بازدید 25582

تعیین کننده ترین گروه در مجلس دهم چه کسانی هستند؟

به جز مینو خالقی که هنوز در برزخ ماندن و نماندن است، تکلیف دیگر کرسی های مجلس دهم مشخص شده است. کرسی هایی که هنوز هیچکس به درستی نمی داند با اکثریتی اصولگرا پر خواهد شد یا اصلاح طلب. هر دو گروه از پیروزی می گویند.
کد خبر: ۵۸۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 30 April 2016
شاید این برای نخستین بار در تاریخ سیاسی پس از انقلاب باشد که به این میزان مستقل‌ها و آنان که نه اصلاح طلب‌اند و نه اصولگرا و نه راست هستند و نه چپ، حضورشان این همه برای تعیین کنندگی پیروزی اصلاح طلبان یا اصولگرایان در بزنگاه‌های مهم مجلس شورای اسلامی همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، مهم و تعیین کننده شده است.

به گزارش «تابناک»، با پایان مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و تعیین ۶۸ کرسی باقی مانده بهارستان، به نظر می‌رسد، نه اصولگرایان و نه اصلاح طلبان و طرفداران دولت به تنهایی نخواهند توانست، فراکسیونی تمام کننده در مجلس شورای اسلامی ایجاد کنند.

شاید در اولین بزنگاهی که این عدم قاطعیت در تمام کنندگی دو جناح اصلی کشور در مجلس شورای اسلامی خود را نمایان می‌کند، انتخاب ریاست مجلس شورای اسلامی باشد؛ جایی که دوازده سال است در اختیار اصولگرایان است و شاید این بار مستقل‌ها بتوانند این پست را ـ که در واقع در همه کشور‌ها از آن به عنوان سخنگوی مجلس نام می‌برند ـ دچار تغییری دراماتیک بکنند، زیرا محمدرضا عارف، گزینه اصلاح طلبان برای ریاست مجلس، دیگر رئیس نشدنش، احساسات نوستالژیک طرفدارانش را برخواهد انگیخت، چون هم او بود که در روزهای گذشته، پای کار لیست امید تا لحظه آخر ایستاد و سفرهای انتخاباتی‌اش را تا آخرین ساعاتی که تبلیغات انتخاباتی دور دوم مجلس شورای اسلامی مجاز بود، ادامه داد.

در انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، بر پایه فهرستی که تا کنون تابناک استخراج کرده، ۳۴ تن اصلاح طلب، ۲۱ اصولگرا و ۱۳ مستقل به بهارستان راه یافته‌اند؛ آماری که هرچند در رسانه‌ها یکدست نیست و تعداد دقیق کاندیداهای اصلاح طلب و اصولگرای برنده، دائم در حال تغییر است، به هر حال از پیروزی اصلاح طلبان در دور دوم انتخابات حکایت دارد.

با وجود این، نقش مستقل‌ها آنقدر در این انتخابات پر رنگ و اثرگذار است که هر گروهی مستقل‌ها را به سمت خود می‌کشاند و از پیروزی خود می‌گویند، به گونه‌ای که اصلاح طلبان مدعی شده‌اند، در مجموع ۱۲۲ نفر از کاندیداهای لیست امید به مجلس راه یافتند. در مقابل، فقط ۸۴ تن از کاندیداهای لیست اصولگرایان راهی مجلس شدند. دو نفر دیگر همزمان در هر دو لیست بودند و ۸۲ نفر منتخب نیز مستقل در انتخابات شرکت کرده بودند.

در آن سو اما، اصولگرایان مدعی‌اند بر اساس برآوردهای موجود، از ۲۹۰ نماینده مجلس، حداقل ۱۵۵ اصولگرا و یا مستقلین، متمایل به اصولگرایی و حداکثر ۱۳۴ نفر نیز اصلاح طلب، اعتدالگرا و مستقلین حامی اصلاحات هستند.
 
این آمار‌ها نشان می‌دهد، نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان در مجلس آینده، نقش تمام کنندگی نخواهند داشت؛ اصلاح طلبان برای رسیدن به خواسته‌های خود در مجلس به آرای مستقل‌ها نیاز مبرم دارند و به نظر می‌رسد مرحله دوم کار آنان پس از انتخابات، چانه زنی با مستقل‌ها برای افزایش وزن اصلاح طلبان است تا آنان مناسبات مجلس را پس از دوره‌ای دوازده ساله از فترت و خاموشی تعیین کنند؛ لازمه کار این است که اصلاح طلبان بتوانند حداقل.... کاندیدای مستقل را با خود همراه کنند. یک راه دیگر هم این است که اصلاح طلبان موردی با فراکسیون‌های مستقل تعامل کنند.

در این زمینه اما اصولگرایان هم بیکار نخواهند نشست. افرادی که در درون کمپین‌های انتخاباتی خود و با علم به اینکه اقبال جامعه به سمت کاندیداهای اصلاح طلب است، با وجود این، خود را مستقل معرفی کرده‌اند، شاید هدف بهتری برای اصولگرایان باشند تا با وعده برخورداری از مواهبی خارج از مجلس به اصولگرایان بپیوندند تا هم ویژگی اتمام کنندگی اصلاح طلب را مانع شوند و هم اصولگرایان را به هماوردی اصلاح طلبان در نبردی نسبتا برابر بکشانند.

علاوه بر این، در برخی حوزه‌ها، برخی کاندیداهای مستقل، که ممکن است جوهره‌ای اصلاح طلبانه داشته‌اند، ولی کاندیدای نهایی اصلاح طلبان نشده‌اند، در بزنگاه تعیین کنندگی مجلس، به سمت اصولگرایان متمایل شوند تا قدرت خود را به رخ تصمیم گیرانی که دیگری را بر آنان ترجیح داده‌اند، بکشانند.

به هر روی روز‌ها و ماه‌های آینده، روزهایی است که چانه زنی‌هایی بیرون از صحن بهارستان و درون آن برای ترکیب بندی مجلس شدت خواهد گرفت؛ روزهایی که باید منظر ماند و دید، مستقل‌ها که این برهه برای جناح‌های سیاسی اهمیت یافته‌اند به کدام سو متمایل می‌شوند؟ نقش تمام کنندگی اصلاح طلبان را در مجلس تثبیت می‌کنند یا اصولگرایان را برای رقابتی پایاپایی با اصلاح طلبان فربه می‌کنند؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۳
احساسات خودتو کنترل کن برادر خیلی هیجان زده ای برا سلامتیت خوب نیست
پروه نه گروه
تو تیتر گروه رو نوشته اید پروه!
اصولگرایی بای بای
آرزوهایت را خوب به قلم آورده ای تابی!
بيخود خودتان را خسته نكنيد، اصلاحات انتخابات مجلس را برد، اين بدين معني است كه ملت ايران در يك انتخابات سالم، اصلاحات را برگزيد و به تندروي نه قاطع گفت
یه سوال
الان لاریجانی رو اصلاح طلب حساب کردید یا اصولگرا
155 اصولگرا نفر چطوری محاسبه شده؟؟
خیلی تحلیل آبکی بود
هرچند تفاوتی نیست در اصل موضوع اما باز اصلاح طلب خیلی بهتر از اصولگراست
همه میدونن از نظر وزنی نماینده های شهر های بزرگ در صحن و فراکسیون دست بالارو دارن.قطعا اصلاح طلب ها پیروز وزنی انتخاب ها هستند و جای هیچ شکی نیست
ماشالا به نقطه چین که نویسنده می خواسته در آخر جایش عدد بگذارد و فراموش شده
بحث سر فراکسیون حامیان دولت است که 166 کرسی رابرای خودشون کردند !
از اولشم لیست امید لیست یک دست اصلاح طلب نبوده اصلا اصلاح طلبی تایید صلاحیت نشده
با این حساب اصولگراها 90 تا با کمک مستقلین طرفدار خود
5نماینده هم اقلیت هستند که معمولا جز اصلاح طلبان هستند !
با این حساب171 نماینده حامی دولت و 90 نماینده مخالف دولت هستند
سایت تابناک واقعا این رویه که در پیش گرفتی درست نیست ما انتظار بیشتری از شما داریم
همه اصلاح طلبند
از ترس رد صلاحیت اعلام مستقلی کردند.
نتیجه در مرحله دوم 38 به 18 به نفع اصلاح طلبهاست
همین که شورای نگهبان اعتبار نامه خانم خالقی رو برای بررسی به مجلس نمیفرسته همه چیز رو مشخص میکنه
زنده باد اصلاحات...!
بهترین حالت به نظرم این است که عارف ریاست مجلس، بازگشت لاریجانی به پست دبیری شورای عالی امنیت ملی و شمعخانی وزیر دفاع جایگزین دهقان بشوند
مستقل ها همان اصلاح طلبانی هستند که محافظه کار هستند.شاید هم برای تایید صلاحیت خود را اصلاح طلب معرفی نمی کنند یا شاید برای کسب رای مردم خود را اصولگرا نمی نامند
اصولگرایان دچار توهم شده اند چون 170 نفر اصلاح طلب و با گرایش اصلاح طلبی هستند
ایکاش یک نفر هم در مجلس پیداشود تا برای رضای خدا ونه جناحهاکاری انجام دهد.
افراديكه انتخاب شده اندبايدپيروزي انقلاب اسلامي راجشن بگيرند چون همه انتخاب شدگان ميبايست خدمتگزار مردم بزرگوار جمهوري اسلامي باشندو درفكر رقابت مثبت براي حفظ حقوق مردم وجلوگيري ازدزدي وچپاول وايجاداشتغال باشند نه اينكه بفكر گروه سياسي خودباشندبديهي است اگرگروهي سابقه پاكي رابيشتر دربين مردم داشته باشد بايدهدايت مديريت جامعه رابراساس قوانين نظام عهده دارشود وهمه بايدازقوانين تبعيت نمايند وازتهمت وتخريب همديگر دست بردارندوبراي اتحاد جهت سازندگي وتقويت وتوسعه اقتصاد مملكت باشند
با توجه به تقریبامساوی شدن دو حزب بزرگ تعین کننده گان ،گروه مستقلین یا حزب اعتدال گرا هستند.هر کدام از این دو حزب بزرگ بتواند در مجلس رای اینها را بخرند پیروز است.
طبق گفته خود اصولگرایان اصلاح طلبان نیاز به 42 نفر از 68 نفر دور دوم داشتند که با توجه با سخنان خود اصولگرایان که می گویند در دور دوم 34 الی 35 نفر از لیست امید پیروز شدند پس نهایتا به 7 الی 8 نفر نیاز دارند که اونم از مستقل ها بدست می یارند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر