بازدید 3687

دیابت چگونه بر چشم‌ها اثر می‌گذارد؟

کد خبر: ۵۸۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 29 April 2016
یک فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر با بیان این‌که کنترل قند خون در پنج سال اول بیماری دیابت بسیار حائز اهمیت است، گفت: مهم‌ترین راه پیشگیری از کاهش دید و آسیب‌های چشمی ناشی از دیابت، کنترل قندخون است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی کثیری اظهار کرد: دیابت نوعی بیماری است که شیوع آن در کشورهای پیشرفته و جوامع توسعه‌یافته روز به روز در حال افزایش است و بی‌حرکتی و رژیم‌های غذایی نامناسب در افزایش آن نقش بسیاری دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر رژیم غذایی، افزایش چاقی نیز در این بیماری تاثیرگذار است که در حال حاضر مساله چاقی در افراد جامعه در کنار اختلالات قندخون از معضلات مهم جوامع پیشرفته به شمار می‌رود.

فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز افزود: افزایش قندخون در تمامی سنین احتمال بروز دارد و عوارض آن بسیاری از ارگان‌های بدن را گرفتار می‌کند. یکی از قسمت‌های مهم بدن که درگیر عوارض ناشی از دیابت می‌شود، چشم است.

کثیری درباره ضرورت معاینه چشم بیماران دیابتی، گفت: معمولا در افراد بزرگسال اولین معاینه چشم‌پزشکی همزمان با اعلام ابتلا به بیماری دیابت انجام می‌شود. در این افراد آسیب‌های چشمی ناشی از عوارض بیماری دیابت، با گذشت پنج سال پس از شروع بیماری، پدیدار می‌شود، ولی عوارض چشمی ناشی از دیابت در کودکان زمانی که وارد سن بلوغ می‌شوند به تدریج بروز می‌کند.

وی ادامه داد: اگر شروع دیابت بیمار از دوران کودکی باشد، بعد از سنین بلوغ جهت معاینه چشم‌پزشکی باید به متخصص مراجعه کند. زیرا تغییرات هورمونی بر افزایش عوارض دیابت بر چشم‌ها اثرگذار است.

این فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر گفت: پس از انجام معاینه اول، چنانچه علامتی در چشم‌ها ایجاد نشده باشد، معاینه به طور سالیانه توصیه می‌شود ولی اگر عوارض دیابت بر چشم‌ها ایجاد شده باشد، بستگی به شدت عوارض ایجاد شده، معمولا بین 3 تا 12 ماه نوبت معاینات بعدی چشم پزشکی داده می‌شود.

وی اظهار کرد: عوارض دیابت بر چشم‌ها به صورت‌های مختلفی ایجاد می‌شود؛ یکی از این موارد گلوکوم یا آب سیاه است. آب سیاه در بیماران دیابتی در مقایسه با افراد دیگر جامعه شیوع بیشتری دارد. بنابراین این بیماران باید متوجه تغییرات میدان بینایی و کاهش دید خود باشند.

کثیری گفت: آسیب شبکیه چشم از دیگر عوارض بیماری دیابت بر چشم‌ها است. آسیب‌های شبکیه در بیماران دیابتی نسبت به دیگر بیماران بیشتر است. طول زمان یکی از عوامل موثر در ایجاد عوارض قندخون بر شبکیه چشم است؛ هرچه طول زمان ابتلای فرد به دیابت بیشتر باشد، شانس گرفتاری چشم هم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: آسیب‌های شبکیه ناشی از عوارض دیابت می‌تواند به صورت ناگهانی بروز کند و در این شرایط بروز عوارض عروقی مانند انسداد ورید مرکزی شبکیه شایع است. این عارضه و همچنین التهاب عصب بینایی ناشی از دیابت به طور ناگهانی و همراه با کاهش دید شدید ایجاد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که درمان این عوارض بر اساس نوع عارضه ناشی از دیابت متفاوت است، افزود: اکنون بیشترین درمانی که برای عوارض شبکیه ناشی از دیابت استفاده می‌شود، تزریق نوعی آمپول در داخل مایع زجاجیه است و در مراحل بعدی می‌توان از لیزر و در مراحل پیشرفته عارضه در نهایت می‌توان اقدام به عمل جراحی کرد.

کثیری معاینات چشم‌پزشکی و تصویربرداری از چشم را از راه‌های تشخیص آسیب‌های چشمی ناشی از دیابت دانست و گفت: با این دو روش می‌توان شدت ضایعه و نوع درمان این آسیب‌ها را مشخص کرد.

وی اظهار کرد: به دلیل این‌که دیابت یک بیماری متابولیک است علاوه بر اختلال قندخون، ممکن است فرد به اختلالات چربی خون همراه با فشارخون نیز دچار شود. بنابراین در این افراد باید قندخون، چربی خون و فشار خون کنترل شود.

این فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر گفت: در این بیماران کنترل فشارخون باید سریع‌تر و بهتر انجام شود تا بتوان از بروز عوارض چشمی جلوگیری کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر