بازدید 3215

جلیلی تنها یکبار در کمیسیون امنیت ملی حاضر شد

رییس کمیته روابط خارجی مجلس هشتم که این روزها به عنوان نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم انتخاب شده است در گفت و گو با خانه ملت به بیان جزییاتی از مذاکرات هسته ای در دولت سابق و نکاتی درمورد ارتباط با آمریکا در دو دولت می پردازد.
کد خبر: ۵۸۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱ 30 April 2016
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص اینکه آیا شما به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هشتم اطلاعی از خرید اوراق بهادار آمریکایی توسط دولت احمدی نژاد در آن زمان داشته اید یا خیر، اظهار داشت: در این رابطه هیچ گزارشی به مجلس ارائه نشد.

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکلی که بین مجلس و دولت آقای احمدی نژاد وجود داشت این بود که، دولت سابق بر اساس اعتقاد خاص خود معتقد بود که مجلس در راس امور نیست.

دولت احمدی نژاد مجلس را در راس امور نمی دید

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنها دلیلی که سوال از رئیس جمهور را امضا کردم و تا آخرین لحظه هم به پای آن ماندم این بود که دولت احمدی نژاد مجلس را در راس امور نمی دید.

آقایان گفتند سوال از رییس جمهور را پس نگیری شرمنده ات می شویم

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه فشارهایی بر من وارد می شد تا سوال از رئیس جمهور را پس بگیرم، گفت: رای آوردن من را در دور نهم مشروط بر این کردند تا سوال را پس بگیرم. روز سه شنبه قبل از انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی بعد از میتینگ بزرگ انتخاباتی من در داخل شهر، یکی از دستگاه های نزدیک به دولت با من تماس گرفتند و عنوان کردند "اگر سوال از رئیس جمهور را پس نگیری، حتما ما شرمنده‌ات می‌شویم".

وی افزود: با همه این فشارها من بر سوال از رئیس جمهور را پس نگرفتم چون آقای احمدی نژاد اصلا مجلس را در راس امور نمی دانست و این خلاف نظرات مرحوم امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، نص صریح قانون اساسی و روح دموکراسی در کشور بود.

اگر احمدی نژاد به جای رویکرد تقابلی، رویکرد تعاملی با مجلس در پیش می گرفت  خیلی از گره های حوزه سیاست خارجی باز می شد

فلاحت پیشه با بیان اینکه عملا مجلس در حاشیه رفتارهای دولت قرار گرفته بود، اظهار داشت: اعتقاد من این است که اگر آقای احمدی نژاد به جای رویکرد تقابلی، رویکرد تعاملی با مجلس را در پیش گرفته بود، خیلی از گره ها را در حوزه سیاست خارجی و توسعه باز کند.

روایت فلاحت پیشه از توزیع روزنامه انگلیسی زبان محلی با  موضوع حمایت مجلس از تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته ای

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک دوره زمان باشکوه تعامل دستگاه سیاست خارجی دولت و مجلس شورای اسلامی بود، بیان کرد: ما 236 امضا را در مجلس وقت برای حمایت از تیم مذاکره کننده آقای جلیلی تحت عنوان دفاع از مذاکرات و تیم مذاکره کننده هسته ای جمع آوری کردیم.

وی ادامه داد: به یاد دارم که این موضوع تیتر یک روزنامه انگلیسی زبان تهران شد و آقای جلیلی نیز این روزنامه انگلیسی زبان را به محل مذاکرات هسته ای برد و در طول مذاکرات بر روی همه میزها این روزنامه را قرارداد و این نمادی از وحدت در سیاست خارجی ایران را نشان می داد و پیام مقام معظم رهبری نیز بر همین است که سیاست خارجی را با وحدت پیش ببریم.

فلاحت پیشه با بیان اینکه ما هیچ گاه با آمریکا رابطه نداشته ایم بلکه نوع تعامل با آمریکا همواره در طول دوران بعد از انقلاب با آمریکا مورد توجه قرار گرفته است، متذکر شد: در سال 2001 و 2003 میلادی مکانیزمی شکل گرفت تحت عنوان مکانیزم ژنو که در آنجا ما بر سر کشورهای ثالث با آمریکا مذاکره می کردیم و بعضا رفتارهای سیاست خارجی، نظامی، امنیتی و مستشاری ما هم تطبیق پیدا می کرد با رفتاری که آمریکا علیه صدام و طالبان انجام می داد.

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوعات در سیاست خارجی طبیعی است مانند موضوع نفت که مواضع جمهوری اسلامی ایران با آمریکا نزدیکتر است تا روسیه، بیان کرد: معتقدم که یکی از موضوعاتی مجموعه نظام در خصوص آن دغدغه داشته جدای از اینکه با آمریکا تعامل داشته باشیم یا خیر، هم خود آمریکایی ها و هم برخی از افراد در داخل کشور می خواهند عنوان کنند که مذاکره با آمریکا برای ایران برگ برنده است.

وی با بیان اینکه هیچ گاه موضوع مذاکره با آمریکا برای ما برگ برنده نیست، افزود: موضوع مذاکره با آمریکا یک چالش و جنگ در دیپلماسی است که این جنگ نیاز به عقبه ای توام با وحدت دارد. هر جریانی که بدون وحدت بخواهد وارد این فاز شود، شکست خواهد خورد.

شمشیر و لبخند در مقابل امریکا

فلاحت پیشه با بیان اینکه برای مثال در زمان آقای خاتمی و دور دوم احمدی نژاد این مشکل در کشور وجود داشت، گفت: در کتاب لبخند و شمشیر این توصیه را به آقای روحانی داشتم که شما اگر فقط لبخند دیپلماتیک آقای خاتمی یا شمشیر احمدی نژاد را داشته باشید شکست می خورید بلکه باید لبخندی توام با شمشیری غلاف شده در مذاکرات حاضر شوید که این واقعیتی است که از زمان صدر اسلام و ایران باستان به ما رسیده است.

روحانی بدون وحدتی که در سیاست خارجی شکل گرفت، نمی توانست با آمریکا وارد مذاکره شود

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای روحانی بدون وحدتی که در سیاست خارجی شکل گرفت، نمی توانست با آمریکا وارد مذاکره شود.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در ابتدای ریاست جمهوری خود در میان نهادهایی انقلابی حضور یافت که این نهادهای انقلابی مولفه های عمق استراتژیک نظام هستند که سپاه پاسداران نیز از جمله این نهادها است و آقای روحانی در این نهادها اعلام کرد که من نماینده سیاست خارجی در ایران هستم که با اختلاف در داخلی در مذاکرات حاضر نمی شوم و به همین دلیل بود که ایشان مجوز مذاکره با آمریکا را دریافت کرد که از موضع قدرت نیز مذاکره کردند.

دام بر سر عرصه سیاست خارجی روحانی

وی افزود: متاسفانه دامی که بر سر سیاست خارجی دولت فعلی شکل بگیرد که این دام یک سر آن خارج از کشور و سر دیگرش در داخل کشور باشد.

وی افزود: این دام این بود که این است که سیاست خارجی وحدت گرای ایشان را بشکنند و وارد فاز دیگری برود.

اقدام اشتباهی احمدی نژاد در نامه نوشتن به اوباما و پیگیری معاملات پنهان با نهادهای آمریکایی

فلاحت پیشه ادامه داد: اقدام اشتباهی که آقای احمدی نژاد در نامه نوشتن به اوباما و پیگیری معاملات پنهان با نهادهای آمریکایی را دنبال می کرد، اگر توسط آقای روحانی تکرار شود و کلیت سیاست خارجی کشور را نمایندگی نکند، آن زمان دیگر دوران پسا برجام را نمی توان مدیریت کرد و به نتایحج مورد نظر خود برسد.

برداشت 2 میلیارد دلار از اموال جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا رفتاری سیاسی است نه حقوقی

فلاحت پیشه در خصوص برداشت 2 میلیارد دلار از اموال جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا، اظهار داشت: اگر اقدام آمریکا را صرفا حقوقی ببینیم که به هیچ وجه حقوقی نیست، به ضرر کشور است من اعتقاد دارم هر چند که باید در قالب حقوقی شکایت خود را به مراجع صالحه ارائه دهیم ولی این رفتار در واقع رفتاری سیاسی است.

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکایی ها بارها به خاطر مسائلی که برگرفته از قدرت سیاسی نشات گرفته از عمق استراتژیک ایران بوده، حاضر شدند که امتیازات مختلفی را واگذار کنند ولی در عین حال در معادلات حقوقی هیچ گاه آمریکایی ها بازنده نشدند.

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از دوستان اعتقاد دارند که بر اساس قرارداد مودت بین ایران و آمریکا موضوع 2 میلیارد دلار را پیگیری می کنیم، ادامه داد: ایران براساس قراداد مودت اقدام به شکایت در زمینه تجاوز به آمریکا به ایران در سال پایانی جنگ کردید که در نهایت برعلیه ایران رای صادر شد.

دعواهای آینده ایران و آمریکا در دعاوی حقوقی خواهد بود

وی با بیان اینکه در کتاب لبخند و شمشیر پیش بینی کردم که دعواهای آینده ایران و آمریکا دعاوی حقوقی خواهد بود چون آمریکا در فضای جنگ سخت توانست به ایران حمله کند، افزود: بوش در سال 2001 طرح اقدام ریچارد پرل را اجرا کرد که ابتدا در افغانستان و عراق حضور نظامی یافت تا ایران را محاصره کند.

وی ادامه داد بعد از آن اقدام به شکستن بال های ایران در سوریه، لبنان و فلسطین کند تا نهایتا به ایران حمله کند که در نتیجه آمریکا شکست خورد.

استراتژی های امریکا;از طرح ریچارد پرل تا استراتژی ژوزف نای

فلاحت پیشه گفت: آمریکا بعد از شکست در استراتژی اقدام به دنبال اجرای استراتژی ژوزف نای هستند که جنگ نرم را از طریق نهادهای حقوقی، اقتصادی، کانال های سرمایه گذاری و کارت اعتباری دلار که در اختیار دارند، به ایران فشار بیاورند تا رفتار خود را تغییر دهد.

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آن ها برای بازگشت هسرمایه های ایران در پسا برجام مانعی به نام موشک های بالستیک ایجاد کرده اند و می گویند ایران باید اهداف  ما را در این خصوص تامین کند تا در مقابل ما هم مواضع خود را تعدیل کنیم که همه این اقدام ها برا ی مانع تراشی بر سر رسیدن ایران به افق 1404 است.

آمریکا گمان می کرد که با برجام ایران خلع سلاح شده/ آزمایش های موشکی توان چانه زنی ایران را افزایش داد

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من از حامیان آزمایش های موشکی ایران بودم چون معتقدم آمریکا گمان می کرد که با برجام ایران خلع سلاح شده و دیگر قدرت چانه زنی ندارد ولی این آزمایش های موشکی توان چانه زنی ایران را افزایش داد.

آمریکا همواره به خاطر موضوعات غیر حقوقی به ایران امتیاز داده است

وی با بیان اینکه آمریکا همواره به خاطر موضوعات غیر حقوقی به ایران امتیاز داده و از مصادیق آن می توان به گروگان‌ها، مسائل فعلی در عراق و تحولاتی که در مرز سرزمین های اشغالی وجود دارد، اشاره کرد، افزود: هدف آمریکا این است که این عمق استراتژیک را از ایران بگیرد. قرار برجام بر این نیست که ما امتیازات فراوانی را بدهیم و سنگرهای مختلف را بدهیم تا در داخل با سیاست های مخملی نوعی دیگر از اداره در ایران را شاهد باشیم.

بارها تیم مذاکره کننده هسته ای به مجلس دعوت شد که فقط یکبار مجلس آمدند

فلاحت پیشه در خصوص اینکه آیا دور قبلی مذاکرات هسته ای تیم مذاکره کننده گزارشاتی را به مجلس شورای اسلامی ارائه می داد یا خیر، اظهار داشت: در همان زمان من بارها انتقاد کردم که مجلس اغماض بیش از حدی را نسبت به دولت دارد، بارها تیم مذاکره کننده هسته ای به مجلس دعوت شد که فقط یکبار مجلس آمدند و بارها تیم مذاکره مننده هسته‌ایدعوت کمیسیون را نادیده گرفتند.

مجلس ایران در مسئله هسته ای بسیار پیشتر از قوه مقننه آمریکا بود

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع هسته ای تبدیل به مسئله ای ممنوعه شده بود .

وی با بیان اینکه بعضی از نهادهای داخلی از سایر کشورها تقلید می کنند، گفت: وقتی که کنگره آمریکا  کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا مقامات مذاکره کننده آمریکایی را در جلسات 4 تا 5 ساعته مستقیم آن ها را به چالش می کشند، بعد از آن ما تازه قانع شدیم که این کا را انجام دهیم. در صورتی که مجلس ایران در مسئله هسته ای بسیار پیشتر از قوه مقننه آمریکا بود.

نماینده مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی با بیان اینکه من در مجلس هفتم قانون الزام دولت به تکمیل چرخه سوخت هسته ای به ویژه غنی سازی که بنیادی بر مذاکرات شد چون مذاکره کننده ایران با استناد به این قانون بیان می کرد که من بر اساس قانون داخلی کشور نمی توانم عقب نشینی کنم و باید غنی سازی داشته باشم، اظهار داشت: قانون الزام دولت به پایان دادن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت نیز از قوانینی بود که مجلس ایران تصویب کرد و نشان می دهد که مجلس ما از آمریکا جلوتر بود و وارد روند اجرا شد.

نماینده مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بعد از آن هیچ اقدامی در مجلس نشد و تنها بیانیه هایی به صورت شعاری در مجلس صادر می شد، بیان کرد: پاسخگویی آقای ظریف و عراقچی به مجلس به روحیات این افراد بر میگردد و بخشی دیگر نیز به تغییر دولت مربوط می شود.

دولت جدید با مجلس تعامل توام با انتقاد دارد

فلاحت پیشه با بیان اینکه دولت جدید با مجلس تعامل توام با انتقادی داشت ولی اغماض در مجلس گذشته نسبت به سیاست خارجی دولت وجود داشت، متذکر شد: در سایر حوزه ها هیچ اغماضی در مورد دولت سابق در مجلس هشتم وجود نداشت. مثلا در حوزه اقتصاد مجلس دولت را به چالش می کشید.

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سر تیم مذاکره کننده هسته ای سابق پشتوانه اش در دولت بود که بعد از آن پشتوانه جدیدی پیدا کرد، گفت: ابتدا با پشتوانه دولت شروع کرد و در ادامه در راس امور نبودن دولت را اجرا کرد.

مشکل دو جناح سیاسی کشور از نگاه فلاحت پیشه/ یک گروه در حوزه سیاسی اشرافی عمل می کند و گروه دیگر در حوزه توسعه ای و اقتصادی

وی افزود: مشکل دو جناح سیاسی کشور این است که یک گروه در حوزه سیاسی اشرافی عمل می کند و جناح دیگر در حوزه توسعه ای و اقتصادی، اشرافی عمل می کند. نمایندگان مجلس باید بدانند که شان وکالت و وزارت طبق قانون اساسی بالاتر و حتی بالاتر است. من نگرانم که از بیرون نمایندگان هدایت شوند که امیدوارم این گونه نشود و مجلس باید سازکار درونی برای مدیریت خود در عرصه منطقه و جهانی به دست آورد.

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس نهم خودش نیز قبول کرده بود که در راستای حکم آقای احمدی نژاد در موردش قضاوت بشود.

پرونده ایران ذیل ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل بود/ در حال قرار گرفتن ذیل ماده 42 بودیم

فلاحت پیشه گفت: من در مورد برجام نه خوشبینی دولتمردان را دارم و نه مانند منتقدانش به آن بدبین هستم بلکه برجام را باید به شرایطی که درآن قرار داشته ایم، بسنجیم. واقعیت این است که اگر ما در قالب ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل به توافق نمی رسیدیم همه موضوعات در ماده 42 قرار می گرفت و بحث امروز انتخابات آمریکا بحث جنگ یا عدم جنگ در خصوص ایران بود در حالیکه الان موضوع تحریم ایران است.

نماینده مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی اظهار داشت: ایران ذیل ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داشت و در حال قرار گرفتن ذیل ماده 42 بودیم.

چین و روسیه کشورهایی بودند که در 7 قطعنامه بر علیه ایران رای دادند

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص این ادعا که چین و روسیه هیچ گاه نگذاشتند که ایران ذیل ماده 41 قرار بگیرد، گفت: چین و روسیه کشورهایی بودند که در 7 قطعنامه بر علیه ایران رای دادند و یکبار هم چین و روسیه رای به خروج پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت بود.

وی افزود: چین و روسیه بازیگر عرصه سیاست بین الملل هستند. دوستانی که اینگونه صحبت می کنند از راهبرد بین آمریکا و روسیه و آمریکا با چین خبر ندارند. راهبرد این کشورها تحت عنوان حوزه منافع مشترک تعریف کردند که این راهبرد در سال 1991 بین روسیه و آمریکا امضا شد و در سال 1956 بین آمریکا و چین منعقد شده بود.

چین و روسیه هنوز هم دوستان قابل اعتمادی برای ایران نیستند

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به محتویات این راهبرد، تشریح کرد: در این راهبرد مقرر شد در هر جایی که این کشورها در حال از دست دادن حوزه مشترک منافع اقتصادی باشند، دیگر وارد چالش سیاسی نشویم و توافق سیاسی انجام دهیم که به نظر من هیچ کشوری به اندازه ایران اسیر این تبانی و توافق سیاسی نشد. 8 بار این کشورها بر علیه ایران تبانی کردند و هیچ دلیل تاریخی هم وجود ندارد که نشان دهد چین و روسیه اجازه قرار گرفتن نام ایران ذیل ماده 41 را ندادند. چین و روسیه به دلیل نیازمندی‎‌های اقتصادی اگر لازم می شد اجازه می دادند که حتی نام ایران ذیل ماده 42 قرار بگیرد.

فلاحت پیشه گفت: چین و روسیه هنوز هم دوستان قابل اعتمادی برای ایران نیستند. چین اگر حاضر شود ایران به عنوان گروه بریکس بپذیرد یا در شانگهای عضو دائم شود. همچنین روسیه نسل های آخر سلاح خودش را در اختیار ایران قرار دهد همانطور که آمریکا نسل های آخر سلاح خود را در اختیار هم پیمانانش قرار می دهد، آن زمان می توان گفت که این کشورها دوست راهبردی ایران هستند.

نماینده مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که قطعنامه ای علیه یک کشور صادر می شود تمام کشورهای دیگر جهان موظف هستند که گزارش تحریم آن کشور را باید هر 3 ماه یکبار باید ارائه دهند که در حال حاضر این الزام برداشته شده است. عملا اگر مناسبات دوجانبه را تقویت کنیم و حتی مناسبات اتحادیه ای را تقویت کنیم، اتحادی که علیه ایران تشکیل شده بود را می توان شکست داد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی شرایط منطقه ای مانند راهبرد خبیث ارتجاعی در منطقه و اشتباهاتی مانند اشغال سفارت عربستان کار ایران را سخت تر کرده است که باید مدیریت شود.

دو کار پرریسک روحانی/ در شرایطی ریاست جمهوری روحانی یک دوره ای می شود

وی افزود: آقای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده 2 ریسک و خطر کرده است که اگر نتیجه بدهد، همه باید خوشحال شویم.یکی از این کارها این است که دولت به دنبال این است که در دوران پسا برجام حداقل 40 درصد اقتصاد ایران را تغییر دهد. موضوع دیگر طرح اشتغال است که در طی دو سال نرخ بیکاری در کشور یک رقمی می شود. بنظ رمن اگر این دو طرح اجرا شود، آقای روحانی رئیس جمهوری می شود وگرنه برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب رئیس جمهور یک دوره ای را شاهد خواهیم بود.

نماینده منتخب مردم اسلام آباد غرب در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واقعیت این است که مردم ما بر اساس نگاه توسعه ای رای می دهند که برای مردم مسائل توسعه ای بسیار مهم است.

فلاحت پیشه گفت: بنظر من ریسک و خطر کردن آقای روحانی برای ما قابل احترام است ولی واقعیت این است که نیاز اصلی کشور نیاز توسعه ای است و مجلس باید به توسعه کشور کمک کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل