بازدید 2992

قانون شوراها بازنگری می‌شود

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: باید کاری کنیم که شوراها به سمت خدمات اجتماعی بدون گرایش سیاسی حرکت کنند اما در حال حاضر مفسده شوراها بیش از خدمات آنها شده است.
کد خبر: ۵۸۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 29 April 2016
سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: باید کاری کنیم که شوراها به سمت خدمات اجتماعی بدون گرایش سیاسی حرکت کنند اما در حال حاضر مفسده شوراها بیش از خدمات آنها شده است.

عباس زارع‌زاده مهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت کنونی شوراهای شهر با اظهار تاسف از اینکه شوراهای فعلی، شوراهای قانون اساسی نیستند، گفت: این شوراها رنگ و لعاب شوراهای تشکیل شده در اوایل انقلاب را دارند اما تخصص‌ها و اختیارات ضروری و مورد نیاز را ندارند.

وی ادامه داد: شوراها در شهرهای بزرگ براساس جناح ها و احزاب و در شهرهای کوچک براساس قوم و قبیله شکل می‌گیرند و متاسفانه اهداف و برنامه‌های خاصی را تدوین نمی‌کنند.

مهریزی با بیان اینکه شوراها در شهرهایی که شهرداری‌ها درآمد پایدار ندارند و در عین حال می‌خواهند به هر قیمتی شهر را اداره کنند دچار چالش می‌شوند، اظهار کرد: در چنین مواقعی گاهی شوراها تخلفات قانونی وحشتناکی را مرتکب می‌شوند و حتی گاه خود را در برخورد با شهرداری‌ها می‌بینند تا پشتیبان و همراه شهرداری‌ها.

شوراها در شهرهای محروم آزاردهنده هستند

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر شوراها بیشتر تبدیل به اهرمی بازدارنده شده‌اند تا اهرم جهت‌دهنده به فعالیت شهرداری‌ها، افزود: شوراها به دلیل تصادم‌ها و نبود تخصص لازم و مانع‌تراشی‌ها به ویژه در شهرستان‌های محروم بیشتر آزاردهنده هستند.

وی با اشاره به وجود اختلاف میان شوراها و شهرداری‌ها تصریح کرد: به دلیل این اختلافات توفیق شوراها در شهرستانها بسیار پایین است هرچند شرایط در کلان‌شهرها متفاوت است زیرا در این شهرها؛ اعضا تخصصی‌تر انتخاب شده‌اند و به صورت منظم‌تر و همسوتر و با برنامه‌تر فعالیت می‌کنند اما شهرستانهای کوچک و متوسط در سطح کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که باعث شده شوراها نتوانند موفق باشند.

نماینده مردم کرمان و بافق خاطرنشان کرد: این موضوعات باعث ایجاد برخی تنفر‌ها نسبت به شوراها در سطح جامعه شده که زیبنده آنها نیست.

وجود زد و بند و رانت در شوراها

مهریزی معتقد است؛ گاهی شوراها به هرج ومرج موجود در برخی شوراها آلوده شده و با داشتن توقعاتی با شهرداری‌ها همسو می‌شوند و به دنبال آن هستند که دست خالی نباشند.

وی اضافه کرد: وقتی فساد در مجموعه‌ای رسوخ می‌کند این فساد به صورت اپیدمی همه جا را فرا گرفته و باعث‌ می‌شود اهرم نظارت نیز با فساد درگیر شود که این موضوعی ثابت شده است. گاه دیده شده زد و بندها و رانت‌هایی که در شوراها ایجاد می‌شود؛ شهرداری و خصوصا شهردار را هم با خود همسو می‌کند. متاسفانه این موضوع نیز قباحت خود را از دست داده است.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با تاکید براینکه باید کاری کنیم که شوراها به سمت ارایه خدمات اجتماعی بدون گرایش سیاسی حرکت کرده و این اختیار را داشته باشند که جدا از احزاب‌، گروه، دسته و باند و رانت باشند، گفت: در حال حاضر مفسده‌ی شوراها بیش از خدمات آنها شده است.

برخی از شهرداری‌ها مستقل از شورا عمل می‌کنند

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برخی شهرداری‌ها خود را از کمند شوراها خلاص کرده‌اند و تلاش می‌کنند به‌صورت مستقل از شوراها عمل کنند؛ ادامه داد: این روند بسیار منفی بوده و به دلیل قانون‌گریزی‌ها، لجاجت‌‌ها و مخالفت‌هایی که ممکن است رخ دهد؛ مردم ضرر خواهند کرد.

مهریزی همچنین در خصوص شکایت حقانی از هیات رئیسه شورای شهر به دلیل عدم تصویب بخش مصارف بودجه در صحن شورا اظهار کرد: معتقدم بودجه شهرداری قانونی است اما موارد در آن رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه ما در کمیسیون شوراهای مجلس به دنبال تدوین قانون جدید شوراها بودیم، بیان کرد: به دنبال آن هستیم که شوراها تخصصی شده و اختیاراتی را دارا شوند تا بتوانند به‌صورت یک پارلمان محلی؛ شیوه‌های اجرایی تدوین کرده و قوانین را با محیط جغرافیایی خود تطبیق دهند. همچنین شوراها این حق را داشته باشند که به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها باشد و اختیارات بیشتری نیز در راستای درآمدزایی داشته و شهرداری‌ها نیز تمکین بیشتری از شوراها داشته باشند.

تشکل بازدارنده در شورا وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با یادآوری بازدید خود از چند کشور موفق در سیستم پارلمانی-شورایی، اظهار کرد: ما این کشورها را مطالعه کرده و متوجه مطلوبیت نظام پارلمانی-شورایی در این کشورها شدیم اما در کشور ما این موضوع فله‌ای شده و هیچ سیستمی در این زمینه تعریف نشده و تشکل بازدارنده در شورا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این سیستم در کشور ما نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست و مفسده‌های آن بیش از حد است زیرا پررنگ شدن بحث حزبی در شوراها در روند این تشکل‌ها تاثیرگذار است و در آینده مشکلاتی که اکنون شاهد آن هستیم؛ پررنگ‌تر نیز می‌شود.

مهریزی عنوان کرد: بخشی از قانون جدیدی که در حال تدوین آن هستیم را تصویب کرده‌ایم که متاسفانه دولت هنوز آن را ابلاغ نکرده و بعدا ابلاغ خواهد شد.

نماینده مردم کرمان با تاکید براینکه بازنگری در وضعیت شورا نیاز به پی‌گیری جدی دارد و نباید بگذاریم شوراهای کشور به سمتی بروند که آسیب‌های بیشتری را به جامعه تحمیل کنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بدنه فعلی کمیسیون شوراهای مجلس در دوره جدید به‌هم نخورده و بیشتر اعضا در این دوره نیز رای آورده‌اند. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در آینده نزدیک در مجلسِ جدید اقدام به بازنگری در قانون شوراها کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر