی همانند دادگاه فوق، در گوشه‌ و کنار جهان و در پی انفجارهایی که امروزه در اطراف ما به وقوع می‌پیوندد تشکیل شوند و اجرای آرای خود را از محاکم آمریکایی بخواهند و با تکیه بر این آرا، اموال کشورمان به تاراج برود. پرسش این است؛ برای جلوگیری از چنین ضرری چه باید کرد؟ باید این رأی را جدی گرفت، باید دایره‌ای در وزارت امور خارجه از حقوق‌دانان مجرب و متعهد تشکیل شود؛ امروز با هوشیاری حاکم بر وزارت امور خارجه می‌توان طرحی درافکند که از همان ابتدا مانع طرح ادعای واهی شده و دیگر شاهد صدور احکام ریزودرشت علیه منافع ملی کشورمان نباشیم».


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان